Sucker Punch
RECENZE FILMU
Zacku, Zacku, tys už dlouho nedostal pořádnou facku, co? Nevím, na co jsi myslel. Proč jsi natočil snímek, na který jsi neměl techniku ani schopnosti? Zvlášť teď, když potřebuješ trhák jako sůl? Ne, fakt mi řekni, na cos myslel? Že přivedeš nekompromisní japonskou přeplácanost na americký trh a přitom sestavíš velkolepý emocionální příběh, jenž bude mít hloubku? Oba dva víme, že na něco takového nemáš - předminule tě zachránila neobvykle silná předloha, takže se ti tenhle dojem "jen" podařilo navodit, ale už když jsi chtěl poučovat děti, to nedopadlo. Nebo to má být vysokorozpočtové lesbické soft porno? Že jsem na to kápnul?! To tě ale maminka moc dobře nevychovala! Nebo to tak není? Tak mi, prosím tě, řekni, na cos to myslel?
Tak za prvé. Sucker Punch rozhodně není záměrně takový, jaký nakonec je, o čemž se vás jeho již teď před premiérou početní fanoušci budou pokoušet přesvědčit. Je pokusem o něco víc. Víc než chceme a víc než je dnes možné natočit. Není a nemá být "jen" zábavnou jízdou vizuálního mága, který se utrhl ze řetězu, tudíž mu promineme vše. Má být chytrým a mnohovrstevnatým příběhem plným symboliky, morálních principů, emocí a ZÁROVEŇ onou nekonečnou jízdou bez logiky. To ale nejde! Tím spíš, když jste Zack Snyder a snažíte se toto vystavět ve světě, jenž má sloužit primárně, sekundárně i jakkoli jinak jen k pobavení a zahlcení základních smyslů!
Je mi jasné, že i tento Zackův zářez se sveze na vlně fandovského nadšení. Každý má nárok na své guilty pleasure, že? "Vím, že je to blbost, ale mně se prostě líbí, protože to blbost být má." Úplně vás, Snyderovi obdivovatelé, slyším. U Třístovky jsem vám to ještě nerozmlouval, protože to byla z větší části pravda, stejně jako v případě Úsvitu mrtvých. U Watchmenů jsem vám to rozmlouvat ani nechtěl, protože jsem výše zmíněné iluzi hloubky rád podlehl a kochal se vizuálem, jenž (na rozdíl od 300) není pořád stejný. Co se týče Sovích strážců, budu je taktně ignorovat. Ale tentokrát? Tentokrát si na vás smlsnu! Sucker Punch je totiž celkově nezvládnutá patlanina, kterou by natočil každý druhý klipař, a že jich je, a to nemyslím ani trochu nadneseně. Proč to tedy žádný z nich doposud neudělal? Jednoduše proto, že taková hovadina ještě nikoho nenapadla!
Příběh vypráví v prvním plánu o dívce, která se dostane do blázince a představuje si zde, že se dostala do "kabaretu", kde si představuje, že když tančí, bojuje s draky, roboty, německými důstojníky, jinými roboty, zombie, obřími samuraji a ještě jinými roboty. To vše proto, aby unikla odněkud někam. Podstatná část snímku zřejmě záměrně nedává smysl, jelikož se jeho podstatná část odehrává v mysli hlavní hrdinky (není to spoiler, víme to od začátku, spoiler by byl prozradit, kdo ta hrdinka je). Tím si může Zack lišácky oddechnout, protože si nemůžeme stěžovat na logiku. Hrdinčiny představy a fantazie jsou prostě zkreslené - s námitkami se tedy jděte bodnout! Primitivní... a neúčinné.
Neúčinné hlavně proto, že Snyder selhává v tom jediném, co tedy měl dodržet - zobrazuje představy dívky (je jedno které - dívka je to vždy), jež ale myslí naprosto jako muž. Přesněji řečeno nadržený puberťák. Proč chodí všechny ženy vždy v sexy oblečení? Proč, kdyby chtěly, by mohly používat řasy k zametání chodeb? Proč jsou namalované jako slečny z filmů, kterým se tento web nevěnuje? Proč si dívka představuje boj tak "matrixovsky" a futuristicky? A proč si vůbec představuje fyzickou řežbu ze zákopů první světové místo tance? (Pomineme fakt, že v době, kdy se příběh odehrává, by fantazie žádného člověka nemohla tohle vyplodit.) Zackovi nedošla ani tak primitivní věc, jako kdo je hrdinou filmu (dokonce se nás snaží přesvědčit, že jsme to nepochopili ani my). Ano, Zack točí pro chlapy, chcete-li kluky ve vrcholu puberty. Ano, moc hezky se na to kouká, i když všechny ženy jsou tu až kýčovitě a nerealisticky krásné - je to chvílemi možná i nepříjemné. Jenže zřejmě právě kvůli tomuto nepochopení hrdinky nemůže snímek fungovat na úrovni emocionální (leda hormonální) a příběhové, když je nám jasné, že se díváme do hlavy režiséra, jenž plní sny patnáctiletým klukům, ne hlavní postavy, která si chce zachránit život. Kdo tvrdí, že jde o záměr v jakémkoli směru a Snyder tím na něco poukazuje, jen vaří z vody a hledá smysl tam, kde není - a pokud ano, je špatně provedený.
