Proroctví
RECENZE FILMU
Film Knowing - Proroctví, je jedním z těch, které povyku moc nenadělají. Navíc už dlouho před premiérou se o ně nikdo nestará a jsou takoví otloukánci diváků. Proč tomu tak v případě Proroctví je? Samozřejmě hlavně kvůli Nicolasu Cageovi, který si po dvou Oscarových nominacích (z nichž jednu proměnil) dokázal pro změnu vydobýt místo likvidátora úspěchu a kvality čehokoli, v čem hraje. Stejně tak za to může otřepaný námět, který se člověk dozvídá z trailerů a internetu. Oba tyto předsudky jsou ale zbytečné.V první řadě musím varovat. Pokud se na Proroctví budete dívat s tím, že je to naprosto špatný film, špatným ho skutečně shledáte. Nechte tedy svoje pochyby a zkušenosti (podle nichž máte hodně důvodů mu nevěřit) za dveřmi kinosálu a vyrazte na něj s čistou hlavou, protože potom vám má co nabídnout.
V první řadě příběh, který obsahuje plno nečekaných zvratů, které několikrát úplně změní povahu děje. Věřte totiž, že děj, který znáte z internetu, odpovídá asi jen třetině stopáže. Opravdu to zdaleka není jen o tom, jak Nicolas Cage drží v ruce papír s čísly a snaží se zabránit různým katastrofám. Děj se nakonec ubírá úplně jiným směrem, než by kdokoli čekal. O to víc překvapí konec, který už se sice maličko přitažený za vlasy zdát může, ale filmu neubírá jedno z jeho největších plus - je naprosto nepředvídatelný.
To první, co na film upoutalo větší pozornost, je ale režisér Alex Proyas. Ten sice nepatří mezi ty, jejichž jména vyvolávají mezi diváky nebo kritiky posvátnou úctu, ale snímky Vrána a Já, Robot se více či méně líbily snad všem, kteří je viděli. A právě tento režisér se pro Knowing ukázal skvělou volbou, protože tím, čím se právě tohle od podobných a "řídkých" sci-fi z posledních let doopravdy liší, je krom nepředvídatelnosti i jeho režisérský přístup.
Proyas nám totiž dává několik katastrofických scén, z nichž každá je natočena velmi chytře a působivě. Za zmínku stojí nepřerušovaný záběr na Nicolase Cage, běhajícího tři minuty mezi troskami spadlého letadla, snažícího se zachránit všechny ty hořící lidi. Režisér neuhýbá kamerou ani ve chvílích, které by jiní sotva naznačili. Naopak jsme svědky každého děsivého detailu této nehody. Ruční digitální kamera to zase jednou vyhrála. To platí o všech stěžejních scénách filmu. Jsou natočeny tak působivě, jak jen to bylo možné.
Bohužel, i když všechny tyhle scény vypadají vážně působivě, nezamaskoval Proyas "nízký" rozpočet. I když nějakých sedmdesát milionů dolarů to celé spolklo, na film obsahující tolik náročných chvil je to asi málo. Triky jsou vizuálně pěkné, ale velmi nápadné. Digitální ohně kazí atmosféru některých momentů a v některých chvílích jsem se neubránil pocitu, že teď se zrovna šetří na tu velkou scénu za chvíli.
Další z relativních je sice skutečně Nicolas Cage, ale on film vyloženě nekazí, jen mu zároveň moc nepomáhá. Bez výrazu nebo snahy vytvořit si u diváka nějaké sympatie proběhne celým dějem, aniž by napáchal větší škody, i když film by si hrdinu, kterého bychom mohli mít rádi, rozhodně zasloužil. Dobrá zpráva je, že Cage se dá vesele ignorovat, protože i když je na plátně velmi často, děj jde jaksi mimo něj. Je opravdu zvláštní, že postava, která je snad v každé minutě filmu, většinu informací víme od ní a příběh navíc sledujeme jejíma očima, je pro to celé tak nějak nepodstatná. To se ostatně týká celého hereckého obsazení, protože ve filmu ani o jednotlivé postavy nejde. Nevím, nakolik to byl záměr, ale mě zajímaly mnohem víc jednotlivé události, než jakou roli v nich hrají hrdinové. To ale nakonec celou věc docela zachraňuje.
Proroctví tedy rozhodně není špatný film. Nabízí plno drsných a působivých scén, několik zvratů a povedenou atmosféru neznámé budoucnosti. To rozhodně nezkazí tentokrát jen nenápadně překážející Cage a horší triky. Na jedno zkouknutí ideální, třeba se i chvílemi zamyslíte. Nevyvolá možná žádné vášnivé debaty o smyslu nebo záměru, protože i když nakonec není zodpovězeno zdaleka vše, film se jeví víceméně uzavřeným a docela pochopitelným dojmem, ale i tak jde o slušnou dávku informací, které za šanci jistě stojí.
hodnocení
60 %
jedním dechem
Zajímave sci-fi, které má co nabídnout těm, kteří umí ve filmech jejich kvality hledat. Není to zdaleka perfektní, jen příjemné a nápadité. 60% je málo, 70% zase moc... Vyberte si.
Autor si zatím nevyplnil svoje mikrobio. Zatím se musíte spokojit s tím, že umí číst a psát.