Román pro ženy
Nejúspěšněšjí film roku??? Proč?!
No já nevím. Koukala jsem na to na HBO, a asi po půl hodině jsem to vypla. Zaprvé nemám ráda Marka Vašuta, zadruhé mi to vůbec nepřipadalo ani vtipné, ani nápadité. Jediné, co stálo za to, byla Simona Stašová (i když její role nebyla příliš sympatická) a velice půvabný "import" Zuzana Kanoćz.
Time to Kill, A
Všechny filmové grishamovky se mi hodně líbily - kromě Případu pelikán a Času zabíjet. Ćas zabíjet mě prostě nijak nevzal - i když obsazení je skvělé, přípěh jistě taky - ale musím říct, že krom partičky Ku-Klux klanu si z filmu nepamatuji vůbec nic. Že by špatný a nechytlavý příběh už v zárodku? Tedy u pana Grishama? Pochybuji. Hodnotím 40 %, protože ten film měl vcelku kladné recenze, takže na něm asi něco bude - možná se musí vidět víckrát...
Triplettes de Belleville, Les
Skvělá práce! A film
Výborný snímek "artového" charakteru. Má skutečně vše, co si od něj slibujete. Hodně velkou dávku humoru, velice nápadité scény, opravdu vynikající (a chytlavou) hudbu a samozřejmě krásný, cituplný příběh. Takových je bohužel stále méně a méně, a proto je Trio z Belleville tak hezké. Přirovnávat k animákům od Disneye nebo Dreamworks je v tomto případě nejen nesmysl, ale přímo zločin!
Pieces of April
Jak holka krocana nemohla upéct
Film o ničem, a přesto zajímavý. Nejenže nabízí zajímavou sondu do amerických reálií, konkrétně nejdůležitějšího svátku USA, Dne díkuvzdání. Příběh o tom, jak má jedna holka v plánu přichystat slavnostní oběd pro svou rodinu, a přitom kvůli porouchané troubě nemá kde upéct krocana, je místy i vtipný a hlavně se skutečně rozvine v cosi mnohem hlubšího. Katie role copaté rebelky taky sedla a možná i díky ní se na film dá se zájmem koukat. Takže doporučuji
Mission: Impossible 3
Určitě nejlepší díl série! Nadupaný, hodně akční, hodně rychlý a překvapivě dost vtipný špionážní thriller, který se značně vymyká běžným zástupcům žánru. Hereckým obsazením (opravdu hnusný Philip Seymour Hoffman jako padouch, hned 3 půvabné herečky). Zmiňovaným vtipem (zvláště scény ve Vatikánu se stanou památné). Překvapivě nestupidním scénářem - naopak je děj dost nepředvídatelný, a jistě vám nebude dělat problémy ponořit se do něj tak, že budete napnuti až do posledních pěti minut (pak přijde očekávatelný "slaďoučký" konec). Stejně jako v Bondovi i díky zábavným technologickým vychytávkám. A prostě tím, že se jedná o třetí dí veleúspěšné trilogie se stále větším švihákem Tomem Cruisem, který stále má co předvádět!
Sling Blade
Nádherný, prostě nádherný snímek! Tyhle filmy o hodných "blbečcích", kteří rozdávají lásku a své dobro všem lidem okolo, na mě prostě platí, zcela beze studu to přiznávám. (Nezapomenutelná je scéna, kdy Karl po sobě uhladí zmačkanou pokrývku na posteli. Fňuk.) Naštěstí u Thorntonova filmu (zasloužený Oscar za scénář a jeho nominace za her. výkon) nejde o vykalkulovaný tah: nejedná se o melodrama plné cituplných scén, jako je tomu ve většině případů. Film se v tomto směru trošku vymyká: tady je totiž skoro o thriller. Napětí je všudypřítomné, a vy si prostě strašně přejete, ať to nedopadne blbě! Opravdu krásný film. Hodně podobný Zelené míli.
