Skříňka
RECENZE FILMU
Když si před devíti lety získal Richard Kelly svět Donnie Darkem, bylo hned jasné, že se klube unikátní režisér. Že jeho další filmy můžou být jedinečné a nezapomenutelné. Southland Tales nadšení z nového režiséra obecně maličko zchladily, takže se nám Kelly svým třetím celovečerním filmem snaží dokázat, že Donnie není jen náhoda. Těžko říct, nakolik se mu to podařilo. Spíše ale ne.
Příběh The Box je na první pohled jednoduchý, o to víc ale zajímavý. Ke dvěma po uši zadluženým manželům přijde jednoho dne muž (s cool znetvořeným obličejem), dá jim dřevěnou krabičku s červeným tlačítkem a předloží nabídku, která stojí za zvážení. "Pokud zmáčknete to tlačítko, stanou se dvě věci. Za prvé, někde na světě zemře cizí člověk, a za druhé obdržíte milion dolarů. Máte 24 hodin." Z této jednoduché premisy se začne odvíjet příběh, jehož je zmáčknutí tlačítka pouhým začátkem. Příběh nijak extra neočekávaný, ale přesto do poslední chvíle velmi působivý.
Vše stojí na skutečně povedené režii a dokonce i ucházejících hereckých výkonech. Všem (samozřejmě) kraluje Frank Langella, který by byl i bez oné cool jizvy děsivý až dost. Cameron Diaz zvládá roli docela dobře na to, jak špatná herečka to je. To samé platí u Jamese Marsdena, který má dva výrazy - vystrašený a nechápavý (projevují se různým způsobem mhouření očí), ale vždy platí, že z herců je vymáčknuto maximum. I když někdy si řeknete, že Cameron teď ale sakra přehrává, není to nikdy až tak rušivé. Je vidět, že Kelly ví, jak nedostatky herců zamaskovat. Je to možná i proto, že postavy jsou neustále ve stresové situaci, takže přehnaně vyděšené výrazy nejsou nikdy tak úplně na škodu - zvlášť při tak nervydrásající hudbě, která někdy až přehání. Nutno ale říct, že nebýt jí, asi by neprošlo hned několik věcí.
Richard je skutečně dobrý režisér. Tentokrát ale selhává hlavně jako scenárista. A může si za to jen a jen sám. Donnie Darko je ve finále mnohovrstevnatý příběh, který lze různě interpretovat a který nám dává hned několik point - ale to vše jen díky několika fíglům a dějovým zatáčkám. (Ve své podstatě zas tak složitý není.) To snímek The Box je už jen prázdný. Stejné pozlátko, jakým Kelly obalil Darka, se sice snaží dát nám i v tomto případě, ovšem tentokrát mu to, podobně jako u Apkalypsy, neprochází. Právě ono pozlátko, které dělalo jeho debut zajímavým, výjimečným a originálním, totiž zde jen vše komplikuje a ztěžuje, ovšem beze smyslu nebo důvodu. Na tom je ostatně Kellyho styl založen - jednoduché situace halí do mlhy, aby působily tajemněji a působivěji, než jakými jsou. Zde se to daří jen z malé části a je to zbytečné. Box by mohl být čitelnější a jasnější, aniž by ztratil na záživnosti, spíš naopak - ale Kelly nechce.
Ne, že by byl The Box vyloženě špatný film. Já si ho docela užil. Tušil jsem sice, jak skončí, ale až do poslední vteřiny jsem si nemohl být jistý. A bylo mi to i jedno, protože jakkoli zvrat nakonec někoho překvapí, nebo zklame, není to jen o něm. Nejde rozhodně o film, který stojí za to sledovat jen kvůli vyústění (a že závěr, i když je odhadnutelný, je přesto působivý). Jde o tu cestu za poznáváním tajemství. Hrdiny si možná oblíbíme. Ne tedy, že bychom jim nějak fandili, ale spíš doufáme, že budou dál a dál pronikat do celé té záhady... a mi tak dál pronikneme k postavě Franka Langelly. Trochu mi až vadilo, jak působivá jeho klišoidní jeho postava tajemného muže, co tahá za nitky, je. Nicméně zahrál jí skutečně s takovou grácií, že si ji stejně nejde nevychutnat. (I když role podobných "pošuků" jsou vždy nejjednodušší, to si musíme přiznat.)
Když se to tedy vezme kolem a kolem, pokus Richarda Kellyho o umístění se v režisérské špičce se nevydařil. Dokázal nám, že má svůj styl, ovšem možná by měl zhodnotit, jestli to je to nejdůležitější. Jestli by náhodou někdy neměl spíš ustoupit svému režisérskému egu a neudělat něco "postaru" a "jednoduše", protože právě jeho snaha o unikátní přístup táhne film k průměru. To po stránce režijní i scenáristické. The Box tak působí částečně nuceně a načančaně, přestože očividně si přeje opak a i když jde o příjemnou podívanou, potenciál skýtala mnohem větší.
hodnocení
60 %
jedním dechem
Promarněná šance. Nuceně složitý děj plný nucené atmosféry a nucené komplexnosti. Pár bodíků k dobru za docela slušné vtažení do děje a hlavně za Franka Langellu. Mohlo to být mnohem lepší. 50%/60%
Autor si zatím nevyplnil svoje mikrobio. Zatím se musíte spokojit s tím, že umí číst a psát.