Příklady táhnou
:-)
Úsměvná komedie. Proměna babičky nedůtklivé v babičku znající tepláky, táborák a říkající ahoj a šlágr je stejně úsměvná a milá zároveň. Nataša Gollová nezklame a pomalu, ale jistě se z ní stala ženská herecká hvězda té doby v mém soukromém žebříčku. Milý film, na který se můžete dívat víckrát a stejně vás svou milou bezprostředností a naivitou zase dostane.
Kantor Ideál
Kantor
Trošku ohrané téma, ale asi ne v té době. Ovšem láska mezi studentem a kantorem se zrodí snad na každé škole a nevím, čím to je. Zde samozřejmě podáno s mírnou naivitou, ale přesto kouzelné. A taky ideální příležitost vidět hrát Lamače a pro mě navíc konečně možnost vidět hrát i hvězdu Anny Ondrákovou, kterou znám z přednášek ve škole i učebnic.
Lelíček ve službách Sherlocka Holmese
Nevtipné
Podle toho, co jsem zatím viděla, nejslabší film Vlasty Buriana. Nápad na dvojroli sice není bůhvíjak originální, ale funguje, Vlasta Burian byl skvělý komik, který si s tím poradil, ovšem nemůžu si pomoci, role krále mu moc neseděla. Vtipnosti film taky moc nepobral, rychlokurz angličtiny a francouzštiny se tak pro mě stal jedním z mála světlých momentů filmu, což však nemůže film sám o sobě pozvednout výše. Během sledování jsem se docela nudila, a to je co říct, vzhledem k tomu, že tam hraje Burian.
Revizor
Revizor
Tak v prvé řadě musím smeknout před ruským spisovatelem a dramatikem Gogolem, jehož předloha dokázala dokonale vyhmátnout lidské povahy a předvést je v situacích, které se snad nemění a určitě nepasují jen na tamější ruské poměry. V druhé řadě musím pochválit Friče, který skvělou hru dokázal přetavit v kvalitní film. A v neposlední řadě musím pochválit Buriana, který se do role revizora dokonale vcítil a podal ji s vkusem sobě vlastním.
To neznáte Hadimršku
Mrška
Ani tento film se z těch Burianových nezařadí mezi mé oblíbené. Burian byl skvělý komik a dokázal filmy povýšit svým uměním, ovšem tento počin mě moc nezaujal. Příliš mě to sledování nebavilo. Na to, že s Lamačem točil i Martin Frič, taková režisérská osobnost, není film (překvapivě) moc dobrý, postrádá pro mě tu lehkost a vtip, navíc mi byly docela nesympatické ženy-herečky. S Burianem mám prostě jiné favority.
Bílá nemoc
Klasika
Po sérii komedií jsem si zase dala nějaké drama. Navíc drama podle hry mého oblíbeného spisovatele Karla Čapka. Bílou nemoc jsem samozřejmě četla a už jako knížka se mi líbila. Na filmové zpracování jsem byla hodně zvědavá a musím říct - povedlo se. Ta tíživá atmosféra je nadčasová. Sice cítíte odkazy k hitlerovskému Německu a druhé světové válce, ale stejně tak cítíte, že situace nemusí být časově zařaditelná a naopak je možné vztáhnout ji jakoukoli dobu. K tomu umně vedená režije, skvělý Haas, silný příběh, to vše dává dohromady kvalitní film. Pro mě po mnoha komediích příjemná změna.
Kristian
Kristian
Kristian je mnohými brán jako jeden z nejlepších československých filmů té doby, ovšem u mě to nikdy s tímto filmem nebude tak horké. Oldřich Nový coby milovník, to už jsem psala u jiných názorů dříve, není nic pro mě. K němu coby herci moc sympatiím nechovám, byť uznávám, že role Kristiana se zhostil dobře. Ovšem vtipná mi tato komedie taky moc nepřišla, znám z té doby vtipnější filmy, které mě bavily mnohem více, i když třeba nebyly a nejsou tak vysoce hodnocené a jsou spíše podceňované. Oproti tomu Kristian mi připadá lehce nadhodnocený.
