home
Kráska v nesnázích

RECENZE FILMU

Marcela (Aňa Geislerová) nemá moc lehký život. Její manžel Jarda (Roman Luknár) je právě ve vězení za krádež auta a Marcela se tak musí i společně se svými dětmi odstěhovat ke své matce (Jana Brejchová), která žije s Richardem (Jiří Schmitzer), psychicky labilním otčímem, jenž nenávidí jak Marcelu, tak i její dvě děti. Do toho všeho se hlavní hrdince do života připlete ještě jeden člověk – Evžen Beneš (Josef Abrhám), postarší muž a majitel nemalého dědictví, jenž se do Marcely zamiluje prakticky na první pohled. Titulní kráska se tak ocitá v opravdových v nesnázích, neboť musí vyřešit své životní dilema: zůstat i nadále s Jardou, k němuž ji však přitahují pouze sexuální pudy, či naopak být věrná Evženovi, který ji dokáže zajistit klidnou a finančně bezproblémovou budoucnost…

K příběhu o krásce v nesnázích inspirovala tvůrčí tandem Jan Hřebejk/Petr Jarchovský stejnojmenná báseň od Roberta Gravese a stejně jako u svého předchozího projektu Horem Pádem se i Kráska v nesnázích zabývá „společenským“ tématem, resp. kritizuje společenské chyby u nás. Ve filmu
se objevují prakticky všechny „české“ společenské nedostatky – od závisti a touhy po penězích (vztah otčíma k Evženovi) až po typické dobráctví („Evžen je hrozně hodnej“).

Hřebejk s Jarchovským naprosto upustili od zábavných hříček, jakými byly Pelíšky a Pupendo, a zaměřili se na jeden jediný, pevně ucelený a poprvé snad „zcela vážný“ příběh. Ucelený příběh založený na hereckých výkonech. Na Hřebejkovy filmy se totiž nechodí kvůli Hřebejkovi, ale pouze a jedině kvůli hercům. A právě Kráska v nesnázích je doslova hereckým cirkusem, který můžete zhlédnout zřídkakdy. Jestli si z filmu Pelíšky diváci do smrti zapamatovali scénu s umělohmotnými lžičkami, z Krásky si snad všichni zcela určitě odnesou strhující výkony Jiřího Schmitzera a Josefa Abrháma. Právě tito dva jsou hlavní hvězdy celé podívané, a to díky jedné jediné věci – přesvědčivosti. Oba mají na kontě ty nejsilnější momenty, protože jsou neuvěřitelně přesvědčiví a zcela přirození. Věřte, že ze scény, kdy Schmitzer promlouvá k malému synovi Marcely a zcela upřímně, bez jakýchkoliv zábran, mu vysvětluje, že jeho tatínek je jen obyčejný kriminálník, vám půjde pěkný mráz po zádech. A když ne z
této scény, tak zaručeně nezapomenete na moment, kdy Josef Abrhám coby „hodný a milý“ Evžen nekompromisně jednu vrazí Marcele, která se krátce předtím vyspala opět se svým bývalým manželem Jardou.

Jak již bylo řečeno, Kráska v nesnázích je pevně ucelený a zároveň i velmi jednoduchý příběh. Jde prakticky jen o to, že jedna žena se po celou dobu rozhoduje mezi dvěma muži. I přesto ale dokáže být mnohem silnější než řada jiných podobných filmů. Nikoliv díky režisérovi, ale díky hercům. Hřebejk své role snad ani špatně obsazovat neumí (výjimkou je snad jen katastrofální Jiří Macháček v naštěstí malé vedlejší roli právníka), záleží ale na tom, jak dlouho mu to ještě vydrží. Jak dlouho mu lidé budou chodit na jeho „tragikomedie“, kterými zásobuje kina rok co rok. I jeho příští film s názvem Medvídek se bude opět točit okolo různorodých mezilidských vztahů. Diváci přijdou, peníze přijdou, úspěch přijde, hlavní otázka ovšem zůstává i nadále: dokážeš natočit taky něco jiného, Honzo?

hodnocení
70 %
jedním dechem
Strhující herecké výkony a klasická Hřebejkovská režie. To první je zase mnohem silnější.
Ondra Čížek
Autor si zatím nevyplnil svoje mikrobio. Zatím se musíte spokojit s tím, že umí číst a psát.