NÁZORY K FILMU
...
Goya
Strašně se mi líbil Goya, role mu naprosto sedla, i když nehrál hlavní roli, ale roli spojovatele příběhu. Oproti knize je však Lorenzo zápornější, vyznívá mi tak. Silný mi přijde fakt, jak dokázala jedna informace zničit naprosto celý lidský život v podobě Ines (a nejen ji, samozřejmě). Krásně byla vykreslena doba inkvizice a jejího opačného extrému, kterého se oportunista Lorenzo chytil. Ve filmu to bohužel zas až tak nevyzní, hodina a tři čtvrtě není na takto velký film zas taková doba, dokázal bych si představit delší stopáž s tím, že by šel Forman v určitých pasážích do větších podrobností. Tak nevím, zda-li bych dost věcí pochopil, kdybych si předem nepřečetl knižní verzi. Vzhledem k několika pasážím příběhu, při kterých člověk pocítí skoro mrazení v zádech (jak promyšlený příběh je, provázaný a nejspíš asi pravdivý, krutý), dávám celkem vysoké hodnocení, i přes těch pár výtek, film je pořád jen film. Kameře a hudbě nemám co vytknout.
...
Goyovy přízraky
Film popisující španělskou inkvizici, revoluce a její dopad na církev lid a zejména na malíře Goyu. Jakožto poměrně náročný divák musím konstatovat, že jsem již film několikrát viděl, ale vždy mi připadá nezaměnitelně osobitý a skvělý. Inu, zkrátka jedno z nejlepších děl jednoho známého režiséra z Čáslavi...
...
Velmi zajímavý film. Výborné zobrazení Špnělské inkvizice, která zničila toho kdo jí byl nepohodlný. Zničení dívky i přesto že její otec byl velmi známý měšťan. Hold nádherný snímek mého oblíbeného českého režiséra Miloše Formana. Doporučuji....
...
Zajímavý film, zasazený do doby španělské inkvizice, teda po pravdě, nechtěla bych žít v tehdejší době. Silný příběh matky, dcery a jednoho malíře... Jesem ráda, že jsem ho viděla
...
Je to rozhodně zajímavý a dost dobře natočený film. Jedním slovem by se dal popsat jako velkolepý. Herci, příběh plný zvratů a hlavně hudba byly vynikající.
...
Franciscovo Španělsko
Negativní recenze na tenhle film neberu. Kvůli nim jsem na film nešla do kina. Jaká škoda! Já sama za sebe marně hledám něco, co by v tomhle filmu bylo špatně. Mám ráda životopisné snímky velkých umělců. A tehle řadím mezi ty nejkrásnější. Líbí se mi akcent na dobu, ve které Goya žil. A zvlášť nám Čechům praktiky inkvizice musí něco připomínat. Ale je pravda, že film se sice točí kolem Goyi, ale Goya zde jako hlavní hrdina nepůsobí. Je skryt ve stínu Natalie Portman a Javiera Bardema. Natalie je výborná, ale Bardem jako Lorenzo mě okouzlil, tahle role mu sedla.
...
Dokonalost
Film při,kterém Vám běhá mráz po zádech.I tak by se daly charakterizovat některé scény.Miloš Forman opravdu natočil mistrovský kousek,který mě hodně zaujal.Není to ani hereckým obsazením,které bylo perfektní.Ale taky svým neopakovatelným dějem.Myslím si,že se mu podařilo nadchnout spoustu diváků a také jeho fanoušků.Začátek je sice trošku "drastický",ale nic to nemění na to že je to dokonalost sama.Možná že je to podle někoho přehnaný názor.Ale můj je takový,že nikdo nebude litovat,když se na tento film podívá.Možná že ho nebude příliš bavit.Ale každý si tam najde to svoje co ho zaujme.Ať je to z historického pohledu,hereckého obsazení či skvělá kamera ve filmu.
...
Bylo nebylo..
Začnu od konce. Film se mi celkově líbil. Ústředním motivem je Miloši Formanovi absolutní ztráta osobních práv člověka, jenž byl v jakémsi zájmu z čehosi nařčen mocnou autoritou, zde inkvizicí. A druhým, neméně fatálním a zajímavým fenoménem, kterému je věnován prostor, je pragmatický charakter, kdy je hrdina ve svém sobeckém osobním zájmu schopen chladně kalkulovat se štěstím i neštěstím druhých a manipulovat se svým okolím, aby v přesvědčení o vlastní výjimečnosti, dávající mu právo chovat se jako dobytek, dosáhl moci a prestiže. A přesto i tento člověk může jednat v souladu s vyššími ideály... Inu, "Účel světí prostředky.", říkával jistý Niccoló, jehož nesmí zapřít žádný student politologie ani na mučidlech. A to se na mučidlech dějí věci! A jsme u hlubšího dojmu z filmu, jenž se začne vtírat, jakmile si přetřeseme prvotní dojmy z pravé mozkové hemisféry do levé a zase zpátky, abychom do toho vnesli i něco racionality. Svatá inkvizice, toť synonymum bezpráví a hrůzy. A film této zkratky využívá. Jenže opět - nic není až tak jednoduché, jak to na první pohled vypadá. Během španělské inkvizice bylo údajně v sedmi tisících procesech užito práva útrpného asi ve 2% případů a mučení nikdy nemělo trvat déle než 1/4 hodiny (asi to stačilo). Dvakrát šla na mučidla polovina z těchto dvou procent, tedy jeden ze sta, vícekrát nikdo, alespoň oficiálně ne. Pochybovač však namítne, že do papírů lze načmárat kdeco - dělá se to tak i dneska, proč ne taky tenkrát, že jo... Nakonec, i kdyby, kdo z nás by chtěl patřit mezi ta dvě procenta, anebo snad dokonce mezi to jedno, přestože železná panna šla do akce v reformovaném Německu a prsty se drtily v Anglii. Ve Španělsku byla užívána v porovnání s tím vcelku humánní metoda "tortura del agua", čili nalévání vody do úst, až má vyslýchaný panickou hrůzu z utonutí, což v dnešních dnech praktikují Američané v Guantánamu. Rusové zase možná drtí ty prsty. A vědom si historických souvislostí nejen jako režisér, ale též jako spoluautor scénáře, sáhl po druhé v tehdejším Španělsku obvyklé metodě právě Miloš Forman a nechal oběť církevní zvůle mučit vytahováním rukou svázaných za zády - tzv. garrucha. Jinak se v praxi církevní odsouzenci vydávali světské moci, kterážto všeobecně v mnohých variacích řádila jak pominutá a slavnou inkvizici v souhrnu bezpochyby hravě trumfla. Také než by se pod čarodejnicemi na hranicích křesaly jiskry, častěji se prý po výslechu zadním vchodem propouštěly, anebo byly prohlašovány za duševně choré, to aby je intelektuálně poněkud nevyvinutý, avšak o to zásadovější plebs kdesi na poli neutloukl kamením.. No nevím, blbec je schopný všeho, zatímco inteligent v tom všem bývá značně vynalézavý, naštěstí mučit lidi je dnes formálně vzato až na pár lokalit faux pas. Přijměme tedy nabízenou zkratku, že inkvizice byla ďábelská a všichni ostatní svatí, pouze s rezervou, ostatně Forman nám nekecá a předvádí, že vojsko i civilové se ve správný okamžik dokáží taky náležitě rozparádit. Závěrečná scéna s titulky pak ilustruje, jak málo stačí dětem ke štěstí, a že moralisté odsuzující morbidní renderované scénky v PC gejmskách asi trošku přehánějí, neboť se zdá, že děcka s rozverností sobě vlastní skousnou ledacos ;o) Herecké obsazení výborné, Natalia Portman vtělená do Inese a Alicie neměla chybičky, Javier Bardem byl jako Lorenzo úžasný, jen Stellan Skarsgard mi coby samotný Francisco Goya připadal tak trochu jak strýček Bilbo z Pytlíkova.
