6. 4. 2007
Želvy Ninja - rozhovor se skladatelem Klausem Badeltem
V dnešním soundtrackovém článku vám přinášíme exkluzivní rozhovor s německým skladatelem filmové hudby, s Klausem Badeltem (mimojiné autorem hudební předlohy k prvnímu dílu Pirátů z Karibiku) o tom, jak vznikala hudba k nejnovějšímu zpracování Teenage Mutant Ninja Turtles, neboli česky, Želvy Ninja.
Teenage Mutant Ninja Turtles! To je docela zvláštní pojem, nemyslíte? Býval jste vždy fanouškem série z 80. let?
Jasně, v mém rodném Německu proběhla ohromná vlna mánie, ale abych řekl pravdu, nepatřil jsem zrovna k těm největším následovníkům.
V tomto novém filmu se velký důraz kladl na animaci a zdá se, že výsledek bude vypadat skvěle. Můžete nám říct, jaký má tento film vztah k originálnímu kultu 80. let a také, jak se hudba odrazila v této nové koncepci?
Myslím si, že když si lidé vzpomněli na Teenage Mutant Ninja Turtles, tak měli namysli animaci z 80. let a lidi v pryžovém obleku. Chtěl bych říct, že když jsem poprvé uviděl pracovní kopii, byl jsem unesen kvalitou 3D animace. Je to jistě ten nejlepší snímek vytvořený CGI animací, jaký jsem kdy viděl. Detaily, světla, práce kamery, to vše je jako velký, živý, akční film - akorát je prostě 3D animovaný.
Víme, že jste byl na projektu nahrazen za jiného autora (informovali jsme vás o tom v prosincovém článku). Podle zpráv, byl film již v přípravách považován za příliš temný, a už tehdy připravené score bylo odmítnuto. Byl jeden z vašich hlavních úkolů (co se tedy hudby týče), dát filmu lehčí dojem, nebo spíše, jaké specifické pokyny jste dostal od tvůrců?
No, myslím si, že původním záměrem bylo vytvořit docela vážný, těžký a temný snímek. Když jsem jej ale uviděl, pocítil jsem, že mám dostatečně velkou moc na to, abych utvořit více zábavy, aniž bych porušil celistvost příběhu, téma bratrství a "skutečnou příběhovou linii a emoce". Bude to něco podobného, co jsem již použil na Pirátech z Karibiku - přestože tam bylo dost strašidelných a temných aspektů, tak jsem se vždy snažil, aby hudba zůstala zábavná a bez přívažků.
Takže, jaké triky jste použil, aby jste získal to, co od vás tvůrci očekávali? Jaké jsou hlavní ideje soundtracku a jak jste vytvářel zvuk pro TMNT?
Harvey Weinstein mi umožnil pootevřít hranice "regulérního score" poměrně o velký kus. Prostě mě napadlo, dát dohromady klasický rock a akční hudbu. Použil jsem velkou škálu rockových bubnů, kytar a basů, v kombinaci s velkých orchestrem. Také tady byla skvělá příležitost odrazit dědictví Želvích bratrů pomocí tradičních asijských hudebních nástrojů - Shakuhachi flétny, Yang Ching, Taiko a také Erhu. Užili jsme si srandu.
Vaše score jste nahrávali v Eastwood Scoring Stage a rozhodl jste se nahrávat žesťové nástroje odděleně od strunových a dřevěných, je to tak? Zajímá nás, proč jste si vybral zrovna tento postup?
Vždy dohlížím na to, aby bylo nahrávání žesťových a strunných nástrojů oddělené, jestliže score je hlavní produkcí v protikladu s klasickým orchestrem. Touto cestou můžu rohy zesílit a přitom nemusím hlídat strunné nástroje, aby se jejich hlasitost také zvyšovala. Takže mám ve finálním mixování větší kontrolu nad udržením určité rovnováhy. Obvykle mám radši více hudebnější přístup, tzn. aby všichni hráli ve stejný čas na stejném místě, ale tentokrát jsem myslel, když už nahráváme rockovou nahrávku - prostě je třeba dělat finální rozhodnutí až v mixovací místnosti.
