Festivalové okénko: Febiofest 2. část
A je to tady! Program na Febiofest odtajněn...
Mezinárodní filmový festival Praha – Febiofest proběhne od 23 do 31. 3. ve smíchovském kině CineStar. Jeho regionální ozvěny se potom přesunou do dalších částí republiky v období 3 – 28. 4. Pokud jste minuli první článek, který jsme věnovali tomuto velkému filmovému festivalu a zajímá vás, které hvězdy na festival přijedou, jaké změny budou oproti loňskému ročníku nebo co se bude dít na slavnostním zahájení, dohnat to můžete zde. V tomto druhém článku jsem se již chtěla věnovat pouze programu. Pořadatelé festivalu ale opět zveřejnili velké množství novinek, takže než se přesuneme k jednotlivým filmům a programovým sekcím, seznámím vás ještě s nově potvrzenými hosty (a že to nejsou ledajaká jména) a s trochou informací o doprovodném programu.
Kromě hostů jako Peter Suschitzky, Abel Ferrara či Lola Doillonová, kteří byli zmíněni již v minulém článku, na Febiofest přijede také britský filmový a televizní producent Duncan Kenworthy, který stojí kromě jiných snímků za kultovními britskými komediemi Čtyři svatby a jeden pohřeb, Notting Hill a Láska nebeská. Svoji kariéru začal v sedmdesátých letech v New Yorku a od 80. let působí v Londýně jako producent filmů a televizních pořadů, za které získal pět cen BAFTA, tři ceny EMMY, nominaci na Oscara a tři nominace na Zlaté glóby. Jeho nejnovějším producentským počinem je britské drama Přihrávka. Tři noci v životě devatenáctiletého profesionálního hráče britské Premier League odhalí problémy a úskalí, kterým musí čelit fotbalista, jenž by chtěl udělat coming out ve světě sportu, kde se veřejná image cení nade vše.
Výskat nadšením mohou všichni milovníci severských filmů. Na festival totiž přijede uvést svůj noirově laděný autorský režisérský debut V zárodku dánský herec Ulrich Thomsen. Ten se zpočátku věnoval divadlu, pozornost mezinárodního světa filmu na sebe upoutal ve snímku Rodinná oslava a také jako hlavní padouch v bondovce Jeden svět nestačí. Za svou dosavadní kariéru byl obsazen do mnoha rolí od nezávislých filmů přes televizní seriály a akční snímky až po evropské thrillery. Zahrál si v oceňovaných dánských dramatech Adamova jablka nebo Blikající světla, natáčel se slavnými režiséry i režisérkami, jako jsou Ridley Scott, Kathryn Bigelowová či Susanne Bierová. Kromě filmu V zárodku, budete moci Ulricha Thomsena vidět také v komedii Zabijáci z maloměsta.
Na Febiofest zavítá také výrazná postava balkánské kinematografie srbský herec Lazar Ristovski, který zde představí černou komedii Deník strojvůdce, srbského kandidáta na Oscara za cizojazyčný film. Ristovski je i úspěšným scenáristou, režisérem a producentem, jeho autorský debut Bílý oblek byl uveden v rámci sekce Týden kritiků v Cannes už v roce 1999. Českým filmovým divákům je znám především jako představitel titulní role v komediálním dramatu Emira Kusturici Underground ověnčeném Zlatou palmou. Za roli ve filmu Ivana Fíly Král zlodějů získal v roce 2004 Českého lva za mužský herecký výkon v hlavní roli.
A tak bychom mohli pokračovat dál a dál. Na festivalu budete moci vidět i Ivetu Grófovou, Miroslava Krobota, Ivana Marinovice a další. O všech hostech, kteří na Febiofest přijedou si můžete přečíst na stránkách MFF Praha v záložce Hosté.
