Cellular
Sice jsem od Cellularu nic závratného nečekala, ale i tak mě film dost zklamal. Kim Basinger, která je stále krásná ženská a navíc v poslední době hraje zajímavé role v zajímavých filmech, ono věčné fňukání a třesot nějak nezvládla - alespoň podle mého gusta. Typické klišé filmů, ve kterých jde o čas, si tvůrci mohli opravdu odpustit (ta všechny jmenuji onen vybíjející se cellular, následná fronta v obchodě s bateriemi atd.), i když přiznávám, že mě příjemně překvapili onou příčinou, proč byla Kim vůbec unesená (čekala jsem opět nějaké klišé, ale onen důvod byl aspoň trochu překvapující)... Prostě, jo, chtěla jsem to vidět, ale nestálo to za to
Shall We Dance
Strašný film. Myslím, že je zcela možné napsat 2 jednoduché filmové rovnice: film s Jennifer Lopez = hrůza a film s Richardem Gerem = hrůza! Ty jejich "psí" pohledy, strašlivé herectví a pitomá zápletka a ještě hoprší dialogy z tohohle filmu činí předpokládaný nudný zážitek. Nebýt toho tance a na hollywoodský film netradičního rozuzlení, dala bych nulu.
Moonstruck
Ó, konečně máme tento film v databázi! Pod vlivem úplňku je jedinečný film s jedinečnou Cher, která si Oscara opravdu zasloužila. Vedle Masky je to podle mě její nejlepší film a opravdu vždycky se na něj ráda kouknu. Ono spojení romantiky s humorem vyplávajícím z nátury italské komunity v New Yorku je nadmíru vděčné a nemůže nefungovat. I když už by se ze Cher stala druhá chodící mumie jako je Michael, vždycky už ji budu především kvůli tomuhle filmu obdivovat. Jako herečka je totiž skvělá!
Devil Wears Prada, The
Musíte vidět!
Naprosto strhující Meryl je zcela zde předpokladů ten hlavní důvod, proč tenhle film vidět - bez ní by to nebylo ono! Je neuvěřitelně šarmantní, krásná a je prostě radost sledovat každý její pohyb a malinkaté nuance v hlase. Skvělý herecký výkon, za který by si určitě zasloužila čtrnáctou nominaci na Oscara (když už nic jiného). Naštěstí ale v Pradě nefunguje jen ona, ale i celý zbytek obsazení. Anne Hathaway je skvělá, překvapivě sympatický Stanley Tucci taky a stejně tak i Emily Blunt v roli Mirandiny 1. asistentky. Co příběh? Díky skvostně vypointovaným situacím a dialogům je velmi vtipný a dojde i na dojemné chvíle, které jistě utkví v paměti. Stručně řečeno: pro fanoušky Meryl naprostá nutnost (dovolím si tvrdit, že Miranda je bezkonkurenčně její nejlepší role za posledních několik let), pro milovníky dobré komedie s nápadem a vtipem taky.
Stuck on You
Dobrý díky Meryl a Cher
Farrellyovek se dopředu trochu obávám, ale musím říct, že v tomto případě to byla slušná oddechovka, i když s klišáckým příběhem. Proč slušná? Protože se režisérům (?) povedl skvělý tah v obsazení Cher a Meryl Streep - hereček, které dodají šmrnc i tomu nejhoršímu propadáku. Díky nim je film nejen koukatelný, ale i osvěžující.
Full Frontal
Tak tenhle "pozoruhodný" film jsem měla možnost asi dvakrát zahlédnout na HBO a i přes hvězdnost obsazení, režiséra musím říct, že jsem jej vypla asi po dvaceti minutách, kde se vůbec nic nedělo a naopak mi to přišlo až trapně o ničem. Takže asi bych měla dát nulu, že?
