NÁZORY K FILMU
...
Tenhle film je taková moje "srdcovka", že je neuvěřitelně těžké jej hodnotit s nějakým odstupem nebo objektivitou. Správný čas, správné místo, správný režisér. Takhle vypadá filmové dílo když se "nebe otevře" :). A můžete předtím stokrát pečlivě konstruovat Markétu Lazarovou. Pak najednou daleko levněji máte tu dokonalejší /sugestivnější/ film. Už proto že jsem film viděla poprvé v cca. 17cti letech, byla to naprostá katarze. Nějak ke mně najednou přišel život sám, takový jaký je. Tedy mnohovrstevný a mnohdy ještě nečitelný, ale přesto strašně neodolatelný sám o sobě.
...
Poetický Vláčil
Vláčilovy filmy jsou tak jiné než ostatní česká tvorba. Myslím, že Marketu Lazarovou je nutno vidět, no a Údolí včel je svou poetikou podobné a rozhodně ne horší. Osobně na poetické filmy moc nejsem, neumím si je dostatečně vychutnat a místy se nudím, ale Vláčil točit uměl, takže jeho filmy se mi přesto líbí, akorát si musím vynahradit čas na dívání a psychicky se správně naladit. Herci jako by nehráli, ale postavami žili, atmosféra středověku je zprostředkována výborně, z každého filmového políčka na vás čiší ta bída, temnota a utrpení. Vše podbarvuje dokonalá hudba. Nemůžu říct, že bych si to na sto procent užila, ale když pomyslím na to, že se Údolí včel natočilo vlastně jen proto, aby se zužitkovaly kostýmy a kulisy z Markety Lazarové, a když film uvidím v dobovém kontextu, srovnám s klenoty jako Sedmá pečeť, nemůžu hodnotit nízko.
...
Tak to vidím já...
Mírně rozvleklé a mírně nezajímavé. Je to ale natočeno takovým "vznešeným" způsobem a i když mám pocit, že se to trochu podbízí a hraje si to na víc, než to je, tak se na to kouká dobře a nemá se to za co stydět. Dobří herci to jistí a musím se přiznat, že mu nadržuju coby českému filmu. 70%
...
Pier
vůbec nechápu jak jsem dokázal něco takového přehlížet...Slyšel jsem, že Údolí včel vzniklo na popud studia Barandov kterému se nelíbilo že Franišek Vláčil natočil Markétu Lazarovou na tu dobu neuvěřitelně megalomansky, a tudíž se zavázal že natočí další film ze středověku a použije kostýmy právě z Markéty Lazarové...Je to neuvěřitelné ale myslím si že tohle „dílko“ musí být daleko lepší než Markéta Lazarová, ještě jsem ji neviděl ale je mi proti mysli že může být vůbec něco lepšího než tohle...Údolí včel je tak temné, jak jen Vláčilova adaptace možná nejtemnějšího románu Vladimíra Körnera za doprovodu mrazivých gregoriánských chorálů Zdeňka Lišky může být...Dokonce i prosluněné okamžiky jsou v tomto filmu jen předzvěstí a kulisou obrazů bolesti, marnosti a zkázy...Strhne vás k sobě do hloubky a vy, se studeným potem na čele, budete vědět, že nemůžete zpátky, dokud temné poselství, vypovídající o bolestném bezčasí středověku v mezičase dvou křižáckých výprav, nedojde ve velkolepém finále naplnění...Troufám si tvrdit že Údolí včel je jedním z nejlepších klenotů české kinematografie, né-li vůbec nejlepší!!!
...
Přímo paráda. Takových Vláčilů by bylo dnes potřeba. Atmosféra, ponurý děj a černobílost snímku jenom dodávají filmu autentičnost. Škoda, že dnes tohle nejde.
Solidní, velmi solidní
Historický film, ve kterém exceluje Jan Kačer a Petr Čepek. Fanatismus, dogma a askeze jakoby prostupují obrazovkou k vám do obýváku. Do kontrastu se zde staví touha po svobodě a loajalita k řádu. Některé scény jsou velmi drsné a sugestivní. Hudba podtrhuje už tak téměř dokonalý film a dodává ještě mnohem víc na oné "ponuré" středověké atmosféře a dovádí celý snímek k dramatickému a krutému konci. Musím se přiznat, že jsem očekával poněkud jiný závěr, ovšem i tato tečka za zhlédnutými 97minutami, je velice zdařilá a působivá. Dogmatický Armin a osobitý Ondřej jsou výtečně napsané postavy. V mnoha komentářích jsem tu našel odkaz na režiséra Bergmanna, tak i já se mohu k němu přihlásit. Skutečně velmi atmosferické historické drama, které postradá snad jen více nějaké "akčnosti", jež by nedovolila divákovi (mně) se ani vteřinku nudit (=pouze můj subjektivní názor). Kameru hodnotím jako velmi dobrou, ba dokonce výbornou a aranžmá jednotlivých scén je také obdivuhodné. Herci jsou vybráni také na jedničku, jen si neodpustím malou poznámečku: Petr Čepek "je" skutečně opravdový slovanský typ, že? ;) K této moji hnidopišné větičce musím uvést dodatek: přesně tohle bylo trnem v oku i samotnému Vláčilovi :) Komentář uzavírám definitivní tečkou - pěkných 80% (neúplných, objektivně-77%). by Sandy
...
Mám pocit, že je to jeden z těch filmů, kde nemůžete vyjádřit slovy, jak moc dobré jsou. Stačí se na to jen v klidu podívat, nechat to chvíli vstřebat a pak záliba k tomuto filmu příjde sama. Uvidíte, že je to opravdu klenot stvořený z nejlepšího a hlavně tvořený nejlepšími.
...
Můj nejoblíbenější český film
Tento film se mi hodnotí velice obtížně,protože je to podle mě nej český(možná nejen český)film.Proč?Asi proto,že se odehrává v temném středověku a navíc je velice vyvážený po všech stránkách.Takže skvělá kamera,hudba,kostýmy,kulisy,tedy naprosté a dokonalé navození atmosféry této doby.A herci?Petr Čepek(ten především),ale i Jan Kačer a Věra Galatíková vypadají,že nehrají,ale prostě jsou Ondřejem z Vlkova,Arminem a Lenorou.Psát o mistrné režii Františka Vláčila mi přijde jako nošení dříví do lesa.Navíc film nepostrádá silné téma-tedy svár mezi svobodou a totalitou,kterou tu symbolizuje církevní řád a jeho odlidštěná pravidla.Scénář napsal Vladimír Körner,později podle něj vytvořil stejnojmennou novelu,ve které ovšem upravil závěr.V knize Ondřej neodchází na řádový hrad,ale konec zůstává otevřený a čtenář si může už jen domýšlet,co udělá.Ještě k obsahu filmu.V závěru neproniká Armin do Lenořiny ložnice,ale zabije ji přímo na Ondřejově svatbě.Je to jen maličkost,ale jako zapálený fanda tohoto filmu jsem si nemohla odpustit ji nenapsat.Pro potencionální diváky-film stojí za zhlédnutí,ale pozor nečekejte žádný spektákl plný soubojů a krve,tady jde o komorní baladický příběh 3 lidí zasazený do středověku,ovšem řešících problém zajímavý a důležitý pro jakoukoli dobu.Ale přesto nebo právě proto podle mě není v žádném jiném filmu středověká atmosféra a mentalita lidí tak dobře zachycena.