Jeremiáš Muhembo
Big Fish
Vypravěčů není nikdy dost
Film se mi zalíbil už svým námětem: je zde zobrazen jeden z vypravěčů, a ti jsou vždy svobodní tím, že svět uvnitř vnesou nám do reálného světa, ať už slovem či písmem; jejich úloha je podstatná, fantazie dělá duše šťastnými, hodně usnadňuje a zbarevní všechno... Jak vidno, pro režiséra orné pole. Pod jeho taktovkou vznikl film veskrze půvabný, kouzelný, s nápady, představivostí, s vtipem a není tak jednoduchý, jak se může zdát s „hlavní dějovou linií“. Po shlédnutí o něm chvíli přemýšlíte a začnete ho nakonec vidět i trochu jinak. Takže se na něj podíváte znovu. Maximální počet bodů ode mne dostane ale hlavně díky výtvarnému zpracování a hudbě, tyto kardinální pilíře byly zvládnuty na jedničku. Ten svět jsem skutečně cítil.
Beetle Juice
nápady, představivost... Burton!
Beetlejuice je znamenitá záležitost. Ani ta léta, co jsem ho neviděl, nic nezlomila. Lze říct jen jedno - prostě Burton. Opravdu, všechny jeho filmy mají velké kouzlo; jeho představivost je svět, který mě naprosto fascinuje. Co tu mám zmínit? Krajina za dveřmi, úřední šiml, beetlejuicovy metody,... humor není pokoutný, spíš je skoro všude; Michael Keaton září, Danny Elfman taktéž -jak jinak- jeho hudba dává atmosféře glanc. A já jim dávám 100.
Corpse Bride
začala mi svítit duše...
Jsem unešený! Tak co mám tady všechno vyjmenovat? Skvělá pohádka dějově, atmosférou, bezvadné nápady, zvláštně originální loutky a prostředí, Burtonova nekonečná úžasná imaginace - ta je teda vždy a všude, hudba Elfmanova svojského, dostatečně šíleného kalibru, která naprosto sedne. Ale nejvíc mě tady fascinoval ten báječný barevný svět mrtvých, prostě jsem nabyl dojmu, že se sem musím hned odstěhovat.
Hitcher, The
chytne a nepustí...
Film má od začátku svou podivnou černou atmosféru. Charakter tomu dodává prašná skalnatá pustina okolí, beznaděj a cigarety. Film dost sugestivně působí, nečekané momenty, drsné scény, okořeněný černým humorem. Kouzelně zahrané Rutgerem Hauerem a precizně T.C.Howellem. K tomu není co dodat. Děj je zajímavý, vidím to asi takto: Stopařovi se zalíbí mladík, který projeví pohotovost a rozvážnost a rozhodne se, že ho vychová jako syna a předá mu to, co je on sám, a tak hocha pronásleduje. Co mi nesedlo, byla hudba, ta měla dávat filmu víc. Honička je sice dobře udělaná, ale dost naivní. Ale celkově je Stopař film, který podle mě patří mezi ty opravdu dobré, na které se lze dívat několikrát a které vám dodají cosi ze sebe.
Casablanca
Nečekaně zaujala!
