Casablanca vyhlášena nejlepším scénářem historie
Scénář je základ filmu. Příběh, který odstartuje maratón shánění vhodného režiséra, studia a producentů, herců, všech členů štábu a distributora, kteří film natočí a později uvedou do kin. Se špatným scénářem může studio natočit dobrý film asi jen tehdy, když se jej zhostí režisér hračička, který z nedostatků dokáže vytvořit ta největší pozitiva. Asociace The Writers Guild of America, která sdružuje filmové a televizní scenáristy, se zamyslela nad tím, které scénáře amerických filmů jsou ty úplně nejlepší a ve čtvrtek 6.4. vyhlásila seznam čítající 101 položek. Samozřejmě že se v něm objevují z většiny nejuznávanější legendy světového filmu, které, přiznejme si to, mladší generaci filmových fandů už tak moc neříkají. Ale malé uklidnění: v první pětadvacítce figuruje i Pulp Fiction, Vykoupení z věznice Shawshank nebo Věčný svit neposkvrněné mysli.
Jako film s nejlepším scénářem mezi 101 filmy bylo vyhlášeno legendární válečné drama Casablanca.
Následují filmy Kmotr (napsaný Mariem Puzem a Francisem Fordem Coppolou), Čínská čtvrť (Robert Tone), Občan Kane (Herman Mankiewicz a Orson Welles) a Vše o Evě (Joseph Mankiewicz). Na šestém místě figuruje Allenova Annie Hallová (scénář Woody Allen a Marshall Brickman), následována snímkem Sunset Boulevard (Charles Brackett, Billy Wilder, D.M. Marshman Jr.), oscarovým Network (Paddy Chayefsky), Někdo to rád horké (Billy Wilder a I.A.L. Diamond) a Kmotrem II (opět Coppola a Puzo).
Tři autoři - Allen, Coppola a Wilder – mají na seznamu hned čtyři tituly, po třech tři autoři: William Goldman, John Huston a Charlie Kaufman.
Seznam vytvořila asociace ze 1.400 nominovaných scénářů.