Hřebejk znovu točí. Že by byl nový Woody Allen?
Znáte nějakého režiséra, který by točil pravidelně jeden film ročně? Kromě Woodyho Allena byste mezi známými osobnostmi už asi nikoho jiného nenašli. A už vůbec ne u nás. Rok co rok se rozšiřující seznam filmů ve filmografii je totiž přepych, který si může dovolit skutečně jen málokdo. Potřebujete nejen stále originální nápady, ale i přízeň publika a především peníze - a zase peníze.
Divácký nezájem opravdu není tím, na co by si mohl náš nejúspěšnější současný režisér Jan Hřebejk stěžovat. Spolu se scenáristou Petrem Jarchovským potkávají stále nové a nové zajímavé lidi, kteří jsou pro ně inspirací pro psaní čím dál tím více zajímavějších příběhů, a jejich fantazie zřejmě nezná hranic. Co se týče finančního zajištění, Hřebejkovo navázání spolupráce s producentskou společností Total HelpArt T.H.A. Ondřeje Trojana filmem Pelíšky v roce 1998 je možné považovat za jedno z nejšťastnějších filmařských spojení v novodobé české kinematografii. Jak sám shrnuje Jan Hřebejk: „Já bych klidně mohl točit film každý rok. Není to ale zas tak moje zásluha jako spíš Petra Jarchovského, který není líný, a především Ondřeje Trojana, který je schopen projekt rozjet, i když není do poslední chvíle jisté jeho financování.“
Díky této příznivé konstelaci je tedy možné, že i v době, která české kinematografii zrovna nepřeje, začíná ještě před premiérou Krásky v nesnázích Jan Hřebejk se svým štábem opět točit. Film se jmenuje Medvídek a i přes poetický název půjde opět o tragikomedii sázející především na skvěle napsané postavy a jejich dialogy. „Pokud bychom měli žánrově film přirovnat k některému dílu světové kinematografie, mohla by to být Americká krása nebo Hana a její sestry. Je to hodně konverzační film, který zkoumá z mnoha úhlů fenomén manželství a vše, co k němu patří. Tedy mateřství, otcovství, nevěry… To, jak je někdy manželství rozkládáno plíživě, nebo naopak, jak i velké zásahy zvenčí ho nerozklíží. Těžiště je tedy v postavách a jejich psychologii,“ vysvětluje Jan Hřebejk. Petr Jarchovský k tomu podotýká, že kdyby neexistoval film Tajnosti a lži, jeden z jejich nejoblíbenějších filmů, nynější Medvídek by se takto mohl jmenovat. „Zajímají mě příběhy, ve kterých věci nejsou pod povrchem takové, jaké se jeví navenek,“ dodává Jan Hřebejk.
V příběhu o trojici kamarádů a jejich partnerkách se opět sešlo několik herců, se kterými režisér již spolupracoval: Nataša Burger, Jiří Macháček a také Aňa Geislerová a Roman Luknár. Ti budou stejně jako v Krásce v nesnázích hrát partnery. Autoři ovšem pro ně vymysleli naprosto odlišné postavy, a tak bude pro diváky jistě velice zajímavé sledovat, jak se může vztah mezi dvěma herci na plátně vyvíjet. Šestici uzavírají Táňa Vilhelmová a Ivan Trojan, s nimiž bude Jan Hřebejk točit poprvé. Třešničkou na dortu bude jistě i obsazení Jiřího Menzela a Věry Křesadlové do rolí rodičů.
Film vzniká ve spolupráci s TV Nova:
„Jsme velmi rádi, že jsme se na spolupráci na tomto snímku s panem Trojanem domluvili, a televize Nova tak může podpořit další český film. Snímky Jana Hřebejka patří k tomu nejlepšímu, co v naší kinematografii vzniká, a máme radost, že po jistě úspěšném uvedení v kinech uvidí Medvídka diváci naší televize,“ říká generální ředitel televize Nova Petr Dvořák.
Zdroj: 2media.cz