PTH88
The Football Factory
Hooligans
Vzhledem ke své aktivní minulosti na chuligánských polích jsem se na film velice těšil. Knihu FF jsem samozřejmě četl, pro pochopení mentality a utvoření si jiného obrázku, než jaký o fotbalových fanoušcích prezentují média, je naprosto bravůrně napsána. Jsem velice rád, že autoři snímku se, ač s menším či větším odpoutáním od knižní předlohy, rozhodli zachovat atmosféru. Nebyla to vypatlaná americká akční mlátička, ale zkrátka sonda do života normálního chuligána, kterej má práci, rodinu, city, přátele, smysl pro humor a krom toho jinou zábavu, než zbytek populace. Líbilo se mi, že rvačky vypadaly velice realisticky, příběh měl hlavu a patu a dalo se u toho i přemýšlet... Co trošku přehnali, byly lajny koksu, kterej v reále samozřejmě v takové míře v Anglii nefrčí. No a děda Tommyho byl bezkonkurenčně vynikající odreagovací prvek, kterej mi tam vyloženě seděl. Na závěr si je třeba položit otázku, stálo za to ten film vidět ? Jasně, že kurva stálo !!!
Youth in revolt
Mládí v hajzlu
Tak já si dovolím nesouhlasit a oponovat. Film se mi líbil. A to jako že hodně. Zdá se mi totiž, že se podařilo zachytit stejný druh humoru, jakým C.D. Payne psal knížku. To, že jsou ve filmu určité pasáže vystřihnuté, jako chybu nevidím. Samozřejmě, jelikož jsem coby student na gymnáziu četl všechny díly snad několikrát dokola, jsem očekával určité dějové linie rozvinutější. Ale když nepřišlo něco, na co jsem čekal, nebylo to zcela tak zásadní, aby mi to vyloženě chybělo. Možná ke konci filmu měli autoři tendenci trošku věci uspěchat a nedali tak příliš prostoru pro rozvinutí Nickových konspirací a pouze je nějakým způsobem zmínili. Ale rozhodně se nepřikláním k názoru, že film měl být přesně rozdělen podle dílů knížek. Sága typu prcičky, jak tu někdo pode mnou zmiňoval, by podle mě byl nesmysl. Nehledě na to, že z prciček za něco stály první dva, max tři díly. A právě jsem rád, že se autoři nesnažili udělat z toho takovej debilní americkej typ komedie, kdy jsou scény uměle vytvořený a člověk se směje snad jen té trapnosti. Jak jsem psal, inteligentní humor z pohledu teenagera tam zachovanej byl, za což jsem velice vděčný. Když se ještě vrátím k tomu, že se zkombinovaly tři díly knižní předlohy, tak podotknu, že třeba v knižní předloze mi 4. a hlavně 5. díl už přišly jako vaření z vody. Proto jsem rád, že to pitváno na díly nebylo, mělo by to dle mě za následek ztrátu na kvalitě, co do zachování autentičnosti humoru. Možná to mohlo trvat o 20 minut dýl a nesměřovat ve finále tak jasně k cíly, ale rozhodně to nepotřebovalo víc pokračování. Jinak když jsme u Francoise Dillingera, tak ten byl úplně skvělej. To se mi moc líbilo. Carlotta už byla spíš vypůjčená, takže nehodnotím. Ale herecký výkon hlavního hrdiny byl skvělý v obou pozicích. Když jsem viděl kdo hraje Sheeni, malinko jsem se obával, ale nakonec je to přesně ta Sheeni, jakou jsem si představoval. Takže taky super. Z herci vůbec jsem vlastně neměl sebemenší problém, snad malinko Paul nebyl úplně podle mých představ, ale jeho tři epizody zas tolik nevadily. Zkrátka, celej film jsem se bavil, respektive líbilo se mi to a bavilo mě to. A vzhledem k tomu, co jsem očekával, jsem byl mile překvapen.
