RECENZE FILMU
Tak jako Johnny Depp táhne Piráty z Karibiku, je i Bolek Polívka nucen táhnout ROMing (pozor neplést si se službou mobilních operátorů!). Jenomže u Pirátů to docela funguje (o čemž svědčí miliony zblázněných holčiček), u ROMingu moc ne.
Pro začátek něco k ději: film je rozdělen na dvě roviny, na dva samostatné příběhy. První je filozofičtější smyšlené vyprávění o nejmenším romském králi Somáli, epos, který sepisuje Rom Roman (Marián Labuda) a do něhož vkládá různé postřehy ze svého života. Všechny velké národy mají nějaký epos, jenom Romové ne, a tak to chce Roman za Romy napravit. Tato rovina plní spíše funkci takové výplně, není ovšem odbyta pár větami, ale žije si svůj vlastní obrazový i dějový život. Snímek s ním začíná i končí a mnohdy epos dokonce přerušuje hlavní příběh, který jsem označil jako druhou rovinu.
Druhá rovina je komediálnější, stěžejní a vyniká v ní hlavně Bolek Polívka (toto jméno zde budu opakovat ještě několikrát) v roli Romanova svérázného přítele Stana. V této rovině jde o to, že Roman dal kdysi dávno jednomu kamarádovi slib, že až jejich děti dospějí, ožení se Romanův syn Jura (Vítězslav Holub) s jeho dcerou. A tak se Stano, Roman i Jura vydávají na bláznivý výlet za nevěstou.
A to je všechno. Na první pohled to vypadá možná hezky, ale po pravdě to příliš nefunguje. První rovina spíše nudí, i když je to nápad zajímavý, sem se to příliš nehodí. Druhá rovina je sice zábavnější, ale trochu působí jako chaos, chybí pořádný příběh. A jak asi tušíte, v závěru se obě roviny téměř protnou. Ano, bohužel pouze téměř, závěr je totiž sice zajímavý po vizuální i dějové části, je i dosti akční, ale také odhalí, že tvůrci nebyli schopni projekt dotáhnout do úplně přesvědčivého konce.
Jak již bylo zmíněno, Bolek Polívka zvládá svoji figuru opravdu skvěle a těžko si představit, jak by film mohl bez něho vůbec fungovat. Je to právě on, kdo je strůjcem slovního vtipu, hlášek, které alespoň na pár sekund vzbudí u diváka úsměv, když nesčetněkrát vypouští z úst ženské přirození v mnoha tvarech a inovacích. Ovšem zábavné není poslouchat jenom nějaké vulgarismy, ale celkový Stanův pohled na život, schopnost vymluvit se z každé nevědomosti či šlamastiky.
Dalším velkým plusem je živelná hudba, při které máte chuť vlnit se v sedačce, a pak také romští neherci, kteří ve svých minirolích excelují, jsou přirození a máte z nich pocit, že je film o to reálnější skutečnosti, i když neřeší žádné čuňkovské romské otázky.
Asi největší mínusem je, že si tvůrci nedokázali vybrat, zda natočit komedii a nebo drama. A tak film nedrží pohromadě, občas pobaví, ale za chvíli opět zklame. Říkám to upřímně, ale i když Účastnící zájezdu byli lehce trhlí (a to i v negativním slova smyslu), na nic si nehráli a skutečně pobavili. ROMing je v mnohých ohledech horší a ani ten předem oceňovaný a chválený scénář Marka Epsteina se neukazuje jako nikterak úžasným. Možná ho Jiří Vejdělek zazdil svojí vizí světa, možná jsem od filmu pouze příliš očekával. Je jiný než jsem čekal, není úplně špatný, ale nikterak nevybočuje z českého standardu poslední doby.