Meky
Ženy v pokušení
****
Po opravdu dlouhé době konečně svěží vánek z našeho filmového průmyslu. Jiří Vejdělek má vždy dobré filmy a touto komedii si udržel laťku pořád hodně vysoko. Ona je to sice "jen obyčejná vztahovka", ale funguje výborně. Díky povedeným gegům je velice vtipná (žádný trapný humor) a to je pro českého diváka důležité a vždy to ocení. Druhou věcí, bez které nemůže úspěšný film fungovat je výběr herců. To je asi nejsilnější stránka filmu. Numero uno je samozřejmě náruživá dáma v podání Elišky Balzerové, která předvádí a zosobňuje nezapomenutelný výkon i charakter postavy. V dalších rolích se představili velmi sympatičtí a milí herci, jako třeba Lenka Vlasáková, Veronika Kubařová či Vojtěch Dyk. Nelze opomenout ani klasika Jirku Macháčka, ale ten byl trochu mimo hlavní dějové linie. Závěr? Troufnu si říct, že nejlepší a nejvtipnější český film za poslední roky...
Devil Wears Prada, The
****
Velice chytlavý námět mi stačil k tomu, abych tento snímek neopomenul. A dobře jsem udělal. Ďábel nosí Pradu je příjemně běžící oddechovka, která nás doslova vtáhne do hektického světa módy, extravagance a vyššího životního stylu, kde se nemůže pohybovat jen tak někdo. Může se zdát, že je snímek adresován spíše ženám, ale není pravda. Ano, něžnější pohlaví si z toho možná vezme více, než my, protože jsou více v obraze a móda zajímá každou, ale i pro muže je to minimálně parádní předváděčka luxusních rób, které na hezké dívce jistě ocení! Narážím na Anne Hathaway (Andy), která si musela natáčení užívat, jako málokdy. Dalším velkým tahákem je zcela jasně postava nekompromisní, tvrdé, ale přesto uhrančivé šéfky módního průmyslu Meryl Streep (Miranda). Roli chladnokrevné workoholičky ztvárnila naprosto suverénně, i když je škoda, že její postava byla svázaná pořád stejným postojem. Příběh krásně zachycuje zkřížení dvou životních cest - karierismu a osobního života. Tato volba čeká na každého člověka, bez výjimky a tento případ poučuje a navádí diváka - člověka, jakou cestu zvolit, takže vypovídající hodnota je patrná a to se cení! Závěr? Pracuj tvrdě, ještě tvrději, nejtvrději a výsledky se dostaví... ale nikdo vám nezaručí, že je to správná cesta. Velice příjemná sonda do módního průmyslu, která potěší především ženy a dívky. 70/80%
Phantom Of The Opera, The
**
Už dlouho se mi nestalo, že bych si vybral tak špatný film, abych se na něj ani nedodíval... Bohužel, sedlo to na Fantoma Opery a doufám, že mám na nějaký čas zase vystaráno! Muzikály nemusím a Fantom Opery odpoví proč: Nudné, rozvláčnělé, bez nějaké touhy výrazněji zapůsobit a co je nejdůležitější - s trýznícím zpěvem!! Zpívá se doslova na každém druhém kroku (možná i častěji), zpívá se o všem, dokonce se zpívá i to, co se uzpívat ani nedá! Někdo by mohl namítnout, že muzikál je o zpěvu, tak co to kecá?? Samozřejmě že je, ale ne v takto přehnané podobě! Přesně kvůli tomu nemám muzikály rád. No... k mému kritickému postoji také hodně přispělo Moulin Rouge. Kdybych jej neviděl dřív, tak řeknu hmm docela přijatelný muzikál... ale takhle to prostě nejde. Je to vykrádačka Moulin Rouge, která neví co chce, mastí všechno dohromady a můj výsledný dojem je pak negativní! Žádné stěžejní momenty, žádné emoce, žádné gradující finále! Závěr? Joel Schumacher není žádný chameleón, aby zvládal i muzikály. Ať se drží osvědčených thrillerů a od tohoto raději ruce pryč!
