Martin
Big Fish
Tim neztrácí dech
Nevím jestli je to pouze můj dojem, ale Velká ryba není zrovna moc známý Burtonův film, což je mi záhadou, protože, jak jsem zjistil, je velice kvalitní. Mou domněnku potvrzuje i ten fakt, že i přes rok výroby 2003 běžela v tv v sobotu po třetí hodině odpolední (což bývá čas romantických břeček z počátku 90.let). Další zajímavostí je i to, že stejně jako např. Planeta opic je tento film docela odlišný od jiné Burtonovi tvorby a je až s obdivem, že Tim dokázal vytvořit tak rozmanitý až pohádkový svět jinak než jindy, přesto skvěle. To oproštění od zavedeného rukopisu obdivuji, i když samozřejmě určité prvky šílenosti a podobnosti se snímky minulými najdeme i zde. Zkrátka novodobá tvorba tohoto, dříve pro mě nepříliš stravitelného, režiséra mě baví. Velká ryba je plná kvalitních hereckých výkonů, má výborný scénář s fantazy minipříběhy a celé je to takové nevšední zamyšlení nad životem z pohledu starého muže. Rozhodně zajímavý počin, který dokáže rozesmát i rozesmutnit.
Frighteners, The
Přízraky jsou něco mezi Krotiteli důchů a filmem Tima Burtona Beetlejuice. Jsou ale i strašidelní, i když jenom občas a pak zase spíš legrační, to jako komediální. A v tom vidím největší problém, je to chaotické přeskakování mezi dvěma naprosto protichůdnými žánry, které jsou zobrazeny ve svých čistých podobách, ale nikdy nejsou na plátně společně a to by určitě měli. Takže divák zvídavý jako já je zmaten. Jedno se ale musí filmu nechat - je skvěle zpracovaný a závěrečná předlouhá scéna je opravdu povedená, ale bohužel ten scénář se tentokrát Peterovi Jacksonovi moc nepovedl. To nevíte? Ano, natočil to Peter Jackson, a proto je zajisté snímek atraktivní. Problém je, že je to pouze taková lehčí kopie výše zmíněných snímků, a protože nemám rád příliš ani je, nezaujali mě příliš ani Přízraky.
Keeping Mum
Velice milý film, který sice nepřetéká humorem od začátku do konce, ale když už se nějaká komická scéna či hláška objeví, stojí opravdu za to. Dokonce i to vyobrazení rodiny a života na mě působí velice reálným dojmem, i když každý asi nemáme tatínka farářem a babičku vražedkyní, ale zbytek docela sedí. Právě ta linie vražedkyně zaujme nejvíce, je plná černého humoru a vyniká v ní miloučká Maggie Smith (znáte z Harryho Fotra), která čistí společnost od zloduchů jako by se nechumelilo. I když se občas zanudíte, film vás bude rozhodně bavit. Jo a dokonce i Patrick Swayze exceluje.
Účastníci zájezdu
Docela zábavná česká komedie vyobrazující s nadhledem české burantství a směšnost, kterou někteří „chytráci“ trpí. Je sice pravda, že některé okamžiky jsou až moc přehnané a s reálnými okamžiky mají jen málo společného, ale pobaví a ty přehnané a zároveň nesměšné přečkáte díky milým hereckým výkonům střelené Anny Polívkové, senilní Květě Fialové, „blonďaté“ Jitce Kocurové a tradičně přitroublého Pavla Lišky (určitě jsem na některé jiné vynikající výkony zapomněl). Zkrátka solidní český film, na debut vůbec super, kdy vás napadá, že ten Vejdělek má budoucnost. Pak ale zajdete na Roming a zjistíte, že tohle byl možná jeho vrchol. Takže si ho užijte.
Thirteen
Chtěl jsem napsat jak je to povrchní, přehnané, že takhle snad třináctky (sedmačky) nevypadají, a že je to spíš tak o patnáctkách nebo šestnáctkách. Ale když čtu zajímavosti, že je to inspirované životem Nikki Reed, tak musím konstatovat, že je to asi pouze blbě napsané. Moc mě nezaujali dialogy a působí to přehnaně, tváří se to drsně a přitom to ani moc drsné ze života není. A ta oscarová nominace to už je pro mě vůbec záhada. Ale koukat se na to dá.