...
Právo útrpné
Španělský malíř Goya. V názvu filmu je Goyovo jméno a přesto to není o jeho životě. Tedy nejedná se o životopisný snímek jednoho z výborných Španělských malířů, jak jsem se na začátku domníval. Goya působí jako postava pozorovatele, která se snaží pouze pomáhat, ale do ničeho se nezaplést. A z jeho maleb je vyprávěn pozoruhodný příběh. Miloš Forman je skvělý režisér, kterého si velice vážím. Je to Čech, který dokázal ve filmovém světě mnoho. A natočil spoustu výtečných filmů a 2x dosáhl toho nejcennějšího ocenění. Příběh se odehrává ve Španělsku v 18 století. Obraz Španělského města v těch dobách je uvolňujícím zážitkem. Včetně krásných obrazů, historického nábytku, úžasných kostýmů, starých ulic, či soudní síně. Dalším plusem pro mě bylo poučení a to hlavně, jak zhruba vypadala situace za doby revoluce. Absolutní mi přišlo to, když Napoleonovi vojáci přišli do Španělska a osvobodili vězně držené církví. Odsoudili a uvěznili všechny hlavní představené církve. A obyvatelé to s plna uvítali. Potom nastal obrat. Jakmile se občané dozvěděli, že Britové míří do Španělska, vše se tu rázem vracelo do starých kolejí. Z Napoleonových hrdinů se rázem stali psanci a moc církve byla opět nastolena. Na mě to velice zapůsobilo. Je zřejmé, že takovéto obraty se ve světě děly, dějí a budou dít. Tím nenarážím pouze na Komunistický režim, který jsem z příběhu vyciťoval. Přišlo mi to hodně podobné a je jisté, že to byl i hlavní záměr a možná i samotné prožitky pana Formana. Dále je tu zobrazeno fungování církve v té době a dění kolem toho všeho. Církev v té době byla asi tím nejsilnějším orgánem. Nedalo se proti tomu nic dělat. Vše co udělala, nakázala, nebo koho uvěznila bylo vždy tím správným rozhodnutím. Svatí muži, kteří byly její součástí měli obrovskou moc. Církev je zde zobrazena jako fanatická organizace, která netolerovala jiný názor, náboženství a často bezdůvodně věznila lidi. Tou hlavní myšlenkou (kterou sem já osobně pochopil) bylo ukázat, že člověk, který je mučen nebo má být mučen – řekne a přizná cokoliv aby utekl před bolestí. Právě mučení úplně převrátí Inés a Lorenzovi život. A na závěr k samotným postavám a hercům. Mnich Lorenzo je pro mě tou nejzajímavější postavou. Jeho fanaticky slepá oddanost církvi mě až dojímala. Hodně se mi líbila scéna, kde i on sám nakonec okusil ,,útrpné právo‘‘. Litoval jsem ho až dokonce. Inés mě zase zaskočila svojí oddaností Lorenzovi. I potom všem. Kdo film viděl lehce chápe. Javier Bardem odvedl hodně dobrý a naplno přesvědčivý výkon. Úžasný herec! Natalie Portman ve své dvojroli obstála slušně. Její častý nářek a pláč byl více než přesvědčivý. A představitel Goyi, herec Stellan Skarsgard byl také dobrý (neutrální), ale ze všech hlavních herců mě zaujal asi nejméně. Určitě jsem rád, že jsem Goyovy přízraky viděl. A to hned ze tří důvodů. Za prvé- další Formanův film. Za druhé- jsem se pobavil a poučil. A za třetí- mi Bardem předvedl své herecké umění.
...
Přízraky
Už je do docela dlouho co jsem Goyovi přízraky viděla porvé a i po tak dlouhé době mě dokáží vždycky znovu fascinovat. Je to skvěle natočený strhnující film při kterém mě vždycky mrazí stejně jako když jsem ho viděla poprvé. Film na mě působí realisticky čemuž z velké míry napomáhá skvělá hudba a výkony herců. Stellan Skarsgard je opravdu skvělý stejně jako Natalie Portman a Javier Bardem. Klobouk dolů pane Formane.
...
Áno..Mr. Bardem
Jooo...Tak toto je velmi solidní snímek.Kvůli masu, taková kravina, se dostat na několik let do v podstatě hrobky, je hodně primitivní.Proto nemám ráda církev a jsem zapřísáhlá ateistka.Ne k vůli tomu masu,ale protože to byla a je neskutečná špína.Dřív upalovali lidi kvůli majetku a dneska se oddávájí orgiím s malými dětmi.To je vážně kentus.Jinak ten film vážně stojí za to.Koukat se na tu bezmoc a primitivnost občas dokáže člověka pořádně naštvat.
Goyovy přízraky
Když jsem tento film viděla poprvé, nedodívala jsem se, neboť mě nebavil a ztrácela jsem se v něm. Poté jsem si ale přečetla knihu a jak jsem film viděla podruhé, již se mi zalíbil.
Z hereckých výkonů se mi nejvíce líbí Goya, kterého si sice představuji jinak, ale Stellan Skarsgard je v jeho roli odzbrojující stejně jako Javier Bardem alias Lorenzo. Akorát Natalie Portman se mi zde příliš nelíbí, ať už jako Inés či Alicia.
K ději mám nicméně výtku. Mám pocit, že Forman nedokázal z knižní předlohy "vytěžit" vše, co by mohl. Ale budiž. Nicméně, nejvíce mi na ději vadily skoky mezi scénami. V jedné chvíli vidíme Goyu, jak maluje obraz a v následující chvíli se po louce ženou vojáci. Měla jsem chvílemi problémy se zorientovat, i když jsem přečetla knihu. Zato závěrečná scéna je nádherná. Inés jde s mrtvým Lorenzem ulicí, chlapci zpívají písničku o smrti a Goya ji tiše následuje... Škoda všech chybiček, co tento film má. I přes ně je ale dobře natočen. Bohužel u mě nedosahuje reputace třeba zrovna Amadea.
...