History of Violence, A
Ano, je to americký film (tudíž si postavy pořád říkají Miluji tě, začátek je typickou poklidnou průpravou na nějaký zvrat á la "podívejte, jak všichni žijeme - dlouho nám, to nevydrží") A ano, je to film Davida Cronenberga. Tudíž v něm najdete otevřené sexuální scény a docela hodně krve. Ten film ovšem má smysl, v žádném případě nenudí a určitě od něj v polovině neodejdete, proboha! Zaprvé kvůli hereckým výkonům: sledovat Eda Harrise je vždycky chuťovka, úplně chápu, proč byl William Hurt nominovaný za vedlejší roli na Oscara - skutečně lahůdkový výkon - no a ústřední dvojice Maria Bello a Viggo - to je špica! Kdo říká, že Viggo neumí hrát, ten je skutečně buď úplně mimo, anebo (spíš se stavím za tuto variantu) mu nějakým záhadným způsobem nepřeje jeho slávu a snaží se jej stůj co stůj shodit (dělají to mimochodem všichni recenzenti). Jak říkal Peter Jackson i nyní Cronenberg: Viggo je člověk nesmírně vnímavý, který se snaží proniknout do postavy, co nejvíce může, žije jí i mimo plac, a podle mě se opravdu umí do postavy ponořit. Navíc je fyzicky dost zdatný, což nemusím dvakrát zdůrazňovat, takže i akční scény vypdají opravdu přesvědčivě a musím říct, že jeho likvidace nepřátel je dost zajímavá a neotřelá... Neříkám, že ten příběh nemohl být temnější a rozuzlení trochu originálnější, ale i tak Dějiny násilí představují v žánru thrilleru dobrý nadprůměr (na názvu taky nevidím nic špatného - na film "Průběh / vývoj násilí" by asi nikdo nešel...)
People I Know
První (a doufám, že poslední) film Al Pacia, který jsem nedokoukala. Bylo to v televizi, pozdě večer. Být na tom v kině, jo, možná to přetrpím. Ale o čem to sakra mělo být? Z Ala udělali absolutního losera, a to mi coby jeho letité fanynce dost vadilo. Jo, už mu není třicet, ale myslím, že jej nemusejí v Hollywoodu ještě takhle odepisovat. Vyloženě mi vadil... a to přece není dobře! Ale i celkově: jestli to mělo být napínavé drama, neřku-li thriller, někdo někde udělal chybu - opravdu to tak nevypadalo. A i dle výkonů všech (Téa Leoni, Kim, sám Al) mi přišlo, že jsem se nudila nejen já, ale i erci při natáčení.
Munich
I kdybych nevěděla, že Mnichov natočil jistý pan Režisér, na první pohled je už od začátku jasné, že to je dílo skutečného profesionála. Opět ukázka toho, jak i laik, kterého nezajímá filmová teorie, pozná, co je dobrá režie. Ty záběry! Za všechny jmenuji scénu, kdy (myslím) Eric Bana sedí v autě, v čelním skle se v odrazu objeví Daniel Craig a v dalším odrazu nad ním ještě i Ciarán Hinds. Skutečně skvělé nápady - dost dobře také Janusze Kaminského. V každém případě, právě tahle vytříbená obrazová režie dělá z Mnichova nevšední zážitek, který musí každému utkvět v hlavě. Plus ten hlavní "napínavý" motiv z pera Mistra Johna Williamse! Jak málo stačí k tomu vytvořit hudbu, ze které přímo běhá mráz po zádech! Ano, taky mi vadil konec, který bych utla tak o 15 minut dříve, ale o Spielbergovi všichni víme, že konce "neumí" (no, to zní blbě, ten umí snad všechno...), takže naštěstí to tak nevadí jako u někoho jiného, kde to nečekáte. Navíc příběh se po - pravda taky dost rozvláčném - úvodu v momentě nasazení "velké pětky" do akce hodně rychle rozjede a jejich likvidační jízda začne být přímo strhující. Podpořeno skvělými výkony a na žánr vůbec ne patetickým scénářem (vsuvka - taky jej mají na krku zdatní autoři - rodinné scény bych naopak právě kvůli tomu vyzdvihla: nejedná se o zbytečnou úlitbu, ale kvůli dalšímu vývoji hlavní postavy dost podstatnou část příběhu, a fakticky jsou zvládnuté na jedničku. Žádné přiblbé dialogy - konec vsuvky), jedná se určitě o jeden z nejlepších filmů SS, filmů o terorismu a jedno z nejlepších (akčních) dramat posledních let. Navíc i když mu někdo může vytýkat prožidovský postoj (a jaký by měl být jiný, propalestinský snad?!), jeho "poselství" je zcela jasné a v dnešní době palčivé: ono zabíjení lidí sebe navzájem je opravdu čirý nesmysl. PS: Hele, a Ryan byl zatraceně dobrý film!
Blood Simple
Opravdu silná Coenovka, ze všech jejich filmů (spolu s Fargem, samozřejmě) snad nejtemnější. Jako vždy skvělá Frances McDormand, úžasný Dan Hedaya a ten konec s oknem - no prostě drsárna pohledět! Byl to snad myslím jejich debut - no a není divu, že se z nich stala jedna z nejslavnějších filmařských dvojic. Zcela zaslouženě!
