Rozhovor s Foleyem Marcem Constanzem
Zajímalo vás někdy, kdo ve filmech vytváří zvukové efekty? V rozhovoru níže se dozvíte něco o profesi, která se tvořením těchto zvuků zabývá.
Výraz Foley znamená reprodukci zvukových efektů každodenních činností, které jsou přidávány do filmu. Tyto reprodukované zvuky mohou být jakékoli, od navíjení prutu až ke skřípání dveří. Takzvaný Foley Artist je pak člověk, který tyto zvuky vytváří. Marco Constanzo je jedním z nich.
Ze všech těch ůžasných filmů, na kterých jste pracoval, musí určitě existovat pár filmů, na které jste pyšný, které to jsou?
Páni! To je dost těžká volba, pyšný jsem snad na všechny, ale nejvíce asi na Loganovy parťáky nebo Mafiány.
Právě jsem sledoval film Spotlight, na kterém jste pracoval také. Tam je převážně ve zvukovém designu ticho. Pracoval jste na tomto filmu s ohledem na rčením, že méně je někdy více?
Spotlight byl opravdu nádherný film. Napjatý okamžik může být zdůrazněn například nervovým klepnutím na kůži. Hudba je samozřejmě klíčovou součástí tvorby nálady pro scénu a mixér dokázal zachytit tyto momenty hudbou a efekty. A ano, máte pravdu, přistupovat k filmu tak, že méně je více, byl opravdu záměr.
Jaké musím mít dovednosti, abych byl dobrý v tomto oboru?
Pracoval jsem s opravdu talentovanými jednotlivci, kteří mě ohromili svými schopnostmi. Abyste byl skvělý Foley Artist, tak věřím, že musíte mít relativně dobré reflexy. Koordinace očí a rukou je klíčem k tomu, aby zvuk byl uvěřitelný.
Musíte mít také zdravý rozum a představivost, která vás může dostat do hranice efektu. Pro volbu toho, jaký prvek chcete použít pro zvuk, který chcete udělat, je to nezbytné. Jako šéfkuchař se podíváte, jaký zvuk je třeba udělat, pak si vyberete ingredience (rekvizity) a promícháte je. Musíte být dobrým posluchačem. Pracujeme pro editory. Je důležité získat důvěru vašeho nadřízeného. Když chce něco těžšího, musíte pochopit, co to znamená. Těžší znamená hlasitější? Větší? Je to subjektivní umění s mnoha možnými variantami. Pomáhá být tanečníkem nebo mimem nebo sportovcem. Jedná se o fyzickou práci, která vyžaduje sílu a koordinaci.
Jak jsi začínal? Bylo to něco, o čem jsi věděl, že jsi s tím vyrostl a snil o tom? Nebo si tato práce vybrala tebe?
Na střední a vysoké škole jsem chodil do filmových kurzů. Chtěl jsem být hlavně před kamerou. Když jsem promoval, okamžitě jsem začal pracovat na nízkorozpočtových hraných filmech natáčejících se v New Yorku. Dost mě to bavilo. Do té doby, než mi to někdo neukázal během mého postgraduálního studia na Manhattanu, jsem si vůbec neuvědomoval, že profese jako Foley Artist vůbec existuje.
Zajímal jsem se o editaci a jednoho dne mi řekli, že bych měl jít do foley scény. Elisha Birmbaumová byla Foley Artist, který pracoval na známém filmu Sophiina volba. Sledoval jsem, jak zvuky synchronizovala se znaky na obrazovce. V jednom okamžiku potřebovali zvuk žárovky z tažného řetězu a Elishe nebyl nikdo schopen najít vhodného pomocníka pro tento efekt. Okamžitě jsem se nabídl a prakticky hned poté mi bylo řečeno, že Elisha hledala náhradu. Žádal jsem o pozici a od té doby v ní jsem.
Jak dlouho trvá udělat zvukové efekty do celovečerního filmu?
Foleyho nahrávání pro celovečerní filmy se velmi liší od filmu
k filmu. Obvyklý rozdíl je v rozpočtu filmu. V dnešní době dochází
k nárůstu celovečerních filmů a televizních pořadů.
Nízkorozpočtové filmy trvají 2–5 dní.
Většina televizních seriálů s délkou 1/2 hodiny trvají 1–2 dny.
Velkorozpočtové filmy obvykle trvají 3–5 týdnů.
Ale také záleží na tom, zda to je akční trhák nebo něco spíše
klidného.
Tento rozhovor je jen přeložený z angličtiny, původní zdroj.