Zatímco v minulých ročnících jsme mezi filmy mohli vběhnout do garáží multikina CineStar, kde se konal Music Festival a odnést si odtamtud i nějaký ten hudební zážitek, letos si již v prostoru primárně určenému vozidlům nezatančíme. Neznamená to ale, že by pro nás pořadatelé festivalu nepřipravili zajímavý doprovodný program. Na letošním ročníku bude doprovodný program s názvem Off poprvé hostit industriální Radlická kulturní sportovna, která se nachází v blízkosti hlavního centra Febiofestu. Ve dnech 24. až 30. března od 16 do 24 hodin zde budete moci navštívit workshopy, speciální projekce, diskuze s filmaři a vystoupení kapel, hudebních projektů a DJs. Těšit se můžete například na koncert písničkářky Never Sol, kapely Smola a Hrušky nebo DJ Pierra Urbana. Off program zve 25., 26. a 27. března také na projekce unikátního interaktivního filmu Noční směna, který dává divákům prostřednictvím mobilní aplikace možnost rozhodnout o vývoji děje. Švýcarsko-britský snímek nabízí nespočet dějových zvratů, celkem sedm možných verzí konce a několik set možností rozhodnutí, která mohou diváci o osudu postav v průběhu učinit. A to rozhodně stojí za vyzkoušení. V místě doprovodného programu bude fungovat také digitální sklep pro nadšence nových technologií, virtuální reality a audiovizuálních instalací, a to i pro nejmladší návštěvníky festivalu. Vstup na veškerý doprovodný program v Radlické kulturní sportovně je zdarma, takže tam rozhodně neváhejte během festivalu zajít. Febiofest návštěvníkům nabídne i dvě výstavy propojující film a výtvarné umění. Československé plakáty k americkým filmům 70. a 80. let bude možné vidět od 24. března do 2. dubna v galerii Portheimka a výstavu nazvanou Druhá múza aneb když herci, zpěváci malují a fotografují pak od 25. března do 30. dubna v Zimním refektáři Strahovského kláštera. Sami tedy uznáte, že možností vyřádit se a odpočinout si mezi filmy bude víc než dost.
A teď již k programu. Z každé sekce jsem se pokusila vybrat jeden až dva snímky, které mne v té pestré filmové nabídce zaujaly. Doufám, že alespoň některé zaujmou i vás a pokud ne, neváhejte se vrhnout na festivalový program, protože nabídka je opravdu nabitá a vybere si v ní každý.
Asijský pohled
Sekce věnovaná asijským filmům se pokouší divákům představit nové snímky napříč žánry a zeměmi největšího a nejlidnatějšího světadílu.
Osobně asijské kinematografii příliš neholduji, dva filmy si ale získaly mou pozornost. Prvním je čínský snímek Nůž v průzračné vodě, v němž silné obrazy tiché krásy unikátním způsobem ukazují prostředí horské vesnice v čínské provincii Ningxia. V uzavřené muslimské komunitě zde truchlí stařičký Ma a jeho syn po smrti milované manželky a matky. Po čtyřiceti dnech mají dle tradice provést rituál, při kterém obětují svůj jediný kus dobytka. Maa ale přepadají pochybnosti a býk přestane přijímat potravu, jako by tušil svůj osud. Autorem druhého snímku je přední jihokorejský tvůrce Kim Ki-duk. Hlavní hrdina jeho filmu Jako ryba v síti je rybář Nam, který vede prostý život na břehu hraniční řeky mezi Severní a Jižní Koreou. Po nehodě motoru jeho loďka překročí na řece hraniční čáru a Nam je zatčen jihokorejskou pohraniční policií. Jeho jediným přáním je vrátit se zpět ke své rodině, což ale nebude tak jednoduché, protože politická a vojenská mašinerie se již dala do pochodu.
Central park
Distribuční předpremiéry, komedie, historická dramata i akční thrillery, hlavně ale kvalitní snímky s diváckým potenciálem se nově nacházejí v sekci nazvané podle známého ústředního parku v New Yorku, ve kterém se potkávají lidé všech věků, profesí, zájmů, rodiny s dětmi, sportovci i romantické duše.
Myslím,že v této sekci se nedá sáhnout vedle. Co film, to hvězdné obsazení i zajímavý příběh. Asi neodolám animovanému poetickému snímku Louisa na pobřeží, ve kterém na konci léta ujede důchodkyni Louise poslední vlak z pobřežního letoviska a ona se tak rozhodne u moře zůstat jen ve společnosti věrného psa a přežít do jara v záchranářské budce. Dalším lákadlem je moderní western Brimstone či snímek Přes kosti mrtvých, na kterém se podílela i Česká republika a který bude festival zahajovat.