Cocoon
Hodně dobrý snímek, který by mohl být jedním z mnoha dalších, stejných, podobných - pokud by tvůrci tak nápaditě nesáhli po oné skupince dědoušků a babiček, které filmu dodávají poetický a jemněhumorný nádech. Příjemný, vtipný film pro relaxaci
I Love Trouble
Poslední film z tetralogie stupidit Julie Roberts (Notting Hill, Svatba mého... a Nevěsta na útěku). Ani (narozdíl od zbylé trojice) dobrý herec po jejím boku nezachránil dojem z filmu, který je otřesný díky scénáři a Juliinu superskvostném hereckému neumu (vyjma Pretty Woman a Erin). Nevím, jestli to je právě tím, že v těch filmech hraje Julia, nebo že Julia nemá vkus a nechává se obsazovat do blbých romantických komedií. V podstatě je to ale jedno, protože tak jako tak, v Juliině filmografii od dob Pretty Woman je jen jeden zajímavý film, kde hraje hlavní roli - a romantická komedie to sakra není.
Underworld
Klasický film o upírsko-vlkodlačím tématu či, pokud to vezmeme obecně, o bytostech s výjimečnými schopnostmi (Liga výjimečných atd.). V těchhle filmech nejde většinou o obsah a už vůbec ne o nějakou myšlenku, spíš o formu. Underworld sice nepostrádá příběh, ale ten samotný mě skutečně nijak neoslnil (narozdíl od Bladea, který byl i nápaditý) a výplň mezi akčními scénami je skutečně spíš na škodu (např. "cituplná" scéna, kdy Selene vypráví o své rodině). I tak ale - předešvím díky obrazové stránce i patřičně drsné Kate Beckinsale - film, který jistě není špatné vidět
Fisher King, The
Vynikající výkony
Na dobře napsaném snímku je nejlepší naprosto strhující výkon Mercedes Ruehl, která si opravdu po právu zasloužila Oscara. Jako vždy, skvělá je samozřejmě i Amanda Plummer.
Million Dollar Hotel, The
Od Zachraňte vojína Ryana nesnáším Jeremyho Davise. Je odporný a slizký. Takže i díky němu jsem se na tenhle experimentální film jaksi nemohla dokoukat. Chtěla jsem - kvůli U2, kvůli Mille, i nakonec kvůli Melovi. Ale nepovedlo se. Vypla jsem to asi po 30 minutách.
Little Man Tate
Jelikož je Adam Hann-Byrd (nebo spíš tehdy byl) roztomilý a harecky nadaný klučina, i díky jemu je tenhle film působivý. Mezi ním a Jodie Foster to prostě funguje a pokud chcete, věříte všemu, co se mezi nimi odehraje. Chvílím štěstí, pohody, i bolesti a smutku. Pěkný film.
Sommersby
Jodie Foster je prostě Jodie Foster - skvělá herečka. Richard Gere je na tom s herectvím hůř, zato v době natáčení Sommersbyho byl na vrcholu své slávy a i mně se líbil. Sice neznám francouzský originál s Gérardem Depardieu, takže nemohu soudit, jestli je americká verze lepší či ne, vzato obecně se mi tenhle příběh líbil. Atmosféra staré Ameriky má vždycky něco do sebe a spolu s napětím, které se ve filmu stupňuje až do finále, vytváří zajímavý příběh.
Unfaithful
Film byl celkem ceněný kvůli hereckému výkonu Diane Lane, ale mě nijak nevzal. Naopak: Olivier Martinez mi je nesympatický a nelíbí se mi, Richard už mě svým blbým herectvím taky štve a Diane, ačkoli půvabná ženská, se vlastně celý film pouze tajemně usmívala nebo plakala nebo ... no však víte co. Takže celkový výkon - stejně jako celý film - poněkud o ničem
In the Bedroom
Další nepochopitelná nominace na Oscara za film. V ložnici je sice nabitý hvězdami a jejich skvělými výkony, má jistě příběh, který má děj a jisté napětí, ale celkově je PŘÍLIŠ unylý a pomalý. Mám moc ráda americké filmy vysílané na ČT2 v rámci nezávislého léta ve Filmovém klubu. Některé považuji za své největší filmové zážitky. Ale V ložnici je příliš nudné drama se skvělými herci o ničem
Rok ďábla
Tenhle film jsem sice viděla v jěho rozpracované verzi, ale i přesto jsem vůbec nepochopila jeho smysl. Ačkoli mám Jarka Nohavicu a Čechomor hodně ráda, jedná se o lásku k jejich hudbě - ne k herectví. Jarek prostě hrát neumí a jeho výkon je skutečně hodně komický, o ději se ve filmu vůbec nedá mluvit, vtip tam je snad jen jeden (dnes už ale nevtipná scénka s diskusí o trenkách / slipech), co za něco stojí, je prostě akorát ta hudba. Tu si můžu pustit jako CD, že. Typický úlet zhuleného maniaka á la Zelenka.