Wasabi
Pohodička na nudné odpoledne
Ti Francouzi jsou vážně pošuci. Díky plodnému Lucu Bessonovi vyprodukují neuvěřitelné množství trhlých filmů. Bohužel, postupem času se mi zdá, že je to všechno podle stejné šablony a Wasabi patří rozhodně mezi to horší. Řekl bych, že to celé mělo mnohem větší potenciál, který zůstal nevyužit. Čekal jsem trochu více potrhlé akce, trochu více nekontrolovatelných výpadů neovládajícího se Huberta Fiorentiniho, trochu lepšího parťáka (Christian Clavier forever) k Jeanu Renovi, tento dokáže rozesmát max. svým zjevem. A možná vím v čem je hlavní chyba, podle mě je režisér Gérard Krawczyk pěkný packal, který od Taxi2 nic nedokázal. Jinak Jean Reno a Ryoko Hirosue jsou výborní a rád bych už jenom k vůli nim dal vyšší hodnocení. Ale film nepřináší bohužel nic nového a spíše je odvarem lepších francouzských komedií poslední doby.
Blow
Kokain je dosti podobný filmu Obchodník se smrtí. Rozdíl je akorát v tom, že Obchodník je o zbraních a Kokain „překvapivě“ o drogách. Sice je Kokain možná o malinko horší, hlavně k vůli své rozvleklosti a kolovrátkovitosti příběhu: drogy, basa, drogy, basa, drogy, basa, ale má jiné eso v rukávu - Johnnyho Deppa a ten prostě umí. Tento snímek je zpočátku bezstarostný, v závěru určitě chytí za srdce. Je to paradox, ale stejně jako v Obchodníkovi fandíte nějakému hajzlíkovi, co rozsévá smrt a nenávidíte Penélope (chtěl jsem napsat chudáka ženskou, ale ona vlastně byla taky pěkná sv*ně), která mě zaujala po delší době. Nevím co dodat, stojí za shlédnutí.
Ice Age: The Meltdown
Bylo to vtipné, roztomilé, mělo to pár dobrých nápadů, ale je to prostě dvojka. Celé je to taková exhibice veverky, bez níž nevím, co by tvůrci dělali. A protože věděli, že to vlastně ona proslavila jedničku Doby ledové, nacpali ji prostě všude i třeba na místa, kam příliš nezapadala, prostě s ní prostříhali celý film. Ale to mi úplně nevadilo, scény s ní fungují. Horší už to bylo s grafikou, hlavně pokud srovnám-li např. s Pixarem. Některé scény opravdu působí nehotově, praskání ledových masivů je hodně nerealistické, vyumělkované. Co se týče scénáře, víte že už si ani nepamatuji o čem to bylo? Ale to je vlastně jedno.
U-571
Něco tomu chybí
Docela zajímavý snímek, jehož atraktivitu ještě zvyšuje nezvykle stísněné prostředí pro film, jakým je ponorka. Dalším pro mě velkým překvapením je Matthew McConaughey, kterého znám pouze z romantických stupidit, hollywoodských kýčů a ze žebříčků krásy, kde se vždy objevuje. Tady podal na rozdíl od těch „béčkových“ novot vynikající výkon. A přesto, že si úplně nevzpomínám, že bych se při nějaké scéně nějak nudil, musím dát trochu skromnější hodnocení, i když přesto vysoké, protože na mě film působil ve výsledku docela tuctově a proti jiným válečným filmům docela nevýrazně, co se týče kamery nebo výpravy. Zkrátka plný takových televizních obrázků, které sice nenudí, ale v posledních letech jsem si zvykl na vyšší kvalitu zpracování. Škoda, nic jinému tomu nechybí (možná ještě trochu historické věrohodnosti).
