Jak vytrhnout velrybě stoličku
Vynikající film
Co říci? Skvělý český film, bezesporu jeden z nejlepších. Skvělý námět, skvělý scénář, skvělé fóry a hlavně skvělé herecké výkony! Prostě skvost, kterýsi zaslouží svou popularitu zcela právem. Jinak, k životu prostě patří i to, že z něj někdo velice talentovaný či nějak výjimečný odejde. Tomáš Holý byl talent přímo geniální, také si myslím, že z českých mladých herců největší - ovšem pokračování, jak někdo psal u Polepšovny, by si přece nezasloužil. Marie Poledňáková napsala dva snímky, oba byly skvělé - a trojka by se jistě nevyvedla. Zvláště v pokročilejší době. 60.,70. a 80. léta prostě přála české komedii stejně jako léta 30./40. a zřejmě se už nikdy nezopakují. Podobně jako Žaneta Fuchsová, roztomilá holčička, i Tomáš Holý s herectvím po překročení práhu dětství přestal, a je to jen dobře. Narozdíl od takového Macaulaye Culkina (ad.), kterému puberta přirozeně vzala jeho roztomilost - a my toho, že točil dál, můžeme jen litovat. Tomáš věděl, kdy přestat, a osud tomu zřejmě i tak chtěl, abychom si jej pamatovali tak, jak byl nezapomenutelný - tedy jako dětsky roztomilého Vašíka.
Jak dostat tatínka do polepšovny
Ať žije Marie Poledňáková!
Jak „Velryba“, tak „Polepšovna“ mají právem čestné míásto mezi českými televizními filmy a zaslouží si svoji popularitu – která je nepopiratelná už jen podle toho, kolikrát a jak často se oba díly v TV reprízují.
Marie Poledňáková napsala skvělý, vtipný, milý příběh – a herecké osazenstvo v čele s neskutečně talentovaným Tomášem Holým tomu dalo ještě větší grády. Samozřejmě že z hereckého ansámblu vyčnívá bokem toporný Vlastmili Harapes – ale na druhou stranu: to, že je nesympatický, jen hraje pro to, abyste coby diváci fandili Františku Němcovi, který je naopak i v dnešní době prototypem pana herce. S Janou Preissovou se k sobě náramně hodí – obsazení prostě bylo geniálně vymyšlené! Tyhle dva filmy prostě patří ke klasice, jsou báječné a skutečně vždy, opravdu vždy se na ně v televizi opět ráda podívám.
The Deer Hunter
Klasika, co je nutno vidět
Je pravda, že je Lovec jelenů v první polovině tak trochu nudný. Továrny, šeď města, dlouhá sekvence na lovu, ještě delší sekvence na svatbě - tohle že má být ten slavný oscarový film?, nejde si nebrumlat. Ovšem stále na něco čekáte - a víte, že něco přijde. A že to bude opravdu NĚCO. A ono je. Válečné peklo, které ovšem není zas tak strašlivé, jako to, co přijde potom: ruská ruleta. Nevím, v kolika filmech bylo tohle téma zpracováno, jisté je, že až tyhle scény v Lovci jelenů uvidíte, zadřou se vám pod kůži a už nikdy nesmyjí. Překousněte tedy počáteční monotónnost a skoro žádný děj - válečná druhá polovina snímku vás spolehlivě probudí i z toho největšího podřimování.
Apocalypse Now
Samozřejmě skvělý (proti)válečný snímek, který má skutečně promyšleně vybudovanou atmosféru neustálého houstnutí napětí - čím více se skupina v čele s Willardem přibližuje k samotnému Kurtzovi. Výborné noční scény, vynikající herecké výkony, výprava - prostě válečné peklo, jak má být.
Casino
Sice scorseseovsky jako vždy zajímavý, ovšem v porovnání s ostatními podobnými snímky ne tak úchvatný a zajímavý film. Herecké obsazení s výjimkou přehrávající Sharon Stone je skvělé (jak mohla dostat Zlatý glóbus a nominaci na Oscara??? - typický důkaz o pokrytectví Akademie), ovšem Casino je prostě zdlouhavé a atmosféra Las Vegas už byla zachycená taky lépe.