Tak toto mě uchvátilo. Líbilo se mi snad všechno. Děj, herci, hudba, prostředí...vlastně jsem si film prošla podruhé hned znovu, ve zrychlené verzi. Můžu jenom doporučit. Divím se, že tento film višel přílohově k novinám...
...
Natalie Portman
Je to dost zajímavé drama o Španělsku za dob inkvizice. Čekal jsem film více o samotném malíři, ale takto to bylo ještě lepší díky celkovému zachycení té doby, kostýmů a postav.
...
Skvělé!
Myslím, že tohle je naprosto skvělý film. Má vynikající děj, výbornou výpravu a výkony herců jsou fantastické, především Javier Bardem se role Lorenza zhostil na výbornou. Prostě je to opět vynikající práce Miloše Formana, který tím jen dokázal, proč je tak uznávaný režisér.
Trošičku jsem u tohoto filmu postrádala děj....jasně člověk by si asi měl uvědomit, že to bylo strašný, ale mě to prostě přišlo normální. Prostě to tak bylo a hotovo, byla blbá doba, lidi na sebe byli dost hnusný...ale prostě to tak bylo a co s tim jako...Je to tak i teď, akorát se veřejně nepopravujem no! Co se týče hereckých výkonů a zpracování filmu, nebylo to tak špatný....ale pro mě to prostě byla nuda.
...
Nepochopen..?
Asi jsem nepochopila přesnou pointu filmu. Ano, zajisté je plný kreásných scén, uměleckých děl a překrásných kostýmů, ale ja jsem postrádala vetší rozuzlení. Pro mě chyběl závěr ve stejném stylu, v jakém se celý film odehrával. Je velkolepý, bezesporu, ale pořád jsem čekala překvapivý, nebo alespoň uspokojivý závěr. Pro mě bohužel nenastal. Příjemnou stránkou byla filmová hudba, ráda bych sehnala soundtrack.. Znám mnoho lidí, kterým se film líbil, ale pro mne v něm prostě něco scházelo. Bohužel jen 60%
...
Zajímavej film, nečekala jsem, že mne takhle zaujme. Skvelej dej a Natalia byla velmi dobrá. Moc se mi to líbilo.
...
Tak tenhle film mě moc nezaujal...Natalie Portman tady sice dokazuje že hrát teda rozhodně umí,ale jinak celkově to na mě dojem neudělalo.Prostě podle mě skvělá hlavní hrdinka,ale jinak film už víckrát vidět nemusim!
...
Tak já jsem od Formana viděla jen pár filmů, ale vždycky mě zaujaly natolik, že jsem u nich vydržela až do konce, ikdyž v televizi končily třeba ve 2 v noci. Tak je to i s Goyovými přízraky. Kámen úrazu byl však viděla v tom, že se rozhodl zpracovat příběh, který je vlastně jen krátká povídka. Když jsem viděla, jak popravují Bardema, tak jsem si říkala: ,,Tyjo, dyť má hlavní roli a moc si teda nezahrál." No jo, ale záhy byl i konec filmu. Ale jak říkám, bylo to poměrně poutavý dost na to, abych ztratila pojem o čase a neuvědomila si - jako se mi to stává u jiných filmů - že na to koukám už 2 hodiny. A další výtku bych měla, že se mi postavy zdály poměrně málo prokreslené, ne jako např. Larry Flint, kterýho si budu ještě dlouho pamatovat. Takže moje hodnocení 65%.
...
Tenhle film na mně dost zapůsobil. Nikdy sem si neuvědomila jak moc byla církev spjata s vězením a světskou mocí. Chvílemi se mi ty scény zdáli být dost kruté a nelidské ale ve skutečnosti to bylo ve Španělsku asi mockrát horší. Myslím si že nebyla ztráta času se na tenhle film kouknout.
...
Upřímně řečeno, tenhle film je kvalitně natočené historické dílo, které jde po příběhu, trochu moralizuje, hodně kritizuje, ale Forman se moc neprojevil. Natalie Portman se mi ale líbila, výborně zahrála dvě různé odpudivé bytosti - jak šílenou starou ženskou, tak mladou rezignovanou prostitutku. Ale jinak tenhle snímek nepřinesl vůbec nic zajímavého.
...
Noo
Abych pravdu řekla, po mnoha kladných ohlasech mých známých na tenhle film jsem od něj čekala mnohem víc. Možná mě trošku zklamal. Nicméně byl určitě hodně zajímavý...děj i konec se mi moc líbily. Ale nesympatičnost některých herců mi bohužel nešla moc překousnout.
...
Perfektny film ktory nechvali lenkrestanstvo ale ukazuje pravu pravdu ktoru nikto nechce počut a vidiet o historii krestanstva.Film ma vela zvratov a je dobre zahrany hercamy.Nič ineho si nezasluši len 100%.
...
Prázdno
Tenhle film byl pro mě dosti velkým překvapením. Bohužel nemilým překvapením. Od Miloše Formana bych čekala něco lepšího. A to samé platí o Natalii Portman. Například téma inkvizice a náboženství v té době je věru zajímavé, ale ten zbytek filmu už ne. Prohrál to u mě, protože je nudný a taky proto, že se téměř za dvě hodiny nic nestalo. Největším překvapením pro mě byly závěrečné titulky, prostě jsem je ještě nečekala. Co beru za přínos, je objevení Javiera Bardema (aspoň mnou). Ten jediný se mi líbil. Takže i díky němu 60 %.
...
60%
Tohle je přesně typ filmů, který každý chválí a když ho pak uvidíte, tak jste zklamaní. Mě se to moc nelíbilo, děj mi přišel lehce předvídatelný. 60% za kostýmy a Natalii Portman jako Inés.
...
Nebudu okolo toho chodit jako kolem horké kaše, ale za sebe musím ač nerad říct, že to byl asi nejslabší film Miloše Formana který jsem viděl!Já se prostě a jednoduše nudil a to mě vždycky zamrzí!Možná jsem od toho také čekal něco jiného, ale děj mi prostě neodcejpal jak by měl a vše se tak nějak vleklo!!Samozřejmě herci byli skvělý a i hudba byla výborná, ale to je asi tak vše co si na tomto filmu možná trošičku zapamatuji!!Jinak mi to přislo také trošku na efekt.!Takže za mě...musím říct, tohlo už nikdy více..nicméně jsem rád, že jsem to viděl.
...
Ze začátku mi film přišel uspěchaný - střih sem střih zase úplně někam jinam, pak když Goya povídal jak se mu Inés vryla do paměti, tak jsem mu nevěřila - ne proto, že by to Skarsgard špatně zahrál, ale během filmu se k ní jako k múze, ke stvoření které tak obdivuje a miluje, se tak nechoval. Ale i přesto se mi to líbilo.
...
Je to geniálně zpracovaný film, ke konci plný zvratů podle toho, jak šla doba, ve kterém se člověk ale vůbec neztrácí. Na druhou stranu ukazuje osud dívky, které byl z vůle církve zničen celý život, aby se potom už jen trápila. Film mě svým zpracováním překvapil - byl prostý, a přitom zajímavý. Ostatně ještě jsem od Miloše Formana neměl možnost vidět nějakou blbost. Ode mně tedy plných 100.