Krieger und die Kaiserin, Der / Princess and the Warrior
Tykwer je prostě machr. Lola, ale především jeho předchozí filmy, ty napovrch obyčejné propletence osudů několika postav, jsou něco tak neuvěřitelného! Opravdu nechápu, jak někdo může něco takového vymyslet, a ještě k tomu z toho udělat zajímavý, napínavý a hezký příběh! Jeho obří talent se projevuje i citem pro herce: uhrančivý představitel Boda byl pro mě opravdu velkým objevem. Nalezení Franky Potente, která byla v téhle skutečně parádní, považuji za jeho tah absolutního mistrovství. Zatím žádná americká role se ovšem těm Tykwerovým nemůže rovnat a je jen doře, že mu zůstává věrná! Málokomu bych uvěřila ten nevinný, naivní, "hodný" výraz a postoj těla, kterým mě úplně fascinovala. Tykwer je prostě machr. Jeho filmy jsou uvolňující (přestože i dost dramatické) a působí dojmem, že ten, kdo je točil, je díky svému nadání natočil levou zadní bez jakékoli námahy.
King Kong
King Kong Petera Jacksona není jen spektakulární dobrodružně-akční podívanou s omračujícími efekty, které vám nedovolují si ani na chvíli pomyslet, že to je všechno stvořené na počítači. Není to ani pouze dobře napsaný, zajímavě obsazený a zahraný remake, do kterého scenáristické trio překvapivě vneslo hodně humoru. King Kong Petera Jacksona je totiž niterný, osobní film, který více než všechny předešlé verze i jiné podobné filmy sází na city. Nejde tady ale o prvoplánový atak – věřím tomu, že mnoho diváků tváří v tvář takovému „monstru“ je tak ohromeno jeho dokonalým počítačovým zpracováním a obrovitostí, že na to, že by je Kongův příběh mohl už od začátku dojímat, nemají ani pomyšlení. Pro mne coby milovníka zvířat a zastánce názoru, že živočišný druh, který by se měl pro jeho zlostnou povahu vybíjet, nejsou bezbranná a s přírodou souznějící zvířata, ale člověk, je totiž King Kong made in 2005 zhmotněním holé skutečnosti, která v našem světě panuje již řadu let. Totiž že moderní člověk ve své ješitnosti, marnivosti, touze po slávě a uznání a hlavně honbě za penězi zcela ztratil jakékoli pouto s přírodou a zvířata neváhá kvůli svým osobním pokřiveným potřebám ničit a zabíjet. Nevím, jestli to byl Jacksonův záměr, jestli je stoupencem organizací za záchranu goril nebo jakékoli jiné organizace na ochranu zvířat, ale jím vyprávěný příběh Konga - trošku přerostlé, přesto normální opičky, prostě pro mě znamenal jeden z nejsilnějších filmových zážitků. Brečela jsem jako nikdy.
Pianiste, La
Předpokládám, že řada diváků tenhle film odsoudí - hezky ruku v ruce s recenzisty a obecném názoru, že sexuální úchylky jsou hodné odsouzení... Myslím, že by ale jednou neškodilo trochu svého vlastního uvažování. Tenhle film je totiž hodně zajímavý, skutečně skvěle zahraný a vůbec není kontroverzní. Ano, jisté sexuální praktiky pozemšťanky Eriky jsou poněkud zvrácené a je možné, že ve skutečnosti by se podobně "postižená" žena chovala celkově mnohem úchylněji. Díky tomu, že ji však hraje Isabelle Huppert, která je vynikající herečka a navíc šarmantní ženská, dokázala jsem i její postavu chápat a dokonce mi jí bylo v jistých momentech líto. V každém případě určitě mimořádný film
Husbands and Wives
Nejlepší Woody!!!!!