The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardr
Velmi příjemné překvapení. U dětských filmů jsem vždycky dopředu nejistá a mám obavy, že se film zvrtne v patetismus a infantilní humor. U Narnie je ale vidět, že to není výplod moderní doby a že příběh psal jeho autor v době, kdy společností a pohádkovými příběhy vůbec vládla dobrota v lidech a spravedlnost. Zajímavý příběh ozvláštněný zvířecími hrdiny (alespoň u mě spolehlivá ingredience pro citové zaujetí), skvělé herecké výkony dětských představitelů (především malé Lucinky) a vážně skvělé provedení masek činí z Narnie určitě jeden z nejzajímavěších pohádkových fantasy příběhů posledních let. Ačkoli v některých místech přímo bije do očí "podobnost" s Pánem prstenů (např. létající ptáci shazující kameny při boji - jasní Názghúlové, zřejmě úplně stejné lokace na Novém Zélandu atd.) a v efektech za Jacksonovou ságou dost zaostává, je alespoň pro mne mnohem upřímnější než moderní obrýlený fantasy hrdina s bleskem na čele.
Dangerous Minds
Michelle je skvělá herečka a hodně sympatická a půvabná ženská, a díky tomu snad nemůže být žádný její film nekoukatelný. Ačkoli téma výchova rozmazlených nebo v lepším případě konfliktních spratků ve škole je otřepané, podané nějakým inovativním způsobem může zaujmout. Michelle, nechceš se už konečně vrátit na stříbrné plátno, sakra?
Beyond Borders
Film se odehrává v na americké poměry zajímavém prostředí - a to je asi tak všechno. Situace v Africe a Čečně mě vskutku nebere. Naopak mě každý film nebo dokument zobrazující malé podvyživené NICNEDĚLAJÍCÍ Afričánky utvrzuje v mém cynismu. Ačkoli tady jde i romanci (která naštěstí funguje díky chemii mezi Angelinou a Clivem), ta bohužel přijde na řadu značně pozdě. A samotná Angelina, která se mi líbí jako ženská, prostě neumí zahrát emočně vypjaté scény a tato nevěrohodnost se stupňuje i díky také přepjatému dabingu její dvorní dabérky (jejíž jméno si stále nemůžu zapamatovat). Prostě námětem a lokací asi výjimečný film, zpracováním ale vůbec. (I když ano, uznávám, ten konec byl opravdu nečekaně nehollywoodský = drsný.)
Kráska v nesnázích
Trochu lepší než Horem Pádem, ale bohužel stejně jako první film nové éry filmů J+H přehnaně vykalkulovaný. Skvělé jsou jako vždy pouze herecké výkony, a to osvědčených herců: Jiří Schmitzer (jistá nominace na Lva, ne-li Lev samotný), Jana Brejchová a Emília Vášáryová. Aňa Geislerová svým herectvím-neherectvím působí vedle těchto živoucích, naplno hrajících herců mdle, stejně tak trochu i Josef Abrhám. I když tomu role šarmantního elegána hodně sekne. Odhaduji, že film seice bude mít velkou návštěvnosr, ale kritiky budou trochu rozpačité. Hřebejkovi to přeji, protože vykalkulované české filmy opravdu nesnáším.
Štěstí
Nejlepší film roku? To sotva
Samozřejmě že jsem byla na Štěstí hodně zvědavá a čekala jsem opravdový nářez. Ano, hrají v něm špičkoví herci. Ale to je jinak všechno! Nesnáším ošklivé filmy o ošklivých lidech a hlavně ne o lidech nudných. Stejně jako Divoké včely je i Štěstí úplně o ničem. Zcela upřímně mi je líto Petra Zelenky, jehož Příběhy byly ve srovnání se Štěstím výsostně nabušený akčňák, který měl hlavu a patu, byl vtipný, měl grády a alespoň byl o něčem. Nějaké plácání se od špíny do špíny, chudoby do chudoby, drog, sexu atd. do drog, sexu atd. pro mě nemá žádný smysl. Opět zafungovalo pokrytectví filmových kritiků - filmu bych nedala Lva ani jednoho, natož sto procent...