...
no...co říct! Zklamání to je i není! Po negativních ohlasech jsem čekal něco horšího,ale na Formana je to přeci jen slabší! Pokud se u nějakýho filmu dá mluvit o naprosto nevyužitém potenciálu, tak je to tady! Forman si vzal moc věcí najednou a tím pádem se žádné rovině filmu nevěnoval dost důkladně! Jako portrét doby je tam moc málo politiky a jako drama tří hlavních postav je tam moc málo emocí! Nádherný poslední záběr dokazuje, co z toho mohlo být, kdyby se víc zaměřil pouze na Inés, Lorenza a Goyu a ne na dobové události! Herci skvělí, hlavně Bardem! Portmanová mi tam neseděla! Na patnáctiletou je moc stará, na starší zničenou moc mladá! Ale jinak pěknej film!
...
Goyas Ghosts
Forman je prostě skvělý režisér a ty jeho filmy podle toho taky vypadají. Goyovy přízraky jsou krásně udělaný realistický film, který vás nenechá chladnými. Člověk pak musí jen kroutit hlavou nad tím, že se opravdu něco takového dělo a když se to tak vezme, Bůh asi není žádný svatoušek, když nechal dopustit to, co páchala tenkrát církev.
...
Zatím pořád nevim kolik % tomu dam. Vybráno školou. Poslední dva roky se docela trefovali, a ted to byla fakt ok. Teda asi tak po 30min. sem myslela, že opustim kino, jelikož pro mě bylo moc detailní záběry na Inés, když byla mučena (vim, mohlo to bejt horší...) Kdo mě naprosto dostal byl Goya -Stellan Skarsgard. Sice tam nebyl podstatnou část filmu, ale ..těšila sem se, až se ukáže. A ta jedna ze závěrečnej scén - jak si skicuje Lorenza - má ty brejle a to oblečení k tomu, těžko říct proč, ale ta scéna, mě svym ztvárněním dostala. O N.P. nevim, není to moje favoritka, ale ta závěrečná scéna, jak de s Lorenzem za ruku - to řeklo dost. Už vim, kolik dám. :)
...
Tak moje pocity si celkem odporují. Na jedné straně jsem toho od tak propagovaného filmu čekala víc, ale zase, jak už je u Formana zvykem, jeho filmy ve vás vždycky něco zanechaj, není to jak sobotní komedie, u který už druhej den nevíte ani jména postav. I tento film ve vás určitý dojem zanechá, sice Amadeus je Amadeus, jestli se na Goyu podívám v budoucnu znova, to netuším, ale rozhodně je to film ve velkém stylu.
...
historie na dlani...aspoň část
Píše se rok 1792....sedíte v kině a postupně letíte časem společně s Goyou a Ines. Konečně mám pocit, že si dovedu představit, jak Velká francouzská revoluce vypadala. Co se opravdu zadařilo, je špičková ukázka doby, v níž vládla obávaná inkvizice. Kruté zacházení, předem ztracené "soudy", nelidské tresty byly tehdy na denním pořádku. Velkou roli zde hraje i právo útrpného, jehož srdce rvoucí praktikování je zde vykresleno zcela bez servítků. Alespoň na mne to tak zapůsobilo. Samozřejmě se obávám toho, že ve skutečnosti se děly ještě mnohem strašlivější věci, které si v dnešní době ani nedovedeme představit. Brilantně zachycená atmosféra, doplněná dobovými kostými a skvělými herci. Sám Goya se ukázal jako sympatický, pohodový umělec, který si žil vlastně docela dobře, že? Žena nesmí chybět, od toho tu máme Ines a pak to chce ještě nějakého toho zlouna.....nechte se překvapit, pokud jste Goyovy přízraky ještě neviděli:-)
Ten film by měl rozhodně dostat víc procent, jen to teď beru víc subjektivněji. Nejspíš za to může to prostředí revoluce, kterou tak nemám ráda...
...
smutný,občas až krutý, dojemný příběh,výborní herci,hlavně se mi líbili Natalie a Stellan,první Formanův film,který sem kdy viděla ...líbil se mi...
...
No tak co bych k filmu asi tak řekl...kdybych měl tu možnost dostal by spíš asi tak 75-78%...ale takhle dávám 80%...myslím, že zde byla docela důvěryhodně prezentována tehdejší krutost...zajímavé mně přišlo, že film jakoby ukazoval a tak trošku se vysmíval tehdejší inkvizici...a vlastně historii jako takové...nesmyslnost trestů...některé okamžiky zajímavé...a velice pěkně zpracované...konec tak trošku průměrný...rozhodně bych zde čekal něco víc...ale i přesto se mně dílo spíše líbilo...a to i když filmům z podobné doby moc nefandím...možná to bude i tím, že tohleto období není zrovna moje oblíbené z hlediska historie...jinak si myslím, že je dobré film vidět...jestli se na něj ještě někdy kouknu však zaručit nemůžu....
...
...
Goya
Smutný velice smutný příběh, možná i proto se mi film nezdal poprvé moc dobrý, ale v základě by se dalo říct kvalitní ilustračné linie té doby, určitý duch dejinných dcén a nemálo důležitá tvrdá realita chudých až nedůstojných podmínek neprávem a smyšleně obviněných lidí!a více méně jen z výmyslu nějaké bandy tupců zneužívajících svojí mo c!!!
...
Celkem přívětivý film, kterému lze vytknout skutečně asi jen málo. Je to jedna z Formanových režijních prací, která však na rozdíl od osttaních není dokonalá. Ve filmu jsou trochu hluchá místa, která snižují pozornost diváka a vzhledme k celkem napínavému ději kvalitu filmu snižují. Výkony hlavních představitelů jsou na velmi slušné úrovni. Celkové hodnocení vidím tak na 70%.
...
Velice dobrý film, u kterého jsem byla skutečně stržená krutostí tehdejšího světa. Člověk pochopí, že ani revoluce nejsou jenom k lepšímu: ta scéna, kdy Francouzi "osvobozují Španěly: byla jsem znechucená. Herecké obsazení bylo skvělé. Nejvíce mě zaujala Natalie Portman. Předvedla skvělý výkon dvojrole a přechodu z křehké dívky v dívku zničenou patnáctileným zvězněním. Celkově je film velice dobrý.
...
Goya
Tak tenhle film se mi hodně líbil. Chtěla jsem to vidět už dávno, ale nějak jsem se k tomu nedostala, takže jsem to zhlídla až teď. Rozhodně jsem nebyla zklamaná, jak tu čtu z některých názorů. Ani délka se mi nezdála přehnaná. Javier Bardem tu předvedl velmi kvalitní výkon, byl mi vrcholně odporný. Natalie Portman mám ráda, zde ztvárnila všechny tři role výborně. Jeden z nejzajímavějších filmů, co jsem v poslední dobé viděla.
...
