home
Red Tails

RECENZE FILMU

Red Tails jsou prý vysněným projektem George Lucase. Plánovaný roky a realizovaný dlouhé měsíce. Nakonec sice sám George neusedl na režijní křeslo, jeho autorství ale jistě není o nic menší než u Impéria a Nové naděje. Na ty si rovněž najal technicky zručnější filmaře, jen s tím rozdílem, že se mu to tenkrát vyplatilo.


Obvykle začínám recenzi shrnutím děje, jenže presskitově znějící souvětí "skupina černých pilotů si projde druhou světovou válkou, aby světu dokázala, že i ona zvládne bojovat za svou zemi" je tím jediným, co se ve snímku stane.
Schematický příběh nabírá tak primitivních "obrátek", že Top Gun oproti tomu vyznívá jako celá trilogie Kmotr dohromady. Všechny postavičky jsou tak dané, tak nudné a tak neživotné, až to zaráží. Zkrátka se tu létá, mluví do vysílačky, skáká padákem a řeší se rovnoprávnost. Vše z toho velmi sterilně a chladně.
Považuji navíc až za necitelné a nedůstojné, že snímek popisující nejhrůznější konflikt lidstva se za celou svou stopáž odváží pohřbít jedinou postavu. Přičemž to vydává za nejhrůzostrašnější a nejděsivější věc, jaké byli všichni přítomní svědky. Jakým způsobem má takový film splnit tvůrci vytyčený a několikrát proklamovaný cíl přiblížit válku, když ji svým melancholickým patolízalstvím zlehčují a ignorují její skutečné rozměry?

Red Tails "vynikají" zásadním odtržením od reality, jež je u Lucase poprvé zcela komplexní a neoddiskutovatelné. Zatímco u Nové trilogie ještě jeho scenáristickou a režijní průměrnost zachraňoval čich byznysmena plnícího zakázku (a Williams), Red Tails selhávají na všech myslitelných úrovních od vyprávění příběhu po jeho prodání se.
Jakkoli se Lucas naučil potýkat s kritikou, a že si jí vyslechl nemálo, finanční neúspěch pro něj představuje cizokrajný prvek a reagovat na něj mu činí ztracené potíže. Červená čísla vysněného opusu si tedy vysvětluje konspirací, a sice že zlí bílí distributoři se spikli proti revolučnímu filmu o černých hrdinech, čímž se dostáváme obloukem zpět na počátek: Ten člověk je úplně mimo realitu!

Distributoři se v posledních letech několikrát přesvědčili o tom, že černé publikum může být velmi atraktivní a rodinné komedie Afroameričana Tylera Perryho představují jednu z mála kasovních jistot. Důvod, proč se Lucasovi tak těžko shánělo studio (které hlavně coby distributora potřebuje i tak mocný filmař jako on), je jednoduše ten, že Red Tails nikoho nezajímaly, nezajímají a zajímat pravděpodobně nezačnou.
Stálo by za zamyšlení, proč ani černé publikum, které obvykle filmy "o sobě" vyhledává, na příběh o boji za vlastní rovnoprávnost nezareagovalo. Proč Red Tails ignoruje celkové publikum, ale není těžké odhadnout. Snímek působí nakažlivě iritujícím dojmem milionté agitky s televizním vzhledem (není divu, oficiální režisér Anthony Hemingway doposud točil pouze seriály), a věřte, že si tento feeling uchová po celou stopáž.

Průhlednost a odhad prázdnoty pak diváky velmi silně odrazují. Nutno podotknout, že instinkt se tentokrát prokáže za víc než správný. Již dlouho jsem nezažil film, který by bylo tak ukrutně zbytečné vidět. Který by přidal na jakékoliv úrovni (příběh, humor, akce) tak málo, že podívat se na jeho trailer vám dá srovnatelný zážitek, jako vidět ho celý.
Proto jsem tak nepatřičně dlouho rozebíral samotné nepřijetí. George Lucas coby obchodník dávno zahodil jakékoliv umělecké ambice a jeho filmy od Skryté hrozby jde hodnotit pouze podle toho, jak se o nich mluví a kolik vydělávají - ne podle jejich kvalit. Z jejich podstaty totiž obludným množstvím autocenzury a prázdnoty postrádají jakákoliv specifika a hodnotu. Jsou jen užitkovým zbožím, které když se prodává, je ospravedlnitelné.
A bez světelných mečů využívajících mocnou setrvačnost už Lucas divákům nemá co nabídnou, proto na něj nechodí, a proto jsou Red Tails objektivně špatný film. To prosím není můj rozmar - byl to sám Lucas, kdo svým posledním filmům sebral charisma udělal z nich tovární produkty. A Red Tails zkrátka neplní předepsané rozměry, tudíž nemá smysl o kvalitě uvažovat. Doporučuji rychle vrátit, než vyprší záruční doba.

PS: Natáčelo se částečně v Čechách a pro našince bude velmi zvláštní, jakou krajinu se to snaží George vydávat za Itálii.

PPS: Umístit Karlštejn na Apeniny, to je urážlivé jak vůči Čechům, tak Italům. Dokazuje to ignoranci a uměleckou i kulturní senilitu George Lucase, rozhodně to není "milé pomrknutí". Asi jako bychom v českém filmu natáčeném v USA vydávali Bílý dům za sídlo španělského parlamentu.

hodnocení
30 %
jedním dechem
Film tak prázdný, že se nejde bavit o ničem jiném, než kolik vydělal a jaké jsou na něj reakce. Jeho děj, postavy i forma jsou tak sterilní a smrtícím způsobem nudné, že se jim jen těžko věnuje pozornost.
xxmartinxx
Autor si zatím nevyplnil svoje mikrobio. Zatím se musíte spokojit s tím, že umí číst a psát.