Tak tenhle film můžu jen doporučit. Upřímně, na starý americký film, ještě k tomu romantický, je to opravdu skvost, klenot. Co mne zaujalo, to byla dost netradiční, občas tísnivá, i cynická, sem tam smutně groteskní atmosféra. Konec možná očekávaný, avšak dobře podaný ve všech směrech. Ale okamžik předurčení mě tedy usadil a musím říct, málem dohnal k slzám. To je chvíle pohledu majitele restaurace na své hosty zpívající ze všech sil Marseillaisu, ten moment, kdy se přidají prostě všichni. Zde v názorech již toliko zmíněná scéna stojí teda dle mého názoru ještě jednou za vypíchnutí, je velmi silná. No a s dialogy na tom Casablanca není vůbec špatně, rozhodně zaujmou. Herecké výkony jsou kvalitní. Ale ať jen nechválím a nevypadám kriticky benigně, ta kostrbatá umělost, onen pach lezoucí z filmů starých ročníků tady jde občas stejně vycítit. Ale tím nechci odradit, jeden a půl hodiny Vašeho času si Casablanca rozhodně zaslouží. Chválím ji a hodnotím jako film, který já mohu vidět víckrát a sčítání plusů a mínusů mi dává dohromady…
Osobennosti natsionalnoj rybalki
Směr dva prsty od Alkoholu
Tenhle film nemá chybu. Hodně oceňuju, když si někdo dokáže dělat srandu sám ze sebe a tady to bylo zase perfektní, od první scény s krávou až po Fina na molu. Hlášky mě dorazily, není to přeplácané - dramaturg taky za jedna, a vyzdvihovat jednotlivé situace (jako třeba Kam jde proud?, uspávání generála, perlivá-neperlivá), to je nošení dříví do lesa, a místo výčtu bych napsat rovnou celý film. Není tu chyba, je to úžasná bláznivina. Moje traumatizované chechtací svalstvo bylo prostě v háji. Doporučuji všem, kdo má rád opravdu svérázný humor. Délka filmu a objem vypité vodky jsou přímo úměrné roztrhanosti bránice.
Schuh des Manitu, Der
jak to bylo doopravdy...
Musím říct, že na německou produkci je to opravdu skvost. Řehtat se začnete na začátku a skončíte po titulcích. I když je několik fórů už dost ohraných, přesto to dohromady působí pořád skvěle nesmyslně. A musím se přidat, jak už tu bylo uvedeno, původní verze je lepší (!), také mně dává víc smysl (ve svém nesmyslu). Co mě ale opravdu dostalo, byl Abahachiho bratr, neměl chybu.
High Anxiety
Zklamání? Ne zcela.
Mé hodnocení ovlivňuje hlavně to, že před tímto filmem mě pohltily Drákuloviny, Spaceballs a Robin Hood. Závrať se ke mně nedostala dřív, jak před pár dny díky ČT. Takže Závrať tedy srovnávám s nimi. Fakt tedy je, že to mé očekávání nesplnilo, nebylo to podle mých představ. Přesto tu jde pach Mela Brookse suverénně vyčenichat -spoustu věcí také užil v dalších filmech: je tu pár skvěle absurdních momentů (scény v letadle, orchestr, vlkodlak, vyvolávání fotek, …), vtíravá kamera rozbíjející okno, … A je vidět, kde Připoutejte se, prosím! (1980) (trio A, Z, Z) bralo taky inspiraci. Některé chvilky jsou zato dost slabé (scény s Victorií, sjezd psychiatrů...). Celkově však u mě převážil pocit, že je to spíš film na jedno skouknutí a pro „kompletaristy“. Přesto nezatracovat!!! Kdo má rád Brookse, tak Závrať si zaslouží, abyste se na ni aspoň jednou podívali, za tohle to opravdu stojí. Dávám 45%.
