NÁZORY K FILMU
...
Filmy z období války mám ráda. Na tomto příběhu bylo vidět, že autor původní předlohy musel čerpat ze skutečných lidských příběhů, protože podle mě byl celý příběh vážně dobře promyšlený a vše co se tam dělo mělo později nějaký vážný důvod. Herz se ve filmu nebál použít vážně až brutální scény, které působily hodně reálně. Původně jsem si myslela, že film potáhne Roden, ale byla to právě postava Habermanna, která vedla. S Habermannem, ačkoli to byl Němec, jsem opravdu soucítila a jako postavu jsem si jej oblíbila, i když jsem nechápala některé jeho zásahy, ale později se ukázalo proč to všechno dělal. Skvělá byla i postava pana Pospíchala, nebyla sice moc výrazná, ale rozhodně velice zajímavá. Chvílemi až šílená hudba celý film krásně podtrhla. U závěru filmu je jasné, že by si to člověk musel prožít, aby pochopil následné chování Čechů, kteří se potom až příliš podobali Němcům.
A ještě dodatek pro některé kritiky. V titulcích bylo uvedeno, že postavy ve filmu byly smyšlené.
...
Neviem o historii tohto príbehu nič no vo filme to bolo všetko pekne podané. Smrť Augusta Habermanna som vôbec nečakal a už vôbec nie takýmto drsným spôsobom. Nemci sa zasa predviedli, ukázalo sa niečo pekné z mlyna a šmitec. Film kvitujem.
...
Takže ty jsi Němec...
Film zobrazující neveselou kapitolu dějin. Útočí na emoce diváka hlavně skrz osudy Habermanna. Krom toho, že mi nebyla jasná motivace některých postav, tak na mě film nezapůsobil ani emotivně a nezanechalo to ve mně žádný silný dojem. Ale jsem docela rád, že vznikají i takovéto filmy. <(")
...
Krutý a syrový
V mnohém připomíná Želary. Vlastně více než v mnohém. Od destrukce lidských osobností, až po fanatizování celých davů. Je to rádoby objektivní obrázek historie lidských utrpení. Jak moc objektivní, nevím, já tam naštěstí nebyl. Ale tohle je opravdu brutální. Juraj Herz se opravdu nebál sáhnout do nejrůznějších tabu a do všeho se pustil s vyhrnutými rukávy. Skvělý výsledek, podle mého názoru.
...
Perfektně zpracovaný námět, který prostě nadchne každého. Úžasná atmosféra dokreslená bombastickou hudbou mě jen utvrdili v tom, že je to skutečně nadprůměrný, precizně zpracovaný a velmi emotivní film, nad kterým se každý zamyslí, a myslím že smrt Habermanna musí dojmout každého se srdcem...Mě ta scéna dojala. Skvěle vybraní herci které nejvíce táhne Karel Roden. Každému mohu jen doporučit
...
Celkový dojem - velmi silné válečné drama, které rozhodně musíte vidět. Na stávající české poměry velmi výrazný dobový film s výbornou hutnou atmosférou. Něco mi ale vadilo, co ve mně nezanechalo tak hlubokou stopu, jako třeba mnou milované Želary. Zaprvé mi u filmu chyběla polovina titulků. Zadruhé měl film strašně špatný zvuk - hudba a ruchy hlasitě, dialogy skoro neslyšitelné. To jsou ale všechno vady způsobené nekvalitním záznamem a nejsou vadou filmu samotného. Co vadilo víc, byl takový nijaký začátek, kdy mi nebyla kromě Karla Rodena sympatická žádná postava a nevěděla jsem, co mám ke komu cítit. Že se z neznámého německého herce vyklubal přes kvantum herců českých a slovenských největší klaďas a nejvýznamnější postava, bylo překvapením, a to, jak dopadl, ťalo. Celý film je vůbec "hezkou" ukázkou české povahy, a je velmi zajímavým protipólem všem příběhům, ve kterých Němci byly zobrazováni jen jako ty největší svině. Že kromě gestapáků a nácků, kteří sviněmi byli určitě (aspoň ...führeři), existovali i normální občané, kteří prostě takhle krutě za to, že