xxmartinxx
Rocky II
Tak to vidím já...
Překvapuje mě, jak málo zaostává druhý díl za prvním. Na pokles jsem byl připravený. O to víc mě překvapilo, že nebyl zas tak znatelný. Příběh je rozvinutý, Stallone zahrál hloupého burana, který se "náhodou" dostal ke štěstí skvěle a Některé scény se vydařily. Vadil mi přidaný patos (scénu, kdy za Rockym běží dav čítající stovku dětí jsem nepochopil) ale jinak jde o příjemně ztrávený čas, který jsem u filmu strávil. To je při tom, jak nemám rád box, opravdové překvapení.
Antichrist
Tak to vidím já...
Těžkopádný pokus o umění pro chytrolíny, kteří budou po jeho zhlédnutí dávat vysoká hodnocení a chválit si pointu a atmosféru, kterou tam normální lidé nevidí. Možná, že jí tam ale ti lidé nevidí, protože tu není. Samoúčelné, přesto nevyužité násilí a erotika a dlouhý nudný děj dělají z Anikrista herecké cvičení Wlliema Dafoea a Charlotte Gainsbourg. Herci skvělí, ostatní ne. Nejde vyloženě o katastrofu, jen o průměr, který vyzní o to hůř, že si hraje na něco, čím není. Přitom jiné von Trierovy filmy můžu...
Tak to vidím já...
S mírně nedotženým scénářem, ale jinak perfektní animál. Lepší než většina z pixaru. Atmosférou přebíjí všechny (nebo aspoň většinu animáků). Přesto z toho mám pocit, že to mohlo být lepší. Že to mohlo být depresivnější a že to mohlo konečně oprostit animáky od dětského publika. To se bohužel nepovedlo. Je to pořád jen pohádka, i když nechybělo moc a mohlo to být opravdové postapokalyptické sci-fi. A ten konec byl vážně nepovedený. 70%/80% je víc než dost.
Rocky
Tak to vidím já...
Film Rocky jsem si vždycky nechával proklouznout mezi prsty. Stallona jsem nikdy rád neměl a box považuji za buranský sport. Přesto mě vždycky překvapovalo umístění Rockyho v top žebříčcích... Dnes můžu říct, e oprávněně. Rocky je vážně skvělý, napínavý a dobře napsaný, zahraný a zrežírovaný film, který zdaleka není tak jednoduchý, jak na první pohled vypadá. Nebo možná je naopak jednoduchý tak moc, až to skvěle funguje. Rozhodně lepší než první Rambo. Stallone si u mě získal trochu úcty... snad si jí udrží i dalšími díly. 80%/90%
Full Metal Jacket
Tak to vidím já...
Stanley Kubrick točit uměl. Je zbytečné to psát znovu a znovu u každého jeho filmu. Přesto je to věta, která každý jeho film skvěle vystihuje. Opět je tu náročný film, který se nesnaží diváka zaujmout, dělat kompromisy nebo se podbízet. Naopak, divák se musí přizpůsobit a podřídit Kubrickově vizi, jinak není možné si film "užít", pokud je tedy slovo "užít" vhodné spojovat s dojmy filmu. Tíživé a komorní první dějství se svým děsivým finále z diváka vysaje duši a všechny náznaky dobré nálady, aby ho pak druhé, akčnější a velkolepější, dějství dorazilo. Opět jedinečný a nesrovnávatelný zážitek s ničím jiným nejlepší protiválečný film, co jsem viděl.
Importance of Being Earnest, The
Tak to vidím já...
Věškeré klady a zápory filmu končí a začínají tam, kde klady a zápory předlohy. Film samotný je jako zpracování zcela o ničem a nění mi jasé, proč vůbec vznikl, protože přechod z divadelních prken na filmové plátno není nijak využit. Vykonstruovaný konec, který v divadle působí skvěle, vtipně a uvěřitelněji, díky reakcím publika a herců, ve filmu nefunguje a z děje je patrné, že se mnohem víc hodí na prkna. Herci jsou dobří, ale to mi nestačí. Z filmařského hlediska film nepřináší nic a přestože nejde o špatý film, nejsou jeho kvality zásluhou nikoho ze štábu (krom herců), ale Oscara Wildea. Z toho jasně vyplývá že film je zbytečný a pokud jen trochu znáte předlohu, nic vám nedá. A nejspíš ani pokud jí neznáte.
Flashbacks of a Fool
Tak to vidím já...