The Twilight Saga: Eclipse
***
O trilogii Twilight si každý myslí svoje. Náctky ji milují, kritici nenávidí. Není se čemu divit, protože tato sága je líbivá a slaďoučká navenek, ale uvnitř hloupá a jalová! Pořád mluvím o jasně daných dvou stranách, ale existuje ještě třetí (pro mě) a do té spadá Eclipse. Po nové, ale za očekáváním zapomenuté jedničce a příšerné dvojce, tady máme trojku a z mého pohledu z toho vyvázla nejlépe. Hororový režisér David Slade do Zatmění vtiskl svůj zběsilý rukopis a výsledek je hned lepší. Když pominu příběh, který se vejde do jedné věty: "Bella se rozhoduje mezi Edwardem a Jacobem...", tak je až s podivem, že tohle "nic" dokázalo zabavit na dvě hodiny... Daří se to především díky akci, která je mnohem rozsáhlejší, než v chabé dvojce a díky Sladeovi i "koukatelná". Finální "big fight" sice zvorali a trestuhodně nevyužili, ale pořád je to lepší, než jsme čekali. Další výtkou z minulých dílů bylo chování Belly a Edwarda, respektive herectví Stewart a Pattinsona. Ještě to není ono, ale působili zde mnohem lépe (zamilovaněji), než v předešlých dílech. Sice pořád nasazují utrápené obličeje, ale už mi to tak nevadilo. Asi jsem si zvykl. Jak už jsem jednou podotknul, tak obsazení zachraňují vedlejší role a to "tlupa" Cullenových. Ti jsou mnohem více sympatičtější, než ústřední trojice. Hudba Howarda Shorea nebyla špatná, ale od takového jména bych čekal přece jen víc, než pár romantických tónů. Závěr? Po tragické dvojce byla má očekávání nulová a Eclipse mohlo jen překvapit, což se také stálo. Není to žádná pecka, je to stejně hloupé a bezradné jako ostatní díly, ale díky lépe natočené a hojnější akci, by vám to mohlo upoutat pozornost a nenudit na celé dvě hodinky...
(500) Days of Summer
****
Naprosto neznámý režisér Mark Webb vsadil při svém debutu na mezilidské vztahy, čili na osvědčené téma, ač stokrát provařené a světe div se... dokázal najít a podat tuto problematiku velmi osobitě, vkusně a přitom si stále nechává velký odstup a nenutí nikoho nikam! Primitivní myšlenku "Dva lidé s rozdílným pohledem na svět si k sobě cestu nenajdou" příjemně rozvedl, na to nabalil další a všechno dotáhl do vítězného konce! Je umění se v tom nezamotat a neudělat z toho bezpáteřní slátaninu. Zajímavý námět podtrhuje výborné obsazení obou hlavních rolí. Oba herci (Zooey Deschanel a Joseph Gordon-Levitt) hrají uvolněně, přirozeně a diváka snadno přesvědčí. Oba jsou momentálně v kurzu a hlavně Zooey má v sobě charisma a smyslnost, které umí prodat! Hudba důstojně podbarvuje dění na plátně, což jsou další plusové body. Závěr? "Špinavá" komedie s nádechem romantiky a přesto bez lásky! Je to možné? Je a funguje to! 70/80%
Centurion
***
Skvěle sestříhaný trailer dával dlouho dopředu znát, že by mohlo přijít něco velkého... Že by další velkolepý, historický epos, co by zacelil několikaletou díru v tomto žánru? Ne! Věřil jsem Neilu Marshallovi, že nesklouzne k žádnému patosu, i když jeho filmy k tomu mají vždy blízko! Je pravda, že výsledky za sebou zatím nemá a nic na tom nemění ani jeho nejnovější počin Centurion. Nálepky průměrného režiséra se zajímavými tématy se prozatím nezbavil. Ale teď už zpět k filmu. Jako většina současných snímků se i tento může opřít o mohutnou digitální podporu. Překrásné destinace, zpracované moderní technikou, si divák užije na vysoké úrovni, i díky slušné kameře. To samé platí o všemožných soubojích a různých detailech. Po vizuální stránce je Centurion líbivý, o tom žádná. Ale na co se u takových mainstreamu zapomíná je příběh. Tady sice nějaký je a drží se poměrně při zemi, jak naznačoval sám rejža, že nechce žádné nadpřirozeno a podobně, ale já jsem postrádal především mnohem promyšlenější choreografii bojů, taktiku, více zvrácenějších momentů a podobně. Je to takové nemastné neslané, což je škoda. Nemalou měrou k tomu přispěly postavy, které byly špatně napsané a bohužel někde i špatně obsazené. Hlavní hrdina musí mít respekt a nezdolné charisma, ale u něj mi to chybělo. Výjimkou je jen jedna jediná postava, která příběh obohatila exotickým kořením. Olga Kurylenko (Etain) ztvárnila krvelačnou bestii výborně a jelikož byla němá, tak každý její pohled jsem si užíval! Brutalitou je Marshall známý a nešetřil jí ani tady. "Malinovka" stříká ze všech stran a hrdla se podřezávají jedna radost... Závěr? Centurion je vizuální lahůdka, která ale má spoustu jiných nedostatků, které jej brzdí v tom, aby se stal něčím víc, než jen průměrnou řežbou. Tváří se velkolepě, ale stejně jako třeba film Mongol, nenaplnil svá očekávání.
