ShaoFuTzer
Dial M for Murder
Komorní detektivka s velice promakaným dějem.Na filmu je sice vidět,že mu byla předlohou divadelní hra(víceméně se odehrává v jednom pokoji),ale mistrná režie Alfreda Hitchcocka mu dodává nezapomenutelnou atmosféru a šmrnc.Možná toto nepatří mezi jeho top filmy(přece jenom Psycho,Vertigo nebo Marnie jsou ještě o třídu výš),ale stále je to velmi vysoký nadprůměr.Rozuzlení bylo tak logické,až se mi chtělo vrnět blahem.Navíc Grace Kelly byla skvělá herečka,takže už kvůli jejímu výkonu bych se klidně podívala znovu.
Transformers
Naivní,nedomyšlené,občas nechtěně vtipné a příliš patetické?Ano,ale také velkolepé,kulervoucí a…..prostě Bayovské.Konečně(po zklamání z Pirátů a Harryho Pottera)nefalšovaný letní blockbuster na který je fajn vyrazit s partou kamarádů,koupit si u toho velký popcorn a hlavně u něj nepřemýšlet.Jakmile začnete dumat,jestli je možné,aby se obrovský robot poskládal do dost malého auta a jak to,že ufoni z nějaké vzdálené galaxie mezi sebou mluví americky,tak máte po zábavě.Nedomyšleností je tu tolik,že by mi nestačila celá stránka,abych je vyjmenovala,jenže komu na tom záleží,když se u toho tak bezvadně pobaví a maximálně si odpočine.Z mého pohledu nejlepší scény se odehrály hned na začátku,útok robota na základnu v Kataru a následně na přeživší vojáky v poušti je natočen skutečně atmosfericky.Potom ovšem nastoupí kapku infantilní humor a už víte,že se nikomu důležitému a sympatickému nic nestane.To není úplně můj šálek čaje,ale na druhou stranu to Bay vynahrazuje famózními scénami soubojů robotů,kdy kamera létá vzduchem a duní k tomu monumentální soundtrack dvorního Bayova skladatele Steva Jablonského.Bay prostě naplnil veškerá očekávání a spravil si u mě reputaci po nepříliš povedeném Ostrovu.Jo a abych nezapomněla,Shia rulezz!!!
Resident Evil: Apocalypse
Za takhle zpackanou práci by Alexander Witt zasloužil pořádně za uši,to je asi tak všechno co k téhle slátanině můžu říct.
Just Cause
Poměrně solidní kosek filmařiny,který zdobí herecké výkony Seana Conneryho,Laurence Fishburnea a Eda Harrise.Finále bylo možná na můj vkus příliš americky srdceryvné,ale na druhou stranu bych ocenila,že jsem hned od začátku neuhodla pointu.Z některých scén,především z těch s Edem Harrisem doopravdy mrazilo.Díru do světa to asi neudělá,ale tvůrce se rozhodně nemusí stydět.
Fracture
Gregory Hoblit chtěl zjevně stvořit druhý Prvotní Strach,ale uspěl pouze tak napůl.Začnu nejdřív kritikou,která směřuje především k zápletce.Je hrozně řídká,příběh se defacto točí pouze kolem záhady kam zmizela vražedná zbraň a rozuzlení je dost přitažené za vlasy.Vyskytuje se zde příliš mnoho náhod(např,jak mohl Crawford vědět,že k případu bude povolán zrovna milenec jeho ženy…..),než aby to člověk mohl přejít.Na druhou stranu disponuje Okamžik Zlomu výborně napsanými postavami,nadto obsazenými skvělými herci.Anthony Hopkins rozhodně nepatří do starého železa a pořád dokáže pořádně vyděsit,aniž by příliš vykrádal Hanibala Lectera.Ryan Gosling má talent,a zde je to jasně vidět,i když v roli mladého právníka nemá až takový prostor jako např.Ed Norton jako schizofrenik v Prvotním Strachu.Přeměny jeho charakteru jsou velice uvěřitelné,například mi přijde přirozené,že se do Crawfordova případu tak zažral.Bylo to zkrátka proto,že ho dotyčný prostě vytočil a dostal se mu pod kůži(mě by ty jeho řeči a chování taky dožraly…).Obecně nejlepší scény filmu jsou ty ze soudní síně,kde Hopkána nenápadně podkopává Goslingovu sebejistotu.Pochválila bych také otevřený konec,to byla příjemná změna od momentální módy naprosté doslovnosti.Celkem vzato mírně naprůměrná záležitost.