Cold Mountain
Romantický příběh z války obalený množstvím smutných minipříběhů, v nichž hrají samí známí herci. Celkově nemáte čas se nudit, protože se zde stále něco děje, film je nabitý mnohými zvraty a úmrtími. Je pravda, že těch úmrtí na závěr už trochu moc, ale na druhou stranu lepší než nějaký upocený happyend, i když zrovna sem by po té dvouapůlhodinové eskapádě nespíš také pasoval. Výhodou u podobných snímků je, že už stejně nikdo pořádně neví, jak to tenkrát bylo, takže si s námi mohou tvůrci hrát a my nic nepoznáme (maximálně nám můžou vadit některé vlastenecké dialogy, které jsou jak opsané z čítanky pro blbky). Co se týká hlavního hereckého trojlístku úplně nejlepší mi připadal Jude Law, který by si Oscara zasloužil spíš než přehrávající Renée Zellweger, jejíž výkon mi trochu připadal jako odvar naprosto stejné polohy, kterou použila v Bridget. Ale celkově se všichni tři snažili, i ta Kidmanka, která neměla příliš prostoru (i když hrála hlavní roli), a kterou mnozí nemáte v oblibě. Líbilo se mi to.
Score, The
Tenhle film bych viděl jako takovou poctu starým krimi. Překvapivé je, že se na obrazovce téměř nic neděje a přesto si to udržuje solidní atmosféru. Dalším plusem je hvězdné trio DeNiro, Norton, Brando, přičemž poslední zmiňovaný sice není příliš vidět a upřímně mi nikdy jako člověk nebyl příliš sympatický, ale když se na obrazovce ukáže, hraje vážně dobře. Zkrátka ukazuje, kdo je v tomhle filmu legenda. Zajímavé je i vidět hrát DeNira téměř jako za starých časů, kterému bohužel už nepřicházejí takové nabídky jako dříve (možná je jenom nebere) a takovou pomyslnou třešničkou je pak Edward Norton, který si okamžiky, kdy předstírá mentálně retardovaného opravdu užívá (má na to super ksichtík). Upřímně mě Kdo s koho překvapil, i když nejspíš bez hvězd by vyšuměl úplně. Bohužel úplně nevěřím, že by se to vyloupení takhle dalo provést, scénář není ani zcela originální, řekl bych že podobných Podfuků a jiných je více než dost, a proto nemůžu dát víc.
Pleasantville
Není to tak dávno, co jsem si zpestřil odpoledne tímto zajímavým a vizuálně okouzlujícím snímkem. Zpočátku je to opravdu nabušená podívaná plná vtipu o lidech, kteří nevědí, co mají dělat, když jim někdo něco pozmění. Pak ale frnk a ze snímku se stává regulérní drama plné mouder a rasistických výlevů proti barevné komunitě. A právě hlavně v závěru celý snímek ztrácí dech, stává se stereotypním, přehnaným a občas i docela nudným. Jenomže je opravdu originální, zobrazený svět kouzelný a občas i docela trefný (pámbičkáři jsou také samí úsměv a pak by vás nejraději hodili na hranici), takže mu já jako divák ty neduhy rád odpustím. Navíc herci jako Tobey Maguire, Reese Witherspoon nebo Jeff Daniels byli vážně dobří (i když Jeffa za normálních okolností příliš nemusím).
Bolero
Bolero divákem otřese, hlavně scéna znásilnění, ale celému filmu podkopává nohy slabý scénář s občas dost prapodivnými dialogy a také nevyrovnané herecké výkony, přičemž legendy českého filmu, kterých tu je víc než dost, jsou většinou dobří, ale někteří nováčci nebo neherci jsou naopak většinou docela strašní. Řekl bych, že celé to zachraňuje F.A. Brabec se svojí výbornou kamerou, i když na kriminálku je to někdy možná až příliš umělecké. Nemůžu říci, že bych se úplně nudil, ale když už známe téměř od začátku pachatele, chtělo by to alespoň si trochu víc pohrát s prokreslením postav a některé vyškrtat (je jich moc). A také ten časový posun někde uprostřed je dost matoucí, protože lidé snad během několika let mění brýle, účesy, oblečení, stárnou... No, nevím, možná až příliš chyb na jinak zajímavý film.