byli jiné národnosti, zaplatili - to se ve filmu moc často nezobrazuje. Díky za to. Právě díky těmto scénám a závěru film dostal ke konci úplně jinou atmosféru, krutou, bolestnou a pravdivou. Vlastně od zastřelení těch dvou vojáků teprve dostal film tak dlouho očekávaný spád - a že pak to jelo. Začalo to seznamem, velmi podobným tomu Schindlerovu, ale "trošku" obráceným, skončilo finální scénou odsunu. Jenže jak říkám, i když možná dojal, přece jen ne na tak dlouho jako jiné filmové příběhy, na které většina z nás nikdy nezapomene. Dodatek: i když mě němečtí herci moc neoslovili, smekám před rozhodnutím tvůrců, že obsadili vlastně kromě jediné velké hvězdy v podobě Karla Rodena buď právě německé nebo slovenské herce nebo českou druhou až pátou ligu (divadelníky, dabéry). To taky člověk ocení. A dodatek k věrohodnosti: žádný film není podle reality, a pokud se nepletu, to, že film je podle nějaké skutečného příběhu, se dozvídáme až v závěru, kde je dovysvětlující titulek. Já jsem se na film dívala jako na podobenství, možnou rekonstrukci mnoha podobných osudů, kterých v té době bylo podobných spousta. Ani Schindler nebyl žádný svatoušek, Spielbergův film ale všichni adorujeme - prostě proto, že je to dobrý film. Jaká byla pravá realita a jestli byl onen Němec takový či trochu jinačí, je v tu chvíli úplně jedno.
...
Habermannův mlýn
Asi minutu po tomto filmu, když jsme s kamarádkou vycházely z kina, jsme diskutovaly co a jak, proč a mohlo by nebo kdyby. A to se mi právě na filmech líbí. Každý si to bere po svém i to tak pochopí. A každý film, který vyvolá takovou dvouhodinovou debatu o tom jestli či nebo to je film jak má být.
...
Karel Roden
Je to hodně vydařené válečné drama z historie Sudet během druhé světové války. Má zajímavý příběh, výborné herce, dobře vykreslené povahy postav a poutavý děj, který vyústí v závěrečný dramatický konflikt.
...
Habermannův mlýn
Co se týče filmu samotného výhrady celkem nemám. Na tu bídu, kterou česká kinematografie poslední dobou produkovala, se bezesporu jedná o vyjímečný kousek. Atmosféra precizní, většina postav naprosto uvěřitelná. Scény lynčování a odsunu Němců byly vykresleny velice naturalisticky, stejně jako povaha českého obyvatelstva. Velice se mi líbil i fakt, že se nejednalo o klasickou propagandu zlí Němci x hodní a hrdinní Češi. Zkrátka byla zobrazena i druhá strana mince. Kdyby se film neoznačoval za "podle skutečnosti", měl by nejspíš plný počet bodů. Problém nastává v právě onom vykreslení skutečnosti. Vzhledem k tomu, že film byl zpracován velice povedeně, je nabilední, že stádo ovcí, jimiž Češi v 90 procentech jsou, bude bezpochybně věřit všemu, co jim televizní obrazovka řekne, a tak bude brát film jako nezpochybnitelnou pravdu, ohledně událostí v Bludově. Vzhledem k mé osobní angažovanosti v této záležitosti, dědeček byl díky svému otci, továrníkovi z Bohdíkova častým hostem hraběnky právě na zámku v Bludově, kde si jako kluk hrál s jejími dcerami. Po válce, kterou trávil na německé škole nedaleko Drážďan se vrátil a při setkání s přeživšími se mu dostalo zcela jiných informací, než film nabízí. O tom je spousta článků, takže fakta tu psát nebudu. Každopádně trošku soudnosti a neidealizování hlavního hrdiny by byla na místě...
...
Tak to vidím já...
Táhlé, nudné, vykonstruované, ale určitě svým způsobem působivé. Hlavně ke konci, kdy to skutečně nenechá v klidu. Taky mnohem prvoplánovější, než by se na tak komplexní problém slušelo.
...
Super!!!
