7. 10. 2012
Top - Cestování v čase
Do kin se chystá v Americe velmi chválený film Looper, kde zásadní roli hraje cestování v čase. Perfektní příležitost pro další příspěvek do naší nepravidelně vycházející sekce "top". Cestování v čase přece jenom patří mezi velmi atraktivní náměty a stojí si za to připomenout některé z nejlépe proměněných příležitostí.
Návrat do budoucnosti
Instantní klasika, jak říkají Američané. Trilogie Návrat do budoucnosti Roberta Zemeckise se stala jedním z nejpopulárnějších a nejvíce citovaných filmových kousků. Konstantní kvalita všech tří dílů navíc zaručuje nenarušenou zábavu. Chytré řešení časových paradoxů nečekejte, zábavu a sympatické postavy rozhodně ano. Plus jeden z nejvíc cool dopravních prostředků, jaké kdy ve filmu byly...
Star Trek
Nejnovější příspěvek do nerdské série o kosmonautech v divných pyžamech je zároveň dost možná tím nejlepším, co ve světě Star Treku vzniklo. J.J. Abrams neměl ostych posunout styl blíž k modernímu publiku a dal vzniknout krásně odsýpajícímu a funkčnímu filmu, na jehož dvojku se snad všichni těší. A přitom se mu podařilo nenaštvat skalní fanoušky. Trefa do černého!
Na hromnice o den více
Další kult. Bill Murray uzavřený v časové smyčce prožívá jeden den neustále dokola. Zprvu se možná baví, pak ale dělá vše pro to, aby nesnesitelné opakování ukončil. Jenže osud ho z nějakého důvodu nechce pustit a bůh ví, kolik let takto prožije. Jediná výhoda je, že může snadno zjistit, jak si získat ženu, do níž se zamiluje. Stačí jen trocha trpělivosti. A možná právě tudy vede cesta k budoucnosti. Velmi zábavná a originální komedie.
Osudový dotek
Svého času velmi populární snímek, který má dodnes své kouzlo. Žádné velké výkony ani neprůstřelný scénář, ale příjemný mix dramatu a sci-fi. Možná trochu načančané, ale rozhodně sympatické a působivé. Bývá tendence vytýkat filmu, že se až moc soustředí na teenagery, ale v kontextu s dnešními Twilighty jde o velmi vkusnou ukázku toho, jak jde takové podbízení udělat vkusně a kvalitně.
12 opic
Vynikající sci-fi s Brucem Willisem a Bradem Pittem. Armáda 12 opic přivolala apokalypsu, kterou musí z budoucnosti vyslaný Willis zdokumentovat, ale rozhodně ne do ní zasahovat. To je stejně nemožné. Jedinečná atmosféra snímku způsobená snahou postav vzepřít se osudu (nebo spíš pasti paradoxů) umí strhnout. Na Terryho Gilliama velmi divácky vstřícný a přístupný film, který si přesto umí udržet vysokou kvalitu formy i obsahu.
Půlnoc v Paříži
Co si budeme nalhávat, Woody Allen už pár let neumí, co uměl dřív. Ani Půlnoc v Paříži není zvlášť chytrá nebo originální. Ve skutečnosti je banální a povrchní. Jenže co naplat, zároveň je sympatická. Když Owen Wilson s tvůrčí krizí cestuje stále hlouběji do minulosti, aby konfrontoval své umělecké idoly, bere nás totiž s sebou a dovoluje nám užít si Paříž tak, jak si ji všichni představujeme podle těch nejromantičtějších pohlednic.
Déja Vu
Zřejmě nejlepší film ve spolupráci Tonyho Scotta a Denzela Washingtona. Odsýpající akčňák, v němž se muž zákona zamiluje do podle všeho dávno mrtvé ženy, aby nakonec dostal šanci zachránit jí život. Scott jako vždy v první řadě baví a na rozdíl od svých dalších filmů se mu to ještě rozhodně daří. Není mnoho podobně nápaditých filmů ve svém žánru. Právě kvůli takovýmto filmům bude svým fanouškům chybět nejvíc.