Enigma
Průměr
Další z řady filmů, který se pouze tváří jako historický, ale ve skutečnosti vypadá spíš jako karneval s oblečky z druhé světové války. Opravdu se cítím podveden, protože filmy podobného typu mám rád, ale zde vážně nevidím rozdíl mezi průměrnými inscenacemi ČT a tímto. Téměř celé je to o romantice a téměř celé je to nudné. Pro kritiky Pearl Harboru může být toto důkaz, že ten kritizovaný „slaďák“ Pearl Harbor vlastně nebyl úplně špatný. Ale abych jenom neremcal, protože určité zajímavé momenty zde přeci jen byli, na film se dívat dá, to zase bez debat a navíc zde hraje výborná Kate Winslet, bez níž by to ale šlo opravdu do kytiček.
The Bourne Identity
Docela jízda
Ačkoliv nemá Agent bez minulosti nějak propracovaný příběh a i když není nabytý megalomanskými akčními scénami, jedná se rozhodně o špičkový titul svého žánru (rozhodně lepší než ten 007). Ústřední dvojice postav je velmi sympatická (Asi jsem se zamiloval do Franky Potente, sice není úplně krásná, ale vyzařuje z ní nějaké megacharisma. A taky bych měl shlédnout více filmů s Mattem Damonem, protože mě začíná bavit.), obsazení téměř všech postav hvězdné, atmosféra místy velmi napínává, dalším plusem je Praha téměř v každé scéně, zkrátka z filmu čiší radost a moc hezky se na něj kouká. Je sice pravda, že vlivem stálých útěků a přemisťování je postupem času snímek lehce stereotypní a některé rvačky jsou až příliš bezkontaktové (i když zajímavě nasnímané). Ale zkrátka Agent bez minulosti je i přes lehkou nudu v druhé části velmi zábavný a poskytne vám množství kvalitní „popcornové“ zábavy.
King Arthur
Lepší jsem ani nečekal
Přiznám se napřed, že jsem při sledování Krále Artuše nedával příliš pozor, protože výpadky signálu TV Prima (už by s tím pokrytím republiky mohli konečně něco dělat) byly skutečně nesnesitelné a občas jsem místo dialogů slyšel tak hrozivé pískání, až jsem měl chuť vyhodit televizi z okna. Ale to co jsem měl možnost vidět, mě docela mile překvapilo. Bohužel, to celé působí dost nezapamatovatelně, příběh jsem dle zdejších názorů asi taky hledal marně a celé to prezentování jako reálného vyobrazení Artuše mi přijde teď po shlédnutí jako snad špatný vtip. O bojujících ženách, takovýhle moderních oblečcích, a že by byl Artuš křesťan, jsem vážně nikdy neslyšel. Dále boje: od dob Pána prstenů zkrátka všechno působí jednoduše až směšně. Co říct závěrem: ty dvě hodinky při sledování tohoto docela pěkně utekly, Clive byl charismatický, Keira už méně, zařadil bych to do stejné kategorie filmů jako Alexander a Trója, přičemž druhý z kategorie je lepší, první horší.
Perfect World, A
Čekal jsem víc
Tohle jeden z těch líbivějších snímků, který sice potěší duši, ale zároveň je podbízivější než je možná zdrávo a ve výsledku máte pocit, že vás tvůrci chtěli napálit. Nejsem nějaký odborník přes filmy Clinta Eastwooda, ale jeho poslední filmy mám docela rád a tento snímek se jim v mnohém podobá. Zvláštní syrová atmosféra, pocit zobrazení normálního života, jenomže s tou normálnosti to nevidím tak úplně, protože scénář je dosti nepravděpodobný, celé dosti vykalkulované a poslední čtvrt hodina je úplně zabita tím, jak se vás film snaží dohnat k slzám. Navíc mám pocit, že postava Clinta Eastwooda a jeho týmu je v průběhu vyprávění dosti zbytečná, jejich dialogy většinou neposouvají děj a i ty samotné postavy jsou takové placaté. No zkrátka film se mi líbil docela hodně (i když to možná nevypadá), ale má to svá ale.