Habermannův mlýn
Habermannův mlýn
Co se týče filmu samotného výhrady celkem nemám. Na tu bídu, kterou česká kinematografie poslední dobou produkovala, se bezesporu jedná o vyjímečný kousek. Atmosféra precizní, většina postav naprosto uvěřitelná. Scény lynčování a odsunu Němců byly vykresleny velice naturalisticky, stejně jako povaha českého obyvatelstva. Velice se mi líbil i fakt, že se nejednalo o klasickou propagandu zlí Němci x hodní a hrdinní Češi. Zkrátka byla zobrazena i druhá strana mince. Kdyby se film neoznačoval za "podle skutečnosti", měl by nejspíš plný počet bodů. Problém nastává v právě onom vykreslení skutečnosti. Vzhledem k tomu, že film byl zpracován velice povedeně, je nabilední, že stádo ovcí, jimiž Češi v 90 procentech jsou, bude bezpochybně věřit všemu, co jim televizní obrazovka řekne, a tak bude brát film jako nezpochybnitelnou pravdu, ohledně událostí v Bludově. Vzhledem k mé osobní angažovanosti v této záležitosti, dědeček byl díky svému otci, továrníkovi z Bohdíkova častým hostem hraběnky právě na zámku v Bludově, kde si jako kluk hrál s jejími dcerami. Po válce, kterou trávil na německé škole nedaleko Drážďan se vrátil a při setkání s přeživšími se mu dostalo zcela jiných informací, než film nabízí. O tom je spousta článků, takže fakta tu psát nebudu. Každopádně trošku soudnosti a neidealizování hlavního hrdiny by byla na místě...
Carlito's Way
...
Pochopitelně znám i jiný slova, než strhující, který se v mým příspěvku opakuje 3x... Takže Finále zůstává strhující... konec je však ohromující... a podívaná je dechberoucí. Tak :-)
Carlito's Way
Da Palma + Al Pacino
Běží mi mráz po zádech. Nádherný snímek. Konec naprosto strhující a famózní. Herecký výkon Al Pacina byl bezkonkurenční, jako je celkem u tohoto charismatického herce zvykem. Děj chytlavý, a finále strhující. Ačkoliv mi férový a zásadový zločinci byli vždy blízcí, ještě nikdy se mi nestalo, abych někomu tolik přál dobrej konec, jako právě Carlitovi. Zrada a kalkul k byznysu v této společnosti naprosto patří, myslím, že De Palmovi se to podařilo zachytit s citem a přirozeností, k čemuž samosebou přispěly i výkony herců. Malinké zklamání z pár plytkých scén, které kazí celkový dojem. Neumím vystihnout v čem přesně to bylo, ale v určitých momentech bych čekal větší jiskru, nebo tak něco. Jinak cesta k vytouženému snu na nádraží mě absolutně odrovnala, vím, že to píšu už po několikáté, ale je to brilantně strhující podívaná, jako bych se ke své lásce a šťastné budoucnosti dostával sám. A stejně tak poslední cesta, která už nikam nevedla. Nádherný...
Raging Bull
Raging Bull
Na tento snímek jsem se těšil delší dobu. Za prvé Martin Scorsese je opravdovým mistrem svého řemesla, jeho filmy v sobě mají vždy něco navíc, a to něco mě vždycky dostane. Za druhé, dvojice De Niro - Pesci je dle mého soudu jedním z nejpovedenějších spojení dvou herců, které vůbec kinematografie pamatuje. A tak zrod této fenomenální dvojice mě nemohl nechat klidným. K filmu samotnému. Bravůrně ztvárněný Jake La Motta bezchybným Robertem De Nirem si sošku zcela jistě zasloužil. Pohled na rozpadající se mysl ústřední postavy byl také brilantní. Nevadila mi ani, u Scoreseseho obvyklá, delší stopáž, ani černobílé zpracování. Což však mi dělalo problém byla dějová linie, která byla velice přímočará a ačkoliv v prostředí boxerských zápasů, jaksi bez náboje. Vyjma scény z restaurace, kde úřadoval Joe Pesci. Zkrátka jsem si připadal, jako když čtete knížku a zamyslíte se nad něčím, co s tím nesouvisí a čtete dál a najednou zjistíte, že byste měl otočit stránku, ale co jste četli již nevíte. Zkrátka ikdyž jsem se snažil tomuto předejít, chyběly mi tam zvraty, které by mě nemilosrdně vrátily do pozoru a připotaly mě k židli. Je možné, že mi pár věcí uniklo jednak proto, že jsem film sledoval pozdě v noci, resp. brzy ráno, jednak také proto, že 30 let starý film, který ztvárňuje dobu dalších třicet let zpátky nejsem (zatím?) schopen plně pochopit. Rozhodně se ale těším na druhé shlédnutí.