Film-Goyovy přízraky
Když jsem porvé slyšela ten název,tak jsem si říkala že to bude zase nějaký nudný a nezajimavý fiml.Ale hodně,jsem se zmýlila!Film je perfektní!Viděla jsem ho sice jenom jednou,ale určitě bych na něho šla znovu!
Jediné mínus,které mám je že škoda že je film v kině s titulkama!Ale jinak super!
...
První co jsem z Přízraků viděla byly ukázky a už z nich jsem věděla, že ten film musím vidět. Bylo to ale ještě lepší než jsem čekala. Film prostě úžasnej, fascinující, od kterýho jsem se nedokázala odtrhnout. Film o kterym jsem musela pořád přemýšlet a jsem strašně ráda že jsem ho viděla.Je až nezkutečný jaká vlastně byla inkvizice. Goyovy přízraky na mě v tomhle směru působily opravdově, jako by Natalie Portman byla opravdu přivázaná na mučidlech a křičela "Povězte mi co je pravda." Až mi z toho běhal mráz po zádech. Výkony herců byly skvělý - Stellan Skarsgard i Chavier Bardem super a Natalie Portman pro změnu zase nezklamala:o) Hudba super - skvěle se k filmu hodila.
...
Gojovy přízraky
Já se přiznám,že moje recenze nebude tak pozitinví.Přiznám se,čekala jsem víc.Je to sice pěkně natočené,ale připadá mi,že tam hlav í postava není dopracovaná a že se jí věnuje jen povrchově.Po dodívání filmu jsem měla smíšené pocity a nadšená jsem nebyla
...
Krásné...
O Goyovi se člověk bezesporu moc nového nedozvěděl. Vlastně se o něm nedozvěděl skoro nic, protože stál spíš někde v pozadí. Ale film to byl "krásný". Jsou filmy, na které se díváte, bavíte se, ale za týden už nevíte, o čem pořádně byly...Pak jsou tady ale taky filmy, které prostě zůstanou ve vás, něco ve vás po nich zůstane a třeba to ani přesně neumíte pojmenovat...Goyovy přízraky patří do druhé kategorie. Aspoň pro mě. A ta hudba - úžasné.
...
Tak to vidím já...
Film je... zvláštní. Zapnul jsem to kvůli zajímavému příběhu a Milošovi... Po půl hodině sem se na to koukal kvůli ději a Milošovi a po další půl hodině už jenom kvůli Milošovi. Film je celkem nudný a nemůžu uvěřit, že to vymyslel Miloš. Ani ta opěvovaná hudba se mi nelíbila. Režije byla samozřejmě vynikající, základní příběh taky, ale scénář se mi nelíbil. Navíc krom Natalie Portman tu není žádný zvlášť oslňující herecký výkon.
...
Především vynikající vizuální podívaná, k tomu skvělá Natalie Portman a napínavý příběh - který až tak není o Goyovi, jako o jedné strašné etapě evropských dějin = věru zajímavý film, který je dobré vidět. A navíc už jen kvůli Formanovi. Ale není to rozhodně nezapomenutelná podíváná a jak říkají Amíci "a must". PS: Doporučuji se oklestit od názorů, že to "není Forman" - co JE Forman? Podobně jako Spielberg velký režisér, který je schopen natočit jakýkoli žánr. Neboli: jak vám třeba jde dohromady E.T., A.I., Minority Report, Válka světů - a třeba Schindler? Řekli byste snad, že "to není náš Steve!"??? Tak proboha, lidi, přestaňte papouškovat, trocha vlastního názoru by neuškodila :-/
...
Formanovi se to opět povedlo.
Neočekával jsem nějakou slibnou podívanou. Velice mě dostala emocionální stránky příběhu, některé postavy jsem nedokázal přiřadit, jestli představují dobro či zlo. Inkvizice ve španělsku byla strašná. A oceňuji, že režisér použil jen náznaků, aby vyjádřil tu krutost.
...
Uz z poradu jak se tocil tento film , jsem vedel ze to neni biografie o Goyovy. Takze jsem nebyl prekvapen. Film docela drsne zobrazuje dobu, kdy se nesmelo nic zleho rict proti Bohu. Pro N. Portman to byla urcite jedna z nejtezsich, mozna i nejtezsi role kterou hrala. Zaslouzenych 90 % ode me.
...
Goya
Film byl parádně zpracovaný. Upřímně-čekala jsem že to bude nic moc, (jediný, doslova skvělý film od Formana který se mi líbil, byl Přelet nad kukaččím hnízdem) ale ten film mě přímo nadchl. Španělská inkvize - to vše a ještě víc se dělo v té době. To co se dřív provádělo-to se tam radši ani nemohlo dát. Jinak se mi líbil i konec. Mám sice ráda happy end ale sem se to prostě ani nehodilo.
...
Mně se film celkem líbil- říkám celkem, protože jsem čekala, že bude ještě trochu lepší... No, ale DOBRÝ bezpochyby byl. Víc než DOBRÝ. První hodina byla NAPROSTO STRHUJÍCÍ ukázka příšerné a "úchylné" inkvizice. No, ale pak to bylo takový... pořád dokola- vlastně se stále jen osvobozovalo Španělsko (no, ne tolikrát jak se mi zdálo, ale vyznělo to tak)... Ale herci byli absolutně skvělí- Lorenzo byl "k sežrání" a neuvěřitelně přesvědčivý... O Goyovi toho sice moc film neříká, ale není to vůbec na škodu... Krásnej, ale dost depresivní snímek- třeba Innes a "její dítě" na konci...
...
Goyovy přízraky
Od kalibru jaký beze sporu Forman je jsem čekal něco víc,člověk se o tom Goyovy nic moc nedozvěděl akorát že byl malíř a na konci života byl hluchý.On celej film byl takovej zamotanej musím říct že jsem čekal mnohem víc.Byl jsem zklamanej.
...
Přízraky inkvizice...
Uznávám - o Goyovi se jeden mnoho nedozvěděl, jen všeobecně známá fakta... ale jako pojítko k osudu jiných to bylo rozhodně dobře zvoleným středem. A pro mě to bylo další zajímavou podívanou do světa španělské inkvizice v její nejhorší podobě. Líbil se mi kontrast mezi uťápnutou slušnou holčičkou, která shodou nepříznivého osudu a ... špatnosti jiných, dopadla tak děsivě a její dcerou, pouliční holkou, která nakonec skončila jako žena generála. Hezký paradox, šikovně vykreslený. celý film byl přiměřeně naturalistický a přesvědčivý. Charaktery postav byly dobře vykreslené, pravděpodobně i dobře vybranými herci.
...
