xxmartinxx
The Color Purple
Tak to vidím já...
Spielbergův opus je vážně skvělý a silný film, ale ani tady nedokáže zajet hluboko pod kůžu. Vše plyne podle plánu, emoce jsou přesně dávkovány a nic se neponechá náhodě, vše je vybrušené a čisté. Možná až moc. Nedokážu si to doopravdy pustit k tělu, i když uznávám, že natočit třicet let černošské rodiny, aniž by to byla nuda, chce zručnost.. Výborní herci mě docela překvapili. Klidně bych dal plný počet... ale ten neuvěřitelně šťastný konec to kazí... Odhaluje myšlenkovou chudost, kteriou film ale asi zdědil už po předloze.
Akira
Tak to vidím já...
Do Tetsuona útěku docela nevýrazné, ale ona druhá hodina je tak nabitá atmosférou, že to všechno zachrańuje. Konec samotný mohl být možná ještě trochu víc epic, ale zas nemůžu chtít všechno. I přes ty mouchy 70% a vzhledem k závěru mě vážně mrzí, že nemůžu výš.
Double Indemnity
Tak to vidím já...
Wilder uměl. Sice Double Indemnity není tak výjimečný a nadčasový film jako třeba Sunset Blv., ale rozhodně stojí za vidění. Dnes ten kriminální příběh nezaujme na 100%, asi proto, že průměrný díl Columba obsahuje stejně chytrou zápletku. Ale kvality filmu jsou stále funkční. Je to napínavé a nejsme si jistí, co bude dál. A to je u kriminálky důležité.
Shrek Forever After
Tak to vidím já...
Naprosto dokonale průměrná podívaná bez humoru a nápadů. Odříznutá od čehokoli, co by mohlo někomu vadit nebo ho potěšit nebo ho jakkoli zaujmout. Takovéhle žadonění o průměrné hodnocení jsem ještě neviděl. Ale budiž. 50% Lepší než trojka to je každopádně. Vlastně, kdyby se prostě vyčlenila trojka (která má na děj čtyřky minimální, pokud nějaký, vliv), tak by série Shrek byla celkově průměrná...
What the #$*! Do We (K)now!?
Tak to vidím já...
Co dodat? Pseudověda, šarlatánství, lži na maximální úrovní. Navíc příšerně nudné a strašlivě natočené. Tupé vymívání mozků jakousi sektou. Když jsem se dozvěděl, že ta paní v červeném světlu tvrdí, že je osvícená bohem a vede nějaké vědecko-nábožnské shromáždění, musel jsem se smát. Něco tak vycucaného z prstu by nevytvořili ani Svědci Jehovovi.
Vanilla Sky
Tak to vidím já...
Cameron Crowe si mě získal skvělým Almost Famous, ale Vanilkovému nebi jsem nevěřil. A i po shlédnutí je plno důvodů, abych ten film nesnášel. Nemám rád, když fimaři tahají diváka za nos za účelem tahat ho za nos. Nemám rád překombinované konce. Nakonec se ale všechny tyto výtky redukují do jediné odebrané hvězdičky, protože ta atmosféra z filmu prostě sálá, nemůžu si pomoct. Dokonce mi tam nevadil ani Cruise. Těch 80% není moc příčetných, protože je to objektyvně dost utahané a nucené, ale každý má nárok na flm, jehož kouzlu podlehne - pro mě to je Vanilkové nebe.
Kurenai no buta
Tak to vidím já...
Počáteční miyazakimánie, kterou ve mě vyvolalo několik silnějších kousků, byla ne sražena, ale utlumena zjištěním, že je to jen člověk. Po pár (relativně) slabších kouscích ale přichází slušná silnější 70%. Mohlo to být hravější, nebo to mohlo být velkolepější, tudíž mi to bohužel ke skutečné spokojenosti přijde moc "mezi". Ale aspoň je to zase pořádná podívaná, která má blíž k 80% než 60%.
Rebel Without a Cause
Tak to vidím já...
Nějak mě zklamalo to vyústění. Dějová linie s pološíleným kamarádem tomu podle mě moc nepomohla a až moc se tlačí do popředí. Kdyby se to víc věnovalo skutečné generační výpovědi a ne jen jednomu do extrému zahnanému případu, bylo by to o ten poslední stupínek lepší. Ze začátku je na to ten film rozehraný výborně. Ke konci ale už tak dotaženě nepůsobí. Takhle je to "jen" výborná podívaná, ale úplně pod kůži se to nedostane.
Who's Afraid of Virginia Woolf?
Tak to vidím já...
