Stvořeni pro lásku
GOLDIE FILM
Asijský měsíc určitě nebude stačit k tomu, abychom představili všechny zásadní snímky vzniklé na tomto kontinentu (a to se navíc nebudeme věnovat Rusku, jehož kinematografii jsme alespoň částečně v minulých goldies reflektovali). Pomalu se blížíme ke konci, proto je čas podívat se také do nejlidnatější země světa – do Číny, konkrétně do Hongkongu. Hongkong sice formálně spadá pod Čínu, avšak je to spíše stát ve státě. I jeho kinematografie je silně specifická. Jejím největším a nejznámějším reprezentantem je slavný režisér a scenárista Kar-wai Wong, jehož filmy se od zbytku filmařů notně odlišují především osobitou vizuální stylizací. Zajisté na to má vliv i Wongovo studium grafického designu.
Dnešní goldie bude věnována romanci Stvořeni pro lásku, na níž režisér o čtyři roky později navázal snímkem 2046. Wongovy filmy mají spoustu jednotících prvků, z nichž nejvýraznějším je výtvarný styl. Ten se samozřejmě projevuje i ve Stvořeni pro lásku. Než se však budu věnovat formální stránce tohoto filmu, pokusím se popsat ostatní prvky, které k Wongovu stylu neodmyslitelně patří. Hned v úvodu se objeví typické titulky na rudém pozadí. V jeho filmech je důležitá atmosféra, kterou navozuje díky kameře – používá barevné filtry, mnohdy pak zamlžené záběry, jež přinášejí snovost. Využívá symboliky a dokáže brilantně zachytit náladu svých postav, byť ony samy zrovna dělají naprosto běžné věci. Konverzace postav je často jenom slyšet mimo plátno, obličeje se zračí v zrcadlech. Příběhy Wong zasazuje do šedesátých let dvacátého století a přednost dává stále stejným hercům – Tony Leung Chiu Waiovi a Maggie Cheung, již ztvárnili ústřední dvojici také ve filmu Stvořeni pro lásku.
U filmů Kar-wai Wonga děj není důležitý. Nebo lépe řečeno není stěžejní. Mnohem více se soustřeďuje na atmosféru a především zmiňovanou formální stránku. Mohli bychom v souvislosti s ním mluvit o jakémsi filmovém lartpourlartismu. Pro někoho je ovšem tento fakt těžko překonatelným. Nezastírám, že spoustu diváků může důraz kladený na obraz místo na dramatický příběh plný zvratů odradit. Stvořeni pro lásku stejně jako celá Wongova tvorba rozhodně není pro každého, ale lyricky zaměřený člověk si na své přijde. Wong často balancuje na tenké hraně mezi hlubokou uměleckostí a bezduchým filmem, ale v tomto snímku balancuje zdatně. Stvořeni pro lásku nejsou jen snovým a prostoduchým dílem.
Ústředním tématem filmu, jehož děj se jako tradičně u Wonga odehrává v šedesátých letech minulého století, je nenaplněná láska. Hustě zalidněný činžovní dům v Hongkongu mimo jiné obývají dva dospělí lidé – paní Chanová a pan Chow. Žijí tak těsně blízko sebe, že je skoro nasnadě, že si k sobě najdou cestu. Ovšem jejich vzájemný vztah se rozhodně nevyvíjí podle západoevropských či hollywoodských konvencí. Naopak. Oba sousedé mají podezření, že jejich manželé jsou milenci. Beze slov se setkávají při různých běžných činnostech – jedí spolu, tráví spolu čas, ale jsou ostýchaví. Přesto tuší, že jsou si navzájem souzeni. Dva osamělí lidé hledají porozumění, ale jejich věčné střetávání a letmé dotyky jsou vrcholem jejich vztahu. Krouží kolem sebe, ale nenajdou společnou vášnivou lásku. Přesto může právě takové vyobrazení ženy a muže být pro diváka nové, tím pádem lákavější, než kdyby je režisér hned první večer nechal vlézt společně do postele. Při podrobnějším zkoumání však vidíme, že se mezi nimi nerodí láska, ale spíše rezignace a smutek. Že tihle dva se k sobě vlastně ani nechtějí přiblížit. Možná vám na mysli vytane Ztraceno v překladu Sofie Coppoly. Možná budete zažívat podobné pocity. Na jednu stranu ve skrytu duše budete doufat, že hlavní hrdinové k sobě cestu najdou, na druhou stranu budete tušit, že vaše představy jsou mylné a takhle to prostě nemá být.
Zvláštní vztah mezi oběma hlavními postavami je nám předkládán s grácií režisérovi vlastní. Hojně mu dopomáhá kameraman Christopher Doyle. Ten používá především pomalé záběry, navozuje snovou atmosféru filmu. Všechny scény jsou pečlivě propracované. Důležité jsou dobové reálie i například kostýmy hrdinů filmu. Oba se k sobě i díky nim hodí. Ona je oblečena do slušivých a elegantních šatů, on je pohledný, vkusný a okouzlující stejně jako ona. Nevidíme žádné syté barvy, sluncem zalité exteriéry či interiéry. Naopak panuje noc, špatné počasí, mlha či déšť. Důležitým prvkem snímku je rovněž hudba. Instrumentální tóny jsou tajemné a velice vhodné. Navíc se opakují, čímž nám režisér mnohé naznačuje a zároveň tím ještě umocňuje její působení na diváky. Stvořeni pro lásku je po formální stránce naprosto komplexní film. Teď záleží jenom na vás, zda budete mít odvahu podívat se na film, který se snímkům, na něž jste v převážné většině zvyklí, vymyká.
jedním dechem
Stvořeni pro lásku nejsou pro každého. Kdo však hledá něco netypického, ten může být velice spokojený.
Autor si zatím nevyplnil svoje mikrobio. Zatím se musíte spokojit s tím, že umí číst a psát.