Vše proto působí strojeně, nechápeme ničí emoce a nikdo nás tu nezajímá. Opět připomínám, že záměrem Zacka byl očividně pravý opak. Tento snímek nemá být jednorázová klipová jízda - na to je v něm moc málo akce a struktura děje je až příliš komplikovaná. Sucker Punch rozhodně má fungovat jako film s plnohodnotným, mnohoznačným a poselství předávajícím příběhem - právě proto jeho zpackanost po několikáté připomínám!
Pokud teď čekáte uklidnění, že Snyder opět přišel, když už s ničím, alespoň s perfektním vizuálem, kdy nás akce smete a pohltí, zklamu vás ještě o něco víc. Do onoho snového světa slibovaného trailery, se dostaneme celkem zhruba čtyřikrát v zbytečně dlouhých scénách, jejichž vystřižení, popřípadě zkrácení, bych kvitoval jedině s povděkem, přestože tvoří "jen" zlomek stopáže (možná pětinu). Jsou totiž neskonale nudné. Vzhledem k tomu, že jde o různé lokace s různými nepřáteli, nabízela by se možnost, že budou jiné a originální. Nejsou. Design a režie působí neustále natolik shodně, že se prostě několikrát díváme na totéž. Zack sice opět točí způsobem, kdy každý jeden záběr vypadá dobře, jenže všechny jsou si natolik podobné, že po chvíli doslova nudí. Jeho trademarky se navíc začínají zajídat překvapivě rychle.
Například vždy, když se hrdinka při tančení přesouvá do snového světa, ji před tím zpomaleně proti směru hodinových ručiček objede kamera, pak dívka dramaticky (v souladu s hudbou) otevře oči a jde se bitkařit. Stane se to třikrát, pokaždé stejně a ke konci mi to přišlo až směšné. Stejně jako plno dalších záběrů, které se dokola opakují. Podobně vyzní veškerá akce, jež kvůli (tolerovatelné - viz. snový svět) nelogičnosti měla bavit, ale nebaví. Jen těžko se mi popisuje sterilita a vyumělkovanost každé takové scény, její nenápaditost a můj následný nezájem. A hlavně nepřesvědčivost. Průměrný CGI animák má dnes věrohodnější animaci. Takový Rango vypadá dokonce realističtěji.
To vše by fungovalo v pětiminutovém klipu - proto jsou ostatně ze Snyderových filmů tím nejlepším vždy trailery.
Pokud se dá něco chválit bez jakéhokoli "ale", je to opět dokonalý soundtrack, který si pořídím (později jsem se dozvěděl, že za oněmi remixy stojí stejný člověk, co má na svědomí Moulin Rouge). To je asi tak vše. O hereckém obsazení nejde než zopakovat, že je hezké (někdy až moc). Žádná z hereček tu není něčím víc než jen objektem slídivé kamery. Upnuté kombinézy, korzety a punčochy evokují skutečně nějaký pornofilm a již dlouho (pokud někdy) jsem neviděl snímek, jehož vypravěčem je žena, který by ženství tak strašně vykrádal a karikaturizoval, z hrdinek dělal jednorozměrné nány a ještě si myslel, že je tím vlastně hlubokomyslný a předává poselství, protože všichni přece máme chápat, že to nebere vážně.
Ne, Sucker Punch se nepovedl naprosto nijak, i když spousta lidí si ho z GP důvodů zřejmě zamiluje, nebo se snad bude snažit logicky zdůvodnit, proč je tak špatný záměrně. Faktem zůstává, že i kdyby to bylo skutečně špatné schválně, bylo by to pořád špatné. Kolik druhých, třetích a padesátých plánů tahle špatnost má, to už je jedno.
Snyder zůstává nadále skvělým řemeslníkem, každá scéna jím zrežírovaná vypadá efektně, ale nedokáže utáhnout celovečerní film, zvlášť když by zároveň chtěl něco říkat. A jestli je tohle nějaký náznak trendu, který rozpoutalo Inception, tak Bůh s námi...
PS: Řekl jsem to dřív a řeknu to zas: "Superman není v zas tak dobrých rukách!"
PPS: Tato recenze prošla několika úpravami, v nichž upřesňuji svůj původní názor.
hodnocení
40 %
jedním dechem
Přeplácaný film (dějově i vizuálně), kterým se Snyder očividně snaží předávat poselství tak moc, až zapomíná i na to, v čem je opravdu dobrý. 35% s velkým přemáháním zaokrouhleno nahoru.
Autor si zatím nevyplnil svoje mikrobio. Zatím se musíte spokojit s tím, že umí číst a psát.