NÁZORY K FILMU
...
Zbytečně vyhozené peníze. Z filmu opravdu pocítíte akorát atmosféru místa, ale to je tak vše. Obyčejný lidský příběh s propletenci vztahů, který je akorát zasazen do neobyčejného místa.
...
LIŠTIČKY BY 2MIG1
Do českých kin zamířil další filmový debut. Tentokrát se jedná o prvotinu slovenské režisérky Miry Fornayové, která byla natočena v česko - slovensko - irské koprodukci. Toto mezinárodní spojení mohlo zaručit začínající autorce pevné zázemí, ale jen to jí záruku na úspěch nezaručí. Její Lištičky totiž sice oplývají atmosférou, ale jinak vám mohou posloužit stejně jako maminčina ukolébavka. Jen se vám po nich bude spát hůř. Hlavní vinu na tom nese rozhodnutí udělat hlavní hrdinku z dívčiny, která se na svět okolo sebe neustále mračí, chovala by se afektovaně snad i při nákupu rohlíků a nedokáže vyjít s nikým ze svého okolí, natož sama se sebou. To, že už i sama o sobě působí nesympaticky, je už pouze třešnička na dortu. Jmenuje se Betka a díky své sestře Tině (Rita Banci) nyní pracuje jako au pair v Dublinu. Vztah obou sester má být stěžejní tématem. Mezi Betkou a Tinou visí tíživé tajemství, které by mělo vystoupat na povrch v závěru filmu. Dle slov tvůrců. Pokud je jím nevěra, které se dopustil Tinin snoubenec Steve s Betkou, je ono tajemství prozrazeno již v úvodu. Pokud je jím koupelnový flashback z doby před Betčiným odjezdem do Irska, kdy pravděpodobně k nevěře došlo, zůstává nepochopeno. Ani jedna ze zúčastněných dam si jím totiž hlavu neláme a při katarzní konfrontaci o této události nepadne ani slovíčko. Jediný závěr, ke kterému proto divák na konci filmu dojde, je ten, že Betka je osobou notně citově labilní a že nikomu takovému byste dlouhodobý pobyt v zahraničí, v izolaci od rodinného zázemí (nefunkční vztah se sestrou se nepočítá), rozhodně nedoporučovali. Film je těžce stravitelný i tím, že prakticky žádná postava vás nezaujme natolik, aby vás její osud zajímal. Vedle ústředního sesterského dua to určitě nebude podivínská Ducky (Jitka Josková), která - ač pochází ze Slovenska - odmítá komunikovat jinak než v angličtině a jejíž přítomnost je ve výsledku v celém filmu naprosto zbytečná (ona opravdu neplní funkci rozbušky v rozhodnutí Betky začít věci řešit, i když se nás o tom režisérka snaží v rozhovorech přesvědčit). Nebude jím ani Tinin snoubenec Steve (Aaron Monaghan), který si nevěru užije z obou úhlů pohledu, a tak snad jen obchodník Mike (Nicholas Pinnock) si zaslouží soucit, že si chudák začal s někým takovým, jako je nevyrovnaná Betka. Neschopnost upoutat pozornost přitom zamrzí především v kontextu s hereckým obsazením a již zmíněnou atmosférou, které film vděčí hlavně městu Dublin, vcelku nedávno ověřené také v úspěšném Once. Herecké obsazení je trefné a všichni se snaží uhrát, co se jen dá. Jak už bylo uvedeno, jen těžko by se dal k tak otravné postavě, kterou Betka je, najít lépe otravnější obličej, než který má její představitelka Réka Derzsiová. Pokud se ovšem podíváte na film o filmu (v režii herečky Petry Nesvačilové), budete překvapeni, jak naopak sympaticky Réka působí mimo natáčení (což se ovšem nedá říci o režisérce Fornayové). Ke kladům lze přiřadit i moderní "look", který film získal díky, v Čechách vůbec poprvé použité, digitální kameře Red One.