Film je to skvěle natočený a zahraný, ale scénář a pointa uniká tvůrcům skrz prsty. Skvělé obsazení (Craig, přestože ho nemusím, hrát umí - to je jisté) a stupňování atmosféry přišlo vniveč, protože není co stupňovat a pointa filmu mi nepřišla natolik zajímavá nebo originální, aby uspokojila. Mnoho filmů už mělo stejnou pointu i u vedlejší linie, jak chce tento film vystačit jen s ní? Stejně tak nechápu, proč je hlavní hrdina herec, nebo spíš proč tam vůbec dějová linie s Caraigem je. Stejný problém měl i Předčítač, který ho ale vyřešil mnohem elegantnějí. Flashbacks of a Fool jsou promarbněná šance a typická ukázka o filmu, který nemá co říct, i když se snaží. 50%/60%
Year One, The
Tak to vidím já...
Zoufalá kopie Životu Briana, která bez vlastního nápadu a přes dobré obsazení nudí k smrti. Narážky na bibli postrádají vtipnost a není mi jasná pointa filmu nebo snad smysl, proč vůbec vznikl. Jack Black se snaží, Cera dělá co vždy, ale ani to nestačí. Rok jedna je zoufalá ztráta času, která má možná dobrou výpravu, ale to je vše. Vyhněte se jí pokud možno obloukem a pusťte si Život Briana.
Synecdoche, New York
Tak to vidím já...
Tenhle film se mi vůbec nelíbil. Je zdlouhavý, nudný a o ničem. Hlavně je neuvěřitelně divný a ke konci nesrozumitelný. Během sledování po něm nenastává nic než sužující deprese a nepříjemný pocit v žaludku. Jedno je jisté, už se na něj nikdy nepodívám. Kaufman si zase dělá, co chce. Přestože jde o zdaleka nejhorší Kaufmanovku, ke která všechna zmíněná kritika bez nadsázky patří, je ale těžké jí úplně odsoudit. Jedno je ale jisté. Svěřit Kaufmanovi režii bylo nerozumné. Kaufman předvádí další krize, fóbie, nereálnou skutečnost a tíživou pravdu, ale nikdo ho v tom nekoriguje ani nedává filmu větší smysl než přesvědčit diváka o tom, že život nemá smysl. Přestože i tady je stejně jako v jiných filmech tohoto slavného scénáristy prozrazen jakýsi náznak světla na konci tunelu, Kaufman udělal přesný opak od například Spikea Joneze, a totiž že ho nezvýraznil, ale naopak natolik pohřbil, že tentokrát od deprese nepoůže. Synecdoche, New York je těžký a nestravitelný film, který lze hodnotit 0% stejně jako 100%. já sám nevím, jestli se v hodnocení držím při zemi, nebo filmu naopak nadržuju, ale jedno je jisté. Kaufman je skvělý scénárista, ale s tou volností by se to nemělo přehánět. Film v člověku vyvolýá neuvěřitelnou vlnu emocí a dojmů, ovšem na film jako takový už se nikdy nepodívám. Nevím, nakolik to byl Kaufmanův záměr, ale věřte mi: Pokud se vám cokoli na jakémkoli předchozím Kaufmanově filmu nelíbilo, utíkejte od tohohle díla jako o život! Pro ostatní (jako já) povinnost.
Hours, The
Tak to vidím já...
Hodiny jsou skutečný filmový zážitek, ovšem nedkážu se zbavit pocitu, který u filmů nemám rád. A to, že tento zážitek je pointou, účelem a smyslem tohovšeho. Sledujeme tři příběhy, které se snaží být propojeny i nepropojeny zároveň. To se povedlo. Ne nejklépe, jak to šlo, ale povednlo. Sledujeme tři skvělé herecké výkony, které jsou ale tlačeny do krajnosti a vypjatost některých scé je na prní pohled přehnaná prvě díky snad až moc dobrým výkonům. To zní možná maličko paradoxně, ale všechny tři herečky hrají zkrátka moc dobře na to, abyse jim uvěřili, že jde o reálné bytosti. Proto si hodiny zachovávají, alespoň pro mě, jistý odstup a upjatost. Jde ale rozhodně o povedený film. 70%/%
Citizen Kane
Tak to vidím já...
Ultimátní filmový zážitek, který od dechberoucího příběhu po nesmrtelné zpracování nabízí vše. Pověst tento kousek zcela vystihuje, čímž bude mnoha lidem nesympatický. Ale proč neuznat, že vše, co se o Kaneovi říká, je pravda? Nikdy nezapomenu na pocity po prvním zhlédnutí. A druhém. A třetím. A jakémkoli dalším. Kdo nechápe kvalitu Občana Kanea, nechápe film. Tahle arogantně znějící pravda podle mě nemá východisko.
Dead alive / Braindead
Tak to vidím já...