***
Výjimečně jsem se rozhodl podívat na nějaký "animák" a padla volba na Vzhůru do oblak. Nadšený z toho nejsem, kreslené filmy nemám v oblibě, ale tenhle mi zase tak moc nevadil. I když je pointa o "sonic" barevném ptáku o ničem, tak přece jen se snaha nedá upřít. Tempo svižně běží a humor dokáže vykouzlit na tváři úsměv (hlavně díky dabingu, viz. Pavel Liška atd.). Také mě potěšilo výborné grafické zpracování. Závěr? Pohodový "animáček", jež musí děti milovat a dospělé neurazí...
Direktøren for det hele / Boss of It All, The
**
Tak to teda ne! Tohle není Lars von Trier, jak ho známe! Proč vstupovat do komediálních vod, když veškeré schopnosti, díky kterým je Lars výjimečný a originální zde nevyužije? Extravagance, kontroverze, šílenost? Tady je nehledejte! Obyčejná, rádoby vtipná komedie s nikým a o ničem. Rukopis Larse nejde vůbec poznat, pouze několikrát vstupuje do děje (hlavně na začátku a na konci) a snaží se smýšlet, ale to je výstřel do neznáma. Snímek má přirozenou atmosféru, ale to je tak jediné, co jej pojí s jeho ostatními filmy. Nezkušení herci ani tak moc nevadili, protože celý film tak nějak vykrystalizoval amatérsky. Dost mě to nudilo, nemělo čím upoutat, zaujmout. Závěr? Říkám si, kdyby von Trier točil všechny filmy takhle, bez toho aniž by šokoval, trestal a moralizoval, tak jsou všechny obyčejné, jako tento a svět by rázem přišel o neobyčejného umělce!
Moulin Rouge!
*****
Muzikály mi nic neříkají a moc je nemusím! Ale Moulin Rouge miluji! Tyhle slova mohu ze sebe směle vysypat po shlédnutí tohoto jedinečného díla. Baz Luhrmann potvrdil, že jeho "veršovaný" Romeo a Julie nebyla náhoda! Znovu pěje ódy na lásku a vyplácí se mu to mnohonásobně! R&J byl výborný, ale kam se to hrabe na Moulin Rouge? Nejznámější milostný příběh v pohodě přebíjí Satine a Christian, protože co ti dva na plátně předváděli, to nemá obdoby! Sám jsem tomu nevěřil, ale strhující milostné vzplanutí této dvojice mě semlelo a nezbylo mi, než se nechat unášet příběhem zhrzené lásky ( trochu klišé, ale to je úplně jedno) a vynikajícími muzikálovými songy, nesoucími lehkost a nadhled. Největší zásluhu na tom mají "lovers" Nicole Kidman a Ewan McGregor, na které bych si jako pár nevsadil ani zlámanou grešli, ale vášeň, cit a především láska z nich doslova číšily a své skvělé herecké výkony podpořily neméně dobrým pěveckým projevem. Směle bych je zařadil mezi nejzamilovanější filmové páry všech dob! Výprava, kostýmy, technické zpracování, dramatický spád - všechno je výborné a na nic si nelze stěžovat! Závěr? Proč chodit kolem horké kaše? Žánrově patří Moulin Rouge mezi absolutní špičku, tak proč šetřit hodnocením? Show must go on!! 90/100%
Abre los ojos
****
Zase tak špatná podívaná (podle hodnocení na našem webu) to rozhodně nebyla. Alejandro Amenábar má velmi specifické filmy a rozhodně všechny stojí za shlédnutí. Otevři oči zaujme / odradí svým spletitým dějem, který mi přišel mnohem více zajímavější, než třeba ve filmu Věčný svit neposkvrněné mysli. Kombinování kruté reality se sladkými sny a sladké reality s krutými sny diváka nešetří a dokonale mu zamotává hlavu. Amenábar si před natočením musel dopřát nějaké psychotropní látky, jinak si to nedovedu vysvětlit :D Příběh je tak dokonale "zamazaný" až to zdrávo není, ale o to víc se těšíte na závěrečné vyvrcholení a objasnění všeho. A myslím si, že je to dobře vysvětleno a opravdu to podstatné se divák dozví, i když některé vedlejší detaily zůstanou neopodstatněny, ale to nevadí. Já jsem příjemně překvapený, protože všechny spojitosti, které jsem si dával v průběhu dohromady lehly popelem a realita (mohu-li ji tak vůbec nazvat) byla úplně jiná. Z herců se mi líbil Eduardo Noriega, který svou roli zvládl výborně. Penélope Cruz netřeba zmiňovat, má takový sex-appeal, že jsem si ani nevšiml, jak hrála :D Závěr? Amenábar opět nezklamal a předhazuje nám spletitý příběh, plný halucinogenních situací, které by zblbly i vola!
