NÁZORY K FILMU
...
Copying Beethoven
Film je skutočne pútavý, síce zo začiatku sa dej len vliekol a pripadal mi nudný no akonáhle sa rozbehol od prvej tretiny ani som si neuvedomil a bol koniec... niektoré pasáže by sa dali vynechať, ale vcelku nádherná hudba a dokonalé hlášky urobili na mňa skutočne dobrý dojem.
...
Pocta skladateli...
Už na první pohled nízkorozpočtový film, který nezachránila ani hudba jednoho z předních skladatelů Ludwiga van Beethovena a k nepoznání zamaskovaný Ed Harris. Po celou dobu jsem se nemohla zbavit dojmu, že si každou chvilku Ed nasadí kovbojsky klobouk, připálí cigaretku a bude vyhrožovat svými „proklatě nízko“ posazenými kolty! Ed je prostě akční hrdina, nemám ho ráda, ale v takových rolích mi pasuje daleko víc než v roli rozpolceného hudebního skladatele! Líbila se mi představa, že možná Ludwig měl opravdu takové přátelství s Annou Holtzovou (Diane Kruger) a je to hlavním motivem celého filmu. Diane Kruger jsem její roli nevěřila, působí na mě příliš novodobě a historické role tohoto typu jí opravdu nesedí, možná je to můj osobitý názor, ale je to tak. Matthew Goode, herec, který mě poslední dobou docela zaujal, se na obrazovce objevil asi dohromady tři minuty, a i proto jsem možná pocítila jisté zklamání. Ještě že celková délka filmu nebyla taková, aby se nedala přežít! Opravdu nic mi toto dílko neřeklo a kromě krásné hudby si z něj ani nic neodnesu. Pro mě bohužel otřesná nuda. 10%, aby Ludwig neřekl.
...
Úchvatné, stejně jako Beethoven
Miluju Beethovena! Jeho hudba je naprosto... prostými slovy nepopsatelná! A pokud se spojí s filmem jako hudební kulisa, je to ještě lepší. Kdo viděl film Equilibrium, kdy hlavní hrdina zaslechne kousek z první věty Deváté symfonie, určitě mi dá za pravdu. Stejně tak dobře - avšak poněkud jiným způsobem :) - vynikla Beethovenova hudba ve filmu Mechanický pomeranč, co říkáte? A proto film o "výrobě" tohoto božského Beethovenova díla bude pro milovníky naprostou lahůdkou. Například při bezmála desetiminutovém koncertu, kdy orchestr diriguje již neslyšící Beethoven za vizuální výpomoci své "žákyně", jsem měl v obličeji výraz nechápavosti, naprostého osvícení a naivní radosti. Při čtvrté větě dospěl tenhle můj stav až k úplnému orgasmu. V téhle chvíli jsem se zmohl jen na výstižně strohý popis: "Bože, to je krása!". Zkrátka tahle část filmu je jednou z nejlepších a zrovna teď si ji dávám už potřetí. Na druhou stranu ale ve filmu nelze nepřehlédnou dost významnou inspiraci Formanovým Amadeem. Hlavně na konci filmu, kdy Beethoven stojí na pokraji světa živých a diktuje své poslední noty svému zapisovateli. Jako vystřižené z Amadea. A je toho víc. Pokud jde o herce a jejich odvedenou práci, tak nejlépe si samozřejmě stojí Ed Harris v hlavní roli. Jeho prostřednictvím Beethoven po necelých 180 letech znovu ožívá a znovu nám předává to, po čem prahne spousta lidí: genialitu, jednoduchost a krásu...