Tak to je haluz! Omlouvám se, ale to je jediné, co teď ze sebe vysoukám. Výborní herci a několikanásobně šokující zvrat ve hře tak hořké a energické, že to bere dech. Taylorová úplně ohromuje a i když mi tam maličko vadila Sandy Dennis, nakonec jsem si na ní zvyknul a strhávat hodnocení za jediného herce mi přijde nepatřičné. Vše ostatní totiž funguje perfektně. 90%/100%
Sicko
Tak to vidím já...
Abychom mohli Moorea ocenit, musíme si uvědomit, že kinematografie je založena na lži a zavádění problémů do extrému. Proto Mooreovi nevyčítám, že tyhle dvě věci hojně využívá. Je pak jen na mě, jak si jeho filmy přeberu a onu bulvární bublinu zpracuju. V první řadě je to totiž neuvěřitelně zručný filmař, který by mě snad dokázal přesvědčit o správnosti nečeho tak zvráceného, jako je volební hlas pro ČSSD. Moore skutečně umí presentovat svoje myšlenky a i když zrovna v případě silně levičáckého Sicka s ním skoro vůbec v ničem nesouhlasím, nemůžu to neocenit. Mnohem víc mi tady ale vadí absence pořádného humoru, kterou jindy využívá a gradace. Proto tentokrát jen 60%. A protože Zdravotní systém v USA je pro nás neznámý, platí ještě o něco víc než u jiné Mooreovky: "Proboha, neberte to za bernou minci a něco si o tom doopravdy zjištěte!"
Boogie Nights
Tak to vidím já...
Anderson nebyl nikdy silný na konce, proto i Boogie Nights přichází o nějak zsadně vysoké hodnocení. Nicméně jde zatím po Magnólii o jeho nejlepší film z těch, co jsem viděl. Rozhodně se hodí pro podobné filmy o vzestupu a pádu, protože umí řemeslně výbornou stránkou předávat potřebné emoce, ačkoli mi stejně jako u Až na krev chybí opravdová hloubka charakterů a nějaká zásadnější výpoveďní hodnota. Pěkných 80% za to, že se za dvě a půl hodiny nestíhám nudit a mnohdy jsou emoce vyhnány do maxima.
Údolí včel
Tak to vidím já...
Mírně rozvleklé a mírně nezajímavé. Je to ale natočeno takovým "vznešeným" způsobem a i když mám pocit, že se to trochu podbízí a hraje si to na víc, než to je, tak se na to kouká dobře a nemá se to za co stydět. Dobří herci to jistí a musím se přiznat, že mu nadržuju coby českému filmu. 70%
Utomlyonnye solntsem
Tak to vidím já...
Plně chápu, že někdo to považuje za výborný film, ale já osobně dokážu tyhle příběhy, kde se všichni mají sluníčkově jenom proto, aby je na konci něco zlého potkalo (když to navíc minimálně tušíme předem) ocenit jen velmi částečně. Je to pěkný film, ale zbytečný a nicneříkající. To je jediný dojem, kterého jsem dokázal nabýt.
Ghost in the Shell / Kôkaku kidôtai
Tak to vidím já...
K nějaké zásadní spokojenosti je tu málo akce a moc monotóního řešení smyslu života. Ke konci mě to pomalu přestávalo bavit, naštěstí to skončilo včas, aby si to těsně vysloužiklo 70%. Ale teda znova už bych to vidět nemusel. Mrzí mě, jak málo akce film předvádí, protože jsem měl pocit, že kdyby tu byla, stála by za to. Bohužel... 60%70%
Cop Out
Tak to vidím já...
Až děsivě velké zklamání. Nejhorší Smithův film. O čem to vlastně bylo? Nedokázal jsem ani vnímat zápletku. Pár kusých vtipů, ovšem jako celek zoufale nefunkční. Vůbec to ve mě nevyvolalo zájem o příběh nebo alespoň hrdiny. Slovní spojení odzívat od začátku do konce nabývá úplně nové podoby. 40%
Cat on a Hot Tin Roof
Tak to vidím já...
Tohle by byla nefalšovaná bomba, kdyby to nebylo tak strojené. Divadelní předloha je v tom skutečně znát, ovšem když jsem se přes to přenesl, šlo si tenhle film užít. Plno silných myšlenek a výborných herců to drží nad vodou i přes onen slabší začátek. Silných 80% a plná hlava myšlenek. Zasloužená klasika.
Gake no ue no Ponyo
Tak to vidím já...
