xxmartinxx
Fall, The
Tak to vidím já...
Přes všechnu vizuální nápaditost strašlivě nudný film. Všechny klady padají na neschopnosti vystavět příběh. Tento Faunův labyrint po indicku nevyšel. Singh je skvělý režisér a vizionář - ale tohle prostě nevyšlo.
Johnny Suede
Tak to vidím já...
Nezávislé až hrůza. Film se slušným potenciálem, který se mi ale neustálou snahou "být jiný" docela zprotivil.
In Time
Tak to vidím já...
Andrew Niccola bychom měli někam zamknout a zajistit mu dostatek papíru s inkoustem, protože stále umí přijít se zajímavým námětem. Myslet si, že proto dokáže natočit rovnou celý film, je ale poněkud unáhlené.
Odcházení
Tak to vidím já...
Má to zajímavý náboj, ale celkově je Odcházení neudržitelné. Chybí mi tu alespoň jedna základní a jasná myšlenka, kolem které by se ty vrstvy, metafory, přirovnání, odkazy a karikatury kupily, a tvořily tak něco jednotného a smysluplného.
Super Size Me
Tak to vidím já...
Spurlock vytvoří naprosto nereálnou situaci - tedy že se někdo cpe McDonaldem třikrát denně po jeden měsíc, aniž by to dřív dělal a ze dne na den - a tím chce něco dokázat. Ve skutečnosti to není zrovna průkazné. Jinak je ale spousta řečených věcí samozřejmě důležitá pravda a je jasné, že tak trochu bulvární je tenhle dokument záměrně.
Tower Heist
Tak to vidím já...
Umím si představit, že by vznikl desetidílný seriál, kde udělá tahle parta deset vloupaček, prohodí pár primitivních vtipů a předá pár dementních poselství. V takovém případě by si nebylo nač stěžovat. Celovečerní stopáž ale Ratner zoufale neutáhne a výsledek je strašně nudný.
Auch Zwerge haben klein angefangen
Tak to vidím já...
Já jsem obecně proti tomu, aby se brala "jinakost" jako klad. Jinakost trpaslíků je ale, ehm, jiná. Nejde jen o to, že Herzog je "zase divný", ale jak toho dokáže využít. A že lépe vytěžit odpudivé trpaslíky, kteří svou revolucí likvidují veškeré ideály o podobné akci, by nešlo, o tom nepochybuju. Není to ideální film - hlavně tempo by to mohlo mít jinačí -, ale to je zase další věc.
Encounters at the End of the World
Tak to vidím já...
Werner Herzog se nebojí být sarkastický, urážlivý, ale ani sentimentální. Nebojí se udělat z vyslýchaných idioty, exoty a podivíny. Nebo spíš ne "udělat", ale nechat nás, abychom si to o nich mysleli. Je v podstatě hodně bezcitný. Ne že by chtěl těch věcí nějak docílit (snad jen nechat kameru běžet ještě pár vteřin po zodpovězení otázky vždy vyvolá dojem jisté nepřipravenosti a bezradnosti dotazovaného - všiml jsem si, že to Herzog používá snad ve všech svých dokumentech), ale rozhodně se tomu nebrání. Ale v jeho filmech je i cosi nakažlivě zajímavého. Možná je to špatný dokumentarista, nedokáže se držet tématu, staví se moc do středu pozornosti, ale filmař je to skvělý.
Fitzcarraldo
Tak to vidím já...
Bezchybný Klaus Kinski v poněkud syrovém Herzogově opusu plném peřejí a žďáření. Jistá síla a autentičnost vždy hrají v Herzogův prospěch, to je zcela nepopiratelné.
Immortals
Tak to vidím já...
Že to bude úchylná kryptometrosexuální podívaná (ať už předpona "krypto" dělá se slovem cokoliv), jsme věděli. Celou dobu šlo o to, jestli to jako takové bude fungovat. A to na jedno použití a s jedním vymáčknutým okem opravdu funguje.
Henry V
Tak to vidím já...