Live Free or Die Hard
Solidní akční film,ale nepřijde mi,že by to mělo moc společného s původními Smrtonosnými Pastmi.Tenhle film je mnohem méně nekompromisní,víc politicky korektní,teče v něm mnohem míň krve(hlavně ze samotného McLanea) a také se v něm skoro nenadává.Vinu bych v tomhle neházela na režiséra,který se zřejmě musel vejít do co nejnižšího ratingu,jinak by dostal od producentů za uši.Len Wiseman se jinak s filmem vyrovnal nad očekávání dobře,má to spád,občas i nápad a nepřišlo mi,že by se tam děly nějaké úplné nesmysly(já ovšem moc nerozumím počítačům,takže nejsem schopná posoudit,jestli tomu všemu klikání a hackování nechyběla logika).Dost nereálné akční scény,jako sestřelení vrtulníku autem nebo boj se stíhačkou mi ani tak nevadily,mám spíš jinou zásadní výhradu,a to k bojové scéně s Maggie Q.Poněkud mě popudí,když jí Bruce Willis omráčí,nechá ležet,navrch se k ní otočí zády a potom ještě dlouhou dobu neslyší,jak se snaží vstát.Každej normálně myslící policajt by jí svázal,nebo rovnou střelil do palice.Tohleto fakt rvalo oči a mozek.Na druhou stranu,výborná byla scéna se „Spider-manem“,ten chlap byl fakt borec.Doufám,že ho ještě někde uvidím a že bude mít víc prostoru než zde.Jinak Willis je pořád machr a na podobnou roli s přehledem má(škoda že se nepředvedl v McLaneovském nátělníku),Timothy Olyphant umí udělat pořádně zlé oči a Justin Long se svým nepřetržitým monologem pořád balancuje na hranici toho,že vás baví a že vám leze na nervy.Naštěstí se většinou drží v té první kolonce.Hudba Marca Beltramiho je možná nepříliš originální,zato se svou pompézností k filmu dokonale hodí.Dost jsem se bavila,ale podruhé to rozhodně vidět nemusím.
Perfect Score, The
Překvapivě chytrá teenagerovská komedie.Nejedná se samozřejmě o nějaký intelektuální počin,ale nejsou tu vulgární fóry,nestříkají tu tělní tekutiny a to se cení.Trošku zamrzela ta závěrečná morální agitka,to bylo typicky americký a nikdo mi nenamluví,že by se to takhle skutečně mohlo stát.Ale na druhou stranu filmy jsou filmy a chodíme na ně právě proto,že jsou od reality poněkud odlišné……Herecké obsazení je vemi dobré,od Scarlett Johansson,přes Chrise Evanse,až po zhuleného Leonarda Nama.V rámci žánru povedený kousek
Martial Law
Totální akční béčkovina,která obsahuje snad všechny klišé,které si dovedete představit a je tak naivní,až to bolí.Absolutně kladný hrdina bojuje proti nelítostnému záporákovi s kterým spolupracuje hrdinův bratr…….Bojové scény se samozřejmě nemohou rovnat s těmi dnešními,při kterých jsou používána závěsná lana a digitální triky,ale zase jsou z toho soudku,že poznáte,že protagonisté bojové umění skutečně ovládají.A to je dost sympatické.Martial Law působí alespoň na mě velmi nostalgicky,když vidím ty natupírované účesy a z dnešního pohledu legrační styl oblékání,tak jihnu.A co teprv někdo,kdo je třeba o takových patnáct let starší než já a skutečně v devadesátých letech takhle vymóděný chodíval.Skoro se přestávám divit Tarantinovi,že na těchto filmech tak ujíždí.Navíc je David Carradine v roli hlavního záporáka neskutečně charismatický,takže možná to moje vstřícné hodnocení není až tak přehnané.