Je to tedy sice typický kousek režisérského mistra s hereckými mistry R. De Nirem a Joem Pesci, ovšem neoslnil mne a ani nenadchnul.
JFK
Vynikající snímek!!!!!!
Naprosto strhující snímek! Bezesporu můj nejoblíbenější film Olivera Stonea, vedle Tance s vlky nejlepší film Kevina Costnera a vůbec asi nejlepší verze o tom, jak to všechno tehdy v listopadu 1963 mohlo být. Stone si jako předlohy pro scénář se svým kolegou vzal stejně kontroverzní knihy, jako je film, který stvořil - ovšem učinil to takovým způsobem, že mu to všechno slušně řečeno sníte i s navijákem. Já tedy ano!
The Perfect Storm
Nejlepší katastrofický film?
To tedy v žádném případě. Film mně osobně přišel hodně zdlouhavý, hodně nudný a vůbec ne napínavý. Čekala jsem totiž od něj hodně hodně víc - a hodně hodně zklamal. 20 % jen za George Clooneyho a Diane Lane.
The Quick and the Dead
Vůbec ne špatný film - tedy pokud si pamatuju svůj dojem z tehdejší doby, kdy jsem film viděla v kině. Přestože zavání velkým producentským kalkulem, jak obsadit (ještě) tehdejší hvězdu Šéron do nějaké jiné než eroticky laděné role. A zápletka - krasavice se stává desperátkou, střílí líp než všichni chlapi, chlastá a mstí se - je trochu přitažená za vlasy. Byl to vlastně, pokud vím, první hollywoodský snímek, kde se objevil Russell Crowe - a už tehdy bylo jasné, že je z hereckého obsazení úplně nejlepší - a hlavně atraktivní chlap (tehdy ještě ne s těmi svými dnešními kily navíc). Sharon ani Lea v jeho puberťácké podobě nemusím, ovšem tenhle film vůbec nebyl odpad, naopak! Přestože navíc v mnohém připomíná jednoho svého slavnějšího a mnohem lepšího předchůdce s jistým harmonikářem...
Silkwood
Strhující snímek se skvělými výkony Meryl a Cher, navíc, když si uvědomíte, že je natočený podle pravdivé události! Síla, hrůza - lidi jsou prostě svině! Říkám to pořád!
Sophie´s Choice
Přestože je Meryl (jako vždy) vynikající a příběh je skutečně silný, nevyrovná se knize, která je skutečně jedna z nejlepších, jaké jsem kdy četla. Ve filmu mi vadil Peter McNicol, představitel Stinga, a film jako celek prostě postrádá napětí a drama, jež je všudypřítomné v knize. Dodatek po letech: film jsem viděla teprve včera v originále... vždycky šel v tv s dabingem... Ač Zlatu Adamovskou jako Meryl miluju, tohleto prostě takhle dobře nadabovat nemohla... když jsem viděla ten originál, ani jsem nesledovala příběh, který znám, ale to, jak Meryl mluví. Už jen za tenhle film by ji měli svatořečit. Neznám žádného herce, který by byl Američan a uměl takhle perfektně a) zahrát Polku špatně mluvící anglicky b) Polku s perfektním polským přízvukem c) Polku mluvící perfektně německy (ale skutečně perfektně, se všemi těmi jejich téměř neslyšitelnými Ch a H). Jen tato role by stačila k tomu, abychom Meryl mohli považovat za nejlepší herečku historie - protože tohle by, řečeno dnešní mluvou, nikdo jiný nedal. Geniální geniální geniální.
Still Of The Night
Nepříliš známý, přesto vynikající thriller se skvělými výkony obou hlavních představitelů. Kaktus, potemnělý Central Park a zvláště onen slavný most = památné scény, které se vám po zhlédnutí snímku nesmažou z paměti!
