NÁZORY K FILMU
Recenze je snad fór
Přečetl jsem si recenzi a ačkoliv jsem měl z češtiny za jedna po celé své studium a můj sloh se četl školním rozhlasem, tohle je naprosto otřesné. Ten člověk snad nemá nic jiného na práci než plácat o ničem. Ta spousta nicneříkajících vymyšlených slovních spojení prezentovaných jako názor v takové délce, to musel být kvalitní matroš teda...
Viděl jsem film, výhrady mám k němu po stránce vojenské taktiky a samozřejmě věrnosti toho, co se stalo, kdo byl a nebyl hlavním hrdinou (což je a ještě dlouho zůstane tajné, puštěny byly věci které být ven puštěny měly a "padli" ti, co jakože u toho byli ačkoliv tam byl zcela někdo jiný aby se nepřítel nemohl mstít) takže scénárista a režisér si mohou jen vymýšlet věci, které samozřejmě neměli možnost plně zažít na vlastní kůži hodnotí je někdo, kdo o tom neví ale lautr nic.
Film bych si nedovolil z tohoto hlediska vůbec nijak hodnotit, je to z kdoví kolika procent prostá fikce, která byla rychle honem zfilmována, aby si velký americký národ připadal ještě větší, což je nemoc všech velkých národů. Umělecké vychytávky, akce, napětí atd, jsou pro lidi s nulovou životní zkušeností s takovými věcmi, realita je poněkud silně jiná, než je film. Buď chcete realitu, ale musíte o ní něco vědět z vlastní zkušenosti a pak ji oceníte, ale film to bude pro hrstku lidí, nebo umělecké dílo pro tlupu tupých konzumentů chtějících nepřemýšlet a bavit se. To je pak těžké se zavděčit.
...
Syrový film bez příkras. Tato krátká tuctová charakteristika ho asi nejlépe vystihuje. Jména jako Ridley Scott a podobní by z toho udělali takovou hollywoodskou bondovskou atrakci, až by to bylo k pláči. Rakety by vybuchovaly kolem luxusních aut akčních agentů ve slunečních brýlích viz. Labyrint lží. Bigelow to vzala naprosto s chladnou hlavou a minimalisticky odvyprávěla desetiletou honbu za Osamou tak, jak by to měl odvahu zrealizovat možná tak Greengrass, od kterého bych toto téma viděl taky velmi rád. Kancelářská práce, mučení, výslechy, atentáty, falešné stopy. Je to otrava, může být otravné to sledovat, ale touha po tom, vidět dopadení nejhledanějšího, nakonec zvítězí. A to žene kupředu i tento snímek. Let tichých a neviditelných vrtulníků k poslednímu zúčtování je pak vrcholem, který je přesto natočen tak bezvýznamně, že to nakonec plně koresponduje se samotným zabitím Bin Ladina, které nepřináší takřka žádnou úlevu. Jen rozpaky nad ospravedlněním zabití bez soudu. Tento hon bych osobně považoval za úspěšný, pokud by komando dostalo Ladina před soud živého. Postřílet lidi v domě je ale bezpečnější a jednodušší. Celé dění je podávané bez patosu a siláckých řečí či gest a v tomto podání z toho nemůže být zážitek konzumně slastný, ale jako zaznamenání stěžejní kapitoly boje proti terorismu je to dílo velmi uspokojivé.
...
Tak to vidím já...
Bigelow je pro mě neskonale nudná a banální režisérka. Všichni říkají, jak je její práce nekonečně precizní. To neberu. Zero Dark Thirty je naprosto standardní film, který může natočit kde kdo, jen to málokdo dělá, protože málokdo cítí potřebu. Není zde nic výjimečného, nápaditého, neopakovatelného - jde "jen" o poctivý kus, co se trefil do dobového vkusu.
...
Thirty minutes too late
Čekal jsem, že to nebude špatné, bylo to ještě horší a musím se i přiznat, že jsem to ani nedokoukal.
Všem ale doporučuji se na film podívat jako na odstrašující případ. Jestli takhle funguje a pracuje CIA, tak se není co divit, že leckde selhává.
Film jako takový je emotivní, zabalený v hollywoodském akčním hávu.
Zklamání poslední doby.
...
Zero Dark Thirty
Překvapivě to nebylo tak zlé, jak jsem čekala. Kathryn Bigelow točí filmy naprosto mimo můj záběr, její Smrt čeká všude mě spíše otrávila než zaujala, takže jsem opravdu neměla důvod se těšit. Jedinou nadějí byla má oblíbená Jessica Chastain v hlavní roli. Je to špinavé, což má sice dodat tu správnou atmosféru, ale což na druhou stranu působí vykalkulovaně. Je to chladný, odtažitý a zdlouhavý film. Právě postava agentky CIA mě bavila, její slzy na konci byly jasnou známkou toho, že se tolik let honila za něčím, co v jednom okamžiku zmizelo, a jí zůstala jen vyprázdněnost a pocit, že vlastně promrhala kus života, že nemá, kam jít, co dál dělat... Chválím i to, že Bigelow Američany nijak neheroizuje a nenatočila nechutnou propagandu. Technicky precizní film mi ovšem přese všechno skoro nic neříká, byť umím ocenit některé jeho kvality.