Klasická Shakespearovka. Od filmu se očekává trochu větší spád, než mají divadelní hr - na mě to působí velmi nepřirozeně. Abych byl výrazně spokojený, musel by Branagh buď víc přizpůsobit hru filmu, nebo film hře, takhle jen slušné řemeslo.
Mein liebster Feind - Klaus Kinski
Tak to vidím já...
Upřímně si myslím, že z toho šlo vytáhnout víc. Zajímavý námět to tentokrát plně zachraňuje, což je berlička, kterou Herzog nepotřebuje vždycky.
Lidice
Tak to vidím já...
Lidice jsou ztělesněným "čecháčkovstvím" se vším, co k tomu patří. Teda hloupý film, který si nevidí ani na špičku nosu, ale považuje se za velké umění. Svojí podstatou naši současnou dobu vlastně docela vystihuje. Šílený kýč, kde doslova a bez přehánění každý záběr podléhá alespoň jednomu klišé, nevkusně využívá obliby Čechů v čemkoli českém, aniž by ale něco opravdu "českého" v tomhle filmu bylo - je to vlastně obyčejný, mustrový srdcebol, který neobratně využívá známé historické události. Jedno je jisté. Kdyby tahle stupidita vznikla v Americe a vyprávěla o amerických dějinách, jinak byla ale natočena na stejné úrovni, všichni Češi by se tomu vysmáli a poslali to rovnou do těch nejodpadnějších končin. Já mám úctu k Lidicím, to ale neznamená, že musím automaticky přijmout jakýkoliv film o nich. Nebudu to ale s negativizmem přehánět. Když už nic, jsou Lidice na naše poměry dobře zvládnuté řemeslo.
3 Idiots
Tak to vidím já...
Hollywood má Občana Kanea, Bollywood bude mít možná 3 Idioty. Odpudivě sympatický film, který využívá vše, co doposud indická filmařina "vynalezla", ale povyšuje to na vyšší úroveň. Je až nesnesitelně nefér, že tomu nemůžu dát nějaké nízké hodnocení. Jak já bych to chtěl odsoudit! V několika momentech je film neskutečně trapný a nesnesitelný, v jiných nicméně láme srdce. Je to produkt "jiné" kultury, což nejde přehlížet, a pokoušet se ho hodnotit naším metrem je leda pokrytectví. Nakonec tak idiotům prochází i záchodový taneček a porod vysavačem. Kdo neviděl, nepochopí.
Grizzly Man
Tak to vidím já...
Kdyby to natočil kdokoli jiný než Herzog, bylo by to zřejmě nesnesitelné. Takhle je to ale úchvatný příběh jednoho zapáleného idiota, co žil pro přírodu, aby ho nakonec ta samá příroda zabila. Kam se hrabe Pennovo hrané Into The Wild...
Cave of Forgotten Dreams
Tak to vidím já...
Víc zmutovaných krokodýlů a nadšenců, míň profesorů! Werner Herzog je každopádně jeden z mála filmařů, kterým čas neobrušuje hrany. Kdyby v té jeskyni stál sto tisíc let, všechno kolem by obrostlo minerály a zkamenělo, ale on by se mohl kdykoli oklepat, vzít kameru a začít zase točit. Námět samotný se daří vytěžit na naprosté maximum, ale nedokázal jsem se ubránit pocitu, že by se k pověstnému filmaři hodilo spíš něco víc emocionálního, než je díra ve skále.
Rodina je základ státu
Tak to vidím já...
Robert Sedláček jednou určitě natočí naprosto špičkový film, o tom už skoro nepochybuju. Rodina je základ státu to není, hlavně kvůli občasnému šustění papírem a nepřesvědčivosti, ale má k tomu sakra blízko.
Největší z Čechů
Tak to vidím já...
Nelítostný film. Možná až moc, protože se v tom obvinění celého češství (včetně všech hrdinů filmu) nenachází ani náznak východiska. Nicméně je to důležitý počin, který konečně "malého českého člověka" neoslavuje, ale kritizuje. Za to patří Sedláčkovi dík.
Three Musketeers, The
Tak to vidím já...
Příjemná patlanina, která může urazit leda naprostou absencí originality. Jinak ale svižné a ani jednou jsem se necítil trapně.