Možná jen n edokážu podobné filmy ocenit, ale já i v Živých mrtvých vidím jen několik filmařských nápadů a očividné nadšení pro věc několika filmařů, které j ovšem naprosto zbytečné a neáživné sledovat. Přestože filmu jeho kultovní post neupírám, od Jacksona jsem zvyklý na něco jiného. Ať už provařený pán prstenů, zábavné přízraky nebo jedinečná Nebeská stvoření... tohle je jen další béžkový horor, na který se kouknu jednou a pak na něj navěky zapomenu. 50%/60%
Duel
Tak to vidím já...
Poprvé můžu říct, že je Spielbergův film dobrý právě díky režii. Plno kamerových kouský a nápadů dělá z jinak nicotného filmu něco víc. Atmosféra filmu je celkem povedená, pocit neznámého a nevysvětleného nebezpečí funguje skvěle a hlavní hrdina je ztvárněn velmi dobře. Spielberg mi teprve teď dokázal, že snad umí točit i bez milionových rozpočtů a skvěléího štábu plného známých jmen. Duel je povedená jednorázová podívaná, na kterou si víceméně nejde stěžovat.
Blade Runner
Tak to vidím já...
Atmosféra se filmu upřít nedá stejně jako plno zajímavých nápadů, ale i když je Blade Runner jedním z těch filmů, kde nemít je rád hraničí s filmovou ignorancí, tak já se směle přiznávám, že mě film nezaujal ani z daleka tak, jak jsem doufal. Příběh je poněkud rozvláčnělý a konec mě také neohromil. Netuším, kterou verzi jsem viděl, ale měla by to být jedna z těch novějších. A já si neumím představit, co v původním filmu chybělo, protože děje je tu tak málo, že nevím, co šlo ubrat. Blade Runner určitě stojí za vidění, je jedním z těch filmů, mkteré prostě musíte vidět, ale mě samotného si moc nezískal.
Casablanca
Tak to vidím já...
Nikdy jsem nechápal, co je na starých klasikách tak úžasného. Proč jsou divadelní herecké výkony herců tak lákavé, kde je to charisma gentlemanů a dam, ale Casablanca mi to celkem bezvýhradně vysvětlila. Celý film má takovou zvláštní atmosféru, která vás nutí obdivovat hdiny. Herci jsou opravdu skvělí. Ingrid Bergman je přesně ta pravá naivní dáma, jejíž smutné pohledy do kamery rvou srdce a Humphrey Bogart s Paulem Henreidem jsou přesně ti gentlemany, které stojí za to obdivovat. Člověku u toho všeho ani nevadí příšerné kulisy ani někteří hůře vybraní herci. Casablanca stárne, ale tím se stává ještě přitažlivější, protože je jasné, že takovéhle filmy se netočí, ani točit nebudou. Takový starý lesk, který ji obklopuje, ji pro mě činí skvělým zážitek. Je to přesný opak Občana Kanea, který mě naopak zaráží svou nadčasovostí - Casablanca je jako vzpomínka na starou dobu, ve které jsem sice zdaleka nežil, ale kterou by mi máloco tak představilo.
Tak to vidím já...
Bolta jsem podceňoval, což byla chyba. Je sice pravda, že koncept je naprosto opotřebovaný, morální poučení očividné a celkově se z filmu nic nového nedozvíte, ale já osobně si film užil snad i víc než takové Vzhůru do oblak nebo Wall-eho. Nehraje si totiž navíc než je a dává nám jen a jen devadesát minut příjemné a nenáročné nálady plné příjemných vtipů a hrdinů. Je to perfektní film na večer pro každého a když ho tak berete, nemůže zklamat.
Na vlastní nebezpečí
Tak to vidím já...
Tohle byl vtip, že? Tvůrci tohle přece nemohli brát jako opravdový dobrodružný film! Je to dlouhé, nudné, naprosto o ničem a herecké výkony jsou na bodu mrazu. Filip Renč režíruje, jako by právě točil domácí video ze svojí dovolené a podle toho to i vypadá. Na vlastní nebezpečí je veskrze zoufalý film, který si zaslouží procenta leda za to, že je barevný a ozvučený, protože dobrodružství je ve filmu asi jako při venčení psa v parku. Ubohé.
Drag Me to Hell
Tak to vidím já...
Nadšení sršící ze všech možných recenzí tohoto filmu nejsou nijak nakažlivé. Dostal jsem jen příjemnou podívanou. Popisovaných devadesát minut neobvyklých a nových nápadů jsem hledal marně, děj je velmi jednoduchý a zlamal mě hlavně konec filmu, který nepřinesl žádný pořádný zvrat. Sice sem se ani trochu nenudil, ale zároveň jsem neměl pocit, že se koukám na něco nového nebo snad výjimečného. Raimi si mě tímhle rozhodně nezískal.