Spellbound
Tohle je Alfred Hitchcock ve své nejlepší formě.Hlavním tématem učinil psychoanalýzu a schopnost naší mysli zasunout traumatizující zážitky kamsi hluboko,což vůbec není špatný nápad.Celý film má úžasnou atmosféru,romantické scény nepostrádají osudovost,snové scény při halucinacích hlavního hrdiny jsou zase vizuálně velmi podmanivé(prim hrají ty z kasína).Gregory Peck a Ingrid Bergman jsou výjimeční herci,dost to mezi nimi jiskří a oba zůstávají po celou dobu filmu tak trochu tajemní.Rozdvojená duše opět dokazuje,že měl Hitchcock mimořádný cit pro hororový žánr a umí vykřesat napětí i ze zdánlivě klidných scén.Například,když stojí Gregory Peck na schodech s otevřenou břitvou,napětím jsem ani nedýchala a musela jsem obdivovat to dokonalé načasování s jakým Hitchcock scény svého filmu natáčí.Celkově velmi atmosférická záležitost,kterou každému doporučuji
Funuke domo, kanashimi no ai wo misero
Pro herectví bych vraždila
Už od prvního záběru,kdy kamion přejede dva lidi,je jasné,že vám Funuke přinese značně bizarní zážitek,který vás nenechá lhostejným.Příběh v sobě kombinuje prvky vyloženého hororu,dramatu o komplikovaných vztazích v rodině a velmi(velmi!!) černé komedie.Tři hlavní postavy,které sledujeme(bratr a dvě sestry) mají dost nejednoznačné charaktery a až během filmu odkrýváme jejich skutečné motivace.Asi nejzajímavější mi přišla mladší sestra,které rodinní příslušníci poskytovali inspiraci ke tvorbě manga komiksů.Tím,že je film tak originální a netradiční,bude možná pro někoho nestravitelný,ale já bych doporučovala mu trochu vyjít vstříc a dát mu šanci,i kdyby vás třeba hned od počátku nechytl.Velmi dobře(mimo mnoha dalších kladů)vystihuje japonskou povahu a kulturu a snad se mnou budete souhlasit,že je poučné se o tomhle něco dozvědět….Mimochodem,dost surreálným zážitkem je shlédnout nějakou japonskou TV show,to nevíte,jestli se máte smát až se za břicho popadat,nebo se naopak divit,jací šílenci to s námi obývají tuhle planetuNo a přesně stejnou atmosférou na vás dýchne Funuke.Navíc v originálním závěru přináší ponaučení,že zbavit se rodiny a závazků k jejím členům bývá občas to nejtěžší na světě.Nezbývá než souhlasit a zatleskat.
Harry Potter and the Order of the Phoenix
Jsou knihy z kterých se prostě nedají udělat dobré filmy a pátý Harry Potter je bohužel jednou z nich.Přestože scénáristé děj značně osekali,stejně je přecpaný událostmi a než se člověk rozkouká,už se film chýlí k závěru.Výhodou tohoto je,že se člověk nenudí,ale na druhou stranu zase nic pořádně neprožije.Většina postav si tam odehraje jednu,dvě scény,aniž by je člověk stihl pořádně poznat.Chudák člověk,který knihu nečetl,musel se docela slušně zrácet.David Yates je bezpochyby výborný režisér a některé scény jsou natočeny zatraceně stylově(útok mozkomorů na Harryho a Dudleyho,smrt důležité postavy…..),ale jinde zase selhává především díky trikařům(Dráp byl naprosto příšerný) a navíc to prostě nedrží dohromady.Dobrá zpráva je,že se téměř všichni dětští herci zlepšili,plesám především nad Harrym a Lenkou Láskorádovou.Casting nových postav se opět povedl(u Potteří série je to už klasika),výborná byla Imelda Sauton a především Helena Bonham Carter jako šílená smrtijedka Belatrix Lestrange.Můj celkový dojem je takový,že líp se to asi natočit nedalo,takže jsem vlastně spokojená,i když mojí nejoblíbenější Potterovskou adaptací zůstáva Ohnivý Pohár
Primal Fear
Nadprůměrné soudní drama s chytlavým,dobře vymyšleným příběhem,který zdobí především herecké výkony.Tady hovořím především o geniálním(na tom si trvám) Edu Nortonovi,pro kterého to byla průlomová role.S přehledem zahrál schizofrenní charakter své postavy a k každém momentu,kdy se objevil na plátně na sebe strhával veškerou pozornost.V jeho stínu všichni ostatní herci trochu zanikají,nicméně i Richard Gere a Laura Linney ze sebe vydávají to nejlepší.Můj výsledný,velmi pozitivní,dojem podtrhává překvapivý,ale logický konec.