River Wild
Meryl v netradičním žánru
Už to je zajímavé a vzbuzuje jistá očekávání. Z jisté míry jsou naplněna: na lodi a vodě se pohybuje skutečně jako profesionálka, díky jejímu jako vždy přesvědčivému herectví jí to, že je "říční machr", věříte, stejně jako to, že si dovede poradit nejen s vodními živly, ale i lidskými padouchy. Jakmile ale snímek jednou zhlédnete, při dalším koukání už na něm není moc co nového k objevování.
50 First Dates
No nic moc
Nápad sice dobrý, ovšem často mě napadala otázka, jestli něco až tak bizarního je skutečně možné, a jestli ano, jestli by se dotyčně postižený člověk choval opravdu takhle. No ale budiž, tvůrci přišli s touhle zápletkou - stále se dokola opakující "jeden" den, takže si ale tím pádem na sebe, řekla bych, ušili bič. Neříkám, že bych věděla, jak to udělat jinak, ovšem neustálé opakování téhož mi nepřipadá jako atraktivní zpracování romantické komedie. Drew Barrymore je sice stále roztomile dětsky půvabná, ale ani ona, ani zvířátka (kvůli kterým nedávám ještě nižší hodnocení), ani Sean Astin v upnutém průhledném tričku, natož mně prostě nesympatický Adam Sandler mi nezaručili podívanou, kterou bych nezapomněla a již bych chtěla vidět znovu.
Angélique, marquise des anges
Klasika
Kritiky a intelektuály asi příběhy o Angelice nebudou příliš opěvovány, ovšem ne asi náhodou jsou všechny filmy u nás i po celém světě tak oblíbené a divácky úspěšné. V dnešní době jsou možná dobrodružné snímky už někde jinde, co se technického zpracování týče, ovšem obávám se, že takovéto opusy už jen tak někdo nenatočí - ještě k tomu pětidílné. Pro Čechy vychované v studeném a hlavně šedém komunismu tyhle filmy byly pastvou pro oči i duši v tehdejší době ještě tím spíš. Já jsem Angeliku taky samozřejmě viděla poprvé ještě "za totáče" a i když už bych si měla své mladistvé dojmy zřejmě oprášit, chovám k ní sentimentální city. Proto hodnotím takto vysoko. I když je dost dobře možné, že opětovném zhlédnutí s nadhledem a bez sentimentálního patosu začnou na pvrch vylézat negativa snímků. Ovšem k jeho kladům jistě patří skvělá výprava, plejáda skvělých herců a zvláště skvělý dabing!
Merveilleuse Angélique
Nebudu psát ke každému dílu to samé... Platí prostě to, co jsme psala u jedničky. S malým, přesto podstatným rozdílem - v tomhle dílu, pokud se nemýlím, není Jeoffrey - což je velká škoda, bůůů
Indomptable Angélique
Příběh se opět zamotává, Angelika se dostává do exotičtějšího prostředí, než je rodná Francie - a film tak samozřejmě dostává opět jinou atmosféru a šmrnc. Možná je to příliš vykalkulované - ovšem kdo by jí nepřál shledání s miovaným Peyracem, že?