Inglourious Basterds
Tak to vidím já...
Tarantino to zase jednou ve své snaze být co nejvíce tarantinovský přepískl. Film je nudný, dlouhý a o ničem. Brad Pitt a banda tupých zabijáků jsou naštěstí jen okrajová záležitost, ale ani hlavní dějová linie film nedokáže utáhnout. Film nemá pointu, smysl ani vyznění. Jednotlivé postavy jsou nezajímavé a nuceně cool, čímž jsou ještě o něco otravnější. Je tu sice několik zajímavých scén, hlavně poslední kapitola, ale povětšinou jde jen o vaření z ničeho. Quentin to holt nevychytal a svým egem se sám potápí. A takové znásilňování jiných tvůrců by se mělo trestat.
District 9
Tak to vidím já...
Na district jsem se asi moc těšil, či co, ale nemůžu se zbavit jistého pocitu nezadostiučinění (nevím, jestli tohle slovo existuje, ale to je teď jedno). Čekal jsem víc akce, víc originality a míň patosu. Triky jsou dobré, ale nízký rozpočet je znát. Hovoří se o milionech kreveťáků, ale ukázáno jich bylo slabých padesát. Děj se odehrává na hromadě smetí a víbec se zdá, že na rekvizity nezbylo. Dokumentární první polovina mi celkem sednula, ale o to víc mě nebavila druhá, mírně přitažená za vlasy. District 9 je sice dobrý film, který má co říct, ale já si neumím představit, že bych na něj ještě někdy koukal.
Shaun Of The Dead
Tak to vidím já...
Příjemná hovadinka plná povedených nápadů jen s pár hluchými místy. Simon Pegg na mě ještě nepůsobí tak okoukaně. Vtipy se valí jeden za druhým, ale přesto je tu místo pro akci. Má to sice pomalejší začátek, leke konci se rychlost filmu natolik zrychluje, že to ani nevadí. Soumrak mrtních si nehraje na průkopníka žánru, přesto se mu to do jisté míry podařilo... nutno říct že zaslouženě. Možná, kdyby se tvůrci nebáli zajít dál, bylo by to lepší, ale jak říká hlavní hrdina: "Zabít svého spolubydlícího, svojí matku a svojí holku během jednoho dne se na člověka trochu moc."
Brüno
Tak to vidím já...
V jednotlivých gagech lepší než Borat, celkově horší. Postava Bruna navíc není sympatická, což je zásadní problém... Moc stejný koncept tomu taky nepomáhá.
Disturbia
Tak to vidím já...
Disturbii jsem dlouho ignoroval. Nemám rád LaBeoufa, takže mě na filmu nic nelákalo. Nakonec tu ale ten Shia zas tak moc nesympatický není. Příběh krásně odsýpá a jednotlivé scény se prezentují na hranici vykrádání a citace známých filmů. Přestože originálních věcí tu skutečně moc není, svůj úděl příjemné hovadinky na zaplácnutí jednoho večera film splňuje opravdu perfektně. Nenudil jsem se ani jednou. Kdyby na vě víc působily lekačky a tvůrci zkusili i vymyslet něco vlastního, mohlo by být hodnocení vyšší. Jako akčnější Okno do dvora to ale funguje.
Monster's Ball
Tak to vidím já...
Drama dobré, nenucená, ale jasně řečená pointa, jen mírně přehrávající a nepochybně neoscarová Halle Berry. To všechno mě napadlo po shlédnutí filmu. Jeden z nejvíce přeceňovaných filmů? Možná... ale určitě ne jeden z nejhorších. A i když si ta Berry Osara nezasloužila, špatný výkon rovnežnepodala a ostatní helavní herci se jí minimálně vyrovnají. kdo od filmu nečeká jedinečné dílo, kterým není, nemusí být zklamaný. 60%/70%
Spartacus
Tak to vidím já...
Jak jen to ten Kubrick dělal, že na co sáhl, to se změnilo ve zlato. Je sice pravda, že Spartacus patří mezi jeho méně geniální díla, ale vhledem ke konkurenci to rozhodně není nevýhoda. Jsme zavedeni do starověkého světa otroků a gladiátorů s takovou samozřejmostí, že to někdy vypadá, že sledujeme skutečné záběry. Film obsahuje, hlavně ke konci, plno silných scén (Já jsem Spartacus, závěrečný duel a Spartacova žena pod křížem), ale musím uznat, že tentokrát ve filmu několik hluchých míst bylo. 80%/90% a opětovné poděkování nejlepšímu režisérovi historie...