Gigli
Nevěřila jsem,že to bude až tak strašné,jak se všude psalo,ale bylo.Vlastně bych to ani neměla hodnotit,protože jsem to nebyla schopná dokoukat do konce............jenom fakt nechápu,co přimělo Al Pacina a Christophera Walkena vystupovat v takový kravině.
Factory Girl
Upřímně řečeno,přišlo mi to trochu povrchní.Od příběhu z New Yorkského undergroundu bych očekávala trochu víc kontroverze,ale Warholka byla tak nějak krotká.V podstatě jediná postava,které jsme se dostali trochu pod kůži byla Edie,Andy Warhol v podání Guye Pearce a Billy Quinn,kterého hraje Hayden Christensen zůstávají pouhými figurkami až karikaturami.Sienna Miller podává v hlavní roli dobrý výkon,ale přece jen si myslím,že veškeré možnosti takto komplikované postavy nevyužila.V jejím podání působí Edie jako sice velmi krásná,ale poněkud tuctová holka z bohaté rodiny,která nevěděla,co si počít se životem a tak se ufetovala(s prominutím).Moc jsem necítila to charisma,které muselo skutečnou Edie Sedgwick obklopovat.Není to vysloveně špatný film,když už nic,doprovází ho skvělý dobový hudební doprovod,ale režisér měl trochu víc propracovat některé postavy a rozhodně přidat trochu kontroverze a hloubky.Warholka měla fakt potenciál,ale je to pouze mírný nadprůměr.
Radio
Ne až tak povedený bratránek Forresta Gumpa,Rain Mana,Sama,Střihorukého Edwarda a dalších filmů s retardovanými hrdiny.Všechno se tu bere pekelně vážně,divák je zaléván přímo tsunami patosu a sentimentu,není tu ani náznak nějakého humorného nadhledu nebo odstupu.Režie je značně standartní a pouze opakuje všechna tisíckrát provařená klišé a za celou dobu vás ani jednou něčím nepřekvapí.Ani velmi dobré výkony Eda Harrise a Cuby Goodinga,j.r nevytáhly Rádio z šedivých vod průměru.
School of Rock
Richard Linklater umí.Hrdinům jeho filmu člověk chtě nechtě drží palce a nejedná se jenom o ujetého(někdy možná až trochu moc) Jacka Blacka v hlavní roli,ale o všechny.Upjatá paní ředitelka se nakonec taky sympaticky odváže a děti ve třídě nejsou degradovány na rádoby roztomilé parchanty,ale každé z nich má svou osobnost.Hergot,taky bych chtěla takového učitele:-)
Dying Young
Není to žádná tragédie,ale na můj vkus přece jenom moc velký doják.Navíc s od začátku předvídatelným dějem.Julia Roberts i Campbell Scott odvádí spíš průměrné výkony.Takových filmů už jsem viděla dvanáct do tuctu.
Bend It Like Beckham
Spíš roztomilý,než vyloženě dobrý film.Je to značně naivní vyprávěnka o tom,jak člověk nemá ustupovat,jít si za svým cílem,nemít předsudky....atd...atd.Zkrátka obnošená vesta.O fotbal jde až na posledním místě a když už se tam vyskytnou nějaké záběry z tréninknu,nebo zápasu,jsou značně nepřesvědčivé.Film se zabývá rasovou nesnášenlivostí a kuturními rozdíly,ale značně to zjednodušuje a zlehčuje.Garantuji vám,že kdyby se indka skutečně rozhodla hrát fotbal,na sto procent by si během zápasů vyslechla něco mnohlem horšího než ty špíno.Blufuj jako Beckham balancuje někde mezi komedií a vážnou záležitostí,ale k zasmání toho moc není a vážně se to nedá brát ani náhodou.Současně sledujeme dění ve dvou rodinách,přičemž rozhodně nesympatičtější je ta Julesina,hlavně její matka.Kolem ní se také točí nejtrapnější zápletka filmu a to je nedorozumění kolem lezbické orientace.To si vážně mohli odpustit.Od počátku do konce je film hrozně předvídatelný a nikde mě nepřekvapil něčím originálním.Hlavní hrdinka se na poslední chvíli stihne zapojit do nejdůležitějšího zápasu,pomůže svému týmu k vítězství,závěrečný polibek proběhne na letišti..........K dobru bych přičetla poměrně dobré herecké výkony,především tenkrát sedmadvacetiletá(!!!) Parminder Nagra je v roli osmnáctileté holky naprosto přesvědčivá.