Hair
Age Of Aquarius přichází
V dnešní době snímek nemá až zase tak silný náboj, jaký musel mít těsně po skončení vietnamské války (nedovedu si představit samotný muzikál na Broadwayi, to musela být opravdu síla), přesto je i tolik let od svého vzniku nadčasovým. Ne že bych až tak zarputile sdílela tehdejší hippies anti-válečné ideje a brala film jako protiválečné poselství (bohužel na někoho prostě vyjednávání neplatí, jak si bláhově myslela Tlumočnice Nicole Kidman), ovšem snímek je prostě zdrcující svým děsivě mrazivým závěrem. Vlasy se celou dobu tváří jako normální hudební snímek o partičce zhulených hippíků - a to rozuzlení vám tedy dá, pokud to vidíte poprvé, skutečně pořádnou ťafku. I přesto, že je snímek poněkud technicky zastaralý a někomu (mně například) může zjev herců připadat docela odpudivý (nic proti hippies stylu), snímek představuje jeden z nejsilnějších příběhů, jaký kdy byl natočen! Prostě "must see"! PS: O hudbě moc nemluvím: většina songů byla nazpívána mnoha a mnoha dalšími interprety - např. titulní Age Of Aquarius / Let The Sunshine znám ve skvělém podání The 5th Dimension, která je jedinečná; z tohoto pohledu je samozřejmě "jednodušší" muzikálové aranžmá trošku zaostávající
Ghost World
Skvělý americký nezávislý film s úžasnými výkony obou hereček i Steva Buscemiho. Vůbec všechny snímky uváděné pravidelně na ČT2 v rámci Amerického nezávislého léta patří k vyloženým lahůdkám, jež by měli zhlédnout všichni ti "intelektuálové", kteří tvrdí, že filmová produkce USA rovná se akorát samé přiblblé a bezduché akční spektákly. Takovéto milé, příjemné letní filmy totiž nenatočí nikdo jiný
Maid in Manhattan
Opět další z typických amerických komedií o tom, jak chudá Popelka k bohatému, pohlednému a hlavně hodnému princi přišla. Tentokrát je ovšem chudinka ještě k tomu "barevná" (na Jennifer Lopez to ale přes centimetry make-upu moc vidět není), má dítě a pracuje jako uklízečka v hotelu. Borak. Film jsem strpěla jen kvůli Ralphovi a malému představiteli Marisina syna, který je hezoulinký sympaťák - Jennifer opravdu nemusím a každým filmem si jen potvrzuji, jak ta namyšlená kočička skutečně neumí hrát. Ještěže jsem film viděla s dabingem, protože Vanda Hybnerová, která Lopezovou vždycky mluví, má skvělý hlas a hlavně jím umí hrát. "Jen" nejenže kníká, ale jaksi pro mne nepochopitelně se většinou pokouší o jakýsi latinoskoamerický přízvuk, kterým své ubophé výkony ještě více zesměšňuje. Nebylo to ovšem díky výše zmíněným kladům vyložené utrpení jako např. Jak ztratit kluka v 10 dnech a podobné romantické blbosti, ovšem coby dost klišácký film u mě nezabodoval a jistě nebude patřit k mým oblíbeným kusům.
Charlie And The Chocolate Factory
Burton... no jo
Co by se tak dalo od pana režiséra čekat než vizuálně vytříbený, skvěle zahraný a do puntíku vymyšlený zábavný film? Bez Johnnyho Deppa si jeho snímky skoro nedovedu představit - ti spolu brzy přímo srostou, jak jsou propojení, a je jako vždy úchvatný. Zvláště díky zubní protéze. Freddie Highmore, představitel Karlíka, začíná být hojně obsazovaným dětským hercem - a je to dobře, protože hrát opravdu umí a navíc je dětsky roztomilý a sympatický. Skvělým tahem bylo obsazení Karlíkova dědečka - David Kelly vypadá jako nějaký pohádkový skřítek - i Burtonovy oblíbenkyně H.B.Carter do role maminky - díky malému prostoru neruší, naopak je příjemným a osobitým zpestřením. No a k ději samotnému - strhávám trochu bodíky za to, že jsem čekala - i podle bonusů na DVD spočívajícím v míchání různých ingrediencí do čokolády atd. - trochu více scén právě se samotnou výrobou pamlsků, nejen průlety ve výtahu skrz bludiště možných cest a zavřené vchody do jednotlivých sekcí výroby, ale i názorné ukázky. Proto postupná "likvidace" dalších čtyř dětí kulminovala pro mne trochu náhle - a film vlastně brzy skončil. Krásné finále s půvabnou tečkou na samotném konci, řada odkazů na jiné slavné snímky pro filmové fandy a vůbec velice milý nádech snímku o tom, že hodní, dobří, chudí a skromní lidé konečně taky jednou zvítězili, dělá ovšem z Karlíka skutečně zasloužený nadprůměr.
