Radim Špaček - Neváhal jsem ani vteřinu.
Začátkem února vstupuje do kin nový český film Pouta, který ti, kteří jej už viděli, označují souhlasně za jeden z nejlepších českých filmů posledních desetiletí. Pouta jsou strhující a napínavý thriller s temným příběhem a nepředvídatelně jednajícím hrdinou. Temnotu mu dodává doba, v níž se odehrává - počátek 80. let, tedy doba tuhé totality, v níž hlavní role hrály udavačství, zrada, nenávist, tajná policie a zamindrákování estébáci - kterým je i hlavní hrdina Pout Antonín.
Jelikož film skutečně patří ke špičce české filmové produkce, připravili jsme pro vás seriál rozhovorů s tvůrci a herci, kterým bychom vás ještě před premiérou chtěli na film nalákat. Proč? Proto, že i když vám doba totality třeba už nic neříká, neměli byste si jeden z mála kvalitních českých filmů nechat ujít.
Tentokrát je na řadě osoba nejpovolanější - režisér Radim Špaček.
Své předcházející filmy jste nejen režíroval, ale byl jste také autorem námětu a scénáře. Producent Pout za vámi přišel s hotovým scénářem Ondřeje Štindla. Váhal jste, zda nabídku přijmout? Co vás na scénáři zaujalo?[/b]
Neváhal jsem ani vteřinu. U těch předchozích filmů jsem byl scenáristou spíše z donucení - psaní mi nejde a ani mě to nebaví. Už dlouho jsem ale tušil, že musím časem narazit na poutavý text, který mě dostane a bude zfilmovatelný. Stalo se. Se scénářem souzním v jeho přímočarosti, důrazu na věrohodnost ale zároveň nejednoznačnost charakterů postav, oslovila mě i ta poněkud stísněná atmosféra, která ke každému thrilleru patří.
V čem je režijní práce jiná, když nerealizujete vlastní scénář?
[b]
Pouta jsou filmem týmovým, vy osobně jste si pochvaloval především spolupráci s kameramanem Jaromírem Kačerem, proč?
Jaromíra jsem poprvé potkal před dvaceti lety, kdy jsem se mihnul ve filmu Vojtěch, řečený sirotek, který snímal. Jako režisér jsem s ním však spolupracoval poprvé a přestože jsme zpočátku k sobě museli možná trochu komplikovaně hledat cestu a já jsem se během natáčení přímo na place vzdával jedné své představy za druhou, čím dál častěji jsem začal cítit, jak jsou ty mé představy banální a povrchní. Jaromír mi zkrátka ukázal jiný pohled na svět kolem mne. Bylo to dobrodružství se vším všudy a tak to mám rád. Nic by nám to ale nebylo platné, kdybychom neměli podobně inspirativní a pohodový vztah i s ostatními spolupracovníky. Jo, myslím, že ta podvědomá sázka na dva solitéry obklopené skvělými týmovými hráči producentovi vyšla.
Pouta se odehrávají v 80. letech minulého století, ve filmu se neobjeví ani jeden zjevný symbol té doby, žádná rudá hvězda ... byl to záměr? Jak vy osobně vnímáte dobu, ve které se Pouta odehrávají a jejich příběh?
V roce 1982 mi bylo devět let, bydleli jsme na pražském sídlišti a pomalu jsem začal vnímat klasickou schizofrenii té doby, kdy se jiné řeči vedly doma a jiné ve škole. Byl jsem úspěšně masírován dobovou propagandou, nadšeně hltal majora Zemana a nevěřil spolužákům, že Prahu kdysi sovětské tanky nejen osvobodily, ale i okupovaly. Z Dismanova rozhlasového souboru, kam jsem chodil, vyhodili kamarádku, jejíž máma byla mluvčí Charty (což byla ovšem v naší dětské fantazii tajná policie proti Husákovi) a já jsem byl smířen s tím, že nikdy neuvidím moře a nikdy nebudeme mít barevnou telku. Soudím, že zejména ten pocit smíření se s podmínkami, ve kterých jsme žili, to, že jsme tu nenormálnost vnímali jako normalitu a že ty komunistické symboly a hesla nikoho nevyváděly z míry, že je všichni již brali jako přirozenou součást okolí, nás vedlo k tomuto poněkud „dietnímu“ přístupu a pokusili jsme se jistou tísnivost té doby vyjádřit jinými vizuálními prostředky.
Realizaci filmu předcházely rok a půl trvající castingy, jak probíhaly?
Bylo to vyčerpávající, ale velmi příjemné. Studoval jsem kdysi herectví, jsem komunikativní extrovertní člověk a rád se seznamuju s novými lidmi, takže jsem byl jako ryba ve vodě. Za den jsem se seznámil s 15-20 herci a herečkami, případně pokecal se starými známými. Hovořili jsme nejen o našem chystaném filmu, ale i o osobním a profesním životě jednotlivých adeptů, pak jsme si společně sehráli několik etud na motivy konkrétních scén. Herci castingy nijak nemilují, je to někdy i dost ponižující, ale i když jsem večer už padal na hubu, snažil jsem se, aby na to alespoň nevzpomínali s hořkostí.
Pouta jsou hotová, cítíte úlevu, očekávání nebo pochybnosti?
Přestože jsme si jisti, že jsme nic neodbyli a k celému filmu přistupovali co nejpoctivěji, jisté napjaté očekávání přece jen cítím. Zejména jsem zvědav, jak Pouta zarezonují v té části publika, která už dlouho volá po filmu nerozplizlém žánrově ani výpovědí či řekněme filmu, který nehraje na retro strunu a zároveň má ambice vztahovat se k minulosti jinak než smířlivě.
Jaké jsou vaše aktuální pracovní plány?
Snad neprozradím žádné tajemství, když napíšu, že Ondřej Štindl má hotový další scénář...
Zdroj: 2media.cz