Donnie Darko
GOLDIE FILM
Během vědeckofantastického měsíce jsme se podívali do Anglie, Německa, Spojených států i Československa, a to v rozmezí rovných osmdesáti let. Docela slušné. Nakonec tedy můžeme zvolnit tempo a pustit si film, který sci-fi vlastně možná ani není. Donnie Darko, kultovní debut Richarda Kellyho, však nabízí ještě mnohem víc otázek než o žánrovém zařazení.
Donnie je problémový mladík, který své démony zahání léky na zklidnění. Nebo by alespoň měl, jak mu radí doktor. Když se na to jednoho dne vykašle, navštíví ho králík Frank a sdělí mu přesný čas, kdy skončí svět. Bude to za osmadvacet dní.
Halucinace, říkáte si? Tak jak je možné, že Frank vylákáním Donnieho z domu zabránil jeho rozdrcení motorem letadla? Letadla, které se však nikde nezřítilo, a vlastně ani nejí jasné, jestli nad Darkovic domem nějaké letělo? To musí mít jistě něco společného s knihou o časoprostoru (a cestování v něm oběma směry) sepsanou místní potrhlou stařenou, kdysi velkou vědkyní!
Krom toho tu máme několik dalších dějových linií, například Patricka Swayzeho v roli slizkého televizního kazatele, co vymývá svým ovečkám mozky povrchními řečmi o lásce a přátelství. Nebo idealistickou mladou učitelku Drew Barrymore, pomalu drcenou soukolím mrtvolného školského systému. I jejich život hrdina na své cestě za koncem vší existence ovlivní.
Každé další slovo o ději by byl spoiler. A že by těch slov bylo vážně moře. Kelly baví nepřístupností, tajnůstkařením, složitým hledáním interpretací, kdy nerežisérský sestřih prý není možné pochopit.
To nemohu posoudit, viděl jsem jen ten režisérský, a po zralé úvaze jsem došel k závěru, že tak extrémně komplikovaný, jak se tváří, snímek v této verzi vlastně není. Jenže se tak dál velmi přesvědčivě tváří!
Donnie je další úžasný příklad filmové lži, kdy pouze způsob natáčení, tedy režie, dělá film zajímavým víc než cokoliv jiného. Kelly už nikdy svůj styl nevyužil srovnatelně atraktivně a úspěšně, jeho další pokusy o podobné mysteriózní hlavolamy proto skončily finančním fiaskem i více či méně vyděšenými kritikami (ačkoliv osobně proti Apokalypse nic nemám). Ano, Kelly se stal One Hit Wonderem, ale tím zářivějším se ten jediný úspěch zdá.
Dá se ostatně říct, že mnoho srovnatelných snímků neexistuje. Možná Věčný svit neposkvrněné mysli. Pokud tvůrce (třeba Lynch) pracuje s mysteriózními prvky, časoprostorovými paradoxy a nevyjasněnou rovinou vyprávění (skutečnost? Sen? Halucinace?), stává se většinou jeho dílo velmi nepřípustným a vyhraněným. Kelly ale zůstává veskrze divácky vstřícný a zůstává s námi v kontaktu. Pokud "baví nepřístupností", jak uvádím, nesmíme zapomenout na ono "baví". Nechá zkrátka diváka myslet si, že právě sleduje okrajový film plný komplexních otázek, a ten to oceňuje.
I proto nabízí chytrý, nápaditý a originální snímek tak, že tyto prvky na něm může ocenit úplně každý. Bez ohledu na filmové či jiné vzdělání. Jen různí lidé si odnesou různé zážitky. To samozřejmě platí o každém filmu, že ho odlišní lidé nevnímají stejně, ale Darka se to týká ještě o kousek výrazněji.
Jen nejpřísnější teoretici vytýkají formální nedokonalosti, jistou sázku na jistotu a připomínají že se možná Kelly ve svém opusu sám zamotal. I kdyby se tyto výtky zakládaly na pravdě, nemá smysl se jimi cítit ohrožen. Filmy si přece mohou dovolit nebýt dokonalé, když jsou skvělé.
A Donnie je skvělý. Můžou za to Kelly, jeho vkus na sestavení působivého soundtracku, vynikající herci... prostě se to dobře sešlo.
Nakonec se můžeme vrátit k otázce, jestli je vůbec tento ojedinělý výtvor sci-fi, když jsem ho mezi ně právě zařadil. Podle mého názoru rozhodně. Má interpretace (a v konečném důsledku si neumím představit jinou) vylučuje neexistenci jistého časoprostorového paradoxu, který nebudu z důvodu neprozrazení děje rozebírat. Třeba podle vašeho názoru o sci-fi nepůjde, a třeba o tom budete skálopevně přesvědčeni, jako jsem nyní já o opaku. To vnímám jako klad. Pak si o Darkovi můžeme popovídat a pokusit se druhého přesvědčit o tom, že nemá pravdu. Kellyho majstrštyk totiž patří mezi filmy nejen skvělé na koukání, ale i rozebírání a řešení jejich smyslu, dokonalostí i nedokonalostí.
jedním dechem
Donnie Darko si rychle vysloužil status kultu. Asi právem. Většina jeho kvalit je výsledkem "iluze", filmové lži Richarda Kellyho, jemuž se daří přesvědčit nás, že jeho debut je chytřejší, složitější a vyhraněnější, než jak říká chladný rozbor. To ale není špatně, uznejme pro jednou sílu staré dobré chytlavosti.
Autor si zatím nevyplnil svoje mikrobio. Zatím se musíte spokojit s tím, že umí číst a psát.