U pokladny stál
Zuby a bahno
Moje další burianovka. Tyto filmy se čím dál více řadí k těm, na které se ráda podívám znovu. Doslova se tluču do hlavy, že jsem komedie a vůbec filmy z první republiky nesledovala dříve, protože tam mezi nimi nacházím opravdu hodně povedených kousků. A film, kdyby byl sebevětší blbostí, Burian dokáže svým komickým mistrovstvím pozvednout. Naštěstí U pokladny stál není blbostí, ale dobrou komedií, a když se k tomu přidají herci jako Burian, Marvan, Mandlová a další, vyleze z toho moc příjemný film.
Velbloud uchem jehly
Uchem jehly
Bohužel, tohle je, vzhledem k těm filmům, které jsem z tohoto období viděla, takový slabší kousek. Stokrát omílané téma - chudá holka, která ke štěstí přišla, navíc v podání, které se mi moc nelíbilo. Trošku nudný a ohraný film, který znovu vidět nepotřebuju. Chtěla bych ale vidět starší a němou verzi.
Přednosta stanice
Burian
Opět Vlasta Burian, který nikdy nezklame a jeho filmy baví. Tento taky. Navíc u mě patří k těm známějším a titulní písničku jsem si broukala už dlouho. Ovšem i přestože tady hrálo skvělé duo Burian/Marvan a měla jsem o filmu představy, jak není skvělý, nějak musím názor po dalším podívání přehodnotit, protože v porovnání s jinými komediemi prvorepublikového období mírně zaostává.
Škola základ života!
Muška jenom zlatá
Film ze slavného dua "študáckých" filmů té doby. Oba se mi vždycky pletly, teď v tom snad budu mít jasno. Opět skvělé režie, milé herecké obsazení, vtipné hlášky, možná jakési to poselství, životní pravdy. Ovšem neubráním se srovnávání a Škola, základ života v konfrontaci s Cestou do hlubin študákovy duše mírně pokulhává, alespoň u mě. Takže ač je to skvělý film, hodnotím sedmdesátkou.
Mravnost nade vše
Mravnost
Zase jedna klasika. Musím říct, že z toho všeho, co jsem zatím viděla, se mi líbila skoro nejvíce. Možná nejvíce. Příjemní herci, kvalitní práce mistra Martina Friče, komedie to příjemná, vyprávěná s lehkostí i humorem, ne trapná, ale naopak velice vkusná. Jako ostatně spousta komedií té doby. Film, který se snad neokouká, je to velice milá podívaná!
Ducháček to zařídí
Klasika
Doháním klasiky, které opět musím nakoukávat ke zkoušce. A když se řekne klasika, každý si z té doby vybaví filmy s Burianem. Doposud jsem je docela ignorovala, ale zjišťuju, že se mi líbí. Ducháček se mi z těch filmů, co jsem zatím viděla, líbil asi nejvíce. Krkolomné situace, humor, lehkost, komediantství Buriana, které nezná mezí, výborní herci i ve vedlejších rolích. Vtipný a pohodový film nejen na nedělní odpoledne.
Hotel Modrá hvězda
Frič
Frič patřil k těm lepším režisérům té doby, a je to vidět. Vtipný film. Komedie té doby mi vůbec nepřipadají trapné, jak se dneska mnohdy stává u nových komedií. Naopak, byla to komedie podaná s grácií. I přestože byly scénáře tehdejších komedií mnohdy s krkolomnými scénami, praštěné, přesto byly fajn a dívalo se na ně krásně. Takové milé filmy, které pohladí na duši. Pro Nového nemám slabost a nezmění to ani tento film. Jeho role milovníků moc nechápu. Ovšem po tomto filmu můžu říct, že konečně rozeznám Gollovou od Mandlové (Ferbasová a Baarová, ty rozeznávám snadno :-)) a říkám, že Gollová je mi mnohem sympatičtější. Takže jsem filmu vděčná nejen za rozšíření mých obzorů, ale zároveň jsem se hodinku a půl příjemně bavila.
Madla zpívá Evropě
Pohádka
U tohoto filmu budu trochu střízlivější v hodnocení, rozhodně to není žádné světoborné dílo, spíše taková typická červená knihovna, která se jen výjimečně přetvoří v kvalitní film. Tady se to moc nepovedlo, ale úkoly a ambice filmu byly asi jiné, a to především pozvednout za války českého ducha. Pohádka o chudé dívce, která ke štěstí přišla. Takový scénář není originální a byl už asi stokrát viděn jinde a jinak, je to takový naivní film, kde dopředu víte, jak skončí. Písničky filmu nejsou šálek mého čaje, ale přece jenom, i přes tu kritiku, dívat se na to dá, takže hodnotím šedesátkou.