Hungarian Beauty
My mrazíme, vy konzumujete
Tento film mám pokoukaný jen jednou (což je málo) a chci ještě vidět krásu Americkou, možná přijdou oba pod konfrontaci. Přesto první dojem vždy velí. Zpočátku mi film připadal trochu zmatený, pak ale přišla sprcha. První, co mě upoutalo, byla hrozná novostavba před paneláky, kdy jeden vidí tomu druhému do talíře. Taky život obyvatel je propojen. Jakoby je spoutával pes volně přebíhající ploty. Zde se mi líbí styl zobrazení reality, ve které se nachází - svět sebestředný, unylý, tristní a groteskní stejně, jako je jeho hudba, kterou hraje učitelka na klavír; svět, kam se přišli ukrýt a budovat a který je schlamstnul-a to viděno z perspektivy „všudybylové“ kamery, která neodbytně šmíruje, přistihuje a dokumentuje. Každý v Kráse po něčem touží. Jedné noci se všichni společně toho dotknou a zjistí, co vlastně chtějí. Společně však hledají sami sebe. Ráno přijde vystřízlivění. Útěk dvou je jasným východiskem z tohoto světa, který je přiklopí jako poklice na hrnci s vroucí vodou (paralela s papouchem, pro mrtvolu symbol nedostižného). A jak dopadne tatík, který se rozhodne se jít za vysněnou nezávislostí, svobodou, je důkazem polapení v síti světa novostaby. Kruh z lištiček se uzavřel. Hodně se mi líbily dvojsmyslné hlášky, emotivní výjevy, z kterých leze mráz po zádech, absurdita s dávkou šílené nadsázky, jak pracovník může dostat od slizkého šéfa odstupné, … Zajímavý snímek na vícero pokoukání, spousta motivů, svérázný humor i silné scény. 75%, ale to musím zaokrouhlit nahoru …
Marketa Lazarová
černobílý a ohromně barevný
Mám tu výhodu, že se mi kdysi dostala do ruky kniha a až poté na mou osobu zaútočilo Vláčilovo zpracování. Takže mě mohla bez větších problémů pohlcovat enormní, podivně neobvyklá obrazotvornost, emotivnost a zvláštní postupy, s jakými byla tato prozaická balada zfilmována. -tedy, o to vlastně v baladě (lyrika s epikou) jde- A přesto dějová složka plyne tak, jak má. Žádné zadrhávání a zbytečné pajdání. Ani omylem. Přitom nic podstatného, co Vančura v Marketě vyjádřil, nevynechává. Rozhodně se mi nepodařilo zachytit naráz všechno, film je natolik vnitřně obsáhlý, že bude vyžadovat mnohem více času a nechat diváka, aby s ním nějakou dobu plynul. Myslím, že divák, který knihu nečetl, je před složitější štrekou, bude dějem zprvu tak nějak zmatený a bude si ho muset nejprve sesumírovat. Ale to nic nemění na tom, že jde o úchvatnou věc. Je to jediný český film, po jehož shlédnutí se ze mě vydralo: „Nádherný!!!“ Nu, tak se taky stavím do zástupu za názor, že jde o nejlepší český film, jaký kdy byl natočený. Rozhodně doporučuju, nebojte se a podívejte se na Marketu. Stojí za to!
Leon
...a zbraně, mlíko a kořeny
Vynikající! Luc Besson zas dokázal poskládat zvláštní film, u kterého mi opravdu zatrnulo; který prostě dokáže strhnout. Film nejen o nalezení citového zázemí, schopnosti sblížení, pochopení, co přináší mít někoho vedle sebe, a kudy a kam teda s kytkou, Mathildou a Leonem. Film s akcemi, drsností, nadhledem, humorem, flekem člověka ve všech směrech a velkou hromadou mlíka. Herecké výkony špičkové, perfektní Portmanová, bezchybný Reno a brilantní Oldman - s pilulkou vás dostane! Zajímavá kamera, konec je dost nevšední. Hudba padne jako ulitá. Scénář kvalitní. No, a film skončil tak, jak měl, "kladné" východisko by nedávalo smysl. Marně hledám, co by se mi na tom všem nelíbilo. Za stovku se vší parádou.
Rivieres pourpres, Les
Správný krimi-thriller
Od začátku jasně navozená napjatá, hrůzyplná atmosféra;-hudba se taky vehementně činí, až praská ve švech. Námět zajímavý, zápletka bezvadná, nápady, celé hodně promyšlené, zpracování mrtvol na jedničku. Víc? Film se mi vryl pod kůži, sugestivní, zlo zpersonifikovali, jakoby se ze všech obyvatel zkoncentrovalo do podoby univerzity s městem a na jazyku mi ulpěla jeho hnusná chuť. Film ho nutí vnímat všemi smysly, také díky neuvěřitelné konfrontaci s nádhernou přírodou. Rohodně se na to kouknu víckrát. J.Reno opět exceluje. Body srážím za kýčovitě provedený konec s lavinou v čele. To chlapci přehnali.