Pro mne bezkonkurečně nejlepší Woodyho snímek. Především kvůli Judy Davis, jejíž fuckování do telefonu jejím vřeštivě vyhuleným hlasem je přímo geniální!!! Woody má prostě jedinečný čich na skvělé herce a jsem mu vdqčná za to, že tuhle ženskou objevil. To, že je skutečná mistryně v oboru, dokázala i na velmi malém prostoru např. v Celebrity, jehož část právě s ní a banánem má na svědomí mj. i to, že ten film mám tak ráda. Celkově ale Manželé a manželky oslňuji typickým Allenovým brilantním slovním humorem v dialozích v podstatě o ničem - což je právě to nejlepší, v čem je Woody mistr a čeho se bohužel v posledních několika filmech vzdává
Flightplan
Slušný thriller s blbým koncem
Snímek má velice dobrou atmosféru cca. do poslední čtvrtiny. Prostor letadla, ještě k tomu tak obřího, není typické filmové prostředí a zápletka - ztracené dítě v letadle - už vůbec. Mysterično - je opravdu Jodie blázen?, existuje její dcera?? jak to proboha celé je??? - dělá své, nápady režiséra s otáčením, rolováním, zběsilým kroucením kamery taky, a film je díky tomu opravdu napínavý. Konec se ovšem klasicky hollywoodsky - slušně řečeno - nepovedl. I když asi dopadl tak, jak jsme si to všichno přáli. Kdyby ovšem tvůrci dali trošku zabrat svým hlavinkám, mohlo to dopadnou méně klišoidně.
Deconstructing Harry
Na tomhle filmu byla úplně nejlepší scéna v psychologické ordinaci Kirstie Alley: nejenže to byla parádní ukázka situačního humoru, ale Kirstie to opravdu zahrála nezapomenutelně. Souhlasím s názorem pode mnou: Woody má dar smixovat x postav najednou, a přitom se v tom neztratit - naopak udělat z toho jedno velké plus. Zvláště díky hereckým hvězdám, kterých je tady přímo požehnaně. Harry je tak určitě jeden z nejlepších Woodyho filmů. Takže prostě nemám moc co dodat: Woody patří k mým největším oblíbencům, protože jeho filmy jsou přehlídkou skvělých hereckých výkonů od skvělých hereckých hvězd a vždy se v nich najde několik scenáristických perel spočívajících v naprosto geniálním humoru. Jelikož točí jeden film za druhým, není úplně nesmyslné říci, že na něj prostě asi nikdo nemá.
Amarcord
Nejlepší Felliniho film
Jedním slovem: nádhera! Krásný, poetický snímek, u kterého se budete skoro válet smíchy (školní scény), i plakat dojetím. Možná, že jej docení spíše ti, kdo jej mohou sledovat v originále a rozumí mu, protože k jeho výjimečnosti patří i slovní humor a hrátky s jazykem, ale kvalita překlenuje rozdíly v jazycích. Prostě jedinečné dílo!
Blowup
Zajímavý snímek, přesně tak, jak říká názor pode mnou: už jen z toho důvodu, jak obrovské napětí dovede vyvolat pouhé zvětšování jedné fotky!!! Je to opravdu hodně dobrý námět a hodně dobré zpracování. Z dnešního pohledu člověka mladší generace ovšem už ne tak překvapivé dílo jako kdysi - alespoň pro mě to sice byl jistě pozoruhodný, ovšem ne převratný zážitek.
Malèna
Tornatoreho Bio Ráj považuji za jeden z nejdojemnějších a nejupřímnějších příběhů filmového plátna. Akčoli je v dosti podobné Maleně opět velice vděčná postava malého chlapce-vypravěče, který do filmu vkládá kouzlo a nevinnost, tady mi Renato prostě a jednoduše vadil. Asi proto, že už to nebylo "poprvé" a spíše mi právě tato strukruta filmu přišla více než upřímnost jako čirý kalkul. Už to tady bylo - a lépe. Monica Bellucci sice díky své kráse je jako femme fatale celé vesnice naprosto přesvědčivá, ale její příběh mě taky nevzal - maximálně klasická scény "zúčtování" prostřednictvím lynče na náměstí. Ale to už tady bylo taky. Nevytvořila jsem si proto k postavám žádný vztah, takže mne zvraty jejich osudů nedojímaly ani mi nepřipravovaly drásavé momenty. Tedy jedním dechem: atmosfericky příjemný, dějově a citově ovšem ne moc přesvědčivý snímek.