Sweet Hereafter, The
*
Vypadalo to na další slibné drama o životní tragédii a následném psychickém napravování, ale všechno na co jsem vsázel, se ze mně vypařilo jako pára nad hrncem! Film sice nepochází z evropské produkce, ale ani z USA, je s cizími herci, se zajímavým námětem, ale s až příliš houževnatým natočením! Je možné, že to bylo nepřístupné pouze pro mě, ale bohužel příběh je strašně nezáživný a s velmi pomalým dramatickým spádem, což mu hodně ubírá na kráse a mi na koncentraci. Jak už napovídá info, není o právnících, soudech či pomstě, ale dle mého ani o zármutku a vyrovnání se s minulostí. Chápu, že se obyvatelé městečka k této smutné tragédii nechtěli vracet a chtěli mít prostě jen svůj klid a zapomenout, ale o čem to pak má být?? Závěr? Jednoznačné zklamání! Film je sice upřímný, ale hrozně utahaný a stejně jako lidé ve filmu, bych i já chtěl co nejrychleji na něj zapomenout a myslím, že to nebude problém...
The A-Team
***
Očekávání napovídala kde co, ale až tak horké to s touto akční řežbou není! A-Team dokonce ani není "áčková" záležitost, ale rozhodně má svůj styl, který mu nelze upřít. Když to vezmu kolem a kolem, tak je to pouze velká lžíce amerického klišé, ale světe div se, ono to drží při sobě, funguje a není to blbost! Je pravda, že čtveřice "supermanů" všechno ví, všude byli, vždy jsou v pravý čas na pravém místě a ještě se u toho tváří "stylově", ale dá se to překousnout, protože A-Team je založený pouze na akci a charismatu "silné čtyřky", což nakonec stačí k tomu, aby jste si film užili. Navíc akční dávka se divákovi v krvi rychle vstřebá, takže no problemo! Humor nezůstává stranou a rovněž je dávkován v podobě různých gegů či hlášek, celkem solidně. Jak říkám, film se může opřít i o známé herce, na kterých jde vidět, že si své role užili! Závěr? Stylová jednohubka, která si svou akci mydlí od začátku do konce a nenechá se ničím ani nikým rušit. Zapomeňte na různé chyby, detaily a korekce (v tomto případě se částečně dají odpustit), jen vypněte a bavte se!
I Am Sam
****
Tak tohle drama se povedlo! Bravo. Dojemný příběh o vztahu retardovaného otce a malé dcery je sám o sobě smutný, ale navíc je podán tak lidsky, že nahlodá i kdejakého cynika. Nejedná se zde pouze o vztah otce / dcery, ale díky této situaci se potkávají i dvě zbloudilé duše, které jsou si vzájemnou oporou a jak se říká, ve dvou se to lépe táhne. Snímek je poměrně dlouhý, ale po celou dobu nepřestává polevovat a stále je na co koukat. Dramatickými výstupy také nešetří. Vůbec si nedovedu představit, že by příběh mohl skončit jinak, než dopadl, protože žádný divák si to nepřeje a k jeho spokojenosti je to důležité. O kvalitu filmu se výraznou měrou podílejí herecké výkony, které jsou opravdovou lahůdkou. Sean Penn potvrzuje svoje mistrovství a rolí retardovaného otce mě jen utvrdil v tom, jak velkým hercem je! Michelle Pfeiffer si také počínala výborně! Tuto dvojku doplňuje dětskou rolí Dakota Fanning a nutno podotknout, že se mezi takovými hereckými esy neztratila a právě touto rolí ukázala svůj neskonalý talent a nastartovala svoji úspěšnou kariéru. Vůbec nemá zapotřebí plýtvat svým talentem na současných projektech (viz. Stmívání apod.). Od této mladé herečky se ještě dočkáme velkých věcí, tím jsem si jist! Závěr? Kvalitní drama, lehce působící svým lidským příběhem na city diváků a troufnu si říct, že se špičkovým hereckým obsazením!