Musím říct, že film mě velmi mile potěšil a zároveň i překvapil. Musím ho hodnotit vysokými procenty, protože na český film byl téměř dokonalý (alespoň v mých očích). Herci své role zahráli suprově, tematika nacistické ideologie a vše s ní spojené byla velmi aktuální a otevřený konec dal celému snímku tu pravou tečku. Určitě všem doporučuji. Myslím si, že se pak režisér a celý filmový štáb za svoje dílko stydět nemusejí.
...
K čemu je takový film?
Komu nebo čemu vyhovuje takovýto film? Asi někdo potřeboval marky, pardon eura. Označení za natočení podle skutečné události je zavádějicí. Skutečnost byla jiná. Opět se zde hraje s kartou kolektivní viny, tentokrát naruby. Zlo je třeba odsoudit ale ne takto. Stejné je to s bombardování Lipska a Drážďan. Byly to hrozné tragedie,
ale co Varšava, Londýn, Coventry? Zlo plodí zlo a proto se musí zastavit včas. Toto je ale nešťastný způsob, opět se osočuje národ a ne vinící...
Pravdu o filmu naleznete na
http://www.czechspitfireclub.cz/?sekce1=clanky&sekce2=habermannuv-lync
CSC
...
****
Juraj Herz není žádný žabař. Konečně dal o sobě zase pořádně vědět. Habermannův mlýn se opravdu povedl a celkem s přehledem splňuje požadavky pro kvalitní evropské drama! V žádném případě nepřipomíná typicky českou břečku, jak tomu v poslední době bývá zvykem. Abych pravdu řekl, tak jsem myslel, že se film bude ubírat stejným směrem jako Schindlerův seznam, ale ne, scénář není jen o prašivých Němcích, terorizujících Židy i další, co se jim postaví do cesty, ale jakožto český film se zaměřuje i na Čechy a vykresluje naši typicky českou povahu. Ale dá se to pochopit, v těchto těžkých časech se každý stará jen o svoji prdel. Je škoda, že stopáž filmu je pouze devadesátiminutová a nestihly se zesílit vazby mezi jednotlivými postavami, jež by ve výsledku daly vzniknout daleko silnějšímu dramatu, než co stihl Herz v tomto podání. Ale nevadí. Zpočátku jsem myslel, že široká základna známých hereckých tváří snímku uškodí, ale všichni hráli opravdu přesvědčivě. Hudba snesitelná, místy obzvlášť příjemná. Závěr? Na naše poměry momentálně to nejlepší, co lze v mezích žánru nabídnout. 70/80%
...
...
I když film vznikl v českých luzích a hájích dá se velmi dobře srovnávat s evropskými filmy jako je v Polsku Katyň, v Německu Baader Meinhof Komplex a třeba v Rumunsku 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny. V Česku vzniká mnoho filmů ale po čertu málo kvalitních filmů, proto když tu vznikne něco tak velkolepého je to svátek. Náš filmový průmysl je už přesycen Hřebejkem a jím podobným stejně komerčním režisérům, kteří se snaží všechno uhrát na kvantitu. Juraj Herz je zkušený na filmovém poli a je to vidět. Jeho precizní práce s detaily je obdivuhodná. Někdo by mohl říct že je perfekcionista ale k tomuto snímku takováhle "přehnanost" musí zákonitě patřit. Jizvu na tváři Habermmanova mlýnu je samotný představitel Habermmana, jeho tupost na plátně je do očí bijící a v tomto momentu Herz krapánek přestřelil. Jinak musím uznat velkolepost tohoto projektu.
...
Film o "hrdinných Češích", jak hlavně po válce bojovali....tolik jen historie, ale když se přes tohle přenesu, musím film uznat za jeho surrealistické pojetí, nicméně jistě zamrzí, že si tvůrci s historickými souvislostmi moc hlavu asi nelámali, anebo to bylo naopak, přinést jiný pohled? Mluvit o protektorátu, který v té době vůbec neexistoval, mluvit o Stalingradu ve 44. roce stylem, jak kdyby se ona bitva odehrála před týdnem? Ale jinak si film na kvalitě rozhodně získává, jen je potřeba, aby se ti hrdinové s tím dokázali vyrovnat.