Cirque du Freak: The Vampire's Assistant
Upírův pomocník
V první řadě musím říct, že jsem knižní předlohu, respektive několik jejích prvních dílů četl s větším zalíbením, než pro mne bylo sledování filmové adaptace. Je to už několik let, proto jsou pro mě odklony od originálu celkem nepodstatné, nepamatuju si to totiž už zcela přesně. Nicméně vždycky si člověk udělá jistý svůj obrázek o postavách a pak záleží jen na tom, zda se jeho představy shodují s hrdiny na plátně. Bohužel v tomto filmu se pro mě hlavně nepovedl pan Hroozley. Po prvních informacích jsem byl přesvědčen, že jím bude William Dafoe. A ejhle. John C. Reilly... Ačkoliv se snažil a nepopírám jeho herecké kvality, prostě pan Hroozley je někdo naprosto jiný. Tohohle chlapíka mám zafixovaného jinak a vyloženě mi nesedl. Toť můj subjektivní názor. Další věc, která se mi prakticky celou dobu honila hlavou byla, že se filmařům nepodařilo zcela jasně určit v jakém duchu se bude film odehrávat. Zda to bude horor, nebo takové trošku komediální dobrodružství. Myslím, že mix obou těchto konceptů nebyl nejmoudřejším řešením. Osobně bych se přikláněl k první variantě, kdy by pan Sud byl mystičtější a zlejší postavou a nepřipomínal mi zapocenýho tlustýho skopčáka, co si přijel užívat za Mařeny do českýho pohraničí. Co se týče Madame Okta - spidermanův ohoz jí teda rozhodně neslušel. Výběr dětských rolí, dejme tomu, neurazí, nenadchne. Věkový rozdíl oproti knize byl patrný, ale chápu, že s desetiletými herci by to natočit nešlo a tam jsem spíše u knižní předlohy zvažoval, zda postava Darrena není příliš psychicky vyspělá na svůj věk. Co však mi hnulo žlučí byla jedna z úvodních scén u Shanů doma. To bylo jak z Harry Pottera. Ale dost kritiky. Pan Topol, Murlough a hlavně Lidičkové, to byla velká paráda. Tam jsem se vyloženě potkal s mou představou. Děj to více či méně zajímavý mělo, efekty taktéž povedené. Ale upřímně po druhé se na to podívám až před tím, než shlédnu pokračování, které snad bude povedenější.
Perfect Murder, A
Dokonalá vražda
Nemám totožný názor, jako většina uživatelů pode mnou. Mně se film líbil. Ačkoliv si rozhodně nekladl ambice stát se nejlepším thrillerem minulého století, byla v něm spousta momentů, které mě lákají film vidět po několikáté. Jednak postava Michaela Douglase byla vykreslena velice věrohodně, jako chladný, bezcitný a vypočítavý padouch, scéna s Vigo Mortensenem, kdy mu říká jak přesně zabít manželku - 100 procent. Druhý moment, který mě fascinoval, tak scéna při milování, kdy má Gwyneth Paltrow přesně takový výraz, jaký si představuju, že by žena měla mít, když leží pod chlapem, kterému patří její srdce... Ten výraz zahrála naprosto dokonale, v jiném filmu v jiné milostné scéně jsem něco podobného neviděl. K tomu, že film byl poněkud přímočařejší moc výtek nemám, někdy je fajn, dívat se na film aniž bych do poslední chvíle musel zapojovat všechny mozkové závity a přemýšlet. O napětí a dějové zvraty, ať už předpokládané, či nikoliv nás autoři taky nepřipravili, čili u mě 9/10. Malinko na hodnocení ubral konec, který jsem čekal o něco efektnější...
Sněženky a machři po 25 letech
Obrovské zklamání
Takhle mizerné pokračování jsem absolutně nečekal. Když už se jednalo o pokračování, měl se klást důraz alespoň na zachování atmosféry, která lidi bavila v jedničce. Udělat z komedie naturalistickou tragédii, občas opepřenou trochou černého humoru mi přišlo jako přiliš velká změna. K horšímu. Další věcí, která mi od prvních minut ležela v žaludku, bylo neustálé vykonstruované narážení na hlášky z jedničky. Místo nenucených situací, kdy by obdobné hlášky vyplynuly nějak samy, trapně se pořád odkazovat na : "Hele jaks to tehdy říkal ?" to byl vrchol nevkusu. Charaktery hlavních hrdinů se taky hezky vybarvily. Kurva, ožralej násilník, obtloustlej povaleč + dětské role feťáka a slité arogantní mrchy. Dějově film dosti stagnoval, celá zápletka byla tak obecná, zkrátka sraz na chatě po letech, ale jinak žádnej vývoj, nikdo nikam nesměřoval, kromě neustálých odkazů na první díl. No a k té kritice na závěr, nikdy se mi to ještě nestalo, v žádným filmu, ale ačkoliv jsem kuřák, pohled na Radka jak měl furt zapálený cigáro mě dosti odpuzoval. 5 procent za Máchu a zejména za jeho hlášky. dalších 5 za sem tam povedenou kameru.