Doomsday
**
Neile Neile, nepotěšil jste mě, ani já Vás nepotěším! Co to mělo znamenat? Málo kdy se povede udělat z "béčkového" námětu "céčkovou" záležitost! Marshall není špatný rejža, ale tady hodně, opravdu hodně ujel zdravému rozumu na míle daleko! Také se zde přesně hodí zkratka WTF?? A rovněž závěrečná věta v "infu o filmu" skvěle vystihuje tento film: "Co objeví, však přesahuje nejdivočejší představy kohokoliv z nás." Přesněji co divák objeví! Nejde mi do hlavy, jak po slibném začátku a vjezdu za "pekelnou bránu" se může děj takhle zku*vit?! Divák nasává mrazivější atmosféru zdecimované, opuštěné lokality, jemně jej Neil napíná a pak to přijde. Od prvních okamžiků, kdy vyskočí ze všech koutů přeživší "komedianti", se z toho stává naprostá fraška, která znehodnocuje a znásilňuje film až do závěrečných titulků! Jak trestuhodné!! Stupidita největší je ztvárnění všech přeživších jako středověkých kanibalů, naprosto hloupých a primitivních. Nevhodně vyzněla taneční show na pódiu a také závěrečná honička, kdy si to spolu rozdávají postmoderní Bentley a ručně sestrojená vozítka primitivů, které překvapivě drží krok. Už jste něco podobného někdy viděli?? Ano, Marshall nám nabízí vskutku zajímavou a hlavně zábavnou konfrontaci, ale jen pro ty stejně šílené jako on! Pro střízlivé diváky to vyzní dementně! Dalo se očekávat, že se Eden (hlavní postava) vydá hledat svou matku, ale scenárista (také Neil) na to úplně kašlal a vydal se pouze svým směrem. Směrem, který nabízí tupé dialogy, jednoduchost, trapnost, marnost a provařenost na všechny způsoby! Těch pár procent dávám jenom za sympatickou a sexy herečku Rhonu Mitru, jejíž postava ale bohužel nepostrádala nesmrtelnost. Závěr? Unikátní ukázka toho, jak udělat z klasického "béčka", podívanou ještě o třídu horší! Doufám, že si Marshall filmem Centurion zpraví reputaci, kterou si u mě pošramotil touto slátaninou!
Agora
****
Alejandro Amenábar nemá špatné filmy a ani Agora není, ale v žádném případě se nemůže honosit přívlastkem "velkolepé". Ano, vnější stránka filmu je na velmi vysoké úrovni, výprava, masky, kostýmy, exteriéry, interiéry, prostě vše je dotažené téměř k dokonalosti. Ale to neznamená, že je film velkolepý, on si to jen myslí a vypadá tak, ale není! V recenzi je napsáno, že jestliže je divák křesťan (já jsem), tak se má koukat na film s větší dávkou tolerance. A proč? Protože je Agora jeden z mála filmů, kteří zobrazují křesťany jako"ty špatné", kteří utlačují všechny, kteří nejsou zpjati s Bohem? Jsou to lidé, dobří, špatní, jako všichni ostatní, jen jsou zaslepení svojí vírou, stejně jako byli Židé, Pohané, Proselyté... V písmu stojí - "Milujte svého nepřítele" či "Když tě někdo uhodí, nastav i druhou tvář", což je ideologie a takhle to přece nefunguje. Nevím do jaké míry byl život křesťanů v těch dobách pravdivě zachycen, ale fanatismus a zvěrstvo páchané na bezbožnících se nezastavilo před ničím! Co se týče hereckého obsazení, tak nikdo nebyl výraznější, kromě Rachel Weisz, která zde hodně omladla a do role astroložky a vědátorky Hypatii celkem zapadla. Závěr? Tento film pravděpodobně bude přijat kontroverzně, protože útočí na křesťany a snadno nařkne konzervativnější jedince, ale jako celek je to vydařené historické drama, především s krásnou vizuální stránkou.
