home
Twilight sága: Nový měsíc

RECENZE FILMU

Psát recenzi na Nový měsíc není snadné. Ne proto, že by šlo o rozporuplný film, to ne. Je veskrze a bez výjimky špatný. Spíš jde o to, že názorů již bylo napsáno mnoho a všechny relevantní se na tomto faktu nepřekvapivě shodly. Nezbývá tedy než přilít další kapku do moře shazování

vkusu dospívajících a jinak postižených dívek a pár chlapců menšinové oriantace. Já bych to rád nedělal. Rád bych napsal, že vnímání Nového měsíce lze považovat za věc názoru a vkusu, ale to by byla neupřímná lež. Dá se asi pochopit, že se čtenářky nechají strhnout přítomností hrdiny své oblíbené knihy na plátně, aniž by hleděly na výslednou kvalitu (na stejném principu je založen úspěch většiny zfilmovaného Harryho Pottera), ale já budu ke čtenářovi téhle recenze přistupovat jako k člověku, který se na filmy dívá nezaujatě a bez předsudků. Ať kladných, nebo záporných. A takový divák Nový měsíc zkrátka nemůže ocenit. Pokud to vidíte jinak, okamžitě přestaňte tuhle recenzi číst, nebo pokračujte jen na vlastní nebezpečí.

Co čekat od Nového měsíce? Už Stmívání mnohé naznačilo. Šlo o poměrně nevinnou slátaninku téměř dosahující průměru. I když bylo hloupé, povrchní, bez nápadu a příšerně natočené, Nový měsíc posouvá hranice divákově snesitelnosti ještě o něco dál. Nebudu tomuto nebohému slaďáku vyčítat, že v něm není absolutně žádný hororový prvek nebo cokoli akčního a napínavého, protože po prvním dílu by to očekával jen někdo velmi naivní. Problém tkví v tom, že ani když jste Stmívání viděli a jste ochotni jít na další díl, nemůžete si být jisti spokojeností.

Příběh se prakticky nedostavil
. Děj prvních čtyř pětin přesně kopíruje Romea a Julii (a tvůrci se ani nesnaží si na něco jiného hrát) a přistavený konec nenabídnemnoho navíc. Děj by se dal shrnout několika málo větami. Jediná výhoda pak je, že vám nemůžu prozradit pointu... ani kdybych hodně chtěl. Nový měsíc totiž žádnou nemá. Je zajímavé, že když se v následujících řádcích pokusím shrnout děj, zdá se, že se ve filmu pořád dějí vtipné a zajímavé věci, kterým se alespoň zasmějete, ale o tomto omylu se zřejmě přesvědčíte až v kině.

Příběh začíná halucinogenní scénou v lese, během které si Bella uvědomí, že už má nejlepší léta za sebou a začíná se psychicky připravovat na smrt (už jí bylo osmnáct, má to za pár). Záhy přichází Robert Pattinson (zpomaleně) a následující minuty nám předvádí, jak vypadá herectví sněhuláka po mozkové mrtvici. Asi protože nechce diváka obtěžovat úplně po celou stopáž, opouští Bellu a i s rodinou prchá. Oficiální důvod tedy má být nebezpečnost jednoho z Cullenů, jenž Bellu omylem a málem napadl. To se mi zdá tak hloupé, že tomu jako důvodu nevěřím. (Bratr byl teprve na začátku tréninku a jistě by se zanedlouho naučil lidskou krev ignorovat stejně jako zbylí členové rodiny.) Právě uběhlo prvních pět minut filmu, ale polovinu z děje máme za sebou. A jedeme dál.

Bella nezačne žít svůj život, místo toho si sedne do křesla, stráví v něm tři měsíce, aby pak jela za svým kámošem Jacobem, jenž tráví čas svlékáním různých částí svého oděvu a opravováním motorek. Navíc zjistí, že když
se dostane do stresové situace, má halucinace - a stejně jako by zareagoval každý mentálně zdravý člověk ,i ona začne usilovat o svůj život, aby se k ní její milovaný Edward ještě na okamžik vrátil (i když jen jako halucinace). Edwardovi se o tom zdá a špatně si to vyloží - tak ho to chudáka naštve, že se také svlékne do půl těla, čímž se pokouší zabít. Včas za ním ale Bella přijede, aby mu suše sdělila: "Ale Ede, já se přece nechci zabít!" Edward odpoví: "Fíha, to je trapas, jsem to ale emo!" A je konec filmu. Mezitím se tvůrci pokouší o milostný trojúhelník (s náznaky čtyřúhelníku), ale protože je jasné, že Bella od Edwarda nepůjde (viz. tři měsíce v křesle), zdá se mi tato dějová linie natolik zbytečná, že bych ji ani nezmiňoval. Je také skutečně zajímavé, že většina děje Nového měsíce se vtěsnala do prvních pěti-deseti minut - nechápu proč. Jako by zbytek měl co nabídnout.