The Adventures of Tintin
Tak to vidím já...
Spielberg umí pořád ohromit, proto je Tintin fakt skvělá podívaná. Technicky jde navíc skoro určitě o nejpokročilejší film (že tu pokročilost nevyužívá tak dobře jako Avatar, je věc jiná). Neseděly mi humor (neustále opakování vtipů na jeden motiv) ani mdlá, typická Willimsova hudba, ale oboje se dá svést na záměrnou nostalgii a tak trochu brakovost. Kvalit Indyho "staré trilogie" ale Tintin rozhodně nedosahuje, jen ji připomíná. Má to stačit? Asi musí, protože nástupce je v nedohlednu. Měl bych se ještě přiznat, že jsem ze začátku moc nevěřil animaci - rozpohybovaná ale vypadá dobře (i když nechápu, proč je někdo vyveden realisticky a jiný naopak silně stylizovaně). Rozhodně zajít a rozhodně do kina! Jen nečekat zázrak - ten se nekoná. Možná proto, že při vší té náročné technice a očividné velkoprodukci už jen těžko můžeme uvěřit v nějakou upřímnost, která je k tomuhle přístupu (záměrné brakovosti) asi nutná, jinak působí výsledek strašně chtěně.
Munich
Tak to vidím já...
Mnichov je asi dobře natočený, což nemám problém přiznat, ale zároveň jsem se u něj strašně, ale opravdu strašně nudil. A nebyla to nuda typu "má to hluchá místa, ale vyplatí se čekat", byla to nuda typu "zabijte mě, prosím, ukončete moje trápení": Nevím, co říct víc. Snad jen, že jsem ho do konce dokoukal až asi napotřetí, což se mi stává opravdu minimálně. Tenhle film se mi neodsuzuje lehce, protože chápu jeho na Spielberga neobvyklou hloubku, ale nad 50% se nedostanu. Ani kdybych opravdu hodně chtěl.
The Debt
Tak to vidím já...
Dluh staví na skvělých hereckých výkonech a hutné atmosféře. Obojí vkusně maskuje tak trochu béčkový děj, který není vyloženě hloupý, jen poněkud "nepravděpodobný".
Red State
Tak to vidím já...
Red State je dobrý film, jen se zřejmě lidem nebude moc líbit. Kevin Smith jako by zkoušel naši trpělivost, a tím se chtěl opět pasovat na chrabrého rytíře drzé filmařiny. Jenže obrnit se humorem bylo jistější, než když se nyní spoléhá na horor, který podkopává sám sebe. Máme tedy před sebou zajímavý kousek, zbývá ale otázka: "Kam s ním?"
Kárhozat
Tak to vidím já...
Béla Tarr mě přesvědčil o tom, že natočit úspěšný blockbuster je zásadně těžší, než je vytvořit umělecké dílo. Zatímco totiž každý pozná, že se nudí, takže je blockbuster špatný, stejné kritérium u umění použít nejde. Tam ať uděláte cokoliv, vždy existuje tisíc způsobů, jak to obhájit. Já dokážu uznat Tarrovy krásné kompozice, ne ale jejich délku, která mě rozhodně irituje. A z toho se pak odvíjí zbytek. Moje první kolize s ním tedy nedopadla moc dobře, ale samozřejmě si na něj ještě názor neuzavírám. Ostatně takový Tarkovskij mě něčím podobným vždy přinejhorším "jen" zaujal, přinejlepším naprosto uhranul. Jenže ten mě na rozdíl od maďarského chodícího zázraka dokázal "vnutit" svůj přístup jako obohacující a užitečný, kdežto z Prokletí mám pocit strašné z nouze ctnosti. Musím ale dodat, že Tarr točí skutečně nadčasově, protože nejde určit, jestli bylo Prokletí natočeno letos, před deseti lety nebo dvaceti. To je (asi) chvályhodné
Don't Be Afraid of the Dark
Tak to vidím já...
Hloupé, nudné a zcela bez atmosféry. Není to sice tuctové, protože málokdo si troufne od začátku pracovat s viditelným monstrem, ale tahle netradiční "inovace" nebyla využita.