Finding Neverland
Hezký poetický snímek
Díky tomu, že jsem jej viděla hned v zápětí po Karlíkovi, samozřejmě musím srovnávat. Až jsem si říkala, že Tim Burton musel tenhle film vidět, nadchnul se výkony některých herců - a na základě něj pak svého Karlíka obsadil. Johnny je sice bez debaty "jasňačka", ale Freddie Highmore - tady ještě o trochu mladší klučík - a Eileen Essell (paní Snowová / Karlíkova babička) jsou prostě nápadní! Nechme ale dohadů, důležitější je dojem z filmu: Hledání Země Nezemě je poetický, krásně barevný a hlavně dojemný snímek, v němž samozřejmě musí jít o hraní si na jiné světy a předstírání - tedy pohádkovost - když vypráví o tvůrci Petera Pana a jeho inspiraci. Není to vada na kráse, ale právě to, co snímek odlišuje od většiny produkce. Pohádkových, snových snímků není moc - a točí je většinou jen právě Tim Burton. Proto alespoň mne vždy potěší, protože člověk se tak díky nim alespoň odpoutá od všední reality běžného, normálního a nepohádkového života.
Miracle on 34th Street
Hezký vánoční film
Jeden z prvních amerických vánočních snímků, který k nám na počátku 90. let doputoval. I proto jsem asi z něj byla docela vedle - ona totiž ta santaclausovská atmosféra má skutečně něco do sebe. A vánoční vůbec. Když se film namíchá z těch správných ingrediencí - dojemný i komický příběh, skvělé výkony (kde je konec malé Maře Wilson? Byla skvělá!), vánoční New York plný ozdob - nelze se nelíbit!
Kristian
Čská Klasika
Zřejmě nejznámější a nejpopulárnější starý český film. Zbožňuji Natašku Gollovou, takže u každého jejího filmu se tetelím blahem. Nebyla tak milovaná jako Adina, Lída Baarová nebo Hana Vítová (zřejmě kvůli ne tak velkému půvabu, i když o kráse takové Adiny bych mohla skutečně velmi živě diskutovat), ovšem myslím si, že svým herectvím je hravě všechny strčila do kapsy. Je tomu tak i u Kristiána, kde je sice za putičku, ale role je to mnohem zábavnější. Oldřich Nový je skvělý jako vždy, o tom není třeba zdlouhavě mluvit - no a nejlepší na tom celém je samozřejmě skvělý a hlavně hodně vtipný scénář.
Jackie Brown
Skvělý!
Jackie Brown mnoho kritiků hodnotilo nepříliš pozitivně (Cinema 60 % např.), mně se ovšem líbila úplně stejně jako Pulp Fiction. Pam Grier je šmrncovní baba, Robert Forster se svými jemnými skoro až romantickými rysy (a psím pohledem) byl rovněž skvělý tah, scénář a zápletka mi nepřišly vůbec o nic méně povedené než PF - i když je jasné, že je to vlastně jen opakování osvědčeného schématu. Prolínání časových rovin (hlavně obchoďáková sekvence) je ale i tak zajímavé a tak zamotané, že člověka film nenudí ani po vícerém zhlédnutí. Navíc romantická zápletka mezi Jackie a Maxem je opravdu alespoň pro mne vítaným zpestřením.
AntZ
Vtipný a zábavný film, pro mne ovšem ne kvůli své zápletce, ale druhé rovině filmu, a tou je mravenčí pohled na svět. Mrakodrapy v podobě odpadkového koše, jedna maličká louže coby obrovitá džungle, v níž by se jeden mravenec skoro ztratil... a následný nájezd na Manhattan na konci filmu - výborný efekt, který opravdu pobaví.