Extase
Machatý
Machatý byl pojem, jeden z mála českých režisérů, který má světový význam. Na jeho filmech je to vidět, to je úplně jiná kategorie, když se to srovná s jinými filmy doby. A dodnes neztratil na významu. Ani Forman není dnes, co tehda Machatý. Extáze je film s krušným osudem, díky mnoha peripetiím se dostal do distribuce až ve zvukové éře a je logické, že pak nemohl tolik zaujmout. Ovšem naštěstí si lidé uvědomili, co v takovém filmu mají. Skvělá Hedy, nádherná kamera. Je až s podivem, jak si film vystačí téměř beze slov a přesto skvěle funguje. Metafory, práce s filmem, jako nikde jinde. Je tam napětí, vášeň i chlad. Akorát se můžeme dodnes dohadovat, co na konci sakra dělá ta píseň práce. Odpověď asi nenalezneme tak lehce, jestli vůbec odpověď nalezneme, ovšem to nic nemění na tom, že to je film světového a historického významu. P. S. Všichni jsou na film nažhavení díky anonci - první nahá dívka v našem filmu. No, vážení, porno v té době fičelo jako nikdy, takže myslím, že to s tou nahotou nebude zase až tak horké.
Načeradec, král kibiců
Překvápko
Ani jsem netušila, že by mě nějaký film Machatého tak překvapil. Člověk zná dramata, najednou přijde komedie a je to taky super! Gustav Machatý byl prostě špica režisér, který měl pro filmovou práci cit. Zde hodně dělá i Hugo Haas, Načeradce zahrál dokonale. Film měl švih a spád, bavily mě hlášky, některé opravdu nemají chybu a měly by se tesat. A jako bonbónek, Načeradec mi dost připomínal otce, nejen proto nemůžu dát dalšímu Machatého počinu málo procent.
C. a K. polní maršálek
Burian řádí
Další film s Vlastou Burianem, který jsem viděla. Doháním skluz. Burian je tak typický pro filmy pro pamětníky, že ať se podíváte téměř na cokoli, máte skoro jistotu, že ho uvidíte. Tento film měl pomalejší rozjezd a líbil se mi méně než Anton Špelec, kterého jsem viděla předtím. Ještě stále na tu burianovskou srdcovku čekám a doufám, že brzy přijde. Ovšem i přes pomalý rozjezd, kdy jsem se o osud filmu málem bála, přišly vtipnější momenty, hlášky a Burianovo pitvoření, které vám vykouzlí úsměv na rtech, takže nakonec slušných sedmdesát.
Dívka v modrém
Helianda, vy nevíte, kde to je?
Tento film jsem si vybrala kvůli Lídy Baarové. Chtěla jsem s každou ženskou ikonou českého prvorepublikového filmu, kam řadím právě i tuto herečku, vidět alespoň jeden film. Tuším, že toto je jedna z nejznámějších rolí Baarové. Byla krásná a kouzelná, naivně jsem všechno spolkla, takže můžu tvůrcům gratulovat, jak mě dokázali obelstít, ale bohužel, film Otakara Vávry me až tak nebavil a nezařadí se mezi mé nejoblíbenější. Zápletka měla krkolomné momenty, ale ve výsledku na mě film působil nemastně neslaně.
Anton Špelec, ostrostřelec
Liguére!
Vrhla jsem se na starou českou klasiku, protože šla doposud mimo mě a já z hrůzou zjistila, že jsem skoro nic z toho neviděla. Podle vysokých hodnocení jsem čekala pořádnou pecku, dostalo se mi milého a příjemného filmu, ale ne pecky. Fajn film, fantastický Burian, Marvan, Plachta..., vtipné hlášky, ale když člověk čeká víc, je to vždy těžké. Ani nevím, co se mi nelíbilo, prostě mě to tak stoprocentně nebavilo.