Straw Dogs
V nejrůznějších seznamech těch nejlepších nebo nejdůležitějších filmů historie se Strašáci moc nevyskytují,ale dle mého názoru tam patří.Začínají velice mírumilovně,ale od první scény(a čím film postupuje,tím je to zřetelnější)člověk cítí,že se blíží k nějaké tragické události.První dvě třetiny filmu buduje Peckinpah psychologické zázemí(to ovšem neznamená,že by to byla nějaká nuda),aby vás potom smetl jednou dlouhou a extrémně brutální závěrečnou scénou.Tam se naplno projeví to,co je hlavním tématem a poselstvím filmu.Že v sucharském matematikovi intelekuálovi se ukrývají stejné násilnické pudy jako v obyčejném dělníkovi,stačí je jen probudit.Řečeno slovy Zodiaka,nejnebezpečnější zvíře ze všech je to v člověku.Zvláští je,že Peckinpah ukazuje,jak je takovéto chování vlastní pouze mužům a že v ženě se se taková animální touha po krvi nikdy nevzedme.Já bych s ním v tomto každopádně souhlasila.Ve své době byl tento film ostouzen kvůli explicitnímu zobrazování násilí,čemuž se ani nedivím,protože je to silná káva i na dnešní poměry,ale na druhou stranu bez toho by se to neobešlo.Strašáci jsou opravdu přesvědčiví ve vykreslení vztahu Davida a Amy i v tom,jak působili na obyvatele zapadlého anglického městečka.I některé zdánlivě pohodové scény z počátku filmu mají neuvěřitelný náboj.Přestože si většinou potrpím na dobrý hudební doprovod,musím pochválit,že se zde spousta scén odehrává v úplném tichu.Nebývalým způsobem to totiž přidává na dusivé atmosféře.Dustin Hofmann nejen podává v roli ňoumovitého matematika,který se pochlapí v ten nejnevhodnější moment,tradičně výborný výkon,ale také se na svou roli typově hodí,což platí i o jeho krásné partnerce.Vlastně kdokoli se na plátně jen mihne,je ve své roli výborný.Strašáci ve mě zanechali maximální dojem a značně ovlivnili žebříček mých nejoblíbenějších filmů.
Returner / Ritana
Vykládačka na entou.Zápletka je jako z Terminátora,oblečení zdědil hlavní hrdina po Neovi(nehledě na to,že značně matrixovsky vypadá i většina akčních scén),poznaly bychom v tom i něco ze Dne Nezávislosti nebo Bladea.Větší klišé,než je nájemný vrah,který pod okázale okoralou schránkou ukrývá srdce ze zlata,bychom asi těžko hledali,stačí vzpomenout na Leona,nebo Killera.Nicméně je to podáno ve šmrncovním japonském kabátu,má to spád,humor,nadhled a hlavní roli hraje Takeshi Kaneshiro,za nímž moc nezaostává Goro Kishitani,který v roli rychlopalného záporáka využívá svou vskutku démonickou vizáž.Všechno prostě nemůže být originální.Najdou se zde i typicky asijské momenty,kdy jsou bez mrknutí oka zabíjené nevinné děti a ženy.Klidně bych šla s hodnocením i výš,kdyby to nebylo na můj vkus občas až příliš uhozené.Poměrně kladně mě překvapil konec,který je sice trochu sentimentální,ale zase na nás čeká jedno logické vysvětlení.Když se to vezme kolem a kolem,strávíte s tímhle filmem příjemné,ale zapomenutelné dvě hodinky.