Days of Thunder
Silný destilát šedi
Na film jsem se díval hlavně proto, že ho natočil Tony Scott. A natočil ho skutečně blbě. Teda chyba není úplně v něm, ale v uslintaném scénáři, který by snad v dnešní době, kdy se Hollywood od různých klišé lehce odvrací, ani neměl šanci na realizaci. Zkrátka takhle nějak by asi vypadalo Million Dollar Baby, kdyby se to Clintovi vymklo. Ony závody aut jsou pro mě docela nuda sami o sobě, ale tady se závodí chvíli, a protože by to bylo už stereotypní, zvolil scénárista ještě nudnější cestu plnou romantiky, povinnosti pomoci bližnímu svému, přátelství a nenávisti v té největší koncentraci šedi a klišé. A je úplně jedno, že Cruise se občas tváří jako bl*eček, silnější výkon by stejně nezměnil fakt, že se nudíte k smrti a to se zdáli některé scény a okamžiky nadějné a já měl dokonce pocit, že snad tomu Tomovi na té dráze fandím. Bohužel, ve výsledku vzniklo tohle.
The League of Extraordinary Gentlemen
Chaos
Tenhle komiksový film mi stále unikal a tak jsem byl zvědavý, už jen k vůli tomu, že je to poslední film Seana Conneryho, který se nedávno do kvality Ligy pěkně opřel. A já souhlasím, taky nechápu, co vedlo producenty vrážet do tohohle pochybného snímku peníze. Námět zní docela zajímavě, ale na rozdíl třeba od též davového X-mena je tohle chaos s naprosto otřesným scénářem a každičký záběr vás ujišťuje, že je to blbost. Všechno působí neuvěřitelně (jako že se tomu nedá věřit, nikoliv dobře), nudně, dialogy příšerné, prostě (nepovedené) „béčko“ jako vyšité. A to od režiséra Blada mrzí. Navíc i herci jsou dost hrozní. Snad jen ta scéna, kdy bouchne Nautilus a všechno je jinak, vypadá dobře, bohužel následující nesmyslnosti uzemní i tyhle slibné záběry. Zkrátka vysoký rozpočet je vidět, ale přesto i ty digitální scény jsou někdy dost trapné, nemluvě o tom neviditelném šaškovi, který by mohl mít alespoň na hlavě díry místo očí a ne ty hloupé sluneční brýle, aby alespoň něco budilo dojem, že je vážně neviditelný, a ne že jsou pouze tvůrci neschopní.
Forrest Gump
Co k tomu říct...
Sice si nemyslím, že je to úplně nejlepší film na světě, jak spousta lidí tvrdí, ale skvělý určitě. Je pravda, že v prostřední části je více hluchých míst a zkrátka i těch různých historických vtípků je méně, ale závěr vás opravdu znovu ohromí. Forrest Gump je totiž vtipný a zároveň i dost smutný a právě i ty vtipné scény mají hloubku, např. Vietnam je dost znepokojující zobrazení války, takže se smějete, ale zároveň máte znepokojující pocit. A takových okamžiků je víc, spousta nenápadných postřehů ze života a je na každém, jestli je vstřebá a zamyslí se nad tím zvláštním světem lidí nebo jestli snímek bude vnímat spíš jako komedii, doporučuji první variantu.