No, ještě než to nějak zhodnotím, tak je to spíš na 65 %, ale to dát nemohu, takže asi tak. Nechce se mi říkat, že Miloš Forman už není co býval, on si každý filmař vybere nějakou tu krizi a kdyby tak ostatní režiséři mohli říct, že měli tak dobrou krizi jako Forman. Nené to špatný film, to vůbec ne, ale má níc much, než všechny Formanovi filmy dohromady a nechal mě doslova chladným. Nijak to na mě nezapůsobilo a to je chyba. Navíc když jsem den předtím viděl vizuálně perfektní Parfém: příběh vraha. Forman si tady tu vizuální stránku moc nepohlídal, navíc nechat někoho zestárnout jen barvou vlasů? Tak možná v nízkorozpočťáku nějakého fušera. Taky se mi vůbec nelíbilo 15 years later. Sleduji vcelku zajímavý rozjezd a bum, jsem někde jinde, jako v nějakém sequelu. Alespoň, že na herce má Forman dobrý čich. Celá ústřední trojka byla výborná (jen tu Portmanovou nemuseli nechat hrát i vlastní dceru, toť můj názor). Asi úplně největším kladem pak byla vynikající hudba, od pro mě neznámého, Varhana. Doufám, že jeho hudbu opět uslyším v nějakém takovémhle filmu.
...
No, nevím, nevím...
Film se mi líbil, ale na Formana byl dost slabý!Moje matinka se sice při vrcholné scéně rozplakala, ale mne Goya a jeho přízraky k slzám přimět nedokázal...Jinak,neřekla bych, že film měl konkrétně jednu či dvě hlavní postavy,ano,Inés byla asi nejvíce v popředí, ale vyloženě hlavní hrdinkou nebyla.Tahle Formanovka působivě líčí její dobu.
Pro mne 60%. (To víte,Přelet nad kukaččím hnízdem ani Amádeus to zkrátka není!)
...
Hodnocení: 4 z 5 (****)
Není divu, že si Miloš Forman za minulého režimu takový film jako jsou Goyovy přízraky prostě dovolit nemohl. Inkvizice připomínající praktiky naši Státní bezpečnosti nebo Napoleonova okupace Španělska coby osmašedesátý rok u nás, to by asi přes cenzuru neprošlo. Kdo ale čekal líčení života slavného malíře, bude určitě zklamán. Divák se tu seznamuje spíše s osudy inkvizitora Lorenza a dívky Ines, a právě postava Goyi ustupuje kamsi do pozadí. Ale jako vždy Forman objevil opravdu znamenité herce. Musím hlavně vyzdvihnout výkon Natalie Portmanové. Ukázala tu, že má velký potenciál a má ještě toho hodně před sebou. První polovina filmu je výtečná! Najde se tu několik dost silných momentů a také i pár nečekaných scén, kdy se mi skutečně tajil dech. Mrzí mě, že druhou polovinu už budu spíše kritizovat než chválit. Že by mě nějak nudila, to určitě ne, ale z těch náhod a trapných klišé, které se ke konci stále a stále hromadily, jsem radost opravdu neměl! Určitě také nejsem sám, koho lehce zklamal konec - z očekávaného setkání titulní matky a dcery nebylo nic. Ve slabých chvílích ale film dokázala podržet skvělá Natalia a velice dobrá hudba, takže ve finále nepůsobí špatně. Hodně se mi líbilo, že se Forman nebál zapojit větší množství komparzistů, záběr kamery na blížící se anglické vojsko mluví za vše. Co říci závěrem? Nejlepší Formanův film to jistě není, nicméně milovníci dramat a historických filmů zklamáni nebudou.
...
No.... bála jsem se, že to bude mít asi čtyři hodiny, takže mě docela potěšilo, že to bylo kratší. Natlie byla skvělá, jako vždy, Skarsgard sice nic moc převratnýho, ale byl to slušný herecký výkon. Ale asi mi nedošlo, co tím chtěl básník říci. O Goyovi jsem se z filmu nedozvěděla prakticky nic a ještě bych řekla, že to, co tam bylo není pravda ani trošičku, celé to bylo trochu zmatené a přestože Innes po patnácti letech ve vězení mi z hlavy hodně dlouho asi nevypadne, zbytek filmu už je teď zahalen v mlze zapomnění....60%
...
A já se taaaaaak těšila. Pointa bohužel odešla dřív, než jsem stačila dojít do kina. Byl to hezký obrázek středověké Evropy na začátku Francouzské revoluce... ale co dál? Bohužel to ani zdaleka neuspokojilo moje očekávání.
...
Formanův přízrak
Po shlédnutí filmu se mi chce s Petrem Čepkem coby filmovým producentem ze známé Podskalského komedie zvolat "Kravina na kvadrát, debilní paskvil, výplod šílence!" Ještě nikdy jsem neodešel po dvou třetinách filmu z kina, aniž bych film dokoukal. Tentokrát jsem to neudělal jen proto, že jsem seděl uprostřed řady a vlevo i vpravo ode mně bylo plno. Už dlouho jsem neviděl větší slátaninu. Situace navršené na sebe do rychlé chaotické řady. Místy to působilo až jako parodie na tragické filmové příběhy. Místy se naopak zdálo, že film má být naučným snímkem o některých historických událostech Evropy počátku 19. století pro žáky Amerických středních škol. Proto zřejmě autor považoval za nutné některé z těchto událostí divákům vysvětlit za pomoci Goyova vnitříno monologu. Goya působil jako jistý muž, který vždy ví, co má dělat - absolutní nesmysl, skutečnost byla jiná. Domníval jsem se že film bude právě o jeho vnitřních démonech, nejistotách... Souhlasím, že film nemusí být autobiografický, ale tohle je prostě výmysl. Povrchní! Nelíbilo!
...
Goya
Po zhlédnutí tohoto filmu jsem z kina odcházela s rozpačitými pocity. Asi jsem, už podle názvu filmu, od něj očekávala spíše hlubší seznámení se se světoznámým malířem Francescem Goyou, než jeho poznání jako pozorovatele hlavního příběhu a to vztahu mezi jeho múzou Ines a mnichem Lorenzem. Přestože tento film určitě nedosahuje takových kvalit Formanových předešlých děl jako Amadeus či Přelet nad kukaččím hnízdem, nejsou Goyovy přízraky až tak špatným filmem, za vyzdvihnutí určitě stojí velmi dobré historické ztvárnění a hudba.
...
Tentokrát se mistr Forman tak trochu utnul.Chtěl toho říct tolik,až vlastně neřekl vůbec nic.Goyovy Přízraky skáčou z tématu na téma,jeden převrat,druhý převrat........Samozřejmě,pořád je mi sympatická ta snaha neukazovat jenom líbivé obrázky a cool hrdiny,ale tentokrát se to nepovedlo.Občas jsem se až musela smát urputné snaze lišit se od ostatních.Člověk se nemohl pořádně vžít do postav(především z počátku),takže se koukáte na uvěžnění a znásilnění nevinné dívky a nehne to s vámi.Nejlepší je prostřední část filmu,kde je otec Lorenzo na vrcholu moci,tam si alespoň můžeme vychutnat charizmatického Javiera Bardema,kterému tahle poloha sedla rozhodně líp,než ta inkvizitorská.Co se týče hereckých výkonů obecně,nejsou špatné,ale na druhou stranu nikdo nepředvede něco takového jako Jack Nicholson v Přeletu nad Kukaččím Hnízdem,nebo Tom Hulce v Amadeovi.Myslím,že kdyby se film víc zaměřil na psychologii postav a jejich vzájemné vztahy,než na detailní vykreslení doby,dopadlo by to lépe.
