NÁZORY K FILMU
...
Režisérov ako Bergman, Fellini ,či Allen som si stále nechával na neskôr. Ako prvý film od Bergmana som zvolil Siedmu pečať. Samotná myšlienka, že hlavný hrdina hraje so smrťou šach a rozjíma o živote sa mi páči. Film je filozofický a rieši otázku hľadania zmyslu života alebo dôležitosti viery. Hranie je na môj vkus príliš teatrálne a celkovo si celý film viem veľmi dobre predstaviť na doskách javiska. Film prináša určité odpovede, alebo náznaky odpovedí, ale celkové logické prepojenie podľa mňa nie je úplne dokonalé. Na druhej strane si dokážem predstaviť, aké ohlasy musel mať film vo svojej dobe a i napriek svojmu veku film dokázal ponúknuť zopár naozaj pekných záberov. Neviem, možno keď budem starší a film si pozriem druhý, možno tretíkrát, tak ho budem môcť oceniť naplno. Dovtedy mi tu ale ešte stále niečo chýba, čo by i napriek krásnej myšlienke dokázalo film zdvihnúť ešte vyššie. 75%...
...
Bergman
Ingmar Bergman je bezesporu pojem. Už jsem od něj nějaké ty filmy viděla, ale klasika, a to Sedmá pečeť, mi stále unikala, proto jsem ráda, že jsem tenhle dluh dnes večer splatila. Hned v úvodu mě napadlo srovnání s Vláčilem, asi za to může ten středověk jako doba, kdy se jeho filmy i Sedmá pečeť odehrává. Jinak tam ale moc spojitostí nevidím. Taky jsem přemýšlela nad tím, že je zajímavé srovnat, co se v tu dobu točilo u nás (50. léta). Ta propast je neuvěřitelná. Bergman totiž natočil klasiku na světové úrovni. Film, který má dokonalou atmosféru a vyvolává otázky, to je jeho Sedmá pečeť. To oceňuji. Protože otázky, které si budete díky tomuto filmu klást, jsou palčivé a jsou to přesně ty, které alespoň jednou zajímají snad každého člověka. Je to mrazivý film se spoustou ikonických postav a scén, film plný metafor bytí. A přesto mě nestrhnul tak, jak jsem myslela, že mě Bergman (i po předchozích zkušenostech s ním) strhnout umí.
...
Tak to vidím já...
Až na podruhé jsem tohohle Bergmana docenil. pořád mám pocit, že z toho šlo vymáčknout víc (zní to neuctivě, ale i tohle je "jen" film!). Scény, ve kterých je Smrt, jsou perfektní.
...
co dodat
pokud se opravdu chcete něco dozvědět o smrti potažmo o životě, tady máte tu nejlepší /nejhlubší/ možnost, jiná nejspíš už nebude,
není to můj nejoblíbenější Bergmanův film, ale je asi nejlepší, otevírá tolik filosofických rovin, že se z toho člověk může klidně i zbláznit
Působivé, ponuré, povedené
Na tomto filmu jsme byli se školou a mnohým spolužačkám se o něm ještě v noci zdálo! Myšlenka personifikované smrti hrající šachy s rytířem je skutečně jedinečná...Film odvážný jako každý od I. Bergmana..Na samém začátku efektní citát z Bible (Zjevení S. Jana, kap. 8., verš 1.). Film, co není jen konsumní, má mnoho vnitřních rovin, které mnohdy člověk pochopí až po několikátém zhlédnutí. Jistě má co řící i dnes! Chybička: Zhruba ve 25. minutě filmu se Antonius Block sklání před kaplí k dívce nařčené z čarodějnictví. Můžeme si všimnout, že herečka je vyholená v podpaží, což ve středověku určitě ženy nedělaly...
...
Zajímavý film, který jen tak neomrzí. Hodně přemýšlivej a tajemnej. Myslim, že filmů o Smrti neni pořád ještě dost.
Blažený Bergman
Krásný a převratný alegorický film, na téma: bůh, život a hledání víry. Dokonalý scénář a perfektní hudba. Ale dost superlativů, i přes svůj pokročilý věk, se film drží na hvězdné obloze, leč zuby nehty, ale drží a to nemůžeme mít tomuto krásnému výjevu za zlé. Vyčnívající klenot v pokladnici filmového umění.
Zpečetěně dávám 95%.