NÁZORY K FILMU
...
Killing
Kubrickovo Killing jsem zhlédla, protože mi bylo doporučeno, protože je to další z ceněných klasik, a protože Kubrick sám je pojem a zároveň režisér, k němuž se stále snažím najít si cestu, což se mi pořád moc nedaří. Zabíjení má příjemnou stopáž, kdy nic nestačí nudit a kdy vše v podstatě dobře odsýpá. Parta, co se rozhodne loupit, je složena ze zajímavých postav se zajímavými osudy. Jeden z prvních Kubrickových filmů zároveň předjímá, jak asi budou jeho filmy vypadat dále. Na dobu vzniku v lecčem působí moderně - nezaujatý vševědoucí vypravěč konotující dokumentární filmy a filmové týdeníky (ten hlas sám, znějící jako z rádiové reportáže, není v hollywoodských filmech neznámý, na mysli mi vytanulo pár dalších snímků s tímto hlasem), skoky v čase, neustálé upozorňování na to, kolik je hodin a co se děje... No, co se týče formální stránky, film zaslouží pochvalu. Jinak si mě, jak už to u mě a Kubricka bývá, zase moc nezískal.
...
Obstojný film, u kterého rok natočení nehraje vůbec žádnou roli. Být to uvedené dnes, je to bráno jako povedená loupežnická gangsterka, která by přitahovala hype ještě dva týdny po premiéře. Oblíbeným způsobem ne úplně lineárního vyprávění táhne Kubrick film dopředu i ve chvílích, kdy se vrací zpět. (Ačkoli z toho nelze dělat žádný elegantní zázrak, je to plus.) Zároveň díky za tu stopáž, která Kubrickovi nedovoluje ztratit příběhovou nit a kontakt s divákem. Zplnohodnotněnou reinkarnací tohoto filmu jsou Gauneři, k ničemu jinému to přirovnat nedokážu. Nažehlení a často zmiňovaní Dannyho pajdáci patří úplně jinam - do odpoledního prima vysílání před kriminálku New vegas. S filmařinou tohoto druhu mají společného jen to, že se tam plánuje a pak se něco provede. Jenže v těchto případech se neplánuje, nehraje a nepřehání debilně pro divákův tupý úsměv z toho, jak se to povedlo a jak se všechny hvězdičky poplácaly po zádech. (PS k dodatečně upravenému názoru od méně chápavého uživatele pode mnou - je dobré jmenovat věci pravými jmény a nedělat si názvy vlastní. To, že se různé filmové verze nemusí jmenovat v českém prostředí jedním názvem, aby se daly snadno rozlišit, je věc jasná už hodně dlouho, viz. Dannyho jedenáctka. Film Dannyho jedenáctka totiž nemůže být filmem pojmenovaným Dannyho parťáci s Clooneym. Dannyho parťáci jsou remakem nebo nástupcem Dannyho jedenáctky. PPS: Ocean´s eleven nemá ani v českém překladu s parťáky nic společného. Kdo tudíž mluví o parťácích, mluví zákonitě o Clooneym.
...
Tak to vidím já...
Kubrickova verze Dannyho parťáků. Nebo spíš Dannyho parťáci jsou verzí The Killing (samozřejmě ti původní Dannyho parťáci, ne remake s Clooneym - pro méně chápavé). Další kultovní film s několika kultovními a často citovanými scénami (Zbraň v krabici růží, rozsypaný kufr s penězi). Je to Kubrickův velmi raný film a je vidět, že se teprve rozjíždí. Rozhodně ale nejde o nějak méněcenný kus. Mezi jeho filmografií se neztratí a pevné místo v top 100 na IMBd je opět zasloužené. Jediné, co mi víc vadilo, byly ještě ne zcela uhlídaní herci, kteří v několika scénách přehrávají způsobem typickým pro přelom padesátých a šedesátých let (ale netypickým pro Kubricka). Jinak ale další klasika, tentokrát mi jen tolik nepřirůstá k srdci.