Teror
RECENZE FILMU
Když jste Joel Schumacher, potýkáte se s těžkým životem režiséra-vyvrhele, který nechal k batobleku přidělat bradavky a z Gothamu udělal kýčovitou verzi už tak kýčovitého Las Vegas. O slavném matlalovi se přesto ještě nějakou dobu tradovalo, že čím méně peněz mu dáte, tím lepší film natočí. Odpovídají tomu i Telefonní budka, Volný pád a Hráči se smrtí, na které si stěžuje málokdo. Jenže jeho poslední projekty v čele s echt-kýčovitým Fantomem opery a 23 s Jimem Carreym rozbořily i tuto pověst. Povedl se mu alespoň aktuální kousek s Nicole Kidman a Nicem Cagem v čele?
Nepřekvapivě nepovedl. Trespass o bandě lupičů, kteří "nabourají" bohatou rodinu (klasické thrillerovské složení manželský pár + dcera), je důkaz Schumacherova technicky vyspělého neumětelství.
Dalo by se říct, že co je Chris Columbus pro rodinné filmy, je Joel pro thrillery. Dáte mu scénář a on ho bez zbytečných otázek převede na plátno. Technicky velmi obstojně, ale bez invence a vlastního uvažování. Do svých filmů nedává srdce ani mozek, pouze ruce, kterými přidělený námět načrtne v obrysech, jež se jeví jako nejjasnější a nejsnadnější cesta (možná je to dobře, protože právě filmy, u nichž se pokouší o "něco svého", dopadají nejhůř). Proto má na svědomí slušné i příšerné podívané - víc než kdy jindy zkrátka záleží na síle námětu. A ta je u Trespass na úrovni podvyživeného nerda.
Nejzásadnější problém celého snímku tkví právě v naprosté vyčerpanosti tématu a vlastně celého subžánru "hostage movies". Za sto let kinematografie už bylo zkrátka o "lupičích v domě" vyřčeno vše. Ani David Fincher, režisér zcela mimo dimenze Schumacherových schopností, svým deset let starým Úkrytem nedokázal diváka přesvědčit, že mu má ještě co říct.
Aby někdo námětem tak vyčpělým zaujal, musí bořit mýty, napadat tabu a posouvat laťky, ale z již vyřčených důvodů se Schumacher o něco podobného ani nepokouší.
Natáčí prostě "poctivý kus jak ze staré školy". Ne že by to zvládl alespoň v rámci tohoto omezení bez výhrad.
Důležitým nedostatkem je neschopnost gradovat a stupňovat atmosféru děje. Velmi rychle nasadí kulometné tempo, které pak není možné někam posouvat. Postavy tak na sebe pořád řvou, pořád si hrozí, ale protože to dělají tak dlouho, ztrácí jejich činy váhu.
Zločinci jsou již od počátku tak rozhádaní a nekoordinovaní, že nechápu, jak se vůbec dostali až k domu hrdinů bez toho, aby se navzájem povraždili. Podobně Nicolas Cage loses his shit zásadně dřív, než by bylo pro uvěřitelné vyznění jeho "otce, co se snaží zachránit rodinu" vhodné. Nicméně žádná postava se nechová přesvědčivě, až mě napadá, jestli v luxusním sídle neuniká plyn, kvůli němuž se hrdinové chovaní mírně "nekonzistentně".
Nicole Kidman, jinak vždy vynikající herečka, nemůže Schumanchera po většinu času zachránit jednoduše proto, že hraje jen vyděšenou a upozaděnou paničku. Joel si to uvědomuje, využívá tedy každého zbytečného flashbacku a dalších příčesků, kde nechává svou nejsilnější zbraň alespoň trochu vyniknout. Ději to bohužel neprospívá. Aby dobrý herec zachránil špatný film, musí být jeho postava alespoň trochu charismatická, jinak se to podobá řízení Ferrari se zataženou ruční brzdou. Nicole Kidman proto není nikomu zde moc platná, i když samozřejmě nehraje špatně.
Oproti tomu Nic Cage nemá problém likvidovat každou scénu, v níž se objeví. Jeho natripované herectví zkrátka nefunguje nikdy, kdy má být jeho postava střízlivý, psychicky nenarušený člověk. Tady hraje prostředníka pro prodej diamantů, tedy gentlemana, který ke svému životu naprosto bezvýhradně potřebuje důvěryhodnost, klidné vystupování a přesvědčivost. Že Cage ničím z toho nedisponuje, jistě nemusím dokládat.
Z mých slov snad vyplývá naprostá zbytečnost celého Trespass. Vznik podobného filmu si zkrátka nedovedu vysvětlit. Nevím, proč měl někdo potřebu zafinancovat takový projekt, jiný ho režírovat a množství dalších v něm hrát, stříhat ho, snímat ho a tak dál. Když si uvědomím, kolik lidí se filmové produkce účastní, skutečně se mi těžko věří, že se našlo dost těch, kterým přišlo vhodné a smysluplné se účastnit zrovna této Schumacherem ověnčené akce.
Nemůžu mluvit o nějak zvlášť nezvládnutém řemeslu ani smrtící nudě, ale že jde o produkt bez jakýchkoli ambicí, je smutně očividné. Všichni se zkrátka účastnili jen proto, aby vydělali na nájem. U všech to rozhodnutí chápu, krom Nicole, která si snad ještě pořád může role vybírat.
PS: Film u nás vůbec nejde do kin, za což jsem tentokrát alespoň za sebe vděčný. Už v regálech půjčoven nadělá dost škod, pokud tedy vyjde.
hodnocení
40 %
jedním dechem
Joel Schumacher a Nicolas Cage. Vražedná kombinace? Bohužel ne. Trespass rozhodně nepatří mezi filmy zajímavé svou špatností. Jde o v podstatě "čistou práci", co se bezproblémového řemesla týče. Tím spíš jde o dokonale zbytečný a prázdný produkt.
Autor si zatím nevyplnil svoje mikrobio. Zatím se musíte spokojit s tím, že umí číst a psát.