The Last of the Mohicans
Ve filmografii Michaela Manna se tenhle snímek vyjímá trochu netypicky,i když i zde se objevuje jeho trochu až fetišistická záliba ve zbraních.Poslední Mohykán je rozhodně perlou mezi historickými romantickými snímky.Svou zásluhu na tom nese výborná předloha,svižná režie(není zde jediné hluché místo,stejně jako u Collateralu nebo Heat) a kamera,která je bohatá na záběry krásných,ale nekýčovitých exteriérů.Samostatnou kapitolou jsou herecké výkony,které mě bez výjimky nadchly.Od jako vždy autentického Daniela Day-Lewise,přes krásnou Madeleine Stowe,až po opravdu odporného záporáka Wese Studiho.Mimořádně povedený je také soundtrack,možná je ten nejlepší,co jsem kdy slyšela.Kdybych i našla na filmu nějaké mouchy,všechny je smaže melancholická a vznešená závěrečná scéna,při které musí snad i ten největší cynik brečet.Nezapomenutelný zážitek.
Mah nakorn / Citizen Dog
ó chaos,reinkarnace
Tak tohle je fakticky úlet.A velkej…a skvělej.I když jste na začátku trochu skeptičtí,po pár sekundách příběhu Poda,co hledal svůj prst a nakonec našel sen,jste v sedmém nebi.Tenhle film je naprosto originální.Režisér Sasanatieng(bože to bude zase něco než si tohle jméno zapamatuji)výborně kombinuje absurditu,humor a romantiku,a pořád vás zároveň dojímá a baví.Přestože ve filmu ukazuje souložící ještěrky,celkové vyznění je vzácně jemné a nevinné.Výtvarná stránka trochu balancuje na hranici kýče,svět tu hraje všemožnými zářivými barvami,ale nikdy to nepřekročí únosnou mez.Poda(který je svým nesmělým,mlčenlivým způsobem existence velmi sympatický),obklopuje nejrůznějšími bizarními figurkami,z nichž některé fungují trochu hůř(pasažér,co všechno olizoval) a některé zase líp.Mým favoritem byl vyžilý medvídek bezdomovec.To jenom dokazuje,že se Američani můžou jít se svými dokonalými počítačovými animacemi bodnout.Tady stačí plyšovému medvědovi párkrát pohnout pusou,dát mu do ruky cigáro,nechat ho říkat věty jako:Promiň kámo,že ti hulím v káře,a divák je naměkko.A vůbec nikoho by nenapadlo,že může být tak romantické,když finální polibek proběhne na hromadě odpadků….Pardon,už nebudu nic dalšího prozrazovat,běžte se přesvědčit na vlastní oči.Tentokrát neváhám kolik tomu dát procent,protože je to určitě nejlepší thajský snímek,který jsem kdy viděla a jeden z nejlepších vůbec.
Zodiac
Předem upozorňuji,že Zodiac není tuctový thriller pro celou rodinu,ale film pro fajnšmekry.Po celou dobu je velmi realistický,vystupují v něm skuteční lidé a ne supermani,kteří se potýkají nejen s titulním vrahem,ale i se svými osobnímy problémy.Důležitým tématem je i dopad,který měla celá kauza na život tří hlavních protagonistů(Graysmith se rozvedl,Avery uchlastal a Toschiho vyhodili od policie).Film má famózní rozjezd,kdy sledujeme zárověň několik vražd,policejní stanici a redakci Sanfrancisco Cronicle.Děj postupuje kupředu velmi svižně,seznamujeme se s hlavními hrdiny,David Fincher to občas zpestří nějakou svou typickou vychytávkou a divák se ani na chviličku nenudí.Nejvíc se mi líbila ta všudypřítomná paranoidní atmosféra,která tenkrát (asi) prostoupila celé San francisco a okolí.Dokládá to například výborná scéna,kdy Graysmith doslova vyrve svého syna ze školního autobusu.Film trochu doplácí na delší stopáž a někde kolem prostředka trochu ztrácí svůj počáteční tah na bránu.Naštěstí se Fincher čas od času vytasí s nějakou geniální scénou(např. návštěva kina,sklep..),a jenom díky jeho režijnímu mistrovství se člověk ani ted' vyloženě nenudí.Herecké výkony jsou na vysoké úrovni,překvapil mě především Mark Ruffalo,který tentokrát strká do kapsy všechny včetně Roberta Downeyho,jr.Celé to doplňuje originální hudební doprovod složený především z písniček v retrostylu,který bohužel nebude u nás k dostání.Celkově je Zodiak sice rozvláčnější,ale ve výsledku velmi silná podívaná.