Zdrojový kód
Dlouho si nejsme úplně jistí, nakolik vlastně sledujeme cestování časem. Jake Gyllenhaal je napojen na přístroj, který je možná pouhým počítačovým programem, ale zdá se, jako by dokázal mnohem víc. Režisér Duncan Jones, syn Davida Bowieho, se už díky Moonu stal velkou nadějí sci-fi a stále netrpělivě čekáme, co dalšího z něj ještě vzejde. Zdrojový kód má své chyby, ale natěšenost na další kousky tohoto režiséra jen potvrzuje.
Armáda temnot
Sam Raimi byl sakra nápaditým a zajímavým filmařem, ale zdá se, že Spider-Man ho nepříjemně umělecky vysál. To ale neškodí Armádě temnot, třetímu dílu série Evil Dead, v níž hrdina s motorovou pilou místo ruky cestuje časem, aby mohl kosit zombíky a démony v kulisách středověkého města. Velmi nápadité, velmi zábavné, velmi zvrácené. Takového tě zase chceme, Same! Vykašli se na blockbustery a načančané horory a zase si ušpiň ruce!
Čas po čase
Malcolm McDowell coby spisovatel H. G. Wells musí cestovat do budoucnosti, aby tam dopadl Jacka Rozparovače, slavného londýnského vraha. V budoucnosti ho čeká nejedno milé i nemilé překvapení. A tajemný vrah se v moderní městské džungli zorientuje mnohem rychleji. Zajímavý snímek bohužel zapadl, přístup režiséra Meyera je moc klasický a publikum bylo zvědavé na více akce, přesto by byla škoda na Čas po čase neustále zapomínat.
Superman
Richard Donner se s tím nepáral. Ve svých Supermanech neměl problém udělat z muže z oceli skutečného boha, který, když potřebuje, může planetu Zemi roztočit na druhou stranu, čímž logicky vrátí čas. Roztomile naivní nesmysl, který krásně zapadá do roztomile naivní série, která prvním a částečně studii zlikvidovaným druhým dílem baví dodnes. Ne ani tak svými kvalitami, jako spíš charismatem.
Planeta opic
Planeta opic naopak kvalitu neztrácí. A její konec odhalující nechtěnou cestu v čas patří mezi nejznámější momenty kinematografie. V budoucnosti se série do časových paradoxů a dalších scenáristických hrátek docela zamotala, ale na x dalších dílů si dnes pamatuje málokdo. Zůstává tu velmi kvalitní a hutný zážitek z jedničky, na který rozhodně nemůžeme zapomínat. Už jen proto, že díky vydařenému Zrození planety opic náš dost možná čeká návrat značky do povědomí.
Terminátor
Kultoví série, tedy přesněji řečeno první dva díly, by neměl vynechat žádný fanoušek sci-fi. Ne že by tuhle radu někdo potřeboval slyšet... James Cameron je mistrem v točení plnohodnotných blockbusterů a hororová jednička a epická dvojka slouží dodnes jako mustry pro všechny následovníky. Endoskeletonem vybavený Arnold, vyslaný z budoucnosti na zásadní misi, patří mezi ty největší borce, co se kdy ve filmu proháněli.
Život je krásný
Další z mnoha variací na Vánoční koledu. Frank Capra nechá Jimmyho Stewarta poznat, jak krásné je nebýt na světě sám. A že vždy, když si člověk myslí, že je nejhůř, se má na koho spolehnout. Přesně takové poselství bylo v poválečné společnosti potřeba, i proto se z Života, co je krásný, stala americká vánoční klasika, která se pouští na Štědrý den, stejně jako u nás třeba popelka.
Donnie Darko
Nakonec originální debut Richarda Kellyho, u nějž nevíme jistě, jestli někdo někam časem cestuje, ale nejspíš ano. Příběh ztrápeného chlapce, který měl zemřít, ale protože se tak nestalo, změní životy mnoha lidí, zamotal na začátku století hlavu mnoha divákům a stal se kultem. Nutno uznat, že oprávněně, protože takových filmů je stále málo. Snad se Kelly vzpamatuje a nějaký kvalitní nám ještě dodá.
Další vydání série TOP
Autor si zatím nevyplnil svoje mikrobio. Zatím se musíte spokojit s tím, že umí číst a psát.
Poslední komentáře
Zatím se do diskuze nikdo nezapojil! Buď první!