Zicherka
Rezervni deli
Krutá realita!
Režisér Damjan Kozole kedysi hrával v punk – rockovej kapele a až potom prešiel na „filmárčinu“. Aj v tomto filme bolo cítiť, čo rezonuje v jeho duši – mladá žena s príveskom znaku anarchie, jediný punkáč v Kršku (priemyselné mesto), ktorého tu stretávame a aj dominantná téma jeho diela sa neodkláňajú od autorových punkových koreňov a ideí.
Film zachytáva ako bývalý motocyklový šampión Ludvik Zajc najme ešte neskúseného mladíka Rudiho v obore pašeráctva ako spolupašovateľa imigrantov za slovinské hranice do Talianska, kde ak sa imigranti dostanú, poslúžia ako „náhradné diely“ pre bohatých Európanov, žijúcich na západe. Za každú maličkosť navyše (voda, jedlo,...), platia privysoké ceny a v prípade žien nie je nezvyčajná ani platba vlastným telom. Spočiatku zhrozeného Rudiho Ludvik prevychová a pomôže mu odosobniť sa.
Kozole poukazuje na brutálnu skutočnosť, pričom Ludvik zastáva názor, že chce zomrieť skôr ako bude Slovinsko v EÚ. Čaká Rudiho rovnaký osud ako Ludvika? Alebo sa uvedomí?
Man on the Moon
Žena na Mesiaci
Film je životopisnou tragédiou geniálneho umelca, ktorého vynikajúco stvárnil Jim Carrey. Myslela som, že túto rolu mu kvôli jeho filmografii nezhltnem, ale ...presvedčil ma a ja som sa s Andym zžila. Asi to bude tým, že som podobný blázonko ako on. ;) A na konci filmu som sa s ním preťažko lúčila. Teda s filmom. Andyho cieľom bolo pobaviť seba a vzbudiť u diváka pravé emócie, nech už boli akékoľvek – smiech, plač, hnev, agresia. To všetko však robil veľmi nevšedným spôsobom, na ktorý diváci neboli zvyknutí a ani si nechceli zvyknúť. Navážal sa naozaj do všetkého...do žien, prezidenta, Santa Clausa,...AKÁ JE PRAVDA? Jeho skutočným cieľom bolo zabaviť seba, vzbudiť u diváka pravé emócie a ukázať mu, aké sú v skutočnosti médiá a ako nechutne manipulujú s ľuďmi. Forman si navyše v tomto filme, vzal na mušku aj náboženstvá ako také. Dôkazom je scéna, v ktorej Kaufmana vylúčia z každoročných meditácií, namiesto toho, aby mu boli oporou a podali mu pomocnú ruku. Ale to sa už asi „nenosí“.
Škoda, že amíci tento film nepovažujú za skvost svetovej kinematografie a ako vždy všetko kvalitné musia oceniť Európania, pre ktorých je Andy Kaufman neznáma osobnosť. Česť výnimkám.