Hi-Fi Docs
Novinková sekce letošního Febiofestu se jako jediná zaměřuje výhradně na dokumentární filmy. A to především na dokumenty o významných hudebních umělcích, hvězdách minulosti i současnosti, sólových projektech i velkých kapelách, jednotlivých vydavatelstvích nebo samotných trendech.
Co člověk, to jiný hudební vkus, takže doporučovat vám nějaký hudební dokument nebudu. Vězte ale, že dokumety uvedené v této sekci se budou věnovat kapelám a muzikantům jako Oasis, Janis Joplin, Frank Zappa, X Japan nebo Lordi. Výběr je tedy pestrý.
Junior
Filmy ze sekce Febiofest Junior jsou sice určeny převážně dětem, ale budou se rozhodně líbit i dospělým. Uveden zde bude například Můj život cukety, který získal Cenu diváků na několika světových festivalech a cenu za Nejlepší evropský animovaný film. Tento švýcarský animák je o devítiletém Ikarovi přezdívanému Cuketa, který se dostane po smrti svojí maminky do dětského domova, kde pomalu zjišťuje, že i na takovém místě může potkat přátele, lásku a dokonce být i šťastný. Tento půvabný snímek vás jistě pohladí po duši.
Made in USA
Americký film netvoří jen studiová velkovýroba, postprodukční triky, celebrity, povrchní zábava. Naopak, v USA existují desítky menších nízkorozpočtových produkcí, které dokazují neobyčejný tvůrčí potenciál. Tato sekce je věnována právě americkým nezávislým a autorským filmařům.
Mezi zajímavé filmy ze Spojených států patří například Christine. Hlavní postava v tomto snímku bojuje s depresí a frustrací v zaměstnání, zatímco se snaží posunout ve své kariéře. Film člena kolektivu Borderline Films se obloukem vrací k činu, který nelze vzít zpět, a líčí Christine (strhující Rebeca Hallová) jako komplikovanou a ambiciózní osobnost. V mrazivé charakterové studii zkoumá její motivace a kaskádu událostí, které nezadržitelně směřují k tragédii. Ruth Neggaová i Joel Edgerton byli oba nominovaní na Zlaté glóby za herecké výkony v rolích mladého rasově smíšeného páru Mildred a Richarda Lovingových. Film Loving, který budete moci na Febiofestu vidět, zpracovává příběh jejich manželství, které bylo v USA roku 1958 nezákonné a byli za ně odsouzeni do vězení. Jejich boj skončil až u Nejvyššího soudu. V dramatu Jisté ženy potom můžete vidět takové hvězdy, jako Laura Dern, Kristen Stewart či Michelle Williams.
Noční cirkus
Krvavé horory, postapokalyptická dramata, akční umění zlomených rukou nebo prostřelená ramena, ale i bizarní a nekorektní komedie. Žánrům, stylům a diagnózám se zde nekladou hranice. Budete se smát, budete se bát a za oboje vám bude možná trapně. Jedinou jistotou je, že výběr těchto filmů vždy vytvoří vzrušení a emoční napětí nočních diváků a udrží je v sedadlech kina bdělé.
Na každém ročníku festivalu je film, který soukromě označuji za „největší ujetinu ročníku“. Například v roce 2011 to byl film o vraždící pneumatice Robbiem, Guma. V loňském roce to byly československé Smrtelné historky. Letos toto označení bezkonkurenčně vyhrává film Skřítkové musí být šílení. Film vypráví o tom, kterak poklidný život skřítků v pralesní vesnici naruší při jedné z loveckých výprav objev obřích světlušek. Ty je po pozření přeměňují na démony toužící napadat a pojídat tu nejnechutnější část drobného těla – jejich pozadí. Trpaslíci se vydávají v této thajské bizarní komedii na nebezpečnou výpravu do pralesa za záchranou své vesnice a celého rodu. Zkrátka film pro tuto sekci jako stvořený.