Annie Hall
Musím se přiznat, že Anie jsem viděla jako jeden z posledních filmů Woodyho teprve nedávno, když běžel cyklus jeho snímků na ČT2. Tudíž mám za sebou všechny jeho "nové" snímky cca. od roku 1992, plus samozřejmě krom Manhattanu asi vlastně všechno. A nerada to říkám, ale ačkoli je Annie Hall vnímána mnoha kritiky jako nejlepší Woodyho film, z dnešního pohledu její kouzlo a novum nevidím. Chápu, že tehdy to bylo asi zjevení (zvláště Diane Keaton v kalhotách a kravatě) - ovšem skutečně si myslím, že takoví Manželé a manželky, Výstřely na Broadwayi a možná snad i to mnohými nenáviděné Celebrity měly mnohem větší šmrnc a šťávu. Což určitě něco znamená, uvážíme-li, že se jedná o už xté omílání téhož - a přitom pokaždé jinak.
Kolja
Opravdu hezký film, i když samozřejmě to citové vydírání á la Hollywood nemuselo být tak očividné (ale Svěrákům to díky tomu s Oscarem vyšlo). Typicky zdeňkosvěrákovské slovní vtípky a dojemné chvilky zároveň, typické janosvěrákovské režijní vytříbenosti, skvělé herecké výkony (zvláště Andrej Chalimon se jim opravdu povedl) a úžasný hlavní hudební motiv. Ten mi stačí k tomu, abych měla na krajíčku, opravdu ždímák jak poleno! Kolja je sice trošku kýč, ale zato krásný.
Cinderella Story, A
No musím se přiznat, že tenhle film jsem sledovala asi během prvních 40 minut, s tím, že snad se z toho konečně něco vyklube... a ono jaksi nic. Hilary Duff mi nic neříká, teenagerské filmy taky ne - pokud nejsou opravdu něčím výjimečné. Tenhle nebyl, typická "romance" úplně i ničem. Včetně té absolutně klišácké scény na plese - jak se vám to může líbit, proboha!!!!!!!
Thelma & Louise
Vynikající film!!!
Naprosto úchvatné drama, které vás zcela pohltí a přibije do křesla. Díky tomu, jak je neuvěřitelně dobře vymyšlené a napsané (zasloužený Oscar za scénář), svým napětím, skvělou hudbou, zdrcujícím koncem a vynikajícími hereckými výkony samozřejmě především Susan Sarandon a Geeny Davis. Zcela jistě jeden z nejlepších filmů 90. let.
PS: Tenhle film jsem vyloženě milovala asi do 3. zhlédnutí. Při čtvrtém mně ty holky začaly lézt na nervy... takže body dolů
Mrs. Doubtfire
Coby 14 leté děcko jsem se u filmu hodně řehtala... i když jsem taky slyšela zážitky, že ženské, které měly stejné zkušenosti jako Sally Field, u filmu brečely... No, ale tento trošku jiný pohled, než jaký si tvůrci přáli, měla u sledování Mrs. Doubtfire jistě menšina z nás, jelikož tohle je převleková komedie takových kvalit, jakých by měla být. Robin Williams je samozřejmě jedinečný, jeho kousky ovšem vynikly jistě i díky skvělé režii Chrise Columbuse, specialisty na rodinné komedie, i scénáři. Musím opět dodat, že film má skvělý dabing - Viktor Preiss, který většinou Robina dabuje, ženskou imituje skvěle.