Máte skvělý tým, včetně muzikanta Roberta Elhaie a dirigenta Williama Rosse. Můžete nám vysvětlit, jak jsou tyto individuality důležité pro vaši hudbu?
Absolutně. Elhai je génius na svém vlastním poli, a když jste skladatel, tak byste někdy měl být i dobrým "producentem" - to znamená, získat ty největší talenty a obklopit se jimi. Navzájem jsme se hodně ovlivňovali a diskutovali o orchestru - zvláště pak do 2 hodin do rána - to už jsem mu vždy dával volnou ruku, jak jen to bylo možné. Možná víte, že většina z mých stop je hodně orchestrální, ale když jsem to svěřil Robertu Elhai, tak ji vždy dokázal posunout o další úroveň výše. To samé platí pro Billa Rosse. Ve stresuplných hodinách nahrávacího období. Je dobré opřít se o někoho a pak jen poslouchat hudbu, zatímco profesionál jako on dělá svou práci důkladně. Jsem velmi pyšný na můj tým, který také obsahuje Christophera Brookse, dlouhodobého spolupracovníka a koproducenta.
Jaká témata jste použil ve vašem score? Měl jste nějaký vztah k materiálu z 80. let?
Přeposlouchal jsem všechen původní, originální materiál a skutečně jsem se snažil představit si, jak jej začlením do mého soundtracku. Nedokážu, byť i nejtěžší téma filmu, vidět bez kouska zábavy. Tento film je, a to i přesto, že jsou v něm ty samé hlavní postavy, velmi odlišný od všeho, co jsem doposud věděl o TMNT. Nechtěl jsem, aby atmosféra připomínala 80. léta.
Zdá se, že svůj čas dělíte mezi velké blockbustery a malé filmy velmi sebevědomě. Od Teenage Mutant Ninja Turtles po Heaven and Earth, a od Poseidonu po Beat the Drum. Potřebujete ve své práci protiklady, aby jste dokázal najít skutečnou inspiraci?
I když já miluji velké studiové snímky, je pravda, že člověk může experimentovat a užít si kreativní svobody více v nezávislých filmech. Prostě jen zkouším nové věci, aniž by mi patnáct producentů koukalo přes rameno a připomínalo mi datum premiéry. A ano, miluji tento kontrast, ale nemůžu říct, že by mě tyto filmy navzájem inspirovaly. Dokážu si užít srandy u obou typů filmů.
Nedávno měl premiéru další váš film - Předtucha - se Sandrou Bullock v hlavní roli. Jedná se o jakýsi nadpřirozený thriller, že? Jak jste přistoupil k tomuto score?
Když už jsme mluvili o těch rozdílech…toto je naprosto něco odlišného než Teenage Mutant Ninja Turtles. Moc se mi scénář k Předtuše líbil - bylo to docela složité a také strašidelné. Přestože se jedná o thriller, nejúchvatnější pro mě bylo, poukázat na samotné jádro filmu - na vztah mezi Sandrou Bullock a jejím filmovým manželem. Takže to pro mě byl více než jen emocionální thriller. I když se příběh má v jedné fázi otočit téměř o 180 stupňů, pořád se snažím, aby score zůstávalo jednoduché a v „očekávané“ rovině, tak aby publikum mohlo stále mít stejné pocity jako hlavní hrdina.
Na závěr bych se vás chtěl zeptat, na čem pracujete právě teď a jaké další projekty máte v plánu?
Právě dělám na úžasném dokumentu s názvem Skid Row, ve kterém účinkuje Pras ze skupiny Fugees, který je převlečen jako bezdomovec a na 9 dní si vyrazil do centra Los Angeles. Na tomto spolupracuji také s Craigem Eastmanem, který mi byl při ruce už i při Přísaze z roku 2001. Opět rozdíl!
Soundtrack k filmu Želvy Ninja naleznete již i na našich stránkách.
Přeloženo z hudebního magazínu Film Music Weekly.
Autor si zatím nevyplnil svoje mikrobio. Zatím se musíte spokojit s tím, že umí číst a psát.