...
Goyovy přízraky
Tenhle týden jsem vzhlédla tenhle jedinečný film od skvělého a mého nejoblíbenějšího a nejdokonalejšího režisera Miloše Formana. Film je skvěle zpracován se skvěle podtrhnutou hudbou která se do dané doby hodí a strhne vás do děje. Herecké obsazení je také skvěle a pečlivě vybrané. Úplně jsem se v kině vtáhla do děje filmu, hltala každou minutu - vteřinu a bylo to fascinující. Všem vřele doporučuji ho zhlédnout. Miloš Forman opět nezklamal. Doufám, že ještě zvládne natočit ještě hodně skvělých filmů.
...
Obrazy promlouvají
Nádherná hudba, která podkresluje příběh, kde Goya není až tak zcela hlavní postavou, což nic neubírá na tom, že režisér neudělal chybu. Film se nejmenuje Goya nebo Goyův život! Jmenuje se Goya's Ghosts - proč se nevěnovat osudům těch, které Goya maloval? Dívka s perlou je taktéž filmem o dívce z obrazu skvělého vlámského malíře, malíř je zde okrajovou postavou [téměř]. Proto chápu Formanův film v tom, že ukazuje Goyu jako umělce, který hledal inspiraci pro tvorbu v životě kolem sebe a o tom to je. Dávám plný počet!
...
..
Tenhle film se mi dost líbil, což mě udivuje protože v něm marně hledám alespoň nějakou hlavní zípletku. Většina filmů má hlavní motiv a nějakou omáčku kolem, ale tady je k vidění jenom ta omáčka. Sice dost hustá a pestrá omáčka, ale něco mi tam prostě chybí. I přesto sem si ten film užila a to moc. Je fakt, že když to zkončilo, tak sem řekla (nahlas): ,,A to bylo jako všechno?" , ale pak sem si řekla, že to rozhodně nebyla ztráta času. Já mam ráda historický filmy, ať už podle pravdy nebo vymyšlený a stejně tak mam ráda akční filmy kde se všechno motá kolem jedný veledůležitý věci. Tohle byl vcelku klidnej film, kterej asi nezaujmě ty typycký Matrixáče, i když já sem v podstatě něco takovýho :D
...
Zajímavé
Na tenhle film jsem se dostal do kina úplnou náhodou, takže jsem neměl žádná očekávání. Nečetl jsem žádné kritiky, žádné hodnocení a bylo to dobře. Upřímně, pokud v tom filmu byl nějaký hlubší význam nebo poselství, tak jsem ho asi nenašel, ale to nebrání tomu, abych si to fakt užil. Jako portrét té doby to bylo víc než vyčerpávající a podání všech tří hlavních hrdinů bylo naprosto skvělé. Za zmínku asi taky stojí zajímavá a hodně povedená hudba.
...
GOYA´S GHOSTS
pořád tvrdim, že neni film od formana, kterej by se mi nelíbil.. a o jeho posledním filmu nebudu řikat nic jinýho.. .ano, rozladily mě vcelku negativní ohlasy na přízraky, ale neubraly mi na touze formanův film vidět.. s čím s recenzemi souhlasim je to, že goyovy přízraky je "jinej" forman.. .je to poprvý, kdy je u něj příběh "přidušen" historií .příběh nebohé dívky inés je silný, ale slouží zde jako ukázka důsledku absurdní nespravedlnosti, sobeckosti, pokrytectví a nevim čeho ještě, kterého se mocní v touze po udržení si své síly na "prostém" lidu dopouštěli a dopouštějí... .forman tedy spíš než další příběh, vytvořil působivou historickou fresku a ozdobil ji tím nejlepším, čím moh.. po vizuální stránce je film radost pohledět, krásná kamera, kostýmy, výprava.. .forman si také opět skvěle vybral herce, když pominu stellana skarsgarda, kterej skutečně ději pouze přihlíží, tak javier bardem se svý role zhostil vskutku úlisně a natalie portman dokázala s přehledem zvládnout všechny polohy (herecký), který jí scénář předepisoval.. no a na koenc jsem si nechal hudbu.. varhan bauer svoji první velkou zakázku u zahraniční produkce zvládnul mistrovsky a při jeho hudbě vám bude naskakovat husí kůže.. .a i když mám z jednoho jeho rozhovoru v metropolisu pocit, že sláva mu asi do hlavy stoupá dost snadno, doufám, že si jeho talentu v zahraničí všimnou a využijou ho..
...
Není to malířova biografie, jak by se podle názvu mohlo zdát, ale spíš taková historická freska Španělska za Goyovy doby. Četla jsem hodně negativních recenzí, ale mě osobně se film dost líbil. Jsou tu silná témata, i když je pravda, že jsou povětšinou jen tak naťuknutá a jako celek se film trochu rozpadá. Goyovy přízraky vás sice nepřimrazí do křesla, ale takový propadák, jak mnozí říkají, to podle mně určitě není.
...
Goya
Včera jsem se na tenhle film vypravila do kina se smíšenými pocity a se smíšenými pocity jsem také odcházela ze sálu. Nejdříve jsem se opravdu těšila na další Formanův film, ale pak se začínaly objevovat nepříliš příznivé recenze, psalo se, že ten film není úspěšný ani v USA, ani ve Španělsku, že to není typický Forman. V naší partě, která byla v kině se mnou, jsme se rozdělili tak na půl. Polovina byla z filmu nadšená, polovina měla spíše rozpačité pocity. Já patřím k těm druhým. Tohle opravdu není typický Forman. Jsem zvyklá na Amadea, Larryho Flynta, Přelet nad kukaččím hnízdem... Tak za prvé nechápu, proč se to vůbec jmenuje Goyovy přízraky, když Goya tam rozhodně nebyl hlavní postavou, spíše nějaký pozorovatel, o malíři samotném se tam mnoho nedozvíme a zkrátka to vůbec nebyl film o Goyovi! Také nadpisy typu - Inés, múza Goyi, jsou podle mě mimo mísu, protože z filmu vůbec neplynulo, že ti dva spolu byli spřízněni jinak, než že Inés Goya namaloval. Působili na mě pouze jako nějací náhodní spolupracovníci na jednom obrazu. Co se mi také nelíbilo, to byl vcelku zmatkovitý a nelogický děj, jednotlivě divně poskládané scény. To skákání v ději apod. bylo hrozné. A ten konec!!! Zvláštní. Jinak abych i něco chválila, naprosto skvělá byla Natalie Portman. Všechny polohy zahrála opravdu skvěle a nedivila bych se, pokud by ji nominovali na Oscara. A vlastně i ostatní herci podali dost dobré výkony, škoda že třeba Goya nedostal více prostoru. Výprava a kostýmy, to prostě být skvělé musí, jinak si to ani neumím představit. Kamera taky fajn. Hudbu jsem nějak nevnímala, nemůžu ji moc soudit. Když to shrnu a zhodnotím vše kolem a kolem, říkám si, že to vlastně nebylo zase tak úplně špatné. Forman ani špatné filmy točit neumí. Tohle není jeho typické dílo, ale i tak to má místy dost dobré dialogy, pár hodně silných scén, dokonce i humor. Hezká přehlídka dobového Španělska, ale nezlobte se, tohle opravdu není film o Goyovi!