Dancer in the Dark
****
Od Larse jsem naposled viděl jeho nejnovější přírůstek - Antikrist, který byl kontroverzní, jako sám dánský režisér. Dalo by se čekat, že jeho ostatní filmy půjdou stejným směrem a Tanec v temnotách nijak zvlášť nevybočuje. Až na to, že je to muzikál. Přiznám se, že je nemám nijak zvlášť v oblibě a bylo to znát i v tomto případě. Příběh je posazený v depresivní tónině, tak jak to umí jenom Lars, ale ruší ji právě ty muzikálové vstupy. Samozřejmě je to logické, když je to muzikál, ale nedá mi to napsat, že kdyby nás o tyto vstupy rejža ochudil, tak by to bylo velice dobré drama! ALE... na druhou stranu, vzhledem k postavě Selmy byly tyto hudební vstupy nezbytné, protože ze surové životní reality potřebovala snít svůj sen! Utéci do imaginárního světa, plného úsměvu a hudby, kterou tolik miluje. Ten kontrast je bolestný i pro diváka, když vidí téměř slepou, zranitelnou dívenku, která se utápí v hektickém světě a usměvavou "tanečnici", která rozsévá do okolí pozitivní energii a radost. Z tohoto hlediska musím vyseknout poklonu zpěvačce Björk, která ztvárnila obě tváře naprosto přesně! Von Trier nijak zvlášť nešokuje, ale z horizontálního tempa v průběhu, nasadí nakonci prudkou vertikálu s dramatickými sklony a po aktu "vykonání" nabídne totální zlověstné ticho! Čekal jsem, že konec zmastí, ale opět zůstal svůj a to se cení. Kamera snímá fantasticky, ale na tyhle kousky už jsme u jeho filmů zvyklí. Závěr? Kdo by čekal, že z dílny Larse von Triera vyleze muzikál, že? Ale tento je vysoce originální, i když místy fádní a nesourodý. 70/80%
Adams æbler, Adam's Apples
****
Těžko hodnotit toto drama, když jsem se ještě s ničím podobný nesetkal. Hořkosladký příběh pětice postav, které jsou tak zvláštní a neobvyklé, že si s nimi bohatě vystačí celý film. Hodně mystická atmosféra, neobvyklé profily hlavních postav a mnoho absurdních situací z něj dělá nevšední podívanou. Dobro a zlo, alias záludný Bůh a povrchní Ďábel se střetávají v přímém souboji a jen jeden může zvítězit. Nebo oba? Z dosti psychologické újmy nás zachraňuje několik vtipně odlehčených situací, které se opravdu vyvedly! K herecké osádce nemůžu absolutně nic říct, protože hrají jak se patří na skandinávská drama, opravdu přirozeně! Závěr? Mít pozitivní myšlení a rozsévat kolem sebe dobro neznamená, že máte zajištěno místo u Boha. Je mnoho bizardních situací mezi nebem a zemí a toto je jedna z nich! P.S. "Kdyby šachy prošly stejným vývojem, jako my lidé, tak by královna byla v popředí a věže by braly našikmo. Pěšci by byli nejdůležitější figury." (úryvek z filmu)
Clash of the Titans
***
"Popcorňák" jako blázen... na co jiného by mohl remake Souboje Titánů vsázet, než na velkolepé efekty a dynamickou podívanou plnou mlátících se příšer? Ale jestliže tento blockbuster shlédnete doma (jako já), tak přícházejí jeho hlavní atributy vniveč! Předlohu jsem naštěstí neznal, takže mě ta prázdnota tak moc nezasáhla, jako zasvěcené. Ale určitě všechny bez výjimky nemine tupost, se kterou je divákovi podávaná jedna scéna za druhou. Perseus je prostě klaďas jako blázen, opravdový hrdina, který rozseká všechno, co se mu postaví do cesty. Trestuhodné přímočaré! Párkrát se naskytl pokus o odlehčení už tak odlehčené situace vtípkem nebo gegy a některé se i podařily. Všechno směřuje do finálního boje s tolik opěvovaným Krakenem, ale finále je hodně chabé, stejně jako démon, který měl určitě ohromit a plivat zkázu i na diváka. Ano, ohromil svými rozměry, ale spíš vypadal jako kopie Balroga (Pán Prstenů) ve větším měřítku a když zařve, tak se asi všichni po*erou, ne?? Podle řeckých mýtů jej Medusa nechá zkamenět, což je z pohledu akce, dle mého vkusu na takovou megalomanskou podívanou, jakou se Souboj Titánů pyšní, docela málo. Bohužel, mýty jsou mýty! Sam Worthington je v kurzu, ale hraje naprosto obyčejně, což dokazuje i fakt, že jej předčil Mads Mikkelsen v mnohem menší roli velitele Draca. Holt charisma se nedá ututlat! Kromě nich se v ostatních rolích představily další známé tváře, ale už bez efektu. Alespoň, že se vizuální stránka vydařila. Byla daleko lepší než třeba u filmu 2012! Závěr? Takový fantasy námět se mohl klidně stát pokračovatelem Pána prstenů, ale místo toho se řadí do sekce tupých a prázdných filmů, přeplácaných pouze efekty a "cool" souboji, což se někomu samozřejmě může líbit, ale já už z toho vyrost ;-)
