Bedrych
Half Past Dead
Na pokraji smrti
Tenhle film je pro mne jedním z vrcholů Seagalova středního období. Po trochu přeexponovaném začátku (honička s autem) se rozvíjí přátelství zloděje aut a agenta FBI. Tohle je přesně Seagalovské, lidský vztah, kamarádství, odpovědnost za člověka, který je tak, či onak svěřen mé svobodě je zcela nadřazeno jakýmkoli jiným pragmatickým účelům. A Seagal to umí předvádět ve vyhrocených situacích elegantně a taktně.
Dále jeho rozhovor s odsouzencem před popravou má smysl právě proto, že Seagala "nezajímá", co "vlastně" ten druhý udělal. Ale když se s úzkostí ptá, jaké to je, být tam na druhé straně (což Seagal na počátku příběhu sám prožije po té, co svým tělem zakryje před kulkama svého kamaráda, mladého černošského zloděje), několika málo slovy dodá odvahu a naději. Jde z něj samého vnitřní síla a věrohodnost, proto má privilegium být druhým lidem něco platný. A to privilegium má proto, že sám sobě nelže.
Ticker
Profesionál
"Profesionál" je vrcholný Saegalův film, který zachycuje proměnu role mladého akčního policisty, z filmů "Nico", "Muž s cejchem smrti" a dalších raných filmů do nové polohy "experta na výbušniny", který s odstupem a nadhledem vyvažuje lavinu zmatku z neuchopitelného zla. Pomáhá hektickému a rozervanému kolegovi znovu najít sebe sama. Žije z "moudrosti východu" a ojedinělým způsobem přenáší toto vidění do té nejzamotanější a nejproblematičtější praxe, do přímého střetu s organisovaným zločinem. "Bojové umění" a "moudrost" mají u Saegala jeden a týž zdroj.