Nevěřil bych, že něčemu od Miyazakiho dám jen 60%, ale Ponyo ě vážně zklamal. Pěkné obrázky, pár pěkných scén, ale celkově si mě to naprosto nedokázalo získat. Žádá dějová překvapení, nic, co bych už neviděl v libovolné dlší pohádce japonského mistra svého oboru. Holt i mistr tesař... Jen mírně nadprůměrný film bych nečekal. Ale pro někoho, kdo od Miyazakiho nic neviděl, by to mohlo být zajímavé... 60%
Majo no takkyûbin
Tak to vidím já...
Jakmile se Miyazaki vzdálí od vznešených duchů a ochrany přírody, začíná se vzdalovat od plného počtu. Tady má 70% jen s ne odřenýma, ale useknutýma ušima. Poměrně zdlouhavý příběh, který zachraňuje pouze atmosféra a setrvačnost, kterou ale nenabírá sám, ale jen vzpomínkami na úplně jiné filmy, což je sice nespravedlivé, nicméně účinné. 70% A už teď tak vysokého hodnocení lituju.
Bacheha-Ye aseman
Tak to vidím já...
Velmi povedený film, tak trochu jiný, působící na city, ale opět tak trochu jinak. Napno se zde ukazují rozdíly mezi světy a co znamená pro jednoho pár bot se nám může zdát až směšné. Možná trochu sázka na jistotu, ale jinak svým způsobem velmi silný film, který stojí za to vidět už jen proto, abychom viděli, jak se žije jinde. Otřepaná fráze "pak si začneme vážit toho, co máme" platí do puntíku.
The Last of the Mohicans
Tak to vidím já...
Michael Mann není můj kamarád. Jeho filmy mě moc neoslovují a proto se nemůžu divit, že ani Poslední mohykým není pro mě dokonalá podívaná. Nicméně perfektní hudba, výborní herci s Day Lewisem, který se ke každé své roli postaví jako ke své životní a silný konec se přes průměr přehoupne s jasným přehledem. 70% s odřenýma ušima si to zaslouží.
Tron
Tak to vidím já...
Je to do jisté míry revoluční film, to jo. Líbila se mi i ta jednoduchá vizuální stránka, to taky. Ale stejně jsem se nudil a nějak tak jsem nevěděl, čeho že to hrdinové chtěli dosáhnout ani čeho vlastně dosáhli... neudrželo si to mojí dějovou pozornost. 60% Skutečně jen z úcty, zaslouží si to ale těch 50%. Edit: Druhé zkouknutí jakékoli náznaky úcty pohřbívá.
Tenkû no shiro Rapyuta
Tak to vidím já...
Mně u Miyazakiho vždycky vadí ty předimenzovné happy endy. Zrovna sem by se hodilo tragické finále, které by tomu nasadilo takový pocit vznešenosti. Zároveň se ale pořád nemůžu vyhýbat té páté hvězdě v pětihvězdovém stupni a těch 90% dám, protože ty filmy jsou všechny skvělé a nezapomenutelné. A oněch 10% navíc za zásluhy padlo zrovna na tenhle kousek.
Tonari no Totoro
Tak to vidím já...
Přestože Totoro sám je naprosto perfektní plyšák, kterýho bych hodně chtěl doma, celkově jde o zatím nejslabší Miyazakiovku, co jsem viděl. Laťka je sice dost vysoko, takže to pořád znamená vysoké hodnocení, ale tentokrát zdaleka ne takové. 70% A to těsně. Nadpřirození tvorové se mi do příběhu nějak nehodí a jindy hutná atmosféra funguje jen částečně. Relativní zklamání, které zachraňuje jen moje slabost pro Miyazakioho filmy.
Toy Story 3
Tak to vidím já...
Určitě nejlepší Toy Story. Tuhle sérii jsem nikdy nemusel. Dvojka je podle mě dokonce skoro nejslabší pixarovka. Tohle je ale úplně jiné kafe. Scéna ve spalovně dokonalá ukázka, že tohle je víc než film pro děti. A scéna závěrečná skutečně emocionální. + Humor je vkusný a nevtíravý. Vůbec míšení emocí, humoru a akce je opravdu velmi vydařené. 90% bez přemýšlení.
Remains Of The Day, The
Tak to vidím já...
Výborný film se skvělou atmosférou, výbornými výkony herců, ale bohužel pokaženým a nijakým zakončením, jehož minimalismus má mít asi sílu - ale já ji nevidím. Hopkins se každopádně pro roli komorníka gentlemana narodil a příběh nabízí k přemýšlení víc, než se zdá na první pohled. Bohužel, ten konec to shazuje o řád níž a z pěkné 90% to dělá slabších 80%