...
Film
Včera jsem tohle viděla v praze s mamkou, obě jsme po skončení filmu ještě dlouho seděly na místě. Je to dobrej film, není povrchní. Nejvíc se mi líbila Natalia Portman po 15 letech ve vězení. Ale hrozný mi přišlo to její mučení, to jsem si musela krýt oči.
...
Strhující
Až napíšu, to co napíšu, budu podle některých blázen, jiní mě třeba pochopí. Po dekadenci v Obecním domě, sem byla plná dojmů, a když jsem vyšla na ulici, spatřila sem Slovanský dům..tak co asi mohlo následovat ? Po sehnáná zásob na dvě hodiny sezení sem se usadila a plná očekávání začala hltat vteřiny filmu. Kdo viděl pochopí, kdo neviděl... Zamýšlím se nad tím, jak film popsat, ani těch 100 % by nestačilo, ale ani těch 4500 znaků určených Fruikem:), ale koho by to bavilo číst, že... V delší zkratce: herecké obsazení nenahraditelné, zvlášt Lorenzo, Inés vycházející z vězení- to byla síla! Goya, přestože sem myslela, že to bude film, především o něm, svými laskavýma očima obohatil film... Nemám slov, vlastně škoda o tom tlachat, každý, kdo má v oblibě Formana nebo umění bude ohromen a okouzlen. Mistrovská hudba společně s vhodně nastínněným prostředím dodává snímku přesvědčivosti. Stále mi zbývá 912 znaků. Využiju jich jen několik: honem do kina !
...
Opravdu nevím. Miloš Forman rozhodně umí točit filmy. Ale pokud čekáte nového Amadea, budete zklamáni. Film má sice nádherné kostýmy, skvělé herecké obsazení ani děj není špatný, ale scény jsou staveny vedle sebe tak podivně...Ještě k tomu doplňovány občas podivnou hudbou. Přesto jsou jednotlivé scény působivé. Nejpůsobivějí je ovšem scéna před koncem, kdy Lorenzo vidí Inés, Aliciu a Goyu, každého někde jinde...Natalie Portman mě opět nezklamala. Stojí za to ho vidět.
...
Jistě, pane Formane...
Velmi mě zklamalo, když jsem si přečetl první recenzi na Goya´s Ghost - velice zápornou, prý že toto přece není Forman, atd., o týden později jsem si přečetl další velmi negativní recenzi, historie se zase opakovala a kritika psala stále články - negativně založené. Já tento fakt v celku ignoroval a překvapivě - ještě více jsem se těšil. Při vchodu do kinosálu jsem cítil lehkou nostagii a měl jsem jistý strach z těch negativních recenzí, které na mne v tu ránu dolehly ("tak je to konečně tady, po sedmi letech se Forman vrací - a ke všemu s dalším životopisným dílem - ať se to povedlo, prosím!"). Jak jsem usedl, tak jsem se již absolutně uvolnil a těšil jsem se na požitek z nového Formana... Přikročím rovnou k přímému hodnocení a nebudu zde rozebírat jednotlivé sekvence scénáře a vůbec celého výborného příběhu: Panebože! Panebože! Tento film skutečně není klasický Forman, tento film otevírá nové obzory, skvělý příběh - se spostou "zápletek" - tento fakt byl pro mne velmi příjemný, to že Forman nejde do důsledku s Goyou, ale otvírá i jiné příběhy, jiných osob. Skvělé pro mne bylo i zoopakování látky, kterou jsem akorát dobral ve škole - kdybych neznal fakta (třeba kdyby byl film uveden minulý rok), tak se v příběhu asi ztratím). Film skvěle pojednává o Velké Francouzské revoluci a on Napoleonské době ve Španělsku. Film navíc ještě více podporují skvělí herci, v čele se Stellanem - příjemné ztvárnění pana Goyi, Javierem - nechutná, když kladná rolička pana Lorenza a Natalíí. Která zvládla skvěle svojí dvojroli (matky a dcery). Film je podle mne dokonalý ze všech pohledů - povedená kamera (Forman si pohrává se skvělými detailními záběry a také s velmi "odvážnými záběry", hudba mistra Varhana Orchestroviče Bauera je na víru mistrovská! Do jeho díla jsem se zamiloval hned po shlédnutí Knihy rekordů Šutky a po shlédnutí tohoto projektu jsem se doslova zbláznil (do jeho umění) - prostě krásné. Film na své skutečně velmi ostré téma a pojednávání je na víru skutečně až mistrovsky humorný (např. pan Opice... však víme), jenže tento humorný okamžik střídá další pro oko diváka nepříjemná, ohromná a pravdivá scéna, která může "zhnusit", může očarovat... Posledním scény filmu opět dokazují, že do toho dal Forman srdce a opět se mu to povedlo. Skěvlý, dojemný. Musím pochválit i závěrečné titulky, už dlouho jsem u žádných nebyl tak přibitý. Krásné Goyovy přízraky. I masky jsou excelentí - Natalie Portmanová byla skutečně hnusná! Odpudivé, děkuji. Kostýmy, juju, tam se Formanovi a kostymérům opět nedá nic vytknout... Kritici tvrdili, že je to nejhorší Milošův film, já tvrdím, že jestli je tohle nejhorší film Miloše Formana, tak pan Forman je samotný Pán Bůh. A rozhodně si přečtěte všechny ty negativní recenze, budete z filmu ještě více nadšení, tak jako já. I am love in... Forman. A Miloš je navíc fešák, na pětasedmdesátníka (Mimochodem, dodatečně "hodně štěstí, a úspěch Goyovi i Amarilovy Slimáčkovi...") Vtipálek jeden! Juju, tak utíkejte, lidičky - stojí to skutečně za to - dojemný film na skutečně nepříjemné téma, odkrývající všechny hnusy, které se tu ještě před lety udály - nemám vítek. Všechna čest, mistře.
...
díky pane Formane
...za skvělý večer s Franciscem Goyou!
Ještě dneska přetrvávají v hlavě emoce z Vašeho lidského ztvarnění doby v níž F. Goya tvořil.
Tenhle film není rozhodně konzumní a lehce stravitelný!
Jen mě mírně zklamala hudba, víc mě z děje vytrhovala než vtahovala.
...
Tak tohle je absolutně skvělý film, kterýr ozhodně zaujme jak dějěm, tak i hereckým obsazením a hudbou. Fakticky doporučuji:)
...
Dobrý
je to dobrý film. Viděla jsem ho sice jenom v originále ale nebylo těžký porozumět ději.Jinak fakt doporučuju!