Pátá vlna

Viděli jste v kině či v televizi film, kde na naši krásnou a modrou planetu zaútočili mimozemšťani a chtěli si jí podrobit? Že jich bylo víc? Ano, toto téma byla natočeno a i sepsáno nesčetněkrát. Dokáže se Pátá vlna odlišit?

Když stručně shrnu příběh. Naši zemi chtějí útočníci z vesmíru. Nepřiletěli v míru a ani si s námi popovídat, zda jim dáme dobrovolně naše domovy. Zaútočili na naši zemi v několika vlnách. První nám odebrala elektřinu a vše, co jí pohánělo, přestalo fungovat. Druhá vlna způsobila zemětřesení, které mimo jiné přineslo vylití moří a řek. Aby toho nebylo pro lidstvo málo, zasáhli nás smrtícím virusem a jen málo z nás dokázalo tento nápor zvládnout. Potom přišla čtvrtá vlna, kdy samotní útočníci přišli na zem, aby se o nás postarali.

Na světě je málo přeživších a o několika málo z nich se zabývá právě Pátá vlna. Jak už ukázky a i plakáty napovídají, jedná se o mladé lidi (spíše i děti). Hlavní hrdinou je Cassie Sullivan, která se snaží dostat do výcvikového centra, kam jí odvedli mladšího bratra, kde se přeživší mladí lidé učí bojovat, aby se postavili proti emzákům. Za každou cenu ho chce zachránit, než přijde pátá vlna, která má s námi skoncovat.

Film je na motivy stejnojmenné knihy pro mladé, kterou napsal Rick Yancey. Kniha u mladých lidí sklidila úspěch (věřím, že i u nás starších) a proto se dá očekávat, že i toto filmové zpracování si k nim najde cestu. Kdo by nechtěl, aby knižní hrdinové obživli na plátnech.

Film má obrovský potenciál, i když příběh se může zdát ohraný. První pár minut se film věnuje čtyřem vlnám, jež nám zpustoší svět. Osobně si myslím, že tyto čtyři události by naplnili několik samostatných katastrofických filmů, takže je škoda, že zde se tomu věnuje jen chvilinka.

Druhá část příběhu se nám snaží přiblížit hrdiny a přilnout k nim. Mně se to podařilo jen u hlavní hrdinky. Chloë Grace Moretz skutečně do filmu přináší kvalitu. Své herecké výkony nám ukázala i v jiných filmech a zde je vidět, že do toho dala své maximum. Roste nám do herecké krásy. Co se týče ostatních, ti mi přišli nevýrazní a čas od času i špatně zvolení. Mám převážně na mysli velice mladé herce. Je to stejné, jako když v knize čtete o mladém válečníkovi, kterému je třináct let a svým mohutným mečem přesekne hlavu drakovi. V knize to přejdete, možná i oceníte, ale ve filmu by to vypadalo všelijak.

Co se týče dalšího známého herce Lieva Schreibere, nemám mu co vytknout. Patří k mým oblíbeným a i proto jsem ho tam rád viděl.

V dnešní době jsou filmy tohoto typu oblíbené. Mladí lidé proti systému, proti utlačovatelům. Výcvik mladistvých se zbraněmi v rukách. Je zde náznak i lásky a romantiky. Pokud máte rádi post-apokalyptický svět, který se zde dokázal ujat, doporučuji na film zajít. Dle mého názoru film najde pochopení a fanoušky mezi mladými lidmi (a fanoušky knihy). Pro ostatní bych doporučil začátek filmu, který je kvalitní. Divák se nenudí, ale že by vás film nutil neotrhnout oči od plátna, se také říci nedá. Průměrné sci-fi.

60 %
Příjemná záchrana světa v rukou mladých lidí. Pátá vlna najde pochopení u mladšího obecenstva.
Atticus