Once Upon a Time in Mexico
Tenkrát v Mexiku je dobrý film, ale má své ale. Je totiž pokračováním (i když značně volným - hrají zde např. někteří herci mrtvých postav) kultovního snímku Desperado, který je prostě v každém faktoru lepší. Tenhle je spíš taková „náladovka“ s pár přehnanými scénami (k vůli nim je také Desperado kult), je to zkrátka takový guláš, který je chvílemi prezentován jakoby vážně, jindy s velkým nadhledem. Zmizelo prostředí klidného mexického buranova, všechno je modernější, hudba klidnější (chybí nějaká hudební bomba jako Cancion Del Mariachi), příběh je dosti nejasný a soustředěný až na příliš široký problém, kamera při akčních scénách je společně se střihem místy divná (ale posledních cca 30 minut je perfektních). Ovšem herci jsou skvělí, např. Johnny Depp nebo Willem Dafoe (ale i další). Možná že Tenkrát v Mexiku měl být na nic neodkazující samostatný film, k tomu kdyby Robert doladil víc scénář, což souvisí s předchozím bodem, mohla to být další kultovní záležitost. Takhle je to pouze dvojka (trojka), i když zatraceně zábavná.
Choking Hazard
Dle očekávání
Chápu značně omezený rozpočet, a že to měla být spíš sranda, ale ona ani moc nebyla. I pro to pobavení by nechybělo, kdyby se divák alespoň jednou vylekal, kdyby alespoň jednou slyšel nějakou atmosférickou hudbu, kdyby nebyl tak hloupý scénář, který působí jako by ho snad tvůrci vymýšleli až při natáčení, a kdyby herci alespoň trochu hráli. Sice zombie herci si to evidentně užívali, ale ti ostatní nic moc. Body přidávám za zombie diskotéku a za omezené možnosti na českém trhu. Ale takhle by to dokázal, myslím, natočit každý.
The Terminal
Steven sice umí, ale ne všechno je úplně bravurní. Občas je něco „jenom“ dobré a to je i tento případ. Film má sice zajímavý nápad, ale podobně jako v Trosečníkovi, i zde je problém, co s Tomem Hanksem dvě hodiny na plátně. A bohužel Terminál šel trochu jinou cestou než zmiňovaný, cestou téměř pohádkovou, plnou hodných lidí, na které dohlíží jeden opravdu zlý byrokrat. Ne že by to vadilo úplně, protože pan Spielberg umí chodit snad ve všech vodách, ale občas prostě zívnete a někdy i zavrtíte hlavou, co že to ten film právě předvádí. Ve výsledku je to ale milé dílko, těžce zapamatovatelné, s vtipnými i vážnějšími momenty, s vynikajícím Tomem Hanksem a zdatně sekundující Catherine Zeta-Jones.
From Hell
Zklamání, nuda...
Na film jsem se těšil, bohužel jsem zdaleka nepocítil uspokojení z jeho sledování. Tentokrát nepochválím ani Johnnyho Deppa, jehož výkon je naprosto standardní a kdyby tu hrál někdo jiný, naprosto nic by se nedělo. Pochválím maximálně Iana Holma, který si to hlavně v závěru vážně dává a také dobrou vizuální stránku, ve které Prahu vážně nepoznávám. K filmu bych řekl asi to, že úplně nevadí, že téměř od začátku víte (díky výraznému dabingu), kdo je vrah, ale spíš to, že film není příliš napínavý, nic moc zajímavého se v něm neděje, téměř vše víte dřív než se to opravdu stane, zkrátka dobré thrillery se dělají jinak. Lákavé je prostředí, podmínky ve kterých lidé museli žít, i když dost věcí působí divně, nereálně, jako by zkrátka herci vyšli ze svých drahých karavanů, řekli svou zoufalou repliku a šli si zase klimbnout.
Conspiracy Theory
Nuda
Zdálo se, že to bude zajímavé - vyobrazení různých konspiračních teorií, to co vypadá jako dobro, je ve skutečnosti zlo. Jenomže z toho všeho se vyklube snímek o šíleném psychiatrovi, který dělal nějaké pokusy na lidech. Navíc je to vše podáno tím nejšílenějším způsobem, za nějž by se nemusely stydět ani některá béčka (vlastně tohle je dost viditelné béčko). Filmu sice nechybí místy napětí, dobré herecké obsazení (i když Mel by se měl pokusit zahrát taky jednou něco jinak), ale postrádá kvalitní scénář. Tohle zkrátka trochu šílené a bohužel někde od poloviny stále více nudné.