Ozvěny Balkánu
Jedna z klasických sekcí Febiofestu je zaměřena na region, ve kterém se mísí osobitý humor, rázovitá hudba, sociální dramata současnosti, ale i stále živé vzpomínky na události z konfliktů, které zanechaly v místních lidech a v samotné krajině dosud nezhojené rány. A každý se s nimi vyrovnává svým jedinečným způsobem…
Alespoň jeden film z této sekce si na festivalu nikdy nenechám ujít. Komedie pocházející z balkánských zemí jsou velmi charakteristické a nesmírně zábavné. Letos vás budu lákat na Deník strojvůdce, i když film, ve kterém šedesátiletý strojvůdce Ilja vypočítává, kolik lidí našlo smrt pod koly jeho vlaku a který začne rekrutovat sebevrahy ve snaze usnadnit svému synovy, který jako strojvůdce začíná, čekání na jeho první mrtvolu, možná bude pro někoho příliš brutální. V takovém případě zajděte třeba na Byznysmeni z Východu či hořkosladké komediální drama Černá ovce. Já asi neodolám ani jednomu z těchto snímků.
PROFIL: Abel Ferrara
Enfant terrible a jedna z nejvýznamnějších osobností amerického nezávislého filmu Abel Ferrara odstartoval svoji kariéru plnou kontroverzí a skandálů filmy Zabiják s vrtačkou a Anděl pomsty. Ve snímcích často zkoumá vnitřní psychologii postav a prostředí skrze psychické a fyzické násilí. Příběhy jsou zasazené do ponurého prostředí New Yorku a nesou se v temné noirové atmosféře.
Z profilu Abela Ferrara byste si určitě neměli nechat ujít jeho Poručíka. V tomto filmu se dostaneme hluboko pod kůži osobnímu peklu, které zkorumpovaný, opilý, zdrogovaný a násilnický policista prožívá v New York City při vyšetřování případu znásilněné jeptišky. Hlavní roli si v tomto kultovním snímku střihl Harvey Keite.
PROFIL: Peter Suschitzky
Britský kameraman Peter Suschitzky se etabloval v polovině 60. let ve Velké Británii jako nejmladší kameraman, který v té době nasnímal celovečerní film (It Happened Here), a spolupracoval zde s režiséry, pro něž byl typický dokumentaristický přístup a práce s neherci. Patří mezi elitu současných světových kameramanů. Má na svém kontě přes čtyřicet celovečerních snímků napříč nejrůznějšími žánry včetně řady nesmrtelných, kultovních snímků. Nejvýznamnější je pak jeho dlouhodobá spolupráce s Davidem Cronenbergem. Od roku 1988 s ním doposud natočil jedenáct filmů včetně nejnovějších Map ke hvězdám.
Na Febiofestu nabízené filmy Petera Suschitzkeho jsou možná spíše pro otrlejší diváky. Pokud jste již viděli skvělé Východní přísliby a nemáte chuť si je zopakovat, můžete vyzkoušet třeba Nahý oběd či Pohádku pohádek. Nebude to ale asi úplně materiál vhodný na sledování před spaním.
Panorama
Nová sekce Panorama představuje výběr z nejzajímavějších filmů, které měly světovou premiéru během posledního roku na některém významném světovém festivalu. Ať už se jedná o zavedené či začínající autory, spojuje je progresivní přístup k filmové tvorbě, formální i obsahová inovativnost a neotřelost. Sekce divákům přiblíží nové postupy a přístupy k filmové tvorbě, aktuální dění na poli kinematografie.
Sekce Panorama obsahuje 19 filmů, vybrat dva je tedy velmi složité. Bizarní francouzská komedie Zákon přežití v džungli, vyprávějící o pracovníkovi Ministerstva norem, který je vyslán do Francouzské Guyany, aby dohlédl na zavádění evropských regulací pro první lyžařský rezort v tropické Amazonii, ale jistě nebude šlápnutí vedle. Stejně tak hvězdně obsazený Sirotek, portrét jedné ženy ve čtyřech obdobích jejího života. Holčička, chycená v tragické hře na schovávanou, teenagerka přelétající z jednoho místa na druhé, od jednoho muže k druhému, protože cokoliv je lepší než její vlastní domov, mladá venkovanka, která se snaží prorazit v Paříži, a dospělá úspěšná žena, která věří, že utekla svojí minulosti. Drama Zjizvená srdce o mladíkovi trpícím tuberkulózou kostí také slibuje silný zážitek.