Greatest, The
****
Není všechno zlato, co se třpytí! Dar sice dramatem je, ale postrádá především rychlejší spád a mnohem více vypjatějších a dramatičtějších chvil, než se nám naskytlo v tomto případě. Pak není divu, že výsledkem je malinko nudnější podívaná, což je škoda, protože se z toho dalo vytřískat mnohem víc. Holt Amíci si točí podle sebe a mnohdy to neumí prodat. Námět (ač nijak neoslňují a je celkem ohraný) vykazoval slušný potenciál a psychologické profily všech zúčastněných se podařily vykreslit, ovšem vyznělo to tak nějak kostrbatě. Největším kladem je jednoznačně herecké osazenstvo. Kromě stálic Brosnana a Sarandon mě opravdu velmi, ale velmi mile překvapila vycházející britská hvězda Carey Mulligan. Zahrála opravdu výborně a navíc zde byla nehorázně sympatická! Hudba se držela v mezích žánru. Závěr? Říkám to pořád a řeknu to zase: na dramata evropského formátu to zdaleka nemá! Amíci se snaží hrát na city, ale bez většího efektu. Naštěstí jsou tady skvělí herci, kteří vynášejí toto drama do jemného nadprůměru. 60/70%
I Love You Phillip Morris
***
Těžko říct, co si tvůrci od tohoto filmu představovali, ale doufám, že to nechtěli spojovat nebo se odkazovat na Zkrocenou horu, protože kromě tématiky homosexuálů nemají tyto dva filmy vůbec nic společného! Snímek je prezentovat v odlehčené atmosféře, nechce být ničím svazován a chce působit příjemně. Ale nedokážu překousnout to, že na mě působí nuceně a až příliš okatě něčeho dosáhnout a přitom se mu to nedaří! Rovněž se snaží tvářit propracovaně, ale nefunguje to, alespoň v mém případě ne! Obsazení hlavní dvojice je docela dobré, jak komik Jim Carrey, tak citlivý Ewan McGregor si odehráli svoje a s přivřením obou očí by se jim dalo i věřit. Závěr? Zkrocené hoře to tedy nesahá ani po kotníky! Ostatně, nelze to srovnat, protože I Love You Phillip Morris je pojato spíše komediálně, ale i přesto to žádná sláva nebyla...
Breakfast at Tiffany's
***
Další zašlá filmografie s neodolatelnou Audrey Hepburn, od které (filmografie) jsem ale čekal mnohem víc. Kromě jako vždy výborné Audrey měl být tím nejlepším scénář, ale bohužel nezaujal mě. Příběhy s ní jsou mnohokrát jednoduché, ovšem kouzelné a vždy postačí k tomu, aby utáhly celý film. To ale není tento případ. Než kouzelný je spíše nezáživný a už vůbec ne romantický, jak napovídá žánr. Proto se vsází více na komediální strunu, ale žádná sranda to také nebyla, takže nevím, kam snímek zařadit. Ani oscarová hudba Manciniho se mi nezdála. Závěr? Není to tak horké, jak se může zdát. Moc mě to nebavilo (což je asi nejdůležitější slovo) a proto bych řekl, že je to jeden z těch průměrnějších filmů Audrey Hepburn.
Ji jie hao / Assembly
****
Příběh o velkém hrdinství několika desítek vojáku, kteří urputně a do posledního muže bránili bezcenný důl. Svou kůži neprodali lacino, za tisíce dalších vojáků to stálo. Snímek je říznutý do dvou rovin. Ta první - akční, na Vás vyrukuje hned na úvod a táhne se zhruba do poloviny filmu. V této fázi chtěli Číňané světu vyrazit dech precizností, s jakou dokáží zinscenovat akční scény druhé světové války... a světě div se? Nejsou to velkohubá gesta, kdy se o filmu psalo, že díky čínské vládě, která uvolnila na tento film štědrý rozpočet, se bude před těmito bojovými sekvencemi třást i sám vojín Ryan! Opravdu jde vidět, kde tekly všechny ty peníze, protože celá válečná vřava je vypiplaná a dotažená až dokonce! V této části filmu jsem byl ohromen a doslova jsem si lebedil. Ale poté, co nás všechny rejža namlsá, tak snímek ztrácí právo nazývat se válečným (asi došly peníze:D) a druhá polovina filmu se už pouze snaží vynaložit úsilí k tomu, aby všichni vojáci, kteří tam padli, byli oceněni za své hrdinství a přijali slávu, kterou si bezesporu zasloužili. Příběh tak skutečně končí a všichni jsou spokojeni. Neříkám, že to tak nemělo být, ale je škoda, že se snímek až tak dvousečně rozdělil a v druhé části nabídl pouze nudu z toho nesčetného množství keců. Závěr? Asiaté opět světu ukázali, že točit filmy umí, hlavně tedy ty válečné. I když jim ve třetí třetině filmu docházeli síly, přesto si zaslouží pochvalu, především za zpracování, které je na velmi vysoké úrovni! 70/80%