Problém Nového měsíce oproti Stmívání totiž je, že zatímco jednička měla jakousi dějovou linii, dokonce s bitkou nakonec, čímž vznikla primitivní forma stupňování děje, Nový měsíc postrádá pořádný začátek, prostředek i konec. Do filmu nás nic neuvede, jen se na nás nahrne hromada faktů, které prostě musíme brát v potaz (kdo koho miluje, kdo o koho usiluje), ale rozjetá kupa "zvratů", kterou notoricky známe od Shakespeara, film neutáhne. Jen se paběrkuje neustálím steskem po třpytícím se polobohovi. Pak se najednou vše vysvětlí a bez jakéhokoli vyústění skončí. Ano, uznávám, že Nový měsíc je prostřední část této série, ale i tak nechápu naprostou absenci náznaků pointy. A za to prznění něčeho tak vznešeného, jako je Romeo a Julie, si scenárista (spisovatelka) zaslouží pár facek.

Když se od děje přesunu k technické stránce filmu, stejně mi nebude dopřáno psát kladné věty.
Audiovizuálně je film nudný, neobsažný a nijaký. Mdlé vizuály většiny stopáže ostře kontrastují s pokusem o gothic-emo-cool upíří šlechtu v poslední čtvrthodině. Ospalý kameraman a směšné triky nedovolují se na Nový měsíc dívat jinak než z vrchu. Už v deset let starých béčkách jsou lepší triky. Neschopný režisér (do kterého byly vkládány mnohé naděje) naprosto zklamal a sledovat tuhle patlaninu vyloženě bolí. Nejsem člověk uzavřený romantickým filmům a rozhodně bych se neodvážil něco vytýkal Romeu a Julii, proto nechápu, jak film, který Shakespeara vykrádá tak moc, může být i pro mě tak zoufale špatný. Zdá se to být to právě scénářem, režií a jistě i předlohou.

Pár vět si zaslouží i herci. To, že Robert Pattinson neumí hrát, vyznívá tak samozřejmě, že zmiňovat to je ztrátou času. Jeho největší herecký výkon ve filmu je přimhouření obočí doplněné nesrozumitelným bručením. Velmi mě ale zklamala i Kristen Stewart, o které jsem si stále myslel, že v ní něco je. To Taylor Lautner, který pro jistotu nehraje, ale jen odříkává text, to nakonec kazí nejméně a jeho již zmíněná záliba ve svlékání svrchních částí oděvu potěší alespoň ženskou část publika. Měli bychom přihlédnout k faktu, že způsob točení Nového měsíce hercům naprosto nedává šanci vyniknout (Pattinson se tak blbě nemůže tvářit omylem), ale i tak jsou herecké výkony zoufalé ve všech případech bez výjimky (i jindy dobrého Michaela Sheena).

Co dodat na závěr? Většinou shrnuji klady a zápory. Tentokrát ale není co chválit. Nový měsíc je veskrze a zoufale špatný film, ve
kterém nefunguje jediná filmařská složka. Není ale ani natolik špatný, aby byl k smíchu. Je prostě nudný, nijaký, prázdný, bezobsažný a povrchní. Je to příběh o lásce, která není přítomná. Snaží se v nás vzbudit emoce, které sám neobsahuje. Je to smutné. O to smutnější, kolik lidí mu podlehlo. Na druhou stranu totiž perfektně splňuje nároky své cílové skupiny. Nabízí zidealizovaný obraz lásky dvou mladých lidí, přináší náznaky mystiky a sobecky staví city jednoho páru před běh světa. To, že nic z toho nepředvádí pořádně, už ale bohužel zajímá málokoho.

hodnocení
20 %
jedním dechem
Frontální útok na váš vkus. Filmová urážka všech romantických filmů. Nový měsíc je špatný film i v porovnání s prvním dílem. 20% dávám za to, že je barevný a ozvučený.
xxmartinxx
Autor si zatím nevyplnil svoje mikrobio. Zatím se musíte spokojit s tím, že umí číst a psát.