Queer Now
Sekce zaměřená na queer kinematografii má nový titul a nabízí výběr tematicky, geograficky i žánrově různorodých snímků, ze kterých si vyberou divačky a diváci bez ohledu na svou identitu a orientaci.
Citlivě natočený debut Pepy San Martínové vycházející z reálného soudního sporu o výchovu dětí lesbickým párem nese název Rara. Mnoho filmů se této tématice nevěnuje, snímek tedy může být velmi zajímavý a otevřít člověku nový obzor. V katolickém Polsku jsou témata homosexuality, svobodného mateřství, feminismu a trans rodičovství tabuizována. Chcete-li vidět, jak se jich chopili mladí polští tvůrci, nenechte si ujít povídkový film Nový svět.
Re-Masters
Sekce nabízí nový pohled na tři klasiky německé kinematografie – rozporuplnou osobnost velikána světového filmu Fritze Langa můžete objevit ve stejnojmenném biografickém snímku, který doplní projekce Langova Vrah mezi námi. Nový dokumentární portrét a restaurovaná verze televizního filmu připomenou osobu a dílo Reinera Wernera Fassbindera. A konečně adaptace méně známého protiválečného dramatu Ernesta Lubitsche Frantz se ujal Francois Ozon.
Světla severu
Často se prý filmová produkce ze severských zemí pohybuje v žánrových vodách temných kriminálek nebo naopak absurdních komedií s výstředními charaktery. Vše vždy podpořené snovými scenériemi a zádumčivou hudbou. Letošní výběr filmů je tomuto zjednodušení věrný pouze z poloviny. Narušujeme je mimo jiné zařazením dokumentu o velmistru světa v šachu či prvního anglicky mluveného a v Americe se odehrávajícího filmu od norského režiséra Joachima Triera.
V této sekci bych si určitě nenechala ujít bláznivou černočernou komedii Zabijáci z maloměsta. Jestli něco Dánové umí, jsou to filmy tohoto žánru. Z úplně jiného soudku je potom švédské drama Čest mezi zloději, které nabízí intenzivní a hluboce fascinující pohled na život a přežití ženy z okraje společnosti. Velmi zajímavě vypadá i temně komický, brilantně vystavěný severský noir Matka, ve kterém postřelený Lauri upadá do kómatu a je odkázán na matčinu péči. Sledujeme návštěvy přátel, policistů i jeho žáků střídajících se u lůžka. Jednotlivá vyprávění postupně skládají možné motivy nepochopitelného zločinu v úzce propojené maloměstské komunitě, kde všichni o sobě všechno vědí.
V nabídce MFF Praha – Febiofest je filmů mnohem více a další přibudou tuto středu. Pořadatelé festivalu totiž letos zvolili postupné zveřejňování programu. Filmy ze sekcí Masters a Nová Evropa budou na stránkách Febiofestu vyvěšeny až 15. 3. Vybírejte ale už nyní. Předprodej vstupenek bude zahájen ve čtvrtek 24. 3. ve 12:00 na pokladnách multikina CineStar – Anděl, od 20:00 se potom rozeběhne i on-line prodej. Cena jednoho lístku je 99,– Kč. A protože na nejžádanější filmy obvykle lístky mizí pod rukama, raději nákup neodkládejte. Všechny potřebné informace naleznete samozřejmě na webových stránkách festivalu.
REGIONÁLNÍ OZVĚNY
Hradec králové 3 – 5. 4. 2017
Děčín 4 – 6. 4. 2017
Plzeň 5 – 7. 4. 2017
České Budějovice 6 – 8. 4. 2017
Pardubice 10 – 13. 4. 2017
Liberec 11 – 13. 4. 2017
Jihlava 12 – 14. 4. 2017
Chomutov 13 – 15. 4. 2017
Brno 18 – 19. 4. 2017
Olomouc 19 – 21. 4. 2017
Mikulov 21 – 23. 4. 2017
Ostrava 24 – 26. 4. 2017
Zlín 26 – 28. 4. 2017
Jste pravidelní návštěvníci Febiofestu? Chystáte se letos poprvé? Jaký je váš rekord v počtu navštívených filmů a na které půjdete letos? Podělte se s námi o své tipy…