Elsker dig for evigt / Open Hearts
****
Opět jsem zakotvil u Susanne Bier a opět mě nezklamala. Ale to se dalo čekat, protože tahle režisérka mi opravdu sedí. Otevřená srdce je její průlomový snímek, díky kterému mohla naplno rozvinout svůj talent a smyslnost pro sociální vědy a také za to byla oceněna. Opět se zaobírá mezilidskými vztahy, kdy dokonale zrající vztah mladých lidí napadne nečekaná událost (nehoda) a celý svět se najednou obrátí o 180°. Lidské pocity viny, bolesti, utrpení, zmatků, nepochopení, útěchy či lásky jsou zde zachyceny bravurně a divák snadno soucítí s nimi. Neříkám, že téma je nějak převratné, to ne, takových už bylo spousta, ale znovu se musím postavit za skandinávskou produkci, která tu danou situaci umí zachytit mnohem syrověji a uvěřitelněji, než kdokoli jiný! Dánští herci opět výborní, bez výjimky! Konec je otevřený, což je dobře, protože nechává divákovi prostor odpovědět si sám, jak by se zachoval on v podobné situaci a také se snaží do jisté míry varovat. Závěr? Susanne Bier ve formě! Doufám, že mě její "filmy ze života" nikdy nepřestanou bavit a ona nikdy nepřestane točit, protože by jsme přišli o velice dobrou režisérku! 70/80%
Mr. Nobody
*****
Geniální dílo! Je možné, aby ještě v dnešní přeplácané době mohl vzniknout opravdu výjimečný film? Ano, je! Mr. Nobody spadl z čistého nebe a hned se zařadil mezí díla nezapomenutelná. Pro mě neznámý belgický režisér Jaco van Dormael splácal něco, co nabízí tolik nepřeberných myšlenek, až je nemožné naplno pochopit a užít si tuto skvělou podívanou na jedno shlédnutí. Příběh není žádná "jednohubková" záležitost, protože nabízí spoustu životních cest a překvapení, že dokáže diváka snadno zmást. Po vzoru vlakových kolejnic, které z několika proudů splynou v jeden (a zase naopak), který pravděpodobně představuje lásku, se řídí celý tento příběh. Dalo by se to přirovnat k filmu Osudový dotek, ale s tím rozdílem, že tam divák věděl, jakou cestu si hlavní hrdina nalajnoval... Mr. Nobody tohle neumožňuje a nechává diváka ve spletitostech a chaosu. Ne, že by mě to nudilo, ale na konec jsem netrpělivě čekal... na ten moment, kdy závěrečná slova a podobenství srovnají mé myšlenky a očekávání... nesrovnaly a jsem za to rád, protože jak říkám, nemyslím si, že první shlédnutí dokáže byť náročného diváka uspokojit. Forma natočení je dokonalá, scény na sebe fantasticky navazují a jde vidět, jak si s tím rejža pohrál a jak si to doslova užíval. Herecké osazenstvo se zde představilo v hojném počtu a byli vesměs sympatičtí a nikdo nekazil. Závěr? Podle mě bezkonkurenčně nejlepší film poslední doby! Styl natočení je fantastický a myšlenková podstata bohatá, ovšem složitá. Doporučuji všem, protože takový film se nepoštěstí shlédnout každý den! P.S. Těším se na další shlédnutí...
Brødre
***
Po americkém remaku (2009) shledávám konečně i dánský originál od Susanne Bier. A je pravda, že jsem čekal daleko lepší podívanou. Těžko srovnávat, protože remake jsem viděl dřív, než originál a byl jsem do jisté míry ovlivněn tím, že mě na plátně nemohlo nic překvapit, kromě odlišného prostředí a jiných herců. Čekal jsem, že "origoš" remake převálcuje, ale bohužel nebyl to až tak výrazný rozdíl v kvalitě. Režisérka do toho sice dala kus sebe, ale ta sugestivní atmosféra mě nestrhla. Velký rozdíl je určitě ve výběru herců. Ti dánští mi sedli daleko více, než známé tváře Portman, Gyllenhaal a Maguire. Závěr? Málokdy se vidí, že jsou si originál a remake tak podobné. A přitom je pojetí a styl tak odlišný. Přesto se neubráním tomu, že jsem čekal od režisérky dramatičtější podívanou, ale jde vidět, že tímto filmem na sebe upozornila a do budoucna je už jen zlepšovala.