Door In The Floor, The
Pěkný, příjemný film
Velice kultivovaný film s příjemnou atmosférou a skvělým hereckým obsazením (především Jon Foster je coby Eddie vynikající objev!). Je z něj číšit všudypřítomné napětí, erotično dělá taky svoje... možná pouze ono závěrečné vyprávění o osudové nehodě bylo příliš dlouhé a hraná restrospektiva mi vyloženě vadila. Film byl skutečně hezky plynulý, bez zádrhelů, místy vtipný, místy hořký, místy smutný a díky stále krásné Kim Basinger měl šmrnc. Asi to není film pro chlapy a už vůbec ne kluky, ale ženské by se u něj měly bavit myslím dost.
Fanny och Alexander
Jeden z nej...
Absolutně oslňující mistrovské dílo. Jedno z nejlepších, které jsem kdy viděla. Ačkoli už to bylo dávno, věřím tomu, že i po dalším zhlédnutí tento dojem přetrvá. Snímek je na svého režiséra neuvěřitelně napínavý, zároveň překvapí humorem a mysteriózními prvky, které byste od Bergmanna opravdu nečekali. Musíte vidět, jinak nepochopíte.,
Shadowlands
Pěkný film s velmi dobrými herci. Ovšem vznikl v době, kdy jsem byla naprosto omráčená Soumrakem dne (pro neznalé: taky tam hrál Anthony Hopkins, taky to bylo z anglického prostředí, ale jeho lásku hrála Emma Thompson), takže jsem díky výše zmíněným podobnostem nemohla nesrovnávat. No, srovnávat: to skoro ani nejde. Soumrak dne je pro mě absolutní vrchol britského komorního dramatu, a na ten Krajina stínů prostě zdaleka nedosahuje. Navíc téma je trošinku ohrané (asi proto, že jej psal sám život): starší muž se zamiluje do půvabné a milé dívky a ta zcela převrátí jeho život. Trochu mu ale trvá, než se poddá citům... Oproti Stevensovi a slečně Kentonové (pro neznalé: hlavní postavy Soumraku dne) je to fádní příběh. Ale příroda pěkná, to jo.
Příběhy obyčejného šílenství
Musím říct, že mě Zelenka velice příjemně překvapil. Možná jsem opět četla špatně, ale nějak jsem ze všech recenzí měla pocit, že je ten film typicky zelenkovsky ulítlý a trošku mimo, ale to vůbec není pravda! Vlastně je to až atypicky nezelenkovsky milý, příjemný film, který dokonce i dojímá! Synopse totiž sakra klame: i když jsou někteří ti lidi vlastně opravdu jaksi mimo, Zelenka je nezobrazil jako magory, spíše se naopak - staví je do pochopitelných a normálních situací. Kromě "bafací" matky mi vlastně ulítlý nidko tak nepřišel. Jejich "bláznovství" jsou spíše jen vrtochy a blbůstky. Výkon Ivana Trojana je absolutně bez debaty, jeho dementní výraz je skutečně k sežrání, ale celý ansámbl (vyjma trochu toporné Petrovy lásky Jany) vůbec byl vybrán velmi dobře. Líbí se mi ale, že Zelenka ve všech svých filmech dává prostor hercům, kteří jinak ve filmu moc nehrají: tady je to Karel Heřmánek, ktrerého považuju za velkého charismatika, Zuzana Bydžovská, kterou konečně někdo dovedl vyfiknout, takže z ní je sakra pohledná baba, a vlastně i Nina Divíšková, kterou všichni uznávají spíše jako divadelní herečku. (Vzpomenout musím např. H. Maciuchovou v Samotářích, V. Dlouhého v Knoflíkářích ad.) Je to záslužný čin, protože ač proti nim skutečně nic nemám, už je myslím přegeislerováno, převilhelmováno, přeliškováno, přeholubováno a přestašováno. Takže: opravdu příjemné překvapení. Ale ten konec si mohl odpustit :-( (freetimeře, asi ses díval blbě, ale happyend to fakt není)
When Harry Met Sally...
Kult mezi romantickými komediemi. Přesto si z něj pamatuju jedině onu legendární scénu v restauraci, kdy Sally "hraje" orgasmus. Ta byla ale dost vtipná. Billyho Crystala nepovažuju za romantický typ, takže možná i proto mě to tak nevzalo.