Eva tropí hlouposti
Gollová
Opět příjemný film pro pamětníky, leč zase ne taková bomba, jak jsem si původně myslela. Nataša Gollová super, komediální nadání rozhodně měla. Pro Oldřicha Nového jsem slabost nikdy neměla a asi ani mít nebudu. Zápletka krkolomná a vtipná, i když motiv záměny rozhodně není nic nového. Podáno s lehkostí, zkaženo velkým očekáváním z mé strany. Pořád ten pro sebe nejlepší film pro pamětníky teprve hledám.
Kreutzerova sonáta
Změněný Tolstoj
Doplňuji si filmové vzdělání, protože Machatého, jež byl ve své době světovým pojmem (a je jím ve světě prakticky dodnes), není možné ignorovat. Viděla jsem jeho Erotikon, který, a nemůžu se vyvarovat srovnání, byl prostě lepší než Kreutzerova sonáta. Ovšem nelituju času stráveného s tímto filmem. Machatý si vypůjčil Tolstého novelu a zasadil ji do modernějšího prostředí, vybral si ke spolupráci nepříliš známé herce a schopného kameramana Hellera, umně pracuje s motivem nevěry, erotickým dusnem i mizanscénou, rozpracovává filmový jazyk, je netypický a nekonvenční. A k tomu všemu posunul význam literární látky.
Sunset Blvd.
Wow
Další klasika, na kterou jsem si dlouho brousila zuby, klasika, která mi prozatím unikala a já se za to styděla. Konečně můžu říct, že jsem TO viděla. Parádní film. Skvělý scénář, režie, o hereckých výkonech ani nemluvě. Musím tleskat tomu, jak hezky tvůrci vyhmátli atmosféru Hollywoodu, všechny ty zákulisní praktiky, ať už špinavé či ne. Parádní ukázka zchátralosti jedné hvězdy a zároveň její šílenosti a posedlosti. A mimochodem, Chaplin Swansonové byl parádní. A také jsem ráda, že jsem si mohla vychutnat hvězdy němých filmů, kteří hráli sami sebe. Už nemám co říct, musím chválit a tleskat, protože tohle se opravdu povedlo. Nevím, kdy a jestli se na to podívám znova, možná i proto "jen" 80 %, ale rozhodně nelituju, že jsem si na Sunset Boulevard vyšetřila čas.
Gran Torino
Eastwood je klasa
Na Gran Torino jsem si zuby brousila dlouho. Ale najít si dvě hodiny v mém životě, kdy bych si ten film opravdu vychutnala, se pro mě ukázalo být nadlidským úkolem. Takže jsem zahanbeně Gran Torino zhlédla až teď. Eastwoodovy filmy mám ráda, jeho režisérský styl mi sedí a musím říct, že mě zatím ničím nezklamal. Velice pozitivní ohlasy na tento film jsem brala, ale chtěla jsem si udělat svůj názor. Musím se k těm pozitivním ohlasům připojit. Bravurní "řemeslná" práce (nemyslím to negativně, ale v tom nejlepším slova smyslu). Nádherná koncová píseň. Po dlouhé době jsem dokoukala celé titulky, i když jsem spěchala. Také jeden z mála filmů, u kterých mi ukápla slzička. Gran Torino mě prostě dojalo svou čistotou a snad upřímností.
Requiem for a Dream
For a Dream!
Na tenhle film jsem měla zaostřeno už pěkně dlouhou dobu, styděla jsem se, že jsem tak zásadní dílo režiséra Aronofského doposud neviděla. Bohužel se s Requiem za sen táhne pověst, která film předchází, pověst, díky níž pak čekáte něco, co zboří svět. To není vždy dobře, protože málokdy pak film svou pověst opravdu dohoní. Requiem mělo dobře našlápnuto, je to skvělý film, ale chybí mu pomyslná třešnička, aby to bylo dokonalé. Jistě, co se týče řemeslné filmařské práce, není co vytknout, na svou dobu inovativní prvky (a ten konec je taky udělán zajímavě), herečtí představitelé rovněž nezklamali. Téma drog je ve filmu vždycky síla, jen se to nesmí udělat moc mentorsky nebo slzopudně. Tady se tak nestalo a svět drog, závislostí a následného tápání v beznaději života je vylíčen skvěle, ale jak říkám v úvodu, bohužel tento film předchází pověst o jeho dokonalosti, ale i když se mi líbil (moc), zanechal ve mně hlubokou stopu a rozhodně to ze mě jen tak nevyprchá, tu dokonalost to jaksi nedokázalo naplnit.