Wo hu cang long
Tygr a Drak byl jeden z prvních Asijských filmů s kterým jsem se setkala.Kdybych tento komentář psala hned po prvním shlédnutí,pravděpodobně by byl mnohem nadšenější,ale dnes s odstupem času a hlavně po slédnutí spousty wu-shu pecek,vidím,že v rámci těchto filmů to zase nění žádné veledílo.Taky je fakt,že ač na to Západní obyvatelstvo koukalo s pokleslou čelistí,číňané to vesměs odzívali.Oni si totiž nepotrpí na takto melancholické,poetické a nostalgické snímky.Ale zase bych Tygru a Drakovi přičetla k dobru,že v podstatě přestavil východní kinematografii zbytku světa a že díky němu vznikly například filmy jako je Hrdina(a že se dostali například do naší distribuce).Souboje jsou na vysoké úrovni,aby také ne,když je inscenoval Yuen Woo-ping,který měl k ruce herce jako je Michelle Yeoh nebo Chow Yun-fat,Zhang Ziyi nebo Chang Chen.Nádherná hudba a typická asijská kamera,která sníma boj jako baletní představení jsou samozřejmostí.Plusem je též konec příběhu,který není ani smutný,ale ani veselý.Podmanivé,to je asi slovo,které Tygra a Draka vystihuje nejlépe.
Man cheng jin dai huang jin jia
Na tento nový čínský velkofilm mě přilákalo jednak jméno režiséra a jednak herecké obsazení.A musím říct,že ani jedno mě nezklamalo.Zhang Yimou je obecně proslaven tím,že své filmy(především ty z poslední doby)velmi výrazně barevně stylizuje.Na rozdíl od Hrdiny,nebo Klanu Létajících Dýk se mi nejprv Kletba zdála trochu přeplácaná,tím svým zlato-stříbrno-červeno-žlutým designem,ale později mi došlo,že tato možná až příliš opulentní výprava má v příběhu své velmi důležité místo.Tématem Kletby je totiž v první řadě přetvářka,intriky a pozlátko,hezky česky řečeno nahoře huj dole fuj.Cokoli se na plátně odehraje nám má ukázat,jak se pod krásným povrchem může ukrývat pěkně shnilý vnitřek.Kletbu bych vlastně ani nenazvala wuxia filmem,protože akčních scén je tam poměrně málo,nejsou příliš důležité a vlastně ani jedna z nich mě nijak zvlášt' neupoutala.V příběhu se téměř nevyskytuje láska(pouze synovská),ale spíš nenávist a pomsta.Žádná postava mi nepřišla vyloženě kladná,snad jen princ Jüan-tien,který sice vedl povstání proti svému otci,ale měl k tomu velmi ušlechtilé důvody.Jednoznačně nejzápornější postavou byl císař v podání výtečného Chow Yun-fata,kterého jsem skutečně neměla ráda pro jeho krutost s kterou týral a snažil se ovládat všechny kolem sebe,ale na druhou stranu jsem jeho jednání i chápala.Císař byl velmi komplexní postavou,v podstatě jakýmsi archetypem monarchy,který pro udržení moci neváhá obětovat své nejbližší.Pro mě osobně nejsilnější scénou byla ta,kdy se celá císařská rodina sejde u stolu a císař nutí svou manželku,aby vypila svůj lék.V tomhle bylo všechno,geniální!Scénáristé velmi dobře vymysleli charakterově odlišné typy princů,všech mi svým způsobem bylo líto(přestože se dva z nich nakonec zachovali dost špatně,ale člověk viděl,jak se na nich podepsaly okolnosti,za kterých byli vychováváni).Od svých předchozích snímků odlišil Zhang Kletbu především tím,že se téměř celá odehrává v interiérech a na člověka dost padá klaustrofobie.Také bych ještě zmínila úžasnou hudbu a už